Sony SBH80 (Zwart) Review

pprs 28 juni 2015, 614 views

Sony SBH80 (Zwart)

Uitstekende headset voor een goede prijs. Houd er wel rekening mee dat je hem ooit eens kwijt zal zijn voor reparatie.

Pluspunten

• Uitstekend geluid
  • Accuduur geweldig
  • Werkt goed en eenvoudig
  • Draagcomfort

Minpunten

• Gaat snel stuk

Zakelijk bel ik gedurende de dag regelmatig. Om te voorkomen dat ik een lamme arm krijg van het naar mijn oor brengen van mijn smartphone besloot ik daarom om een Bluetooth-headset aan te schaffen. Mijn collega's belden al langer met de SBH-80 van Sony en naar tevredenheid. Daarom ben ik uiteindelijk ook voor dit model gegaan. Hierbij deel ik mijn ervaringen met jullie, omdat ik het ook altijd zo prettig vind als jullie ervaringen met andere producten hebben gedeeld. _/-\o_

Featureset
De SBH-80 heeft een hoop features voor de prijs die je ervoor betaalt. Hij is voorzien van een accu, wordt geleverd met 3 formaten rubbertjes en heeft de mogelijkheid om met meerdere devices tegelijk te pairen. Dat betekent dus dat je muziek kunt luisteren op je computer en als je gebeld wordt op je telefoon ontvang je de oproep ook op je headset. Zelf gebruik ik dit niet omdat als je muziek streamt de headset na een uur of 5/6 wel echt leeg is. Bellen kan veel langer krijg ik de indruk. Het is mogelijk om oproepen aan te nemen via de headset, het volume te veranderen en ook om je muziek te starten of te pauzeren. Ook kun je via de knoppen naar het vorige of volgende nummer. Koppelen met NFC is natuurlijk helemaal prettig.

Prestaties
Belangrijker voor mij is de wijze waarop de SBH-80 presteert, vooral omdat ik er alleen mee bel. Door het gebruik van meerdere microfoons ben je eigenlijk altijd goed te verstaan, ook als je je hoofd draait en opzij spreekt. Het geluid van de ander is uitstekend. Ik heb in combinatie met mijn Galaxy S6 het probleem dat als ik opneem via de headset, het even duurt voor ik de ander te horen krijg en de oproep dus daadwerkelijk is aangenomen. Wel erg prettig dat dit kan, dan hoef je de telefoon niet uit je broekzak te halen. De accuduur is uitstekend als het om bellen gaat. Ik laad hem eens in de week, soms zelfs eens in de twee weken op.

De accu-indicatie is minder goed. Je kunt aan de kleur van het LED-je zien hoe je ervoor staat (groen is goed, geel is "misschien moet je eens gaan opladen", rood is echt leeg). Je krijgt meestal een trilsignaal dat de accu aan opladen toe is, ook tijdens een gesprek. Echter heb ik al een paar keer gehad dat de ander mij niet goed verstond zonder dat ik een melding had gekregen, ik na het gesprek de headset controleerde en toen een geel lampje gaf.

Het enige dat ik graag nog zou willen toevoegen aan de SBH-80 is dat je je eigen stem ook via de oordopjes hoort. Het zijn in-ear oordopjes, waardoor geluid van buiten compleet wordt buitengesloten. Doe je beide oortjes in? Dan hoor je je eigen stem niet en heb je geen idee hoe hard je praat en hoe het klinkt. Met als gevolg dat iedereen hier op kantoor met maar één oortje in loopt.

Ergonomie
Belangrijk aan de headset vind ik het draagcomfort. Ik heb hem de hele dag stand-by dus dan moet het goed zitten. En dat is absoluut het geval. Knap wel, want het is best een groot apparaat en er zit ook nog enig gewicht aan. Hij zit perfect om je nek en blijft heel goed zitten door de vorm en het gewicht van de accu. In-ear oordopjes zijn geen oordopjes die ik zelf de hele dag in mijn oor zou doen bij wijze van stand-by, maar ik heb collega's die het wel doen en daar niet over klagen :+

Reparatie
"Als je zo tevreden bent, waarom geef je dit product dan geen 5-sterren?". Dat komt doordat er nog een nadeel kleeft aan de SBH-80. Hij gaat snel stuk. Ik kon dit in de cijferbeoordelingen niet goed kwijt omdat ik het niet zo zeer aan de bouwkwaliteit wijt. Ik ken een gebruiker of 6 die de SBH-80 net zo intensief gebruiken als ik. Ze hebben bijna allemaal een beroep moeten doen op de garantie, sommigen zelfs meerdere keren in 1,5 jaar. De klachten waren:
  • De headset verliest zijn Bluetooth-koppeling random, elke paar minuten, zonder dat de accu leeg is.
  • Eén van de oortjes geeft geen geluid meer.
  • De headset wil überhaubt niet meer koppelen.
  • De powerknop is kapot, drukt niet meer in.
In alle gevallen hielp een harde reset niet. Ik moet heel eerlijk zeggen: het is vervelend dat ze zo vaak stuk gaan, maar aan de andere kant helpt Sony echt perfect. Zonder uitzondering konden we een beroep doen op de fabrieksgarantie en alle headsets werden geswapt, we ontvingen weer een compleet nieuwe retour inclusief nieuwe oortjes en altijd binnen een redelijke termijn.

De SBH-80 is een geweldig product voor mensen die veel bellen. Hij geeft goed geluid, maar is door de accuduur bij streamen niet heel geschikt voor gebruik met muziek als je langer luistert dan een paar uur. De features en prestaties zijn uitstekend. Een nadeel is dat het product snel stuk lijkt te gaan. Al met al ben ik zeer tevreden met mijn SBH-80 en heb ik nog geen beter alternatief gevonden.

Heb jij ook een Sony SBH80 (Zwart)?

Toch een vooruitgang, zo te lezen als het gaat om comfort, als je het vergelijkt met bijvoorbeeld die bluetooth oorstukjes alhoewel die ook enorm zijn verbeterd veronderstel ik. Dan heb je dat probleem van jezelf niet meer te kunnen horen ook niet meer.
Dat is absoluut zo. Ook heb ik het idee dat dit type headset wat meer "geaccepteerd" is dan zo'n oortje, dat is meer een apparaat dat je verwacht bij een receptionist.