Conceptronic Grab'n'Go 2,5 inch eSATA/USB hard disk box Review

Deismyna 29 april 2009, laatste update op 17 november 2015, 2.731 views

Conceptronic Grab'n'Go 2,5 inch eSATA/USB hard disk box

Pluspunten

• Erg compleet geleverd
  • Performance
  • Mooi design

Minpunten

• Meegeleverde eSATA kabel had langer mogen zijn.

Omdat ik mijn laptop HDD vervangen had voor een Intel X25-M, besloot ik om maar eens iets nuttigs te gaan doen met mijn overgebleven 120GB Seagate schijfje.

Dus opzoek in de pricewatch voor een behuizing die aan de volgende punten voldeed:
- 2,5" SATA.
- Zowel USB als eSATA aansluiting.
- Een beetje stevig maar niet te duur.
- Als het kan een mooi design.

Een aantal behuizingen voldeden aan deze eisen, maar ik vond de Conceptronic Grab'n'Go 2,5 inch eSATA/USB het beste design hebben. Tevens was deze leverbaar bij de winkel waar ik ook wat andere spullen nodig had.

Verpakking, zodat je weet waar je naar moet zoeken in de winkel. Komen Tweakers daar eigenlijk nog wel?

Algemene beoordeling
De behuizing wordt met alle benodigde accessoires geleverd.
- eSATA kabel van ~1m lang
- USB data kabel
- USB power kabel
- Schroefjes
- Stukje 'vilt'
- Beschermhoesje

Dit alles zit goed verpakt in de doos waarin het geleverd wordt. Uiteraard ontbreken de gebruikelijke handleidingen en garantie papieren ook niet.

Maar dan met eSATA ipv firewire :+

Bouwkwaliteit, afwerking en vormgeving
De behuizing bestaat voor een groot gedeelte uit zwart geborsteld aluminium. Het zelfde materiaal waarvan mijn CoolerMaster Stacker gemaakt is. Aan de voorkant van de behuizing zit een zilverkleurig plastic afdekplaatje en aan de achterkant zitten de aansluitingen die de HDD verbinden met 'de buitenwereld'.
Het geheel voelt solide en stevig aan. Ook de aansluitingen zitten stevig vast, zodat ze niet spontaan afbreken. Het enige nadeel wat ik kan vinden is dat je nogal snel vingerafdrukken/vlekken ziet op het geborstelde aluminium, maar om dat tegen te gaan wordt er natuurlijk een beschermhoesje meegeleverd.

Inbouwmogelijkheden & Installatiegemak
Over de inbouw mogelijkheden kan je natuurlijk vrij kort zijn. Het enige wat er in past zijn 2,5" SATA HDD's (of SSD's). Pluspunt is wel dat er ook 2,5" HDD's inpassen die wat dikker zijn dan normaal. De behuizing is namelijk een paar millimeter hoger dan een standaard schijf. Gaat een normale schijf dat niet 'stuiteren' in deze behuizing hoor ik u denken? :+ Dat is nou precies waar het stukje vilt voor bedoeld is.
Voordat je de schijf installeert moet je namelijk een stukje vilt aan de onderkant van de HDD plakken. Dit zorgt er voor dat de schijf goed klem zit in de behuizing. Uiteraard gaat het ook eventuele kortsluiting tussen de printplaat en de behuizing tegen.
Installatie is verder zeer simpel. Sluit het plastic achterstuk aan op de achterkant van de HDD. Schuif het geheel in de behuizing, en schroef het met 2 kleine schroefjes aan de zijkant vast.

Koeling
Tja, het is een kleine behuizing voor een 2,5" harde schijf. Deze worden over het algemeen niet zo warm, en zijn dus makkelijk passief te koelen. De warmte wordt afgedragen aan het aluminium van de behuizing. Verder zitten er (gelukkig) geen fans of iets dergelijks in. Koeling is dus prima, tenzij je er natuurlijk een Velociraptor in wilt stoppen. }:O

Prestaties
En dan nu natuurlijk het allerbelangrijkste. Presteert het ook nog een beetje goed? Om dit te testen heb ik de behuizing zowel op USB als op eSATA getest.
Mijn eerste test was met een Seagate Momentus 5400.3 ST9120822AS op USB:

Snelheid wordt duidelijk gecapped door USB limiet.

Schrijf snelheid volgens Windows7.

Daarna de HDD omgeprikt naar eSATA en dezelfde test utigevoerd:

HDD vormt nu duidelijk de bottleneck voor deze behuizing.

Schrijf snelheid ligt ietsjes hoger.

Aangezien de HDD op eSATA de bottleneck vormde voor deze behuizing, en ik toch wel benieuwd was hoe snel hij nou kon, besloot ik om wat 'grof geweld' te gebruiken. Doei Seagate, hallo Intel X25-M :9~

Aangezien de Intel een leessnelheid van 250MB/s zou moeten halen ligt de limiet van de behuizing dus duidelijk op 150MB/s (SATA1). Natuurlijk is een SSD zware overkill en gaat een normaal denkend mens dit echt niet in een externe behuizing gebruiken. Ik moet de eerste 2,5" SATA schijf nog tegenkomen die deze limiet van 150MB/s kan doorbreken.
Conclusie: Performance is dus zeer goed te noemen op eSATA. Maar ook op USB valt de snelheid niet tegen. Ik heb een hoop USB sticks gehad die een stuk trager waren.

Nog geen 20 euro betaald. Naar mijn mening zijn geld dubbel en dwars waard.

Heb jij ook een Conceptronic Grab'n'Go 2,5 inch eSATA/USB hard disk box?

Ik heb hem ook, top kwaliteit, echter krijg ik E-sata niet aan de praat, ik moet ook de USB kabel voor voeding erin doen. (vaio F11 met S-ata aansluiting)
De harddisk die ik erin heb zitten is de hitachi travelstar 7k500
Dat is vrij logisch, E-SATA is alleen data en geeft geen stroom, daarom wordt er een USB voedingskabel bijgeleverd om de hdd van stroom te voorzien.
Tegenwoordig bestaat er ook zoiets als powered E-SATA, maar daar is deze behuizing zover ik weet niet geschikt voor. ;)
Mede vanwege deze review heb ik deze behuizing met kerst gekregen.
Echter werkt deze helaas niet met mijn HDD (Samsung 320GB HM320JI) die uit mijn Dell XPS M1530 komt.

Ik heb deze HDD uit mijn laptop gehaald en in de behuizing geplaatst. Als ik de USB kabel in de computer stop gaat er een groen lampje branden, maar op de computer gebeurt er helemaal niks. De HDD hoor en voel ik niet eens op spinnen.

Jammer, want het is een hele mooie compacte behuizing, maar het werkt dus niet met alle HDDs..
Weet je zeker dat je USB poort genoeg stroom levert?
Misschien anders ook even de extra meegeleverde USB stroomkabel aansluiten en kijken of het dan wel werkt? :)

Het klinkt namelijk alsof je schijf gewoon niet genoeg stroom krijgt.

Anders RMA aanvragen? Want SATA is natuurlijk SATA en het zou gewoon met alle harde schijven moeten werken :)

Edit: Weet je ook zeker dat je de HDD goed aangedrukt hebt in de connectors? Misschien is tie weer een beetje losgegaan bij het terugplaatsen van het geheel in de behuizing?

[Reactie gewijzigd door Deismyna op 27 december 2009 12:02]

Heb hem ook maar aangeschaft. Werkt op zich goed. Ik hou alleen twee schroefjes over. Er waren vier schroefjes bijgeleverd. De twee zwarte zijn om de behuizing dicht te schroeven maar er zitten nog twee zilverkleurige exemplaren bij die in de harde schijf zelf geschroefd kunnen worden.

Voor zover ik kan nagaan, zijn die overbodig. De harde schijf zit toch alleen maar aan de printplaat vast met de sata-aansluiting? Of zie ik iets over het hoofd?
Ik denk dat je inderdaad 2 schroefjes te veel hebt gehad. Het printplaatje schroef je vast aan de behuizing met 2 kleine schroefjes en that's it :) Achja, beter te veel dan te weinig toch ;)
Leuke en grondige review. :)
Ook lekker compacte behuizing mét eSATA mogelijkheden.
Die 150MB/sec is duidelijk de SATA-1 limiet. Voor een externe behuizing snel zat (toch?)
Zo, 25 spelfouten en layout-tweaks verder :+ (bestaat er niet zoiets al een preview mode?)

Wat die 150MB/s betreft. Uiteraard is dat snel zat, vooral omdat geen enkele 2,5" 5400RPM schijf in de buurt komt van deze snelheid. ;)
Ik zou zeggen vraag het eens bij Lieve Adjes... vindt het wel een goed idee. Wat je nu vaak ziet is dat mensen reviews posten die nog niet klaar zijn. Dit om te controleren hoe de review eruit ziet of simpelweg om hem "op te slaan". Hierdoor loop je wel de kans dat er al beoordelingen toegekent worden die in eerste opzicht terecht lijken (de review is té summier) maar na je uitbreidingen toch je gemiddelde review score verneuken.

Give it a try, mijn stem heb je!
die functie is er ;)
zet bovenan een vinkje voor preview modus, etc etc

goede review, maar wat ik me afvraag is: waarom bouw je die X25-M niet in je pc en zet je de interne HDD in dat wisselframe...
Overigens valt de performance wat tegen als je kijkt dat er 5 MB/s verloren gaat tussen USB/E-SATA en een verschil in Burst rate van bijna 60 MB/sec
Preview modus had ik ondertussen ook al ontdekt, alleen kan pas alleen wanneer je de review geplaatst hebt en dan op bewerken drukt. Maarja. :)

Wat die X25-M betreft. Natuurlijk gebruik ik die niet in deze behuizing, dat was, zoals in de review stond, alleen om te testen :)
De X25-M zit juist in me laptop, en de 120GB die in me laptop zat zit nu in deze behuizing.
Had ik je al bedankt voor deze geweldige review?

Bedankt!