Logitech MK270 (Qwerty US) Review

OB1 24 juni 2015, laatste update op 2 oktober 2015, 1.195 views

Logitech MK270 (Qwerty US)

Prima draadloos setje, typt lekker en vrij licht. Verder geen verlichting, programmeerbare knoppen en al die meuk, gewoon simpel en goedkoop.

Pluspunten

• Staat stevig
  • Mediaknoppen
  • Typt lekker ondanks rubber-dome
  • Hufter-proof

Minpunten

• Kleine muis kan nadeel zijn
  • Weinig speciaals
  • Niet alle keys werken op Mac

Inleiding:

Na 2,5 jaar me gered te hebben met het ingebouwde toetsenbord en de trackpad van mijn Macbook Air, werd het tijd voor iets beters. Ik zocht iets simpels en het moest goedkoop zijn, dus kwam ik bij deze set uit. De reden dat ik deze set heb gekozen is omdat de muis klein is wat fijn voor mij is, en vanwege de mediaknoppen. Verstelbaarheid boeide mij ook niet veel, het moest wel vrij dun zijn, maar niet te dun zodat ik er niet fatsoenlijk op kan typen. Daarnaast was draadloos een pré, omdat ik mijn bureau netjes wil houden en het makkelijk wil wegleggen.

Ergonomie en functionaliteit:

Goed, dit hangt ook wel deels af van je voorkeuren. Heb je liever een uitgebreid verstelbaar toetsenbord met extra grip op de WASD- en pijltjestoetsen met een muis met 12 knoppen en RGB-verlichting, dan is dit niks voor jou. Het toestenbord is in twee standen te gebruiken, plat en 8˚ gedraaid. Helaas zitten op die klepjes voor de gedraaide stand geen anti-slip rubbertjes, waardoor het lekker krast en wat sneller wegglijdt. Ook zit er rechtsboven op het toetsenbord een aan-uit switch en het lampje van de Caps Lock. Verder zitten de volgende extra knoppen erop (van v.l.n.r.) :
- Play/pause
- Mute
- Volume down
- Volume up
- Home
- Mail
- Shutdown
- Calculator
In het toetsenbord moeten 2 AAA batterijen, in de muis eentje, die krijg je meegeleverd.

Bij de muis zit de aan-uit switch onderop, verder zitten er 'slechts' drie knoppen op, linker- en rechtermuisknop en een in te drukken scrollwiel. Er zit een rubberachtig laagje omheen, waardoor je er genoeg grip op hebt. De muis is synmetrisch, dus voor zowel links- als rechtshandigen geschikt. De zeer kleine receiver kan je in de muis opbergen bij de batterij.

Precisie:

Voldoende, 't is prima voor iedere huis/tuin en keuken gebruiker, waarschijnlijk niet voor hardcore gamers, maar die shoppen ook in een ander segment. ;) Voor mij zal het sowieso niet veel schelen, want ik heb totaal geen vaste handen, daarom heb ik ook niet zo'n testje gedaan in Paint, ik kan amper een redelijk rechte lijn tekenen met een pen. het bereik is goed, je moet een meter of zeven wel kunnen halen.

Aangezien het rubber-dome toetsen zijn moet je niet het gevoel van een mechanisch toetsenbord verwachten, maar het is zeker niet slecht, ik ken genoeg rubber-dome toetsenbordjes die veel slechter zijn.

Vormgeving en bouwkwaliteit:

Prima hoor, het toetsenbord is van vrij zacht plastic/kunsstof gemaakt, maar het voelt wel degelijk en krasgevoelig aan. Het toetsenbord blijft stevig staan als je 'm plat neerzet, dan zal 'ie zeker niet zomaar schuiven. Zet je 'm op de pootjes in de gedraaide modus, dan schuift 'ie al makkelijker. De vormgeving is vrij simpel, lekker 'zakelijk', gewoon zwart, wel met grijze accenten. Zelfde voor de muis.

update:

Ik heb zojuist ondervonden dat 'ie hufter-proof is, heb vol op het toetsenbord geslagen tijdens het leren en alleen een pootje kapot, wat met secondelijm weer zo is gemaakt :)

Drivers en ondersteuning:

Voldoende, voor het toetsenbord en muis heb je namelijk geen drivers nodig, uit de verpakking halen en typen maar. :) De Logitech Unifying software werkt niet, vermoedleijk omdat het gewoon een simple hand receiver is, da's jammer want de homeknop en de mail knop gebruik ik niet en die zou ik graag wilen mappen, daarnaast werkt de calculator knop niet op Mac. Da's een misser.

Prijs:

Voor dit geld (¤27) een prima draadloze desktop set in huis halen is natuurlijk top. Voor de meeste huis/tuin en keuken gebruikers is dit prima, heb je wat grotere handen, neem dan een setje met een grotere muis.

Heb jij ook een Logitech MK270 (Qwerty US)?

De Unifying software heb je alleen nog wanneer je andere Unifying apparaten op je huidige Unifying ontvangertje wilt koppelen. Buiten dat doet die software verder niets.

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 25 juni 2015 10:20]

Oh oké, ik dacht dat je daarmee ook de functies van toetsen kon aanpassen. Dank voor je feedback :)
Voor knoppen aanpassen e.d. moet je de unifying software bij Logitech ophalen, deze bevat nog meer handige utilities zoals de cap-lock waarschuwing, batterij waarschuwing enz.
En het aparte is dat hij dus niks vindt. Zowel de Unifying software als de Control Center zegt "No device found"... :/