Razer Nabu X Zwart Review

Foritain 21 juni 2015, laatste update op 26 mei 2017, 2.188 views

Razer Nabu X Zwart

De Razer Nabu X is een keurige uitgevoerde smartband met een goede batterijduur en een prettige pasvorm. Toch slaat deze 'smartband' hier en daar de plank mis, zo moet het notificatiesysteem uitgebreider kunnen, en zal de fitnessfreak een hartslagmeter missen. Geen verkeerd product, maar er had meer in gezeten.

Pluspunten

• Materialen prettig om de pols
  • Goede pasvorm en extreem verstelbaar
  • Batterijduur streeft specificaties voorbij. 5-7 dagen op papier, in de praktijk geregeld 10+ dagen
  • Meegeleverde Apps werken vlot en stabiel
  • Stappenteller, afstandsteller & caloriemeter lijken betrouwbaar, en werken ook zonder telefoon in de buurt.
  • Keurige, niet overdreven opvallende uitstraling
  • Leverbaar in zwart, wit, en Razer-green.
  • Niet overdreven duur, echt goedkopere alternatieven zal je zelf uit China moeten halen.

Minpunten

• Notificaties bij lange na niet zo aanpasbaar als je zou verwachten. De drie LEDjes zijn niet individueel in te stellen, dus de mogelijkheden zijn zeer beperkt en je zal voor details altijd je telefoon moeten raadplegen.
  • Hartslagmeter (en eventueel GPS) zou de Nabu X een volwaardige fitness tracker hebben gemaakt.
  • Beperkt inzicht in de statistieken
  • Oftewel je moet goed nadenken of de geboden featureset voldoet. Er had zeker meer in gezeten.

Review: Razer Nabu X

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- Software
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Razer

Het is inmiddels weer een tijdje geleden dat Razer met de Nabu uit kwam, Razer hun eerste smartband cq fitnesstracker. Toch bleef de beschikbaarheid een issue, geen idee waarom eigenlijk, maar ze waren in Nederland niet of nauwelijks te krijgen. Ook in de Razer store zelf lijkt geen recentere informatie te vinden dan uit December 2014, en in de shop van hen zelf staat hij als niet langer leverbaar. Toch hebben ze niet stil gezeten bij Razer, want inmiddels is de nieuwe Nabu variant beschikbaar gekomen: de Razer Nabu X.

In tegenstelling tot de OLED uitvoering van zijn voorganger is de Nabu X een eenvoudiger model met enkel notificatie-LEDs, maar als gevolg is de prijs ook relatief zacht. De Razer Nabu X is verkrijgbaar voor ca 4 tientjes als je bij onze oosterburen wilt kijken, of voor 50 a 60 euro op de Nederlandse markt.

De specificaties en features van de Razer website:

De Nabu X is dus een fitnesstracker en/of smartband. Notificaties krijg je te zien door de 3 geintegreerde LEDSs die in verschillende kleuren in te stellen zijn. Intern zitten een Accelerometer en een ‘Cylindrical vibration motor’ om onze activiteiten in de gaten te houden.

De Nabu kwam nog in verschillende maten, de Nabu X komt echter in een ‘one-size-fits-all’ uitvoering. Wel kan je kiezen voor een zwarte, witte, of groene variant. De Razer Nabu X is compatible met recente iPhones en Android telefoons met versie 4.3 of nieuwer.

Normaliter is het unboxen wel een groot onderdeel van mijn reviews, echter moeten we niet vergeten dat het hier om een relatief simpel product gaat, er zijn tenslotte maar zo veel foto’s die je kan schieten van een smartband. De verpakking is uiteraard ook niet groot, en gezien de relatief lage prijs is het ook geen heel exotische unboxing ervaring. De doos ziet er prima uit, is ook meer dan geschikt als cadeautje, maar het blijft een polsbandje in een typische retail verpakking.

Naast de Nabu X zelf krijg je een kleine handleiding, en ook de Razer sticker die je bij hun andere randapparatuur krijgt.

De band zelf heeft een bescheiden en onopvallend uiterlijk. Bijna on-razer zou je bijna zeggen als je de zwarte variant in je handen hebt, al zal de groene variant een tikkie opvallender zijn. De enige echte indicaties van een Razer product zijn het logotje op de sluiting, en het feit dat het binnenwerk wel Razer-green is. De band zelf is een soort van siliconen rubberen uitvoering, en met het totaalgewicht van slechts 18 gram maakt dat het tot een comfortabel lichtgewichtje.

Volgen we de band dan zien we een flink aantal gaatjes om de band af te stellen, en laat ik maar zeggen, hij kan klein genoeg voor onze kleine van nipt 2 jaar, en groot genoeg voor Jabba the Hut himself. Met mijn 1.96 en flinke polsen kan ik er nog gerust vier vingers tussen krijgen op de grootste stand. De band sluit met twee pinnetjes, dit zet hem ook ruim voldoende stevig vast. Uiteraard krijg je hem wel los door er aan te trekken, maar hij zal niet ‘zo maar’ even van je pols vallen.

Het binnenwerk is te verwijderen, handig als je enkel het bandje wilt vervangen (al heb ik de bandjes nog niet los in een winkel kunnen zien). Opladen van dit mechaniek gaat via een specifieke kabel die je erbij krijgt. Geen standaard aansluiting, dus als er iets met je kabel is zal je wel bij Razer moeten aankloppen, maar dat is ook niet zo gek in de wearable categorie. Het kabeltje is wel wat kort, maar gezien je met 2 uurtjes laden per week weg komt is dat geen echt nadeel.

Voordat je begint moet je de Nabu X aan je telefoon koppelen, dit begint met het downloaden van de Nabu X applicatie. Net als bij de muizen is registratie en een Razer account verplicht om gebruik te kunnen maken van de software, niet iets waar ik heel erg weg van ben, maar anderzijds is het slechts één extra accountje op de grote berg van accounts tegenwoordig. Waarom je ook je telefoonnummer via een sms-ontvangst moet verifiëren is mij ook niet duidelijk. Het verplicht eisen van bepaalde data die niet strict noodzakelijk is voor de functie van het apparaat mag van mij wel op de schop.

Een belangrijk onderdeel van de Nabu X is de caloriemeter en de registratie van afgelegde afstand, logisch dat hij dus ook wil weten hoe groot en zwaar je bent, en wat je geslacht en leeftijd is.

Nadat je de basisinstallatie hebt voltooid krijg je eerst een korte tour. Zo loopt de software je door de basis features en notificaties zoals wanneer de verbinding is verloren, wanneer de batterij bijna op is, en hoe het gaat met je huidige doelstellingen (daar over straks meer).

Ook even een firmware update uitvoeren na installatie natuurlijk.

De applicatie zelf ziet er wel keurig uit, maar het zal je opvallen dat er niet gek veel aan te tweaken valt. Is er verbinding ja/nee, wil je een alarm instellen, en je kan de Sleep mode instellen: de tijden wanneer de Nabu X je slaap probeert te volgen, iets wat overigens best accuraat bleek gedurende de afgelopen weken.

Het enige scherm waar nog wat in te stellen valt is het notificatiescherm. Je kan hier alle notificaties onderdrukken, en de kleur kiezen voor verschillende notificaties. Hier lopen we echter ook tegen de eerste echten tegenvaller aan: Hoewel er een rode, groene, en blauwe LED zit op elk van de drie plekjes, is de Nabu X niet in staat deze te combineren. Je kan ‘notifications’ van groen naar rood veranderen, maar niet per applicatie instellen welke kleurcombinatie verlicht. Oftewel je kan wel onderscheid maken tussen een telefoongesprek en een notificatie, maar je kan geen onderscheid maken tussen een facebook-, whatsapp-, of andere notificatie. De Nabu X gebruiken om te kijken of een notificatie ook belangrijk is zit er niet in, je zal dan echt je telefoon moeten pakken. Wat je wel kan doen is instellen dat je enkel van specifieke applicaties notificaties ontvangt, waardoor je wel iets kan doen om onzin van belangrijke zaken te onderscheiden. Verder kan je nog instellen of de ingebouwde trilfunctie kort of lang af gaat, en hoe sterk de LEDjes zijn. Overigens is de trilfunctie best pittig, zelfs een diepe slaper (ikzelf) moet van goeden huize komen om door de trillingen heen te snurken. Dat laatste maakt een dergelijke band overigens ook een mooi alarm voor mensen met slecht gehoor, dit hebben wij onlangs in de praktijk ingezet bij iemand die door geluid-alarms heen sliep (gehoorapparaatjes uit 's nachts, maar die wel wakker werd van trillingen aan de pols.

Één van de features waarmee Razer zich probeert te onderscheiden is het ‘sociale’ element. Functie inschakelen, kiezen welke applicatie data deelt (Facebook of Twitter), en vervolgens is handje schudden met een andere Nabu X gebruiker genoeg om je gegevens uit te wisselen. Helaas heb ik geen Nabu X gebruikers in de buurt, maar ik heb van anderen gehoord dat het op zich best werkt. Het blijft een beetje zoeken naar de echte praktische toepassing, maar het concept is leuk.

Voor de Fitness Tracking features moet je een tweede applicatie installeren: Nabu Fit. Waarom twee applicaties? Geen idee, maar het zij zo. Ook Nabu Fit is geen extreem complex programma. Je kan je doelen instellen, en de vier core statistieken in de gaten houden. Deze updaten bijna continue wanneer de Nabu X in de buurt is. Je kan de statistieken van afgelopen dagen controleren, en als je er op klikt zie je een klein grafiekje om een grof idee te geven wanneer je erg of juist minder actief was. Ook hier een kleine tegenvaller: Meer dan die grove grafiek krijg je er niet uit; geen details, geen precieze getallen, meer dan je op de screenshots ziet is er niet.

Het idee is dat, door het vrijgeven van de SDK/API, anderen extra applicaties ontwikkelen voor de Nabu X. Een kijkje in de Play Store geeft dan ook wel enkele alternatieve applicaties, maar echte grote knallers heb ik nog niet gezien. Razer heeft een reputatie hoog te houden wat software betreft, en de twee standaard applicaties werken ook uitstekend en zonder issues, echter mist ‘de spark’ nog een beetje. Of andere developers dat gat gaan vullen weet ik niet, maar voorlopig moeten we het doen met de features die zojuist besproken zijn.

De software werkt erg goed: prettig, snel, zonder issues, etcetera, maar biedt een wat beperkte functionaliteit. Datzelfde gaat een beetje op voor de band zelf, al zijn de software-functies en de band natuurlijk aan elkaar verbonden. In gebruik is de Nabu X erg licht en merk je nauwelijks dat je hem aan hebt, zelfs als iemand die als het even horloges, ringen, of andere ongein draagt. Het materiaal is prettig, plakt niet, schuurt niet, en ook bij het aan-/omkleden is het geen apparaat welke te pas en onpas in je kleding blijft hangen. Wel blijft stof er wat eenvoudig aan hangen, maar je moet er echt boven op gaan zitten om daar over te vallen (of foto’s van willen maken voor een review…), en gezien de Nabu X tot één meter waterdicht is los ik het zelf op door hem tijdens het wassen van mijn handen soms even mee te spoelen.

Notificaties komen luid en duidelijk door, en prettig is dat hij eerst trilt, en na een klein momentje een korte LED notificatie weergeeft (tegen dat moment kijk je uiteraard op je pols). Hoewel je geen details ziet in de LEDjes is het wel een vlotte manier van notificaties ontvangen. Zeker op momenten dat je telefoon bekijken niet ideaal is (in een meeting, of onlangs in de bioscoop) kan een dergelijke notificatie handig zijn, maar ook als je (net als ik) de trilfunctie van je telefoon in je broekzak soms simpelweg niet voelt is het een handige extra.

Plaatje van Razer zelf, zo zien notificaties er dus uit.

Ook het tracken van de statistieken lijkt vrij accuraat en zonder noemenswaardige hiccups te gaan. Uiteraard worden de bewegingen van de arm gemeten, dus flink rare zwaaien maken leidt tot onterechte tellingen, maar de gebruikte algoritmes zullen ongetwijfeld rekening houden met enkele uitschieters. Afgelegde afstand komt over het algemeen aardig overeen met GPS tracking, wat ook een indicatie is van een redelijk slimme ‘smart band’. Calorieverbruik zal ook met een algoritme worden bepaald, maar het is lastig te bepalen hoe accuraat dat nu werkelijk is. In elk geval is het een leuke indicatie, en tijdens het actief sporten zie je ook degelijk een flinke toename.

Sleep tracking is echter minder accuraat, want deze gaat er van uit dat je wel grofweg je slaap schema instelt. Doe je dit, dan lijkt het goed te werken. Doe je dit niet goed, dan krijg je wel wat rare resultaten. De ‘ik ga naar bed’ tijd is het moment vanaf dat de Nabu X wacht totdat je stil ligt, op welk moment hij dan denkt dat jij slaapt. Zit je op dat moment nog lekker een filmpje te kijken met je handen een tijdje stil, maar ga je daarna nog even een stukje wandelen, dan herkent de Nabu X dat als ‘light sleep’. Ofwel je timer redelijk strak afstemmen en de data van dagen dat je opeens 2 uur langer opblijft negeren, of met de handmatige knop aangeven dat je naar bed gaat. Dat laatste werkt weer goed, maar is wel een extra actie. De vraag is natuurlijk wat je precies aan die data hebt, want veel verder dan ‘leuk om te zien of ik veel beweeg in mijn slaap’ kom ik niet.

De Nabu X heeft overigens ruimte voor ongeveer 5 dagen aan data in de band zelf, wat inhoudt dat de data die hij opneemt tijdens het sporten gerust later op de dag met de telefoon gesynchroniseerd kan worden, je hoeft dus niet altijd je telefoon bij je te hebben, eens in de zo veel tijd is voldoende.

Opladen duurt zoals Razer aangeeft een uurtje of twee, maar de werkelijke batterijduur gaat de geclaimde 5 a 7 dagen ruim voorbij. Op dit moment zit ik al op 10 volle dagen met nog 33% batterij te gaan. Weet niet of ik iets bijzonders doe of niet doe (Al doe ik dus niet de Razer-handshake met andere gebruikers), maar zelfs met intensief gebruik zal je de geclaimde week dus wel moeten halen. Wat dat betreft is de Nabu X dus zeker een prettige partner, want er zijn voldoende wearables die de het geen hele dag volhouden, en in dat geval is een sleep tracker helemaal nutteloos.

Nog een aantal plaatjes op de arm. En nee, dat is niet mijn rode nagellak ;)

Als er geen Razer op de verpakking had gestaan was ik bijna vergeten dat de Nabu X een Razer product is. Niet dat het een nadeel is, maar voor gamer bling en voor Chroma-feestjes zit je hier aan het verkeerde adres. De Nabu X is een prettig uitgevoerde, maar toch bescheiden smartband met slechts subtiele hints dat het van een gaming hardware fabrikant af komt. Hoewel Razer wel wat nadruk legt op het unieke sociale element met o.a. social media details delen met een handshake, lijkt de praktische waarde van het product vooral bij de twee core features te zitten: notificaties, en activiteiten tracken.

Ik probeer producten altijd te benaderen vanuit het oogpunt wat ze kunnen, wat ze goed doen, en wat je er dus wel mee kan bereiken. Toch ontkom je bij de Nabu X er niet aan te bespreken wat hij niet kan, waarbij je eigenlijk een discussie start over hoe ‘slim’ deze smartband nu werkelijk is. De afwezigheid van het OLED scherm van de originele Nabu maakt het notificatie deel een stuk eenvoudiger en het geheel zuiniger, maar daardoor zal je dus toch vaak je telefoon moeten pakken om te kijken wat er nu precies aan de hand is. Nu valt daar, afhankelijk van de gebruiker, in veel gevallen best mee te leven, maar toch moet ik het Razer aanrekenen dat ze de aanwezige LEDjes niet beter inzetten. Zo kan je (vooralsnog) geen onderscheid maken tussen nutteloze social media updates, en belangrijke berichten; je zal je telefoon weer moeten pakken, al kan je eventueel bepaalde applicaties wel geheel uitsluiten van notificaties. Ik zeg overigens ‘vooralsnog’, want gezien de ‘connection lost’ code rood-blauw-rood is is de band wel degelijk in staat kleuren te combineren, de software/firmware staat het echter niet toe dit zelf in te stellen. Gezien Razer hun sterke kant toch vaak de software is is het een beetje wachten op de toevoeging van deze functie, maar vooralsnog is hij er simpelweg niet. Hun oplossing lijkt aan te dringen op meer community-made applicaties wat interessant klinkt, maar daar lijkt vooralsnog geen echte relevante functionaliteit uit te komen, beter had Razer gewoon één keer alle software functies zelf goed geregeld. De software die van Razer zelf komt werkt namelijk wel gewoongoed (geen crashes, hiccups, etcetera), de voornaamste kritiek betreft dus de functies die die software niet biedt.

Dat maakt de Nabu X als notificatie-systeem dus wat beperkt, maar hoe zit het met deze band als Fitness tracker? De stappenteller lijkt accuraat, en ook de afstandsmeting lijkt het vrij te doen als ik er GPS tracking naast leg. De caloriemeter blijft een berekening gebaseerd op je bewegingen, maar ook die algoritmes zijn inmiddels wel een beetje uitgekauwd en een redelijke indicatie kan je wel op vertrouwen, tijdens het sporten zorgen de drukke bewegingen in elk geval voor een lekker calorieverbruik in de statistieken. Echter de fanatieke fitness/gezondheidsfanaat zal zijn opgevallen dat er geen weergave is van je hartslag, wat een gewilde feature is, maar in de regel ook iets wat het apparaat een stuk duurder zou maken. Dat gaat ook op voor GPS als je echt specifieke routes wil volgen: leuk, handig, maar duurder en een batterijvreter. Ook hier is het dus geven en nemen, en goed nadenken of de featureset voldoet.

Het maakt de Razer Nabu X zeker geen slecht product, want de fysieke uitvoering is op veel fronten goed in orde. Het materiaal is erg prettig; flexibel en zacht genoeg om niet op te vallen, stevig genoeg om goed vast te zitten. Ik draag zelf zelden horloges, of doe ze vaak af, maar de Nabu X mag van mij rustig een paar weekjes om de arm zitten. Hij is ruim voldoende verstelbaar (en past zelf op de pols van een 2-jarige), laadt vlot op, en doet het uitzonderlijk goed op de batterij; Razer claimt 5-7 dagen, met mijn dagelijkse dragen en notificaties is 10 dagen zelfs geen probleem. De uitstraling is eenvoudig, maar hij oogt wel netjes, en juist de onopvallendheid zal de huidige doelgroep vermoedelijk meer aanspreken dan als Razer de Chroma variant met franje had uitgebracht. Wel is het leuk dat er naast een zwarte en witte variant, toch ook een Razer-green uitvoering is. Daarnaast is de Nabu X ook wel redelijk betaalbaar te noemen; met uitzondering van de spotgoedkope Mi Band die je uit China kan laten verschepen is het één van de goedkopere smartbands. Razer laat dus een hoop positieve elementen zien, en ik hoop dat ze bereid zijn om met meer focus dit product verder door te ontwikkelen.

Het is echter het definiëren van de doelgroep voor het product in de huidige staat waar het mij wat lastiger wordt gemaakt, want voor alle soorten gebruik zitten er wel wat serieuze overwegingen aan die je af zullen doen vragen of het product aan jouw eisen voldoet. Voldoet de besproken functionaliteit voor jou, dan heb je er wat mij betreft een erg prettig product aan en kan ik hem zeker aanraden, maar de doelgroep zal aanzienlijk groter geweest zijn als Razer vol had ingezet op dan wel de fitness freak, dan wel de mensen op zoek naar een hele slimme notificatieband (of een opvallende hippe accessoire?), in plaats van beide maar voor een deel te doen.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Razer Nabu X Zwart?

Nette review en je hebt je nagels mooi gelakt! Stiekem waren het wel jouw handen!

Het ding is dus eigenlijk een mi band met slechtere accuduur, vreemde stekker en minder geheugen voor 300-400% van de prijs. :)

Goed dat je Razer op hun falie geeft! Anderen kunnen een zelfde product voor een veel lagere prijs op de markt zetten. Afzetters vind ik het.
Busted :D

De vergelijking met de Mi Band is op zich wel terecht. Ik ken hem helaas zelf niet. Nogmaals de enige persoon die ik ken die hem had was het middenstuk kwijt geraakt, bij Razer zit dat in elk geval veilig 'in' de band. Slechtere accuduur is terecht, al vind ik 10 dagen+ wat ik haal op zich echt geen nadeel.

De term 'afzetters' vind ik echter niet terecht. Want een blik op de pricewatch laat zien dat er geen echt serieus aanbod is van alternatieven die goedkoper zijn. Dingen uit China verslepen is leuk, maar kent ook nadelen. Garantie perikelen zijn een overweging, en met een prijs op de grens van de 22 euro bestaat de kans alsnog dat de douane zich er mee gaat bemoeien. In zie vanuit Nederland in elk geval niet direct een product welke nu echt veel goedkoper is.

Wel spijtig dat hij in Duitsland 20 euro goedkoper mag zijn dan hier, dat slaat nergens op. Al kunnen wij gelukkig zonder issues bij onze oosterburen bestellen. Enkel eventueel retourneren zal mogelijk wat duurder zijn, al valt <2KG verschepen binnen Europa goed mee.
Ik heb hem voor 14 euro bij je favo "nasty-sounding" website gekocht: banggood. :) ik ben overigens nog nooit het middelste stukje kwijtgeraakt. Had die persoon wel een officieel siliconen mibandje? :)

Maar het klopt ja. Op de nederlandse markt hebben ze niet veel concurrentie, maar wij zijn tweakers en zijn over het algemeen niet bang om voor 14e iets uit China te halen. Voor de echte tweaker is het product dus misschien niet zo interessant als voor "henk en ingrid".
Laten we van "Henk en Ingrid" aub geen standaard term maken op Tweakers ;) 14 Euro is overigens wel bizar weinig inderdaad. Zal meer en meer producten onder druk gaan zetten vandaag de dag (alle direct import uit China). Soms doe ik er ook aan mee, andere momenten blijf ik er juist weer uit de buurt. Maar hoe je het ook went of keert, de Mi Band is een geduchte concurrent voor alle smartbands, inclusief deze Razer. Net zoals andere Xiaomi producten dat zijn voor hun 'Westerse' concurrentjes overigens. Blijf mij afvragen of die club nog eens zelf binnen Europa gaat opereren, maar dat is een discussie voor elders.

Denk overigens dat een gebrek aan 'tweakmateriaal' voor Tweakers een grotere invloed zal hebben dan de prijs :D
Als Xiaomi fan, moet ik even inbreken.
Geselecteerde Xiaomi producten zijn sinds deze maand te koop via de officiële webshop, voor Fransen, Duitsers en mensen in de UK.
Zie: http://www.mi.com/en/store/ en dan bij shipping area.
P.s. ik zal ergens op het web een fanpage starten over hun apparaten, incl. toekomstige meet-and-greet met andere Xiaomi fans.

Ontopic, ik zie persoonlijk niet veel in dit soort smartbands. Ik had er graag een klokje in gehad om het echt functioneel te houden, zoals bij de smartband van Sony: SWR30.
Met 3 dagen houdt ie het langer uit dan een "normale" smartwatch, maar hij komt niet in de buurt van de smartbands of de "in mijn ogen" beste smartwatches van Pebble met 5-10 dagen standby.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 22 juni 2015 10:23]

Ziet er leuk maar inderdaad beperkt uit. Zijn er ook alternatieve producten die completer zijn in deze categorie? Ik vind het zelf wel een tof product en de prijs lijkt ook wel mee te vallen. Gelukkig is 'iejouw variant niet Razer-groen *D Top review weer :)

[Reactie gewijzigd door Mmore op 21 juni 2015 14:57]

Razer-green is er wel he, naast wit/zwart. Gezien het een no-nonsense ding is lijkt die groene mij overigens best aardig.

Mbt de concurrentie, ik moet toegeven dat ik daar simpelweg geen ervaring mee heb. Ik heb tot dusver één Mi Band gezien, maar die flapperd was het hart verloren, oftewel had enkel nog de siliconen band. Een alternatief welke ik bij iemand anders zag is de Microsoft Lifeband, dat is wel een chique ding met o.a. een hartslag meter, maar ik meen een prijs van 200 euro en ik hoorde hem flink mopperen dat hij elke avond wel aan de lader moet. Lijkt nog wel wat vooruitgang te behalen in deze markt.
Help!

Ik heb net een Nabu X overgekocht om eens te proberen,
nu heb ik op mijn Windows Phone de "Nabu Utility" geïnstalleerd
maar heb nu al een aantal keer de verificatie code laten opnieuw sturen
naar mijn gsm nummer maar ik krijg helemaal geen code, er zijn nu toch
al enkele uren voorbij...

HELP iemand?