Canon Digital Ixus 50 (5MP, 3x zoom, 35-105mm, f/2.8-4.9) Review

Frenkyboy 1 augustus 2005, 1.090 views

Canon Digital Ixus 50 (5MP, 3x zoom, 35-105mm, f/2.8-4.9)

Pluspunten

• Body design
  • Ultra compact
  • Grote LCD
  • Full-res moviemode
  • Snelle chip

Minpunten

• In low light situaties niet ideaal
  • Auto focus heeft af en toe een eigen willetje
  • Geen battery indicator

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 4
Ik gebruik de SD400 aka IXUS 50 sinds april 2005

Camera

Zo mogelijk nog kleiner dan de voorgaande versies met een 2" lcd scherm. Camera body is volledig van metaal, op de batterij en com poort klepjes na. Vooral die laatste voelt aan alsof hij elk moment af kan breken. De metalen ring om de lens kan gevoelig zijn voor zweet en is bij mij inmiddels wat verkleurd. Overall bouw verder uitstekend en past gemakkelijk in een broekzak. Ik raad wel een hoesje aan ivm krassen.

Features

Standaard features van een compact, dus geen shutter priority. Camera is ongelooflijk snel met opstarten en schieten (2-3 foto's/sec in full res). Verder een hand vol voorgeprogrammeerde instellingen, waarvan uiteindelijk alleen manual veel gebruikt zal worden denk ik. Bevat ook een moviemode die 640x480 30FPS / 320x240 60FPS filmpjes schiet totdat de (SD) kaart vol is. Camerabatterij gaat (bij gemiddeld flitsgebruik) ongeveer 200 fotos mee, maar Canon was te lui om een indicator toe te voegen.

Foto's

Auto-mode maakt buiten goede plaatjes, maar gaat in low-light situaties soms de mist in. Ook de auto-focus kiest niet altijd gewenste object om op scherp te stellen. In deze gevallen biedt de manual mode uitkomst. Binnenfoto's zonder flits zijn vaak erg korrelig (hoge ISO), maar dat is te verwachten bij een dergelijke kleine camera. In alle andere omstandigheden prima foto's.

Een prima carry-everywhere camera, die in buitenomstandigheden op zijn best is .

Heb jij ook een Canon Digital Ixus 50 (5MP, 3x zoom, 35-105mm, f/2.8-4.9)?