Specificaties Race-game voor de PlayStation 4 - Bekijk alle specificaties

Motorcycle Club, PlayStation 4 Review

matthewk 19 juni 2015, laatste update op 19 juni 2015, 213 views

Motorcycle Club, PlayStation 4

Kan je Driveclu... euhm motorcycle club aanbevelen? Neen, de game is veel te slecht om uiteindelijk te kopen. Maar hey, als je hem voor 5 euro kan oppikken is het misschien wel leuk als je een nieuwe motor gaat kopen.

Pluspunten

• Uitgever met lef om dit uit te brengen
  • Je bent niet verplicht deze game te kopen

Minpunten

• Relatief weinig motoren
  • Slechter dan road rash op ps1
  • Grafisch
  • Besturing
  • AI
  • Driveclub ripoff
  • Drukte op de weg

Stabiliteit Score: 2
Replaywaarde Score: 2
Besturing Score: 1
Geluid Score: 1
Beeld Score: 1
Gameplay Score: 1
MotorCycle club is voor de motorrijder eigenlijk een must buy zou je denken. Veel verschillende soorten motoren (staat op het hoesje), divers aantal tracks, realistische simulatie en natuurlijk gewoon lekker rijden op motoren die je eigenlijk nooit zal kunnen kopen. Ik benader deze game dan ook vanuit een motorrijdersoogpunt. Ik bezit zelf een nagelnieuwe Honda CB 500 X enduro motor en scheur graag door de bochten van het heuvelland. Maar ligt MotorCycle club lekker in de bocht, of laat je hem beter in de paddock staan?

Het eerste wat mij eigenlijk opvalt aan MotorCycle club is dat ze keihard proberen om driveclub na te apen. De cover van het hoesje, het logo van de game, de naam en ook de afbeelding op mijn PS4 doen mij denken dat MotorCycle club eigenlijk afkomstig is van dezelfde maker als driveclub. Niet meteen een compliment, daar ik driveclub eigenlijk geen goede game vind.

Interface

Bij het opstarten van de game kom je in een best mooie interface terecht. Ik zie veel laadschermen, maar storend is dit eigenlijk nét niet. Zodra je in het hoofdmenu bent krijg je de keuze uit verschillende opties zoals race en garage. De menu's zijn eigenlijk zeer mooi gemaakt en doen mij een beetje denken aan GRID. Bij het kiezen van een motor en een race word ik opnieuw geleid naar enkele laadmenu's. Stilletjes aan begint dit toch wel te irriteren, op een next-gen console mag dit toch echt niet. Zeker gezien de extra kracht van de PlayStation 4.

De baan op

En dan de baan op. De game start erg chaotisch, je ziet niet goed waar je motor is en wanneer alles nou eigenlijk begint. Wat meteen opvalt aan alles is hoe grafisch zwak MotorCycle club eigenlijk is. Dit merk je aan verschillende dingen. Zo is de omgeving erg karig afgewerkt. Bomen lijken wel tweedimensioneel, hekwerk en andere objecten zijn dan weer van karton. Ook de motoren zijn eigenlijk uit het PlayStation 3 tijdperk. Onacceptabel als je twee jaar na de release van de next-gen consoles een game uitbrengt. Ook zijn de motoren niet conform hun "real life" tegenpool. Zo heeft de KTM Duke 990 een andere kleurstelling dan het origineel. Dit is toch niet iets wat je wilt zien in een game die claimt realistische motormodellen te hebben.

Wat ook platweg kut is, is de camera. Elke gamer kan er wel van meespreken: Een slecht camerastandpunt ruïneert gewoon een game. Dat is hier ook het geval. De camera staat véél te laag onder de motor om de game leuk te houden. Je gaat jezelf al heel snel irriteren door een gebrek aan overzicht. De game is immers erg chaotisch. Dit komt door de vele tegenstanders, powerups, flitspaaltjes, jumps en misschien ergens ook nog eens een UFO. Ben ik nog steeds een motorspel aan het spelen of heeft er iemand toevallig mijn download gehackt en er een Mario Kart image overheen gezet? Dat zou in ieder geval wel verklaren waarom elke motor klinkt als een blender.

Het laatste kritiekpuntje is dat de motoren wel op hoverboards lijken. Ze zweven immers gewoon bovenop het asfalt. Komaan ontwikkelaars, dit kan toch echt niet meer anno 2015?

Besturing - Elke race gemakkelijk winnen

Drama... Drama... Dat is eigenlijk de beste manier om de besturing van deze game te beschrijven. Het kan niet anders dan dat deze game door niet-motorrijders is gemaakt. Je kan kiezen tussen drie verschillende motoren. Racemotoren, tourmotoren en choppers. Je ziet bij elke motor enkele statistieken staan zoals koppel, snelheid, handling en pk's. Mooi voor de technici onder ons zou je denken, maar eens je op de baan rijdt maken deze statistieken echt helemaal niets meer uit. Letterlijk elke motor lijkt even snel te gaan en stuurt ook hetzelfde. Erg onrealistisch.

Dat sturen is misschien nog wel het grootste manco in deze game. De motoren lijken wel strijkijzers, onwillend om een bocht in te gaan tegen een redelijke snelheid. Je raakt ontzettend vaak de rand van de bochten omdat de motoren gewoon niet goed sturen. Ook de AI lijkt hier moeite mee te hebben, want zij proberen je de hele tijd (onbewust) van de weg te maaien. Het rare is dat dergelijke botsingen de motorrijders niet laten vallen. Ik zou mezelf bij een zijdelingse botsing à 90 km/h echt niet recht weten te houden. Ik zou waarschijnlijk weer wakker worden in het ziekenhuis. De vraag is alleen: Is de AI zo dom, of heeft deze ook last van de belabberde besturing.

Remmen is trouwens geen optie. Niet omdat dit je sneller laat rijden, maar deze lijken te ontbreken. Probeer je te remmen dan lijkt het net alsof je de Titanic probeert te stoppen. Het maakt ook helemaal niet uit, want als je de hele tijd vol gas geeft win je toch elke race. De AI houd je toch niet bij ook al raak je elke mogelijke wand. Dit ligt wel degelijk aan de belachelijk domme AI en maakt de game na 2 races al ontzettend saai. Wel leuk voor de mensen met zelfvertrouwen-issues! Ik raad je alleen niet aan om zo ook in het echt te rijden.

Club gedeelte

Tijdens de races kan je punten verzamelen voor je club, want net als driveclub heeft ook motorcycle club een multiplayer gedeelte waarbij je punten kan verzamelen om je club de numero uno te laten worden. Zowel dit puntensysteem als het club gedeelte is alleen dramatisch uitgewerkt. Er is absoluut geen meerwaarde om jezelf bij een club te voegen en ik denk dat ik niet de enige ben die niet echt snapt wat jer nou mee kan. Je hebt geen spannende unlocks via het club systeem, en ook speciale paintjobs blijven uit.

Deze game ligt niet lekker in de bocht. Neen, hij vliegt volledig uit de bocht. Ik snap niet waarom deze game op de markt is gebracht. Het product is duidelijk nog niet af, is frustrerend om te spelen en echte motorrijders zullen met pijn in het hart ondervinden hoe de unieke eigenschappen van elke motor niet vertaald worden naar de game. Uiteindelijk zou ik deze game enkel kopen als je hem voor ¤5 uit de graaibak bij de MediaMarkt kan halen. Maak dus gebruik van je recht om deze game niet te kopen, em laat hem dus maar lekker door de bocht vliegen en bij iemand anders in de tuin belanden.

Heb jij ook een Motorcycle Club, PlayStation 4?

Dit inderdaad, op basis van de demo die ik heb gespeeld, afschuwelijk slecht spel.
Ik heb respect voor iedereen die dit spel (vrijwillig) heeft uitgespeeld.