Apple Watch Sport (42mm) Grijs (Zwart) Review

justinwolter 17 juni 2015, laatste update op 21 april 2016, 1.027 views

Apple Watch Sport (42mm) Grijs (Zwart)

Update Watch OS2(05/10/2015) Deze Watch is een superfijne accessoire welke er voor zorgt dat je telefoon vaker in je broekzak blijft zitten. Er voor zorgen dat je hem een dag niet uit je zak hoeft te halen doet hij nog niet.

Pluspunten

• Hoge kwaliteit
  • Verwarring op homescreen te verminderen door icoontjes zelf in te delen
  • Digital crown werkt fijn
  • Zwart is echt zwart
  • Sportband voelt niet per se goedkoop aan en zit fijn
  • Er komt Een rood puntje boven in beeld wanneer er een ongelezen notificatie is
  • Force touch is een echte toevoeging die fijn werk
  • Groot aanbod third party bandjes

Minpunten

• Hartslag meten duurt vrij lang
  • Watch Os minder intuitief dan iOS( even wennen)

Update:
Watch os 2 biedt de vernieuwingen die je eigenlijk al verwachtte bij het begin.
-Apps werken nu sneller en de wachttijden zijn nihil.
-ik heb een zwart rvs bandje uit china voor een kleine ¤30,00 en deze zorgt voor ern stoerder uiterlijk, tijdens het sporten gebruik ik het kunststof bandje omdat deze wel iets fijner is.
-apps kunnen sensoren uitlezen, bijvoorbeeld handig bij hardlopen met runtastic.
-podcasts app laat nu eindelijk de naam van het hoofdstuk/nummer zien.
-betere beveiliging ( als hij nu gestolen wordt kan de dief er niks mee en dit is toch een fijn gevoel)
-nieuwe klokjes met eigen foto of apples time lapse filmpjes. Gigantisch nadeel hieraan is dat je bij die klokjes alleen maar de tijd ziet waardoor je o.a. Tijdens het opladen niet makkelijk kan zien hoe vol hij is. (Laadt hem 1x per 2 dagen op)

Genoeg punten ophenoemd, wat doe ik nu na een half jaar allemaal met de Watch?
Allereerst natuurlijk sporten hierbij kijk ik soms tijdens het sporten naar dehartslag en beheer ik mijn muziek via mijn watch en draadloze oordopjes.

Verder krijg ik mijn appjes binnen maar hier zitten een aantal nadelen aan, namelijk dat je geen afbeeldingen kan bekijken en als je 2 berichtjes achter elkaar krijgt. Je krijgt dan de melding te zien dat je 2 berichten hebt en je krijgt ze niet achter elkaar. Je moet dan eerst op sluit klikken en vervolgens van boven naar beneden vegen. Niet zo handig dus.

Verder bekijk ik mailtjes en zet ik de niet boeiende vanaf mijn watch op gelezen en degenen die ik wel wil bekijken open ik via handoff op mijn telefoon.

Ook navigeren werkt ook prima, ik gebruik dan siri met "route naar huis".

Tot slot een lijstje met apps die ik op de watch gebruik:
- Shazam
- Mail
- Muziek glance
- OV Delay glance met recente tijden van ov op locatie gebasseerd
- Telegram, afbeeldingen bekijken, duimpjes terugsturen en soms text dicteren.
- Agenda complicatie, agenda op de klok met in mijn geval mijn school rooster met lokaal.
-weer-app/buienradar, temperatuur en kan op regen bekijken.
-activiteiten app, gewoon om de updates te zien hoe fanatiek je was ( of juist niet)
-workout, tijdens het sporten.
Eind update.
De eerste keer opstarten
Wanneer je de Apple Watch voor de eerste keer aan zet, en je de taal ingesteld hebt komt er een soort wereldbolletje op het scherm. Deze scan je met je Apple Watch app en je telefoon begint met synchroniseren. Dit duurt nogal lang. Ik heb het niet exact bij gehouden maar schat toch wel een 15/20 minuten, als je al een reservekopie hebt duurt dit een kleine 10 min. Hierna kan je hem gebruiken en zullen de geselecteerde Apps gesynchroniseerd worden.

In tegenstelling tot bij een iPad en een iPhone, waarmee je meteen aan de slag kan met alle apps, is dit bij de Watch iets anders. De Apps kan je natuurlijk wel gaan proberen maar eigenlijk ben je daar vrij snel op uitgekeken ( omdat ze bedoelt zijn voor korte handelingen ). Eigenlijk ging ik hem na het instellen gewoon om doen en pas dan merk je hoeveel je de apps gaat gebruiken, wat je er mee kunt en welke apps handig zijn.

Ik heb de Apple Watch nu +/- 2 weken. In mijn omgeving ken ik niemand anders die ook een Apple Watch heeft. De reacties van mensen die zagen dat ik er één om had waren nogal verschillend. De meeste mensen die het niet echt kenden vonden het interessant wat je er allemaal mee kon, maar de hoofdvraag was vooral "Maar kan je er ook mee bellen?" Waarop ik dan antwoordde: "Uiteraard, en ook de smsjes mail en agenda-afspraken zijn bereikbaar." De mensen die het ook interesseerde heb ik uiteraard een uitgebreide uitleg gegeven inclusief siri de smileys etc.

Communiceren via de Apple Watch
Het communiceren is eigenlijk vooral het lezen van berichten en sturen van smileys/korte antwoorden. Je kan zelf kiezen welke 6 korte antwoorden je wil, maar eigenlijk vind ik 6 te weinig. Ik had het super gevonden als dit er zoveel waren als je zelf wou. Het liefst dat ze dan gesorteerd werden op hoe vaak ze gebruikt werden. Het dicteren heb ik eigenlijk amper gebruikt. Ik typ dan toch liever even op mijn telefoon. Apps zoals Whatsapp en Telegram hebben nog geen ondersteuning en van deze apps kan je dus alleen de meldingen lezen. Het is best frustrerend als je een bericht krijgt met een afbeelding en er dan op tikt. Ik wil dan gewoon de afbeelding zien en niet de tekst "een afbeelding". Vervolgens moet ik mijn telefoon pakken en kan ik de afbeelding bekijken.

Het is dus ideaal om berichtjes te lezen en korte antwoorden terug te sturen maar de rest gaat eigenlijk te omslachtig.

Kwaliteit
De Kwaliteit van deze Watch is echt uitzonderlijk naar mijn mening. Doordat hij redelijk tegen water kan(IPX7), het een harde soort aluminium is en het scherm niet makkelijk krast ( volgens sommige video's ) ben ik er niet extra voorzichtig mee. Tuurlijk is het een prijzig apparaat wat om je pols zit maar ik draag hem op dezelfde manier als mijn vorige horloge van ¤80,00. Het enige waar ik rekening mee houdt is het neerleggen. Wanneer ik hem op mijn nachtkastje leg, om bijvoorbeeld even te gaan douchen, zorg ik er altijd voor dat hij netjes op de hartslag sensor ligt en niet op de zijkant. In het weekend heb ik hem wel om gehad maar tijdens het uitgaan doe ik hem toch maar niet om.
Grappig is, dat ik hem om had aan de zijde waar ik ook drinken vast hield. Je kan hem dan (bijna) niet aan doen door je pols tedraaien zonder te morsen. Je moet dan dus of op het scherm tikken, of je drinken in de andere hand doen.
Het bandje is ook fijn om de pols, hij sluit goed aan op je pols en gaat totaal niet snel per ongeluk los.

Sporten
Ik heb hem ook om gehad tijdens het fitnessen. Normaalgesproken had ik mijn iPhone mee met hierop de podcast app van Apple zelf maar deze heeft (huh?!) geen watch app. Dus heb ik overcast gebruikt. Verder gebruikte ik altijd fitness buddy om mijn vorderingen bij te houden. Ook deze heeft nog geen watch app.

Batterij
Na de eerste paar dagen was hij maximaal 35% aan het einde van de dag. Ik laadde hem altijd 's nachts op en heb de spaarstand nog niet nodig gehad. De helderheid stond op de standaard waarde, 50%. Wat mij betreft was de batterij dus ruim voldoende.

Snelheid
De snelheid is matig. Voor veel handelingen die niet zwaar zijn, zoals de temperatuur checken, of er regen komt etc, oftewel glances. Deze zijn dus snel genoeg. Net zoals het switchen tussen apps en interne dingen aan te passem. Ik ben er dus van overtuigd dat straks, wanneer er native apps komen, alles super zal werken. Om even wat slome handelingen te noemen, twitter/instagram checken, vooruitzicht weer bekijken, buienradar app openen. Ook de hartslag meten via de glance duurt een seconde of 15, wat best lang is als je er op wacht. ( maar ook begrijpelijk, in een zeer korte tijd kan hij natuurlijk niet accuraat meten )

Conclusie: voor een eerste versie hebben ze het super gedaan! Echter zijn er nog genoeg verbeterpunten maar deze zullen gedeeltelijk opgelost worden in watchOS 2.0

Uiteraard zijn vragen/opmerkingen welkom in de reacties.

Heb jij ook een Apple Watch Sport (42mm) Grijs (Zwart)?

Met betrekking tot het meten van de hartslag is het waarschijnlijk dat de meting zelf 15 seconden duurt om de hartslag goed te meten. De meetmanier die de watch gebruikt is vrij onnauwkeurig, hij zal dus een tijdje moeten meten om een betrouwbare waarde te produceren. Als je zelf je hartslag meet door je vingers op je pols of nek te leggen moet je ook 20 sec meten.
Verder een mooie review.