König CMP-HEADSET180 Review

11supplier 16 juni 2015, laatste update op 5 oktober 2015, 501 views

König CMP-HEADSET180

(Problemen surround op windows 8.1/10, niet meegenomen in oordeel) Prima prijs/kwaliteit,maar verwacht niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Geluid games/films prima. Stemmen goed verstaanbaar, effecten krachtig. Hoge tonen zijn erg slecht, dus Mary-Black/klassieke klinkt niet. Pop kan net. Microfoon irritante achtergrondpiep. Goede filtering achtergrondgeluiden. Goed verstaanbaar.

Pluspunten

• Goedkoop
  • Uitstekende bas (goed geluid Games, Films en sommige muziek)
  • Stemmen helder
  • Microfoon filterd achtergrondgeluid best redelijk
  • Sound control buttons
  • 7.1 surround sound

Minpunten

• Hoge tonen klinken niet (dus ook muziek die dat gebruikt)
  • Irritante achtergrond toon
  • Problemen surround windows 8.1 / windows X

Opnamekwaliteit Score: 3
Windows 8.1 / 10
In de comments kan je lezen dat veel mensen problemen ervaren met surround sound op windows 8.1 en windows 10. Toen ik het teste had ik er geen last van, maar nu lijk ik het niet meer te kunnen reproduceren. Vooralsnog komt de fabrikant niet met een oplossing. Deze review is geschreven toen surround wel werkte dus ik heb daar verder geen rekening mee gehouden.

Officiele specificaties
Frequency range 20Hz - 20 kHz
Speaker impedance: 32 Ohm
Speaker sensitivity: 105dB
Connections: USB 2.0
Output: Surround 7.1
Cable length: 2m (volgens mijn centimeter toch 210 cm)
Weight: 154 g (volgens mijn keukenweegschaal 168 g zonder kabel)
Microphone sensititvity: 56-60dB

Ik had een USB headset nodig voor als ik wii gamen op mijn PC terwijl mijn vriendin huiswerk maakt. Ik wou er niet teveel aan uitgeven, omdat ik hem niet bijsterveel verwacht te gebruiken. Van de mid-range prijsklasse overtuigte geen enkele headset me echt. Deze zag ik heel goedkoop staan, met surround! Helaas helemaal zonder review. Ik besloot dus maar een gokje te wagen en laat een review voor de volgende achter.

De doos:
In de doos zit alleen een vodje papier waarop staat hoe je hem moet aansluiten (mooi plaatje hoe je een usb aansluiting in je laptop moet drukken en een uitleg dat jou usb aansluiting mogelijk ergens anders zit) en dat ze ongevraagd de specificaties mogen aanpassen (hoe ze dat doen dat weet ik niet, maar vindt het grappig).
http://northrend.nl/tweakers/red10.png http://northrend.nl/tweakers/red9.png

Fysieke kenmerken:
Als je hem uit de doos haalt is het eerste wat me opvalt dat hij er iets 'stoerder' uitziet dan op de foto. Het grijs is iets donkerder en er staat een logo op de zijkant. Het zwart op de zijkant is matt-zwart waardoor het er niet ontzettend goedkoop uit ziet. Het wint nog geen schoonheidsprijs, maar dat is persoonlijk.

De headset voelt stevig aan. Hij zit lekker op mijn hoofd (nog niet de tijd gehad om echt uren ermee te zitten, dus die test komt nog).
http://northrend.nl/tweakers/red2.png http://northrend.nl/tweakers/red4.png

Functies
Je kan de oorstukjes wat uitschuiven zodat het past op je hoofd zoals gebruikelijk bij een headset.
http://northrend.nl/tweakers/red6.png http://northrend.nl/tweakers/red5.png

Op de microfoon zit een draaiknop voor volume. Daarnaast zit er een afstandsbediening op de kabel. Hier zit een volumeregelaar, een mute knop voor zowel geluid als voor de microfoon.
De afstandsbediening op de kabel past echt je windows volume aan. De draaiknop op de microphone doet dat niet. Deze staat standaard uit, dus let er even op als je headset direct uit de box nog niet werkt.
http://northrend.nl/tweakers/red7.png http://northrend.nl/tweakers/red1.png

Kabel
De kabel is dun en voelt wat vragiel aan. De kabellengte is 2 meter en 10 cm, en hiermee net lang genoeg om goed achter je pc te hangen. (als je pc op de grond staat)

Installatie
Getest op windows 8 computer en dit ging goed. Later ook getest met een windows 8.1 en een windows 10 PC. Automatische installatie werkt wel, maar surround niet.

Confor
In eerste instantie zit de headset lekker. Kussentjes zijn zacht en hij is lekker licht. Bij langdurig gebruik merk je dat de vorm van de kussentjes niet lekker met je oor meeloopt (het is een klein rondje). Hierdoor voel je het wat drukken.

Geluid
Het geluid voor films/games is echt goed (zeker gezien de prijs). Het klinkt realistisch, vooral in combinatie met surround. Ook spraak klinkt echt helder en is erg goed te verstaan. Hele mooie bas.

Hoge tonen zijn veel minder. Dit speelt vooral bij muziek en bij specifieke muziekgenre's. Denk aan klassiek, viool, mary black. Het is bij echt hoge muziek moeilijk om ervan te genieten, maar muziek met wat hoge tonen zoals pop is best redelijk. Het klinkt niet ideaal, maar het went wel.

Opname
Er zit een constante irritante piep/ruis als je opneemt. op het geluid. De opnamekwaliteit van geluid is verder wel goed. Je stem klinkt helder en goed, dus je bent wel prima verstaanbaar.
Sample opname

De microfoon filterd achtergrondgeluid best goed. Ik kan muziek luisteren met mijn normale boxen en een privé gesprek voeren met de koptelefoon zonder dat de mic de muziek opvangt. Hierdoor werkt voice activation vrij goed en heeft de andere partij beperkt last van de piep/ruis.

Ik heb een test gedaan met twee opnames. De eerste is een opname met de headset terwijl er muziek wordt afspeeld. Het geluid staat best hard, maar ik ben zeker duidelijk te horen.
Sample opname headset met achtergrondgeluid

Om een beeld te geven van hoe hard de muziek stond heb ik de microfoon van mijn laptop gebruikt. Deze filterd geluid totaal niet en geeft dus al het geluid min-of-meer zo hard weer als het in het echt klonk (let op je oren!).
Zelfde situatie maar met microphone zonder filter
(even voor de duidelijkheid dit is geen vergelijking van microphoons, maar enkel om een beeld te geven hoe de real-life opstelling was!)

Beoordeling/onderbouwing
Ik voel me heel dubbel over deze headset. Op sommige onderdelen presteerd het heel goed, veel beter dan je zou verwachten voor deze prijs. Het game/filmgeluid in 7.1 is gewoon erg goed. Aan de andere kant, de kwaliteit van de hoge tonen en de piep, ik geloof dat dit best wat beter kon voor deze prijs.

Functioneel is de headset erg goed voor gamers. Gamegeluid is perfect en als met voicechat zal je je teamgenoten helder verstaan. Knopjes zijn handig als je snel even iets wil regelen tijdens het gamen.

Als jij tijdens het gamen voicechat gebruikt kunnen anderen jou goed verstaan. Je gaat alleen een hoop klachten hebben van anderen als je geen voiceactivation hebt (zoals in skype). Als je bijvoorbeeld teamspeak gebruikt met voice activation, dan wordt de microfoon alleen geactiveerd als je praat. Door de filtering van achtergrondgeluid wordt hij niet nodeloos geactiveerd en horen ze dus geen irritante piep als jij niet aan het praten ben. Uiteindelijk is de piep irritant, maar als je bijvoorbeeld tacktieken bespreekt kan je erop rekenen dat de rest je goed kan verstaan. Functioneel geen probleem dus.

Uiteindelijk zal de piep/ruis wel vervelend zijn als je ook langere gesprekken wilt voeren. Daarnaast wil je het liefst 1 headset voor alles en moet dus ook muziek mooi zijn. Veel muziek klinkt gewoon niet zo super.

Kortom ik ben enorm onder de indruk dat ze deze headset voor dit geld kunnen maken, maar uiteindelijk zijn de tekortkomingen net te groot om het echt de 5de ster te geven. Vier sterren dus.

Heb jij ook een König CMP-HEADSET180?

Headset aangeschaft om de zelfde reden. Een goedkope headset voor bij het gamen als mijn vrouw ook in de kamer is. Binnen gekomen in een doos zonder verder iets er bij. Ingeplugd in mijn Windows 10 computer, maar geen geluid. Hierop de drivers gedownload op de Konigsite. Echter die zijn niet compatible. Melding: Setup werkt niet op dit platform.
Hierop een mail gestuurd naar Konig.
Die wacht ik af waarna ik het verhaal vervolg.
Ik zal het vanavond ook even testen op mijn windows 10 laptop. Update komt.

(update windows 10 geeft geen problemen)

[Reactie gewijzigd door 11supplier op 3 september 2015 01:02]

Wil ff wat opmerken. Apparaat werkt in Windows 8.1 en 10. Maar hierbij gebruikt Windows standaard drivers, waardoor je alleen stereogeluid krijgt.
Want de software voor surroundgeluid van Konig is alleen compatibel voor XP, Vista en 7. Hierover mailcontact gehad met Konig.
...
Dat is vervelend. Ik had het op windows 10 aangesloten en snel getest en het werkte, maar niet uitgebreid getest en dus niet gezien dat surround het niet doet. Op mijn oude pc configuratie windows 8.0 had ik het uitgebreid getest en had ik surround (installeren drivers duurde daar ook 3 min), maar mijn pc met windows 8.1 ook niet. Ik vind het dus heel vreemd, maar ga het nu op korte termijn niet uitzoeken.

Wel heb ik een waarschuwing even in het begin van de review gezet en in de samenvatting. Bedankt voor de input dus :).

[Reactie gewijzigd door 11supplier op 5 oktober 2015 13:33]

TIP: Foto's/video's zijn altijd mooi bij een revieuw. Het gaat een beeld hoe het product eruit ziet. Ook misschien een benchmark is ook handig om te laten zien hoe het product presteert. Als je ook de mic wilt testen kan een spraakopname handig zijn zodat de lezer een idee krijgt hoe de mic in de praktijk presteerd en klinkt ;)

Veder een aardige revieuw. Aardig wat dingen uitgelegt en wat je evaringen zijn.
Klopt, fotos komen nog. Mic wou ik ook wat opnemen.

Welke bechmarks raad je aan? Heb ik geen goede opnameapperatuur daarvoor nodig?
Niet dat ik het 1 2 3 weet. Tweakers (reviews: Vijf goedkope gameheadsets getest) deed het met meetapparatuur en een hoofdpop maar dat is echter overbodig ;) Het zal wel leuk zijn als je dat deed :) . Je kan trouwens even afkijken bij de pro (de enige echte Foritain) hoe hij een headset review heeft gedaan met een +3: productreview: Roccat Kave XTD 5.1 Analog review door Foritain (Veel foto's (al hoeft je kind er niet op ;) ) specs melden, doos laten zien etc) Als je dat ongeveer volgt kan je wel een +2 (of +3 als die echt goed is) krijgen als je review ook uitgebreider is.

Succes met het bewerken ;)

[Reactie gewijzigd door MarcRvB op 16 juni 2015 15:36]

Bedankt voor je reacties. Het gaat mij niet om de +3 (hoewel waardering natuurlijk gewaardeerd wordt ;)). Ik heb in ieder geval de review een update gegeven.

Er waren nog geen reviews toen ik mijn product kocht en het is toch fijn om wat gebruikerservaringen te kunnen lezen voordat je je geld uitgeeft.
Netjes gedaan en een mooie veruitgang :)
Als je deze test af hebt dan zou ik ff kijken hem hem een +2 te geven.