Apple Watch Sport (38mm) Grijs (Zwart) Review

iAmRenzo 15 juni 2015, laatste update op 26 januari 2016, 303 views

Apple Watch Sport (38mm) Grijs (Zwart)

Zeer mooie vervanger voor mijn Pebble. Apparaat is wel (extreem) duur, zeker voor de betere/luxere versies. Software is nog onder de maat en waarschijnlijk pas bij WatchOS2 interessant). De afwerking, samenwerken met iPhone en uitvoering is al wel goed te noemen (en voor Apple een vereiste = hun handelsmerk)

Pluspunten

• Mooie afwerking
  • Fijne integratie met iPhone
  • Taptic feedback
  • Meer (bruikbare) features dan Pebble

Minpunten

• Duur (tov features)
  • Geen native apps
  • Beperkt (API, thirdparty)
  • Scherm niet altijd aan

Aanleiding
Ik heb mijn classic Pebble ingeruild voor een Apple Watch en daar heb ik geen spijt van. Ik houd van Apple producten om hun mooie afwerking en hoge niveau van besturing en samenwerking met andere producten. Daarnaast was ik op zoek naar iets meer mogelijkheden dan dat Pebble biedt.

Eerste ervaring
De besturing van de Apple Watch werkt prima (niets ingewikkeld wat mij betreft). Swipe up (notificaties) en down (glances) en force touch. Ook de digital crown is prettig. Je moet overigens niet te veel willen bedienen op zo'n device. Naast een swipe arm krijg je er een houd je horloge omhoog arm van...

Het eerste voordeel is zeer prettig: mijn iPhone houdt z'n mond als ik mijn Watch om heb: ik krijg dus maar op 1 plek een notificatie. Als ik mijn Watch niet om heb, dan krijg ik ze alleen op mijn iPhone. Bij Pebble was het een grote orgy van notificaties mét annoying trilling.

Het tweede voordeel: taptic feedback. Zeer fijne en discrete manier van notificaties.

Daarnaast heeft Apple het goed bekeken met veiligheid (zo lijkt het). Watch van je pols af? Gelocked. Doe je hem weer om en unlock je je iPhone? Dan is je Watch ook weer geunlocked.

Ook werkt het prettig om via iMessage snel een reply bericht te kiezen of snel wat in te spreken (dat je vervolgens als audio als text kunt versturen).

Het grooste nadeel? Geen native apps. Het gebruik van apps is nu praktisch onmogelijk. Je hebt je iPhone 4x sneller gepakt.

Een ander nadeel (zeker tov de Pebble) is het scherm: dat is standaard zwart. In de meeste gevallen detecteert hij m'n beweging wel waardoor het scherm aan gaat (en dat duurt dan ook nog tot max 1 seconden!). Maar subtiele hoe-lang-gaat-de-vergadering-nu-nog-duren bewegingen werken niet.

Ik vind het ook jammer dat je geen stock applicaties kunt verwijderen. Ik gebruik er een aantal niet. En die vervuilen het app menu toch. Omdat je apps moet herkennen aan hun icoon (want geen naam in beeld) wordt dat er niet praktischer op.

Nou vooruit, dit is ok maar (nog) niet fantastisch:
- handoff is praktisch, nog fijner was het als je op de Watch de app op je iPhone vast kon openen.
- digital touch/smileys, tja... niemand in mijn omgeving heeft nog een Watch.
- beperkte watchfaces, maar je hebt dus ook geen rommel zoals op de Pebble.
- fitness. in mijn ogen erg beperkt. ik gebruik bijvoorbeeld Human.app voor mijn registratie. Die herkent fietsen. M'n watch alleen als ik een workout start (en dat doe je niet naar je werk). Omdat Human nog niet gebruik mag maken van de sensoren in de Watch moet je dus ook weer altijd je telefoon pakken om beweging dáár te registreren. Dat wordt best ingewikkeld.
- de tweede knop is voor vrienden, ik had liever een customizable actie gehad, voor iets dat ik veel vaker gebruik.

Kort samengevat is het jammer dat Apple "zo snel" watchOS1 met Watch heeft gelanceerd. Er ontbreekt nog vanalles of het is allemaal nog niet goed uitgedacht. Ik denk dat watchOS2 zich pas versie 1 mag noemen. De hoeveelheid beperkingen in de huidige versie is te jammer voor het hoge bedrag dat je moet betalen.
De accuduur is vooralsnog goed te noemen, hoewel... 1,7 dag haal ik. Dat is dus wel elke nacht opladen. En apps gebruik ik (nog) niet eens.

Ruim een half jaar later: van 3 sterren naar 2
Inmiddels zijn we een half jaar verder. Ook is watchOS 2 ondertussen ingeburgerd. Er wordt ook al driftig gesproken over een Apple Watch 2. Als ik de balans op maak is die hard nodig of compleet overbodig.

In het dagelijks gebruik dient mijn Apple Watch voor notificaties. Er staan een hele riedel apps op maar die gebruik ik nooit. Ten eerste is het absoluut niet praktisch om je arm in de ik-kijk-op-mijn-horloge-stand te houden. Ten tweede zijn de apps veel te traag. Zelfs de native watchOS 2 apps. Vaak is het schermpje al lang en breed weer uit terwijl de app nog moet laden. Tot slot is het scherm eigenlijk veel te klein voor de informatie. Apps op een smart watch zijn uiteindelijk niet aan mij besteedt.

Siri zou een nuttige feature kunnen zijn, ware het niet dat ze me 1 op de 3 keer niet verstaat. Als ik op de fiets "hey siri, herinner me thuis dat ik de was moet doen" zie ik 2 minuten later nog in het display staan "wat kan ik voor je doen" omdat ze dus mijn hele zin niet heeft gehoord. Je moet dus continue kijken wanneer je spreekt, of ze geluisterd heeft en heeft gedaan wat je zegt. En dat alles op een priggelig schermpje.

En verder?
De optie tijdrijzen (Time Travel) klinkt leuk maar de collectie complications is zo klein en de ruimte te beperkt voor nuttige informatie dat mij de functie eigenlijk compleet ontgaat.
Ik merk ook dat het touchscreen slecht registreert of en waar ik druk. Ik moet regelmatig opnieuw proberen. En het komt dus vaak voor dat een training niet loopt omdat ik nog een keer had moeten klikken (terwijl de knop "gaan" best groot is).
Als fitness tracker is het best een goed apparaatje. Maar wil je voor mij mijn activiteiten bijhouden dan hoort daar ook fietsritjes bij. En dat doet hij niet automatisch...

Conclusie 2
Ik trek een ster van mijn beoordeling af. Ik blijf de Apple Watch nog een mooi klokje vinden maar ik vraag me af of een smart watch wel een echt product is / gaat worden. Een dumb watch met klok en notificatie device lijkt me meer

Heb jij ook een Apple Watch Sport (38mm) Grijs (Zwart)?

Bij Pebble was het een grote orgy van notificaties mét annoying trilling.
Dan kan je ook gewoon het trillen van de Pebble uitzetten toch? ;) Dan geeft alleen je telefoon geluiden en trillingen, maar je kan de inhoud toch lezen op je Pebble.

Overigens haal ik nog niet heel veel voordelen uit je review die voor mij persoonlijk een overstap op de Apple variant zouden verantwoorden. Eigenlijk lees ik in je review meer dingen die net even iets minder werken dan dingen die echt een voordeel bieden ten opzichte van de Pebble op dit moment. De besturing is mogelijk wat inovatiever en het scherm ziet er mooier uit (op de momenten dat ie aan staat :p). Als ik even snel tel zie ik 8 punten waarvan je zegt dat ze niet ideaal zijn en 3 die je echt als voordeel noemt: het is van Apple, er wordt iets gelocked als je hem niet om hebt en je hebt minder trillingen als bij de Pebble.
Dat kan, maar dan voel je niets meer aan je pols dat wilde ik ook niet. En om het uit te zetten als ik de Pebble af deed was ook te veel moeite. Dus nee, dat heeft de Watch echt beter voor elkaar.

Dat is fijn, zo heb ik mijn review ook geschreven. Ik heb hem gekocht omdat ie wel echt duidelijke voordelen heeft boven een Pebble. En de zaken die ik niet heb genoemd zijn "verwacht" maar vormen voor de Pebble wel een voordeel: het beantwoorden van berichten bijvoorbeeld.
Overigens zijn de zo-zo punten geen negatieve punten, bij een Pebble bijvoorbeeld is het helemaal niet mogelijk.

Als je nog twijfelt zou ik wachten op watchOS2 en je dan nog eens verdiepen in een review. Daarnaast is het slim om jezelf te bedenken wat je maximaal wilt betalen en welke features je wilt. Het moge duidelijk zijn dat een Watch veel en veel meer kan dan een Pebble. De vraag is of het de meerprijs waard is.