Sennheiser RS 120 II (Zwart) Review

royarisse 15 juni 2015, laatste update op 15 juni 2015, 541 views

Sennheiser RS 120 II (Zwart)

Bouwkwaliteit is matig (het plastic voelt niet heel sterk) en de koptelefoon valt nogal breed uit en zit daardoor wellicht los om je hoofd. De kwaliteit van het geluid is matig voor Sennheiser-standaard (dat zal wellicht komen doordat FM als draadloze transmitter gebruikt wordt).

Pluspunten

• Bediening (volume / fijnafstemming op koptelefoon)
  • Batterijduur (haalt gemakkelijk een hele dag)

Minpunten

• Geluidskwaliteit

Sennheiser staat bekend als een voorloper op geluidsgebied - kwaliteit en gebruiksgemak zijn steekwoorden waar ik het bedrijf aan zou koppelen na eerdere koptelefoons van Sennheiser gebruikt te hebben. Helaas heeft deze draadloze koptelefoon dit niet helemaal waargemaakt - sterker nog - ik ben enigszins teleurgesteld door dit product.

Uitpakken & installatie

Geleverd in een strak uitgevoerde zwarte doos, netjes apart verpakt zit de standaard, koptelefoon, audio kabel en zeer kleine adapter. Heel netjes is dat oplaadbare batterijen zijn bijgeleverd. Zoals ik gewend ben van Sennheiser een netter 3,5mm naar 1/4 inch (6,3mm) converter voor de professionele apparatuur.

Verder een handleiding in de vorm van een Veiligheidsgids en Quick Start Guide, welke naar mijn mening meteen de prullenbak in kunnen gezien de installatie voor zichzelf spreekt.

De bijgeleverde batterijen kunnen in de hoofdtelefoon geplaatst worden door het kussen aan de juiste zijde een slag te draaien. De bijgeleverde adapter en audiokabel kunnen op een voor zichzelf sprekende wijze in de standaard geïnstalleerd worden.

Vervolgens wordt aangeraden om een geluid op de zender (in mijn geval PC) te starten op 50% volume en kan er door middel van een draaiknop fijn-afstemming gemaakt worden naar de juiste FM-frequentie zodat het geluid 'optimaal' is. Volgens de omschrijving heeft de koptelefoon een bereik van 150 meter, echter kan ik alleen uit ervaring zeggen dat hij iig ver genoeg gaat om in en rond het huis te gebruiken.

Gebruiksgemak

De standaard is voorzien van een tweetal indicatie lampjes:
  • ON/OFF: Een groen lampje dat brandt wanneer de bron geluit afspeelt
  • CHARGE: Een rood lampje dat brandt wanneer de koptelefoon wordt opgeladen
Wanneer de bron iets afspeelt, dan zal het groene lampje gaan branden en zendt de standaard via FM het signaal naar de koptelefoon. Wanneer de bron geen geluid afspeelt zal de zender na een tijdje inactief worden en zal het groene lampje uit gaan. Een nadeel hierbij is dat de koptelefoon wel actief blijft, waardoor hij tamelijk hard gaat ruisen (zoals je dat ook gewend bent wanneer een FM-radio op een verkeerde frequentie staat). Dit had Sennheiser zeker eleganter kunnen oplossen.

Wanneer de koptelefoon teruggeplaatst wordt op het standaard zal deze wel worden uitgeschakeld en wordt deze opgeladen. Het rode CHARGE-lampje zal dit aangeven door te gaan branden. Wanneer de koptelefoon een nacht heeft opgeladen gaat deze gemakkelijk een hele dag mee. Zelfs na een jaar gebruik zijn de batterijen nog sterk genoeg om het een dag vol te houden.

Binnen in de band van de koptelefoon zitten zachte kussens die het dragen van de koptelefoon comfortabel maken. De kussens die op je oren vallen zijn echter van wat matiger kwaliteit. Ze voelen tamelijk dun, wat voor mij persoonlijk betekende dat je last van je oren krijgt bij erg lang dragen van de koptelefoon. De koptelefoon valt over je horen en sluit niet helemaal om je oren heen - je oren worden dus niet 100% omsloten door de cups.

Aan de plastic band lijkt veel aandacht te zijn besteedt. Aan de binnenkant drie zachte kussens die op je hoofd rusten, met daartussen twee metalen contactpunten voor het opladen. Persoonlijk vind ik dit erg stijlvol verwerkt. Bovenop de band een groot Sennheiser-logo en op de zijkant HDR 120 II als merk. De band zelf voelt wel tamelijk zwak, er is duidelijk alleen plastic gebruikt, waardoor de koptelefoon alleen goed op je hoofd blijft zitten als je je hoofd recht houdt. Bij voorover buigen glijdt hij letterlijk van je hoofd af. Daarnaast is de koptelefoon van zichzelf tamelijk breed en wordt deze losser als je 'm lang achtereen draagt, waardoor dit effect alleen maar versterkt wordt.

Op de het linkeroor zit een aan/uit schakelaar. OP het rechteroor zitten twee draai/schuifknoppen van boven naar onder voor het volume en voor de afstemming (tune). Wanneer je het volume wilt veranderen kan dit alleen op de koptelefoon, het volume verlagen op de bron verandert niets (tenzij het volume zodanig laag komt dat de standaard uitschakelt).

Door middel van de tune-knop kan een fijn-afstemming worden gemaakt op één van de drie FM-kanalen die de zender ondersteund. Onderaan de standaard/zender kan met een kleine schakelaar een ander FM-kanaal worden gekozen, mocht er een andere FM-bron in de buurt zijn die het signaal verstoort. Hierdoor is het ook mogelijk om meerdere koptelefoons te gebruiken in dezelfde omgeving.

Geluidskwaliteit

De koptelefoon zelf is open, wat zorgt voor een helder geluid en waardoor je je omgeving nog enigszins kunt horen. Hierdoor is het ook gemakkelijker om de koptelefoon langere tijd op te houden, omdat je oren wat meer kunnen 'ademen'.

Het frequentiebereik van de koptelefoon loopt van 22 - 19.500 Hz. Ik heb dit zelf ervaren als een matig bereik die volgens mij perfect in de midden-rage valt. De echt lage tonen vallen net als de echt hoge tonen weg, waardoor je niet het volledige spectrum van de muziek meekrijgt. Voor het luisteren naar een voetbalwedstrijd zul je dit niet zo snel merken, maar het verschil tussen standaard kwaliteit en hoge kwaliteit streaming van bijvoorbeeld Spotify is bijna niet hoorbaar.

Wanneer de muziek zacht of uit staat is duidelijk hoorbaar dat de drukbezette FM-band wordt gebruikt als drager. Andere apparaten hebben duidelijk invloed op de kwaliteit van het signaal. Wanneer het geluid wat harder staat is dit niet meer hoorbaar.

Technische eigenschappen

• Batterijduur: ~ 20u
  • Gewicht koptelefoon: 230g
  • Aantal kanalen: 3
  • Transmitter: FM, stereo

Het lijkt erop dat Sennheiser zich met dit product heeft gefocust op de thuis gebruiker. De keuze van de FM-band als transmitter zorgt ervoor dat er nog wel wat haken en ogen aan het gebruik zitten. Naast het feit dat de koptelefoon gaat ruisen wanneer de zender zichzelf uitschakelt na inactiviteit vind ik de geluidskwaliteit te matig om volledig te kunnen genieten van het volledige spectrum van muziek. De bouwkwaliteit is matig waardoor het apparaat los om je hoofd zit. Ook al heeft het apparaat meer dan voldoende bereik zul je er veelal stil mee moeten blijven zitten omdat het anders van je hoofd af glijdt. Het apparaat is wel comfortabel genoeg om lang achtereen te gebruiken, ook de accuduur laat dit toe.

Ik zou anderen niet snel aanraden dit product te kopen, maar zou adviseren om een koptelefoon met draad te gebruiken waar je veel meer geluidskwaliteit voor dezelfde prijs kunt krijgen.

Heb jij ook een Sennheiser RS 120 II (Zwart)?

Zag een advertentie van Sennheiser RS 120 II en was benieuwd.
Je verhaal is helder. Dank voor de review.