Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Sony MDR-ZX750BN (Zwart) Review

Tlozoot 12 juni 2015, laatste update op 19 juni 2015, 658 views

Sony MDR-ZX750BN (Zwart)

Deze review is een ongoing process, en ik zal om zoveel dagen mijn bevindingen toevoegen . Duurzaamheid vind ik het belangrijkste, en zal dan ook een groot aandeel hebben in deze review

Pluspunten

• Ondanks dat hij van plastic is, voelt hij aardig robuust aan
  • Noise cancelling is subliem!
  • Geluidskwaliteit is zeer goed, zeker voor een Bluetooth headset
  • Nog niet van toepassing

Minpunten

• Geen case meegeleverd
  • Geen automatische stand-by
  • Nog niet van toepassing

InhoudsopgaveInleiding

Na een tijdje te hebben rond te hebben gezoekt naar een weerbare bluetooth headset, ben ik na een aantal reviews hier op Tweakers overtuigt tot het aanschaffen van de Sony MDR-ZX750BN, en dan wel de zwarte variant.

De duurzaamheid van een headset is voor mij de belangrijkste factor. Dit komt voort uit het herhaaldelijk stuk gaan van headsets en oordopjes.

Mijn technische kennis over dit onderwerp is niet groots, dus zal vooral focussen op mijn subjectieve bevindingen.

Unboxing
SONY MDR-ZX750BN
Na op het openen van de verpakking:
SONY MDR-ZX750BN

Vrij standaard verpakking wat ik vaker heb gezien bij goedkopere modellen. Verpakking is gemaakt van karton en plastic, wat het in ieder geval goed beschermd als hij nieuw is, maar gezien er geen case bij zit, zal ik hem bewaren in de originele verpakking, en denk niet dat het karton het lang vol houdt zonder te scheuren. Maar dat is nog te bezien!
In ieder geval binnenkort naar de winkel en kijken voor een case, of ik flans zelf wat in elkaar.

Flappen verpakking:
SONY MDR-ZX750BN

De flappen aan de achterkant van de binnenkant can het karton zorgen dat hij niet opengescheurd, -knipt of sneden hoeft te worden, en hij wel weer netjes op te bergen is.

Uiterlijk koptelefoon:
SONY MDR-ZX750BN
Binnenkant oorschelpenhttp://static.tweakers.net/ext/f/QoXL1Jlq6yRkTCgCTIhH9DhS/thumb.jpg

De koptelefoon zelf ziet er ook vrij generiek uit. Niet dat dat wat slechts is, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een henkenbaarder uiterlijk. Want op de ovalere oorschelpen na lijkt hij precies op een oudere broer die ik enkele jaren terug had aangeschaft.

Bijgevoegde accesoires:
SONY MDR-ZX750BN

De koptelefoon is qua accessoires voorzien van een 3.5" aux kabel, micro-usb 2.0 kabel en gebruiksboekjes in Engels, Russisch en Portugees. De koptelefoon kan nog gebruikt met een aux kabel als de ingebouwde batterij leeg is, en het is netjes dat zie die dus bijleveren.
Swivels:
Swivels

Het ontbreken van een case is wel een nadeel. Er staat op de verpakking: "Swivels, for flat and easy portability". My lijkt het dat je een degelijke headset niet in je tas propt. Daar ben ik in ieder geval de moeilijke manier achter gekomen.

Eerste gebruik:

Na de koptelefoon eens goed te hebben bekeken, en wat gedraait en gebogen heb aan de band lijkt het van aardige kwaliteit te zijn. De schelpen daarintegen lijken makkelijk af te breken. Ze kunnen maximaal ongeveer 45 graden draaien, wat handig is bij dragen, maar als je vergeet dat ze niet verder draaien, wat mij zo maar voor kan komen) kunnen ze mogelijk afbreken.

Het materiaal voelt aardig robuust aan, maar het zal door gebruik prijsgeven hoe lang het zo blijft.

Knoppen op de schelpen:
Linker oorschelp knoppen 3Linker oorschelp knoppen 1Rechter schelp knoppen

Tijdens het voor het eerst aanzetten hoorde ik een gedempte toon om aan te geven dat hij mee wil werken. Eigenlijk was er geen demping, maar door het dusdanig hoge gehalte van de Noise Cancelling hoorde ik nog maar weinig van wat er om me heen afspeelde.

Het koppelen ging zeer eenvoudig. Mijn Samsung Galaxy s4 vond de headset gelijk, en koppelde zonder poespas. Zelfs een standaard wachtwoord was niet aan de orde.

Gelijk maar mijn muziek library geopend, en gekozen voor Never Forgive, Never Forget, van het nieuwste album van Arch Enemy, War Eternal.
Van daar uit was het van zero naar headbanging in enkele seconden! De air guitar kwam naar buiten, evenals de finger drums. Er was totaal *niks* meer over van geluid van buiten af, terwijl het volume ergens in het midden stond. Later hoorde ik zelfs dat er een bijpassende grunt sessie aan te pas kwam, maar zelf heb ik niks gehoord!

Ook de geluids kwaliteit is zeer goed. Al lijkt het wel wat muffled. Ik denkt dat dit door de combi van ranke bas en het dempen van andere geluidsbronnen. Waarschijnlijk is dit iets waar ik aan moet wennen.

Door de sublieme Noise Cancelling en geluidskwaliteit was het immersion gehalte heel hoog. De rest vaagt gewoon weg. Heerlijk. Opgaan in de muziek...

Heb daarna het album The Aura van Beyond Creation opgezet. Het grote aandeel van de basgitaar in dat album was ook zeer goed te onderscheiden. Daar komt dan ook de bas van de koptelefoon meer tot zijn recht.

Ook werkt de volumeregeling en de forward/backward knop ook zonder problemen. Het volumebalkje word bij aanpassen via de headset niet op de telefoon aangepast en visa versa en loopt asynchroon.

Ik constateerde dat de microfoon aanstond door iemand op te bellen en een gesprek te voren met mijn telefoon tussen de kussens van de bank. De andere persoons had het niet in de gaten en zei dat ik zelfs beter verstaanbaar was.

Tweede dag

Toen ik vanmorgen opstond tijdens de vroege morgenuren eond 11:30 had ik gelijk de behoefte om mijn nieuwe headset verder te testen. Nou ja, na een bakkie pleur dan. :p

Tot mijn verbazing zag ik dat de twee led indicatoren voor NFC en Bluetooth aanstonden, deze ben ik waarschijnlijk de vorige avond vergeten uit te zetten. Het blijkt dus dat de headset geen automatische stand-by inschakeld bij gebrek aan gebruik. Hierdoor is de batterij 's nachts leeg gaan lopen en na enkele minuten van muziek gaf de batterij het op.

Er zat dus niks anders op dan hem aan de oplader te hangen.
Volgens de handleiding is de maximale laadtijd 2 en een half uur. Ik heb het niet precies gemeten, maar met de 2.0A stekker van mijn Galaxy S4 was hij na ongeveer anderhalf uur weer opgeladen.

Gescheurde doos:
Gescheurde doos

Toen ik later op de dag de headset in de originele verpakking wilde opbergen, kwam er een scheurtje bij een van de twee bovenste kartonnen strips bij het dichtmaken. Dit was te verwachten, maar voor een hoofdtelefoon van 90 euro vind ik de verpakking toch aan de slechte kant. Echter is dit een onderdeel dat er weinig toedoet, en zal ik het niet meenemen in mijn eindoordeel.

----
Hierbij een tijdelijk einde aan deze review. Op een later moment zal ik hem verderschrijven ;)

Heb jij ook een Sony MDR-ZX750BN (Zwart)?

hallo!
goede review!
ik ben ook opzoek naar een degelijke noise canceling koptelefoon, maar kan je me vertellen of deze ook met de ps4 en pc aan te sluiten is?
ik heb nl een andere bluethoot van sony ( dr btn200) en die wordt niet door mijn ps4 of laptop gevonden :(

alvast bedankt!!
Hallo,
Ik heb tot dusver geen problemen gehad met het vinden van de headset op zowel meerdere telefoons als laptops en tablets. Heb alleen geen PS4 dus zou dat niet kunnen garanderen. :)
bedankt voor je snelle reactie!
dat geeft een betere uitzicht dan ik dacht :)
dank u!
Ik zal nog even rondvragen of iemand bij mij in de buurt een PS4 heeft, dan kan ik u dat ook vertellen, zal hopelijk voor get einde van het weekend wel moeten lukken
De telefoon met bluetooth 4x werkt perfect. Ook de ruis onderdrukking is supper.
Er is wel een standby regeling maar dan moet de ruisonderdrukking wel uit staan, anders loopt de batterij sneller leeg.
In de online help documentatie staat eigenlijk het belangrijkste informatie.
Een fijne telefoon, het is te hopen dat deze kwaliteit nog een keer gemaakt wordt met grote oorschelpen, dat zit toch nog beter.