Aeon Labs Multisensor 4in1 met z-wave plus Review

Firestormer 11 juni 2015, laatste update op 12 juni 2015, 3.036 views

Aeon Labs Multisensor 4in1 met z-wave plus

Werking van dit product is zeer twijfelachtig. En je bespaard een hoop tijd door het niet te kopen. (Zie volledige review voor mijn ervaringen en tips)

Pluspunten

• Het Concept is leuk
  • Doet het soms

Minpunten

• Instabiel (werkt meestal niet)

Kwaliteit Score: 2
Dit is mijn eerste review.
Ik hoop dat ik tweakers hier tijd en teleurstelling mee kan besparen.
Het apparaat toont een leuk concept. Maar werkt dit ook zoals men adverteert ?

Ik heb getest in de volgende opstelling:

Hardware
Raspberry Pi 2 (Bedraad netwerk)
Razberry Z-wave Module. (Zowel getest op batterijen als op usb)
2 x Aeonlabs 4 in 1 multisensor (gen5) met Z-wave plus
1 x Fibaro wall schuko.
1 x TZ66-s enkele inbouwschakelaar

Software
Z-wave.me (Fabrieks software Razberry module)
DomoticZ (OpenZwave usb) v2.2284

Het installeren van de Razberry module en software was een fluitje van een cent.

Z-wave.me Controller
Door de razpberry in inclusion mode te zetten en op enige knop van de Multisensor te drukken.
Vervolgens krijg je netjes de status van de sensors te zien.

Bij het toevoegen van de tweede sensor ging het fout.
Deze maakte zijn survey niet af en ging eindeloos in slaapstand.
Ook de eerste sensor kwam niet meer op. Na een kwartier wachten.

Alle sensors geexclude alle sensors hard reset en alles weer geprobeerd aan te melden.
Niks werkt meer. Reboot alles weer aangemeld. Dit werkte: de sensors waren zichtbaar.

Daarna heb ik de sensors op hun plek gehangen..... resultaat: geen updates meer.

Bereik
Op het internet wordt aangegeven dat het bereik van de Razberry niet zo goed is.
Daarom raad men aan er een antenne van 86 mm op te solderen. Link
Ook dit heb ik gedaan ,pcb antenne heb ik echter niet gedesoldeerd.
hierdoor had ik het idee dat het bereik wel iets beter was.
Echter is er niet echt een goede manier om dit binnen het Zwave protocol te testen.
Het is allemaal nattevingerwerk.

Natte vinger werk
8 uur en 3 formats later !!!! had ik nog steeds dezelfde problemen:
De multisensor werkt vaker niet dan wel. mist zijn intervals vaak.

Maar ook als hij wel zegt dat alle informatie goed te ontvangen is, zijn er regelmatig geen gegevens.
Het was inmiddels 6 uur s' nachts dus ik ben maar gaan slapen.

Toen ik wakker werd had ik toch weer een recente update ontvangen.
Dus ik weer uitgebreid testen: hetzelfde gezeur.

DomoticZ
Na het installeren van DomoticZ kreeg ik weer een beetje hoop. door de aanwezigheid van vele opties.
Hoewel voor het herkennen van de Multisensor is een kleine aanpassing vereist aan DomoticZ. Link
Reboot, exclude, include: Joepie de sensor wordt eindelijk herkend ! .

Maar daarna is het feest afgelopen. ( De multisensor staat op 15 cm afstand van de razberry antenne)
ik krijg een telefoontje en moet weg.

Als ik na 2 uur terug ben heeft de sensor 1 keer geupdate. terwijl ik de interval op 240seconden heb gezet.
Ik heb het het nog een paar keer geprobeerd maar ik heb mijn conclusie getrokken.

Conclusie:
De Aeonlabs Multisensor is in geen enkel opzicht een betrouwbare sensor.

Voor 9 euro heb je een DHT22 temp./hum.sensor die een stuk minder fancy is maar
het ongetwijfeld in alle opzichten beter presteert. Link

In de 15 uur die heb ik lopen rommelen met zwave had ik makkelijk een Pi scriptje kunnen schrijven voor de DHY22 (Maarja met die kennis zegen ik jullie)

Zwave
Z-wave is Imho. nog niet volwassen genoeg om echt stabiel te kunnen functioneren en
ook is het bereik heel slecht als ik dat vergelijk met een standaard klik aan klik uit setje.

Wel wil ik opmerken dat dit de goedkoopste Zwave oplossing is.
dus wellicht werken de professionele dedicated controller/gateways een stuk betrouwbaarder.

De Fibaro schuko werkt redelijk: Soms duurt het even voordat hij geageerd.
Deze is opzicht nog wel het proberen waard.

Het domotica systeem niet erg veel toegevoegde waarde heeft.

Mochten er mensen zijn met Fixes of waarbij de sensor wel goed werkt (dus niet sporadisch)
Dan hoor ik dat natuurlijk graag !

Heb jij ook een Aeon Labs Multisensor 4in1 met z-wave plus?

Heb je al geprobeerd hoe de multisensor werkt als hij via de usb-poort wordt voorzien van permanente voeding? Ik kon ook niets met een Aeon Multisensor op batterijvoeding. Met vaste voeding gaat het een stuk beter en dienen de sensoren ook als routing slave in je z-wave mesh netwerk zodat je een netwerk met een betere dekking en een groter bereik krijgt. Sinds de Multisensor native wordt ondersteund in de domoticasoftware (IP Symcon) die ik gebruik functioneren ze betrouwbaar, maar wel op vaste voeding.
Had in het begin ook problemen met deze sensor in combinatie met raspberry. Ben dan overgeschakeld van dat intern kaartje naar een aeon z-wave stick. Was al een stuk beter.

Maar de grootste verbetering kwam er pas toen ik meerdere z-wave toestellen ging gebruiken zoals contactdozen en zo. Had een raspberry en één sensor om eens beetje te spelen maar experiment mislukt tot ik (waarschijnlijk hier in het forum) las om meerdere schakelaars te gebruiken om het netwerk op te zetten.

Laatste stap was overschakelen op een windows tabletje om daar domoticz op te laten draaien en alles draait nu al enkele maanden stabiel
Persoonlijk ben ik van mening dat als men een commando uit wil voeren en dat gebeurt niet of niet tijdig, het domotica systeem niet erg veel toegevoegde waarde heeft.
Kan je enkel maar gelijk geven. Was aan het denken om de verwarming met Domoticz aan te sturen maar alle thermostatische kranen sturen maar om het kwartier een signaal uit. Dat betekent dat het kan zijn dat de kraan al tien minuten gesloten is vooraleer die stuurt dat de temperatuur bereikt is. Als alle kranen gesloten zijn, is het niet echt bevorderlijk voor je verwarmingsinstallatie
De AEON Sensor is wat mij betreft een drama. Heb er hier op dit moment 3, waarvan er 1 redelijk betrouwbaar werkt (op USB spanning), 1 onregelmatig werkt (op USB spanning) en 1 een hele tijd goed heeft gewerkt en na het wisselen van de batterijen die binnen een paar dagen leeg trekt (geen instellingen gewijzigd). Dat leegtrekken van de batterijen heb ik al met meer van die sensoren gehad; heb er al 2 omgewisseld gehad. Allemaal laatste firmware.

Op USB spanning is er in een aantal gevallen mee te werken, maar ook niet altijd. Rest van de z-wave apparatuur hier in huis werkt prima - heb er al een aantal keer contact over gehad met de fabrikant maar het enige wat die roepen is "ruil maar om bij de leverancier" - die ziet me nog wel een keer aankomen met spullen die een jaar oud zijn... maar niet heus
AEON sensoren moet ik dus zo te zien gaan mijden. Maar je schrijft dat de rest van de z-wave apparatuur wel goed werkt. Welk merk is dat dan? Zitten daar ook sensoren bij?
Fibaro heeft bijvoorbeeld een wall plug. deze werkte op zich wel goed.
TKB Switch TZ66-S werkte ook redelijk.

En daar bedoel ik mee als je vaak genoeg schakelt sommige schakelmomenten niet worden meegenomen. voor een slaapkamerlamp geen probleem.
maar voor kritiekere toepassingen is dit wel een probleem.

Het probleem zit hem vooral in de elementen met batterijen er in.
Daar deze geen actieve verbinding hebben
het Z-wave protocol is in mijn ogen niet 100 procent betrouwbaar.

[Reactie gewijzigd door Firestormer op 17 november 2015 13:10]