Pebble Time Grijs (Zwart) Review

bilgy_no1 10 juni 2015, laatste update op 21 juni 2015, 1.977 views

Pebble Time Grijs (Zwart)

Simpele maar effectieve smart watch die prettig draagt. Niet teveel poespas en gepriegel op een touch screen, maar vooral focus op het ontvangen en afhandelen van notificaties.

Pluspunten

• Lange batterijduur
  • Scherm altijd aan en goed afleesbaar in vol zonlicht
  • Draagt prettig (licht en comfortabel)
  • Voor alle platforms
  • Leuke Watch Faces
  • Waterdicht

Minpunten

• Scherm wat donker in het donker (en backlight gaat te snel weer uit)
  • Nog niet alle apps zijn ook voor Pebble Time beschikbaar
  • Voor meer stijl: Pebble Time Steel!
  • 'Scratchgate' (krasjes op stalen rand)

Intro:
Ik was al een tijdje aan het zoeken naar een smartwatch. Vooral voor gebruik in combinatie met telefoon + hartslagmeter tijdens het hardlopen, maar ook om notificaties eenvoudig te kunnen zien zonder de telefoon altijd tevoorschijn te halen. De Sony Smart Watch 1 en 2 leken me wel wat, maar hadden toch nog wel nadelen in de verschillende reviews. De originele Pebble vind ik in alle eerlijkheid gewoon niet mooi. En in de vloed aan Android Wear producten zie ik toch vooral veel heel grote horloges met verschillende combinaties van nadelen.

En toen kwam Pebble tijdens het MWC met de Kickstarter voor de Pebble Time. Het succes van deze actie is genoegzaam bekend: $20,3 miljoen aan pre-orders in de verschillende varianten. Daarmee heeft Pebble weer het wereldrecord crowdfunden in handen dat ze eerder veroverden met de originele Pebble. Het ontwerp sprak me wel aan, evenals de vele verbeteringen tov de originele Pebble, met als belangrijkste punten het design, kleurenscherm en meer uitgebreide mogelijkheden. Kortom: ik bestelde de Pebble en die heb ik gisteravond in ontvangst genomen.

Dit is dus nog geen uitgebreide review na maanden gebruik. Ik zal de review door de tijd heen wel updaten.

update 1:
Ik heb de Pebble inmiddels wat langer in gebruik en een aantal zaken beter kunnen bekijken. Door de review heen heb ik het volgende aangevuld/aangepast:
  • Featureset: stappenteller getest
  • Bouwkwaliteit: scratchgate
  • Batterijduur: ervaring
  • Compatibiliteit: gebruik tijdens hardlopen
  • Conclusie: update na enige tijd in gebruik te hebben
  • Pebble en de concurrentie
Ik bestelde de Pebble Time voor US$179 op Kickstarter. De normale prijs wordt US$199, oftewel waarschijnlijk §199 of iets meer in Europa. In die prijsrange is de Pebble Time niet uniek. Je hebt voor dat bedrag bijvoorbeeld ook de mooie Asus Zenwatch serie met Android Wear. Tegelijkertijd is er ook een veel duurder segment (o.a. Apple) met meer features, maar de Pebble Time is geen echte prijsvechter. De watch moet het hebben van zijn features, gebruiksgemak en design en dus niet van een lage prijs.
Qua hardware vermoed ik overigens dat de Pebble Time veel goedkoper is dan een Zenwatch en dus een veel hogere marge heeft.

Featureset
Die is enerzijds beperkt, maar anderzijds biedt de Pebble Time datgene wat een smartwatch moet bieden. De Pebble heeft een aantal unieke features: Always-on scherm met tijd, lange batterijduur, en de TimeLine interface. Veel van de andere platforms focussen op zaken als hartslagmeters en bieden complexe apps die je op een klein scherm met touch screen moet bedienen. Ook niet echt praktisch… Het hangt dus een beetje af van wat voor soort gebruiker je bent of de featureset van de Pebble Time voldoende is of niet. Mijn eerste indruk is in ieder geval dat het afdoende is.

Overigens kunnen via de ‘Smart Bands’ nieuwe features worden toegevoegd aan de Pebble. Denk bijvoorbeeld aan een bandje waarin een hartslagmeter is verwerkt, of juist een extra batterij. Deze zijn nog niet op de markt, maar er zijn er al verschillende in ontwikkeling.

Update 21-6: Stappenteller getest
De Pebble Time heeft een ingebouwde stappenteller, maar er is geen native stappenteller geÔnstalleerd. In de store vond ik de app Misfit die een zeer basic stappenteller biedt: vanaf 00:00 uur tot en met 23:59 uur telt hij de stappen. Verder kun je doel instellen op punten. Standaard is het doel 1000 wat grofweg overeen moet komen met 10.000 stappen. Maar 1 punt is weer niet altijd gelijk aan 10 stappen en er is geen uitleg over het algoritme erachter. Er is verder geen score voor calorieŽn of een 'slaapmeter'. Daarvoor zijn weer andere apps.

Omdat Misfit voor mijn gevoel meer telde dan de Runtastic Orbit heb ik een dag met beide omgelopen naast elkaar op de pols. En inderdaad: er was een behoorlijk verschil. De Orbit gaf aan het eind van de dag ongeveer 8.500 aan en Misfit kwam boven 10.000. Het lijkt erop dat de stappenteller in de Pebble Time wat gevoeliger is voor arm-bewegingen, terwijl de Orbit deze eruit filtert en puur de stappen telt. De Pebble heeft dus meer een activiteitsmeter dan een pure stappenteller.

Het verbaast me overigens dat de Pebble Time niet een ingebouwde en complete app heeft om gebruik te maken van de stappenteller.

Beeldkwaliteit
Voor een horloge is de beeldkwaliteit natuurlijk belangrijk en dan vooral of je deze onder alle omstandigheden goed en snel kunt aflezen. Bij de Pebble is dit een ‘mixed bag’.

In een heel lichte omgeving is het scherm zeer goed leesbaar. Alle andere schermen die door de concurrenten worden gebruikt hebben het hier juist lastig. De kleuren komen bij de Pebble Time juist goed uit verf als er veel licht op valt. Hoe meer licht, hoe beter. Ik heb het eens in de volle zon naast de HTC One M8 gehouden en het scherm van de Pebble Time is echt veel beter leesbaar in die omstandigheden. Ik heb een foto geŁpload.

In het donker is het echter een beetje lastig. Als de backlight niet aan staat kun je het wel aflezen, maar met enige moeite. De backlight zelf is niet heel krachtig, maar afdoende om het scherm dan af te kunnen lezen. De kleuren zijn dan ook flets. Ik probeer later nog foto's te plaatsen.

De backlight gaat automatisch aan bij een polsbeweging, maar je moet die beweging behoorlijk overdreven uitvoeren. Een minpunt is dat de backlight vervolgens maar zeer kort aanblijft: 3 seconden. Ook als je bijvoorbeeld in een app zit schakelt de backlight zo snel weer snel uit. Het zou beter zijn als die tijden apart zijn in te stellen. Dus bijvoorbeeld 15 seconden als je alleen naar de watchface kijkt, maar pas na 60 seconden inactiviteit als je in de TimeLine of een app zit.

Voordeel van de lage helderheid in het donker is dat je hiermee niet een ander wakker maakt.

Update 21-06: Resolutie:
De resolutie is niet super. Als je van iets dichterbij kijkt kun je ouderwets pixels tellen. Echter: je kijkt meestal op een afstand van 30-40 cm en dan valt het op zo'n klein scherm niet echt meer op. Een hogere resolutie zou fijner zijn, maar is vooralsnog geen dealbreaker.

Wel zou het fijn zijn als het scherm wat groter was. Er is nu ťn een flinke bezel ťn een dikke metalen rand. Ten opzichte van het hele horloge is dat een flink deel van het oppervlak. Kortom, voor wat je om je pols hebt gebruik je maar een klein gedeelte als scherm. Met een groter scherm zou je in ieder geval grotere letters in de interface kunnen gebruiken, zodat je ze on-the-go sneller kunt lezen. Uit de iFixit teardown is al gebleken dat de Pebble Time niet het hele scherm gebruikt, om oude apps nog steeds te kunnen weergeven.

Bouwkwaliteit en afwerking
Over het algemeen is de bouwkwaliteit prima. De behuizing bestaat uit plastic en de knopjes zijn degelijk. Misschien nog iets te degelijk, want ze zijn een beetje stroef. Ik vermoed echter dat dit na enig gebruik wel wat soepeler wordt.

Een minpuntje bij de afwerking: het metalen plaatje aan de voorkant kraakt een beetje wanneer ik er op druk. Het kan zijn dat dit een vroege serie dingetje is dat later wordt verholpen. Ik ga in ieder geval contact opnemen met Pebble over dit issue.

Update 21-6: Scratchgate!
Na iets meer dan een week dragen vielen me opeens drie kleine krasjes op de metalen rand op. Weer enkele dagen later zat er opeens een wat grotere kras op de rand en vanochtend zag ik dat er nog een paar hele kleintjes zijn bijgekomen.Ik ben echt nergens tegenaan gelopen of gebotst en heb de Pebble hoofdzakelijk onder mijn overhemd-mouw gedragen. Zie de foto-upload. Hierop zie je duidelijk de krassen op de rechter- en onderrand. Op de linkerrand zitten ook nog wat heel lichte krasjes, maar die vallen weg op de foto.

Even zoeken op het Pebble forum levert talrijke hits op, zoals deze. Het lijkt erop dat de batch voor de Kickstarter backers hier last van heeft: de lak op de metalen rand is zeer krasgevoelig. Het is afwachten of en hoe Pebble hierop reageert, maar het is overduidelijk een productiefout. De witte variant lijkt er minder last van te hebben, maar wellicht is het nog te vroeg om te zeggen.

Overigens is de metalen rand ook niet helemaal perfect gezet. Op bepaalde plekken kraakt het als je erop drukt. Dit is ook in diverse reviews benoemd. De metalen rand is helaas het zwakste punt qua bouwkwaliteit, maar wel iets wat je veel ziet en aanraakt (als je de knoppen wilt indrukken moet je ergens anders tegendruk geven en dat voelt niet prettig als het kraakt).

Ergonomie
Het horloge draagt prima! De vorm is licht gekromd, waardoor het mooi vlak op je pols zit. Het siliconen bandje vind ik ook zeer comfortabel. Het is licht elastisch, waardoor je het bandje vrij strak kunt aantrekken zonder te knellen.

De bediening is zoals altijd even wennen, maar ik vind de bediening met knoppen wel prettig werken. Met een touch screen krijg je waarschijnlijk snel vingerafdrukken en vegen, waardoor de leesbaarheid afneemt. De interface is zeer eenvoudig gehouden, dus die heb je snel onder de knie.

Het horloge is ook lekker licht, wat het draagcomfort ten goede komt. Het is dun genoeg om geen problemen te geven bij de mouwen van een overhemd.

Mobiliteit en Accuduur
Pebble claimt 7 dagen accuduur voor de Time. Uiteraard hangt dat ook af van hoe actief je de watch gebruikt. Ik zit nog op de lading van hoe hij is afgeleverd, dus heb nog geen definitieve inschatting. Maar of het nu 5 of 7 dagen is, het is absoluut meer dan de concurrentie.

Update 21-6: Ervaring batterijduur
Maandagochtend deed ik de Pebble Time volgeladen om mijn pols. Vrijdagavond voor het slapen gaan (24:00 uur) ging hij weer aan de lader met 10% resterend. Vijf volle werkdagen dus, waarbij ik moet aantekenen dat bij 20% (vrijdagochtend) de notificaties niet meer (of niet meer zo frequent) leken binnen te komen. Ik zou dus vier dagen aanhouden als volledig bruikbare accuduur. Dit is inclusief gebruik van Misfit die op de achtergrond de hele tijd meedraait. Nog steeds een prima score in vergelijking met de rest en voldoende voor een lang weekend.

Voor een langere reis is het wel jammer dat er een propriŽtaire laadaansluiting is. Dan moet je toch een extra kabeltje meenemen.

De impact op de batteij van de telefoon lijkt beperkt. Enkele procenten per dag en aangezien ik met de One M8 regelmatig 40%+ over heb aan het eind van de dag heeft het geen effect op hoe vaak ik de telefoon moet opladen.

Compatibiliteit
Ik gebruik de Pebble Time met mijn HTC One M8. Dat gaat tot nu toe prima. Ik heb ook een Jolla. Daarvoor bestaat wel al een native app voor de originele Pebble, maar nog niet voor de Pebble Time. Ongetwijfeld een kwestie van weken/maanden voordat iemand dat ontwikkelt…

De Pebble Time app is gelanceerd voor Android en iOS. Er zijn voor de andere platforms nog geen officiŽle apps, maar ook hier geldt dat ik zeker verwacht dat ze gaan komen.

Een ander aspect van compatibiliteit zijn de apps. Pebble heeft al ruim 6500 apps (en watchfaces) in de Pebble Store. Deze zijn voor het merendeel echter geschreven voor de originele Pebble en die werken niet allemaal met de Pebble Time. Bijvoobeeld: ik gebruik Runtastic Pro tijdens het hardlopen. Die staat wel in de store, maar als ik wil installeren verwijst hij me weer naar Play om Runtastic Pro te downloaden. In Runtastic Pro staat vervolgens dat ik de originele Pebble app moet installeren. De Pebble Time staat daar nog niet. Ik vermoed dat het wel zal komen. Wat gek genoeg wel al werkt is het starten/stoppen van de hardloopsessie en het weergeven van afstand/tijd/pace. Ik wil het echter in kunnen regelen zodat ik de hartslag op het horloge kan aflezen.

Update 21-6: Hardlopen
De Pebble Time werkt al samen met Endomondo. Ik heb deze app vroeger veel gebruikt, maar wegens ondersteuning van hartslagzones ben ik destijds overgegaan naar Runtastic Pro. Runtastic heeft echter nog niet de ondersteuning voor de Pebble Time geregeld (zie boven), wat bij Endomondo wel al blijkt te werken.

Tijdens het hardlopen gaat het prima. Via een zeer eenvoudige interface van drie regels kun je drie soorten data live zien op de Pebble Time. Dit is zelf in te stellen en mijn voorkeur is: hartslag, Afstand, Tijd. Voldoende tijdens het lopen.

De telefoon heeft er geen moeite mee zowel de hartslagmeter (Zephyr HxM Bluetooth) als de Pebble Time te registreren en wanneer ik Endomondo op de telefoon start gaat de Pebble Time automatisch in de hardloopmodus. Ik kan dan op de Pebble Time starten, pauzeren en stoppen, terwijl de gewenste informatie altijd beschikbaar is.

Prima oplossing voor mij, hoewel het allemaal erg basic is. Het is allemaal niet van het niveau van een dedicated hardloophorloge (en je moet dus ook je telefoon bij je hebben), maar voor een amateur hardloper als ik werkt het prima. Ik hoop persoonlijk dat Runtastic ook snel ondersteuning voor de Pebble Time inbouwt, want die app blijf ik prettiger vinden. Bij Endomondo moet je een abonnement afsluiten om met hartslagzones te kunnen werken (de Pro-versie van de app komt te vervallen, dus er blijft alleen een gratis versie + abonnement over) terwijl die gewoon in Runtastic Pro zitten.

Het is een leuke smartwatch en mijn eerste ervaring daarmee. Ik moet nog een aantal zaken goed inregelen, dus zodra ik daar meer/andere ervaringen uit heb zal ik deze review updaten. Ik hoop ondertussen dat in ieder geval Runtastic de Pebble Time nog beter gaat ondersteunen.
Welke smart watch nou het beste is vind ik nog moeilijk te zeggen. Mij bevalt aan de Pebble Time in ieder geval de eenvoudige interface. Het verhaal van Pebble zelf is dat en smart watch niet teveel moet proberen een hele telefoon te zijn. De kracht zit er in om een aantal zaken makkelijk en snel te kunnen doen. In die opzet is Pebble ruimschoots geslaagd!

Update 21-6: na enige tijd gebruik
Over het algemeen ben ik nog zeer tevreden over de Pebble Time. Het is mijn eerste smartwatch en ik merk nog steeds dat ik eraan moet wennen. Bijvoorbeeld: tijdens een iDeal betaling betaling komt de sms met TAN-code binnen. In plaats van de telefoon te ontgrendelen en de sms te lezen, kan ik op de Pebble direct de TAN-code zien. Super handig, maar uit automatisme grijp ik regelmatig nog eerst naar de telefoon. Zo ook met reageren op inkomende gespreken (ik kijk vaak eerst of ik op ga nemen) etc. Het zou helpen als Pebble op een of andere manier de kleine vertraging waarmee een melding op de Pebble binnenkomt (2 seconden) kan elimineren.

Wat ik jammer vind is dat de metalen rand kraakt en zo snel krast. Dit is een een zeer zichtbaar gedeelte van de Pebble Time en als dit zo snel al lelijk wordt... Ik ga ervan uit dat het in latere versies gewoon met een betere coating wordt afgewerkt en dan is verholpen en ben verder benieuwd hoe Pebble hierop reageert voor de Kickstarter backers. Het blijft een beetje het risico van crowdfunding.

Update 21-6: Pebble en de concurrentie
Er zijn inmiddels al behoorlijk wat reviews uitgekomen. De tendens is een beetje als volgt: Pebble Time is een basic smartwatch die prima functioneert om notificaties op je pols te krijgen. Het scherm is goed leesbaar in fel licht, maar in het donker juist wat minder. De batterijduur is veel beter dan Android Wear en Apple watches. Op Android is de functionaliteit top, maar op iPhones is het alleen maar basic (geen antwoord op notificaties bijvoorbeeld).

Dat laatste punt vind ik overigens wel een paar zinnen waard. Op Android maakt Pebble gebruik van dezelfde mogelijkheden als Android Wear en je kunt er dus hetzelfde mee qua antwoorden op notificaties. Op de iPhone modellen die de Apple Watch ondersteunen kan Pebble een aantal zaken niet die de AW wel kan. De Pebble Time heeft op die telefoons dus minder functionaliteit. Sommige sites vergeten echter te vermelden dat de oorzaak hiervan volledig bij Apple ligt. Die stelt minder functies beschikbaar aan wearables van derden dan aan zijn eigen watch. Ik vind persoonlijk dat dergelijk monopolistisch gedrag collectief moet worden veroordeeld, maar sommige reviewers rekenen dit Pebble aan. Voor mij is het een extra reden om nooit een iPhone te nemen.

Kan Pebble op tegen Android Wear, Apple en Samsung (Tizen)? Je zou kunnen zeggen dat Pebble met een zeer basic featureset tekort komt op de lange termijn, maar ik geloof ook dat er ruimte is voor veel diversiteit in smart watches. Net zoals er nu horloges zijn van §10 tot §10.000 zullen we ook zeer veel verschillende slimme horloges gaan zien. En niet iedereen wil waarschijnlijk meer dan wat de Pebble al biedt: notificaties op je pols zodat je snel kunt screenen wat er binnenkomt.

Pebble zou een platform kunnen bieden voor allerlei andere fabrikanten en bijvoorbeeld in de goedkopere range de basic smart watch functies kunnen vervullen. Ik denk dan aan horloges van Swatch of dat design. Een e-paper scherm biedt bijvoorbeeld ook mogelijkheden in combinatie met traditionele wijzers en de bediening met de vier knoppen kan makkelijk in andere designs worden geÔntegreerd.

Ik weet uiteraard niet of Pebble overweegt om het systeem te licenseren. Op zichzelf staand blijft het altijd lastig met zoveel grote spelers. Maar als het succes van de beursgang van Fitbit een voorspeller is moet er zeker ook voor Pebble een toekomst zijn. Het gebruik van smart watches is nog niet doorgebroken en er is daarom ruimte voor groei voor vele spelers, inclusief Pebble.

Heb jij ook een Pebble Time Grijs (Zwart)?

Ik heb nu de Pebble Steel (dus niet de Time Steel). En ik vraag me nog steeds af of de Pebble Time een upgrade is of niet.
Ik kan dat niet echt beoordelen, want ik heb de originele Pebble (Steel) nooit gebruikt. Qua specs is de Time in ieder geval op twee reŽle punten beter: hij heeft een kleurenscherm en kan meer apps en watchfaces laden. In hoeverre dat voor jou relevant is...

Voor mij was de originele Pebble geen optie wegens het design. De Steel is iets mooier, maar ik houd niet van stalen horloges (gevoelige huid). Ik keek al naar de Asus Zenwatch toen plotseling de Pebble Time aankondiging kwam.
Thx voor de review
You're welcome. Ik zal hem de komende tijd verder aanvullen.
Nou belooft wel leuk te zijn.
Ik heb nu een Pebble en heb de zwarte steel time besteld.
Bedankt voor de beschrijving.
Ben trouwens zeer tevreden met mijn Pebble.

[Reactie gewijzigd door Antirommel op 11 juni 2015 13:42]

Ik heb ook nog even getwijfeld of ik mijn bestelling om zou zetten naar de Pebble Time Steel. Voor iets meer geld een mooiere uitvoering, twee bandjes (metaal en leer) en een grotere batterij. Best een goede deal. Maar omdat ik eerst wil weten of een smart watch Łberhaupt iets voor me is en bovendien de wachttijd langer is, ging ik toch maar voor de gewone versie in plastic.
Wat betreft de krasjes heb ik als oplossing gevonden om een "skin" te kopen voor mijn Pebble Time. Ik heb een buitenrand skin van vinyl gekocht bij dbrand. Op dat moment zat ik in America, ik weet niet of ze ook internationaal versturen. Maar het gaat in een gewone envelop dus misschien wel. De Black Titanium heb ik genomen omdat die het minst verschilt van de originele rand, maar bekijk ook de foto's want er zijn meer mogelijkheden om het horloge nog wat hipper eruit te laten zien. Natuurlijk kan je skins voor de Pebble Time ook op andere plekken vinden.