Sony PlayStation Portable (PSP-1004) Zwart Review

GekooktEi 23 april 2009, laatste update op 23 april 2009, 1.584 views

Sony PlayStation Portable (PSP-1004) Zwart

Pluspunten

• Design
  • Graphics
  • Films kijken
  • Playstation Network-games

Minpunten

• Spelaanbod
  • Besturing schietspellen
  • Backlight

Randapparatuur Score: 3
Spelaanbod Score: 3
Multiplayer Score: 3
Multimedia Score: 4
De Sony PSP is bij lange na geen perfecte handheld, maar er zijn er ook maar 2 en voor mij is het wel de beste handheld. Ik heb het sowieso niet zo op Nintendo, Sony heeft mij altijd al het best gelegen. En als ik niet wist wat beide bedrijven waren, en ik zag de DS en PSP naast elkaar in de schappen liggen, zou ik door het mooie zwarte gladde uiterlijk van de PSP meteen een PSP kopen.

De graphics zijn voor zo'n klein ding erg mooi, het is natuurlijk al ietwat verandert maar iets beters is er toch echt niet. 3D beelden worden door het apparaat heel mooi weergegeven. Ook als je er bijvoorbeeld een film op gaat kijken zul je niet van een koude kermis thuiskomen; de PSP heeft een aardige resolutie op zijn grote scherm en dat is goed terug te zien. Alleen de backlight valt tegen, buiten gamen in de zon wordt daardoor heel lastig. Het nieuwste model heeft echter een verbetering op dit laatste gebied.

De speakers zijn hard genoeg, de oordopjes die er bij duurdere packs bij zitten ook, maar als je daarmee een film gaat kijken is het weer een beetje te zacht. Ik heb er nu echter iPod-oordopjes in zitten en dan is er ook niets te klagen. Muziek luisteren wil er qua volume ook wel op; maar qua afspeelopties blijft het heel (te) dicht bij de oppervlakte hangen, al helemaal vergeken met apparaten als de iPod of elke Creative-speler. Dat komt vooral omdat de enige sorteermogelijkheid is met mappen, anders worden ze gewoon in alfabetische volgorde weergegeven. Sorteren op Artiest, Album, of iets anders wat je maar op kan noemen kan dus niet.

Het spelaanbod is wel een enorm minpunt van de PSP; er zijn genoeg spellen die al wat langer uitzijn, en daar zitten genoeg leuke al niet geweldige spellen tussen, maar qua wat er tegenwoordig nog voor uitkomt is het zwaar teleurstellend. Bijvoorbeeld dit jaar is er behalve Patapon 2 niet iets opmerkelijks op te noemen. Misschien een paar RPG games in Japan, maar voor wie daar niet van houdt is het spelaanbod om te huilen.
Sony heeft echter recent wat titels aangekondigd voor najaar 2009 waaronder een PSP-versies van PS3-topspellen Motorstorm en LittleBigPlanet, vandaar dat ik de PSP op dit vlak een ruim voldoende geef.

Er zijn echter voor de gamer die niet veel nodig heeft ook genoeg simpele spelletjes - vooral het Playstation Network biedt voor deze mensen een hele leuke uitkomst. Er zijn genoeg Playstation 1-games op te downloaden, maar ook volwaardige spellen voor een zacht prijsje. Ook zijn er een paar demo's op te downloaden van de games van Sony zelf.

De besturing werkt bij de meeste spellen heel goed, vooral bij o.a sportgames en racegames - waar over het algemeen maar een paar knoppen voor nodig zijn - is het apparaat heel erg geschikt. Schietspellen werken wat minder, doordat een tweede analoge stick ontbreekt moet het richten gebeuren met de 4 actietoetsen (http://img25.imageshack.us/img25/935/playstationsymbols.jpg) gebeuren, het lopen met de enige analog stick, het schieten met de rechterschouderknop, het precies richten meestal met de linker schouderknop en dan blijven alleen de pijltjes nog over voor overige acties. Dit werkt wel, maar het is heel klungelig.

Als de PSP echter weer vergeleken wordt met de Nintendo DS wint hij (in ieder geval voor mij) op bijna alle vlakken, alleen nooit op spelaanbod. Hoewel er bij de DS ook veel meer rommel tussenzit van ontwikkelaars die makkelijk denken te scoren bij kinderen, zijn er ook wel meer leuke games.
Ik raad mensen toch gewoon de PSP aan, het is gewoon maar hopen op betere tijden qua gamesaanbod.

Heb jij ook een Sony PlayStation Portable (PSP-1004) Zwart?

voor mij het liefst een psp fat edition heb er 2 thuis dus :)
Ik heb er 2, een phat en een lite, omdat die phat een paar mankementen heeft :)
Niks mis met het backlight, ik heb zelf ook de oude PSP nog, alleen dan Ceramic White. En tsja... besturing schietspellen... valt ook reuze mee. Je mist alleen de R1/R2-knoppen. :+
Wat betreft het spelaanbod:

Gaat wel goed komen deze zomer denk ik. Kijk erg uit naar Rock Band en Little Big Planet.