Soundmagic E10 (Zilver, Zwart) Review

Hessebezzel 5 juni 2015, laatste update op 11 juni 2015, 481 views

Soundmagic E10 (Zilver, Zwart)

Mits ze goed in je oren passen, zijn de Soundmagic E10 oordopjes een prima keus.

Pluspunten

• Goed gebalanceerd geluid
  • Neutraal design

Minpunten

• Door de slechte pasvorm komt het geluid niet tot zijn volle potentie
  • Relatief korte levensduur

In de doos:
De oordopjes komen met c.a 4 verschillende tips, een 'carry pouch' en een clipje voor de bevestiging van het snoer aan je kleding.

Geluid:
Als de dopjes goed in je oren passen is de geluidskwaliteit prima, goed gebalanceerd in de frequenties maar wel ietwat vlak/weinig dynamiek. Echter passen geen enkel van de meegeleverde tips goed in mijn oren, waar de geluidskwaliteit enorm onder lijdt. Volgens meerdere reviews bieden Comply Foam Tips hierbij uitkomst, deze tips zorgen ervoor dat de oordopjes wel goed passen en het geluid goed wordt ge´soleerd; dit kost echter wel weer een extra 20/25 euro. Een betere optie is dan misschien duurdere oordopjes kopen, die wel meteen goed zitten.

Bouwkwaliteit:
De oordopjes hebben een mooie metalen behuizing, het (symmetrische) draad is stevig en raakt niet snel in de war.
Het rubbertje bij de jack plug liet helaas na 6 maanden los. Na 10 maanden zorgde dit voor een los contact bij het linker oordopje, waardoor deze vervolgens wegviel.

Comfort:
Zoals eerder gezegd paste geen van de bijgeleverde tips goed in mijn oren waardoor het geluid, zowel als het comfort, erg tegenviel.

Conclusie:
Als de oordopjes goed in je oren zitten, komt het geluid tot zijn recht, en zijn het prima oordopjes voor de prijs. Over de bouwkwaliteit valt echter wel te twisten.
Zelf zou ik, als je budget het toe laat, eens kijken naar de Sony MDR-EX650AP die je op dit moment voor 59,95 aan kan schaffen. Deze heb ik sinds kort in mijn bezit, zitten erg comfortabel, en ogen tot nu toe als een duidelijke upgrade van de Soundmagic E10.

PS. Ik ben niet erg actief op Tweakers, dus helaas ben ik niet in de gelegenheid om mogelijke vragen te beantwoorden. Ik hoop in ieder geval dat deze review jullie tot hulp is.

EDIT: Aanpassing aantal bij de oordopjes bijgeleverde tips.

Heb jij ook een Soundmagic E10 (Zilver, Zwart)?

Om een kleine ervaring van mezelf toe te voegen (dit is dus subjectief, niet als commentaar op je review en ik snap ook dat andere mensen dingen anders kunnen ervaren :)):

De originele oordopjes leken goed te zitten (ik kreeg niet zoveel keus als jij als ik me goed herriner) maar ik ben erg snel naar de Comply Foam tips gegaan. Niet vanwege de pasvorm, maar wat het doet met het geluid (sealed gewoon netjes strak waardoor de bass response een beetje tot leven komt. Het zijn nog steeds geen bass-heavy oordopjes, ze blijven zuiver, maar ik wil niet meer zonder).

Het geluid uit de E10's met Comply Foam is gewoon geweldig neutraal. Net genoeg van een curve in de response zodat ze niet te klinisch klinken, maar je merkt hoe zuiver ze zijn. Voor de prijs + tips is er weinig wat er aan kan tippen in mijn mening en doen ze niet onder voor IEM's van tegen de 100,-. Ik vind de EX650;s van Sony dan ook absoluut geen contender. Maar dat is maar hoe belangrijk je het vind en _wat_ je belangrijk vind aan het geluid. Er zijn tenslotte ook mensen die niet snappen wat er mis is met de dopjes van 10,- :).

Het is gemaakt-in-China spul (waardoor de prijs zo laag is vergeleken met de contenders). Zelf noem ik dat niet gelijk een minpunt (en de mijne doen het nog uitstekend na meer dan een jaar) maar ik snap wel dat het misschien een minpuntje is voor de bouwkwaliteit. Ik heb er nog geen last van gehad, maar ik ben slechts 1 stem.

Dus ja, ik vind ook dat de Comply Tips een must-have upgrade is voor de E10's, maar meer voor het geluid dan de pasvorm (ik heb Comply tips ook op duurder spul zitten hier, rubber sealed gewoon bijna nooit perfect), en voor rond de 60,- is het een hele goede (maar niet super lage) prijs vergeleken met duurdere IEM's waar ze heel vaak mee vergeleken worden.

Vind je geluidskwaliteit en zuivere response minder belangrijk (of, een net zo goede reden, je wil gewoon wat meer bass en punch voor oordopjes 'on the road') dan zijn het idd niet de best-buy dopjes die ze overal genoemd worden.

edit: iets minder overdreven met wat claims en prijzen :)

[Reactie gewijzigd door dipje2 op 6 juni 2015 16:26]

Helemaal mee eens, die foam tips zijn geweldig icm de e10. Ik heb ze in eerste instantie aangeschaft omdat de meegeleverde tips allemaal te groot zijn voor mijn oren, maar ik was naast de goede pasvorm ook positief verrast over de kwaliteit en goede afsluiting.

Als je ze regelmatig schoonmaakt met lauw water, dan kunnen ze ook lang mee!
Ik heb ze al meer dan een jaar (tegen de 2 jaar nu) en heb geen klachten wat kwaliteit betreft. Ik heb ze zelfs al per ongeluk 2 keer laten meedraaien in de wasmachine en ze klinken nog steeds als nieuw. Ik ben bang dat je pech hebt gehad met jouw exemplaar (of ik heb mal veel mazzel gehad :))