Specificaties Bedraad Qwerty met standaard toetsen - Bekijk alle specificaties

Sharkoon Skiller Review

Xthemes.us 4 juni 2015, laatste update op 13 juli 2015, 279 views

Sharkoon Skiller

Prima toetsenbord met multi-key rollover (niet de geadverteerde 18). Extra 'game toetsen' en legioen aan dedicated toetsen om programma's te starten of het volume te regelen etc.

Pluspunten

• Multi-key roll-over, uniek op dit prijspunt
  • Aantrekkelijk uiterlijk
  • Degelijke software

Minpunten

• Toetsen moeten stevig worden ingedrukt om de toetsaanslag te registeren
  • Vreemde layout - backspace is extra small omdat de "\ |" toets ernaast is geplaatst
  • Plastic pootjes enkel aan de achterkant
  • Logo verlichting is niet uit te schakelen

Ik heb voor dit toetsenbord gekozen omdat ik naar een goedkoop toetsenbord op zoek was die het me wel toelaat om toetsencombinaties uit te laten voeren die ik nodig heb in MMO's. De meeste goedkope toetsenborden en verassend veel duurdere toetsenborden leveren hierbij problemen op.

Wat krijg je?
Een kartonnen doos voorzien een engelse en duitse opdruk met de specificaties. In deze doos vind je:
  • Plastic zakje met vervangende keycaps voor de pijltjestoetsen en de W-A-S-D toetsen, deze zijn blauw en voorzien een textuur die de grip moet verbeteren. Ook een plastic keycap puller is hierbij inbegrepen.
  • Mini-cd rom met de drivers
  • Het toetsenbord

Zoals op de foto is te zien is het niet de meest luxeuze verpakking en bied deze niet bijzonder veel bescherming, maar goed het is een toetsenbord, die kunnen tegen een stootje.

De Looks
Ik moet toegeven, dit toetsenbord ziet er vrij gelikt uit, glimmend plastic, LED verlicht logo aan de onderkant. Scherpe hoeken, dedicated toetsen voor veel gebruikte functie (previous, next, volume up/down, etc etc).

Kijk je echter van iets dichterbij dan zie je toch wel dat je hier aan de onderkant van de markt zit. geen hoge kwaliteit laser-edged toetsen. Nee, gewoon plastic vierkantjes met een stickertje erop en in het geval van mijn exemplaar lijkt het er wel op of er iets onder de sticker vastzit bij sommige toetsen zoals in deze foto duidelijk zichtbaar is onder de J toets..

De layout is gelukkig een vrij standaard alyout met één klein verschil, deze heeft een extra hoge enter toets waardoor ze om de '| \' toets alsnog op het toetsenbord kwijt te kunnen deze naast de backspace hebben geplaatst. Hierdoor is deze backspace net zo breed als normal toetsen, ik moet zeggen dat ik hier zelf snel aan gewend raak maar ik had liever de standaard layout gezien.

De blauwe LED voor het logo is behoorlijk fel en niet uit te zetten. Als je USB-charging aan hebt staan in de BIOS van je PC zal deze LED ook oplichten als de PC uitstaat. Deze is niet via firmware, software of hardware via het toetsenbord zelf uit te zetten.

Toetsaanslagen
Persoonlijk moet ik toegeven dat ik het toetsenbord niet bijzonder fijn vind typen. Je moet de toetsen vrij ver indrukken voordat ze geregistreerd worden en je kun niet echt voelen of horen of de key geregistreerd is. Ik ben zelf Cherry Blue's gewend die je zowel duidelijk hoort en voelt.

Dit toetsenbord (gezien) de prijs kan niet anders dan rubber dome zijn en je vind deze dan ook terug onder het plastic buisje dat de toets op zijn plaats houd. Het is voor mij vooral wennen en ik moet erbij nadenken dat ik de toetsen fatsoenlijk hard volledig naar beneden druk.

De software
De software is erg uitgebreid, vooral als je de prijs in gedachte houd. Je kunt meerdere profielen aanmaken en aan alle normale toetsen zijn functies en macro's toe te wijzen. Helaas zijn de extra toetsen "My computer" "Email" "Power" "Sleep" etc niet in de software aan te passen. Jammer want de power button zit mensen vaker in de weg dan dat er gebruik van gemaakt word.

De profielen zijn niet aan executable te binden dus je moet handmatig profielen switchen, de macro support is vrij uitgebreid je kan een keysequence recorden en je kunt hier zelfs muisaanslagen emuleren. Er is al wel een erg lange tijd voor de software uitgekomen dus ik vermoed dat de support stopgezet is. Dat is jammer want als de profielen aan executables te binden zouden zijn dan kon deze software zich met die van de groten meten (denk hierbij aan b.v. Corsair en Razer).

18-key Rollover
Wat is ?-key rollover? Heel simpel, dit geeft aan hoeveel toetsen je tegelijkertijd kan indrukken op het toetsenbord waarbij alle ingedrukte toetsen alsnog geregistreerd worden. Normaal gesproken word dit aangegeven door een nummer gevolgd door '-key rollover' of als alle toetsen tegelijk kunnen worden ingedrukt n-key rollover.

De iets langere versie? Linus weet dit goed uit te leggen

De Sharkoon Skiller wordt geadverteerd met "18-Key Rollover support". Dit zou dus inhouden dat je 18 toetsen tegelijkertijd zou moeten kunnen indrukken en dat deze allen geregistreerd worden. Het is heel makkelijk om te bepalen welke toetsaanslagen worden geregistreerd met behulp van de online Keyboard Ghosting tool van Microsoft. Het plaatje aanklikken en dan de toetsen op je toetsenbord inhouden en kijken of deze groen worden opgelicht op het toetsenbord plaatje.

Doet de Sharkoon Skiller wat het belooft en kan je 18 toetsen hier groen laten oplichten? Het antwoord hierop is: Misschien.
De Sharkoon Skiller net als de meeste toetsenborden heeft problemen met sommige toetsencombinaties. Ik kan bijvoorbeeld A, S, D, F, G, Y, Spatiebalk en H (8 toetsen) tegelijkertijd indrukken en deze worden allemaal geregistreerd. Dit zal (zover mij bekend) geen enkel ander toetsenbord onder de 50 euro de Sharkoon Skiller nadoen. Druk ik echter ] en [ tegelijkertijd in dan kan ik tegelijkertijd niet de ; en ' indrukken.
Vandaar dus de misschien het kan zijn dat er een combinatie mogelijk is waaarbij je inderdaad wel 18 knoppen tegelijkertijd kan indrukken maar het aantal toetsencombinaties dat mogelijk is belet mij om uit te zoeken wat deze combinatie is. Mijn Razer Ultimate Black Widow 2014 ter vergelijking registeert elke mogelijke toetsencombinatie maar is ook acht keer zo duur.

Terug naar de realiteit, is dit toetsenbord aan te raden als je bij de game van je keuze meerdere toetsen tegelijkertijd wil kunnen indrukken? Ja dit toetsenbord weet iets te bieden wat je niet terugvind op de meeste toetsenborden, zeker niet in deze prijs-bracket.

Heb jij ook een Sharkoon Skiller?