Specificaties Stereo Bluetoothspeaker met oplaadbare accu - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mi Bluetooth Speaker V1 Wit Review

Chocoball 1 juni 2015, laatste update op 13 juni 2017, 16.144 views

Xiaomi Mi Bluetooth Speaker V1 Wit (Product volledig gesponsord)

Voordelige Bluetooth 4.0 speaker voor onder 25 Euro met Apple design look. Voorzien van twee 2.5W speakers waarbij de lage tonen iets overheersen. Opladen van de 1200mAh Lithium batterij duurt 2 uur en heeft 10 uur speeltijd. De uitrusting is verder karig zonder USB kabel of AUX poort.

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Goed en helder geluid

Minpunten

• Lage tonen overheersen iets
  • Karige uitrusting

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Xiaomi is de laatste tijd bezig haar draagbare Bluetooth speakers te vervangen. In februari was de enkelvoudige Bluetooth versie (vierkant) al door een nieuw model (rond) vervangen en nu heeft ook de dubbele Bluetooth speaker een opvolger gekregen.

(klik om te vergroten)

In China kost de Mi Bluetooth Speaker 99 RMB wat neerkomt op zo'n 15 Euro maar via de Chinese shops te krijgen voor rond de 22 Euro ($25). Daarmee zit deze speaker rond dezelfde prijsklasse als de populaire Earson ER-151 Bluetooth speaker. Laten we eens kijken wat deze Bluetooth speaker allemaal te bieden heeft.

De Mi Bluetooth Speaker heb ik van Gearbest gekregen en is alleen leverbaar in ivoorwit met zilver. De speaker komt in een eigen witte verpakking.

De speaker zit een kartonnen houder en is voor en achter voorzien van een beschermfolie. Naast de speaker wordt er alleen een garantiekaartje in het Chinees geleverd. Op de kartonnen houder staan wel wat instructies met afbeeldingen over o.a. Bluetooth pairing maar wederom in het Chinees.

(klik om te vergroten)

Verder zit er nergens een serienummer of QR code om na te gaan of de speaker origineel van Xiaomi is. Alleen op de verpakking staat dat de speaker afkomstig is van Xiaomi in Beijing.

Specificatie
MaterialenABS kunststof en aluminium
AfmetingenLengte 154,5 mm, Hoogte 62 mm, Dikte 25,3 mm
Gewicht226 gram
KleurenIvoorwit, zilver

Specificaties van de Mi Bluetooth Speaker zijn ook bij Xiaomi te vinden maar deze zijn in het Chinees en bij Gearbest in het Engels.

De Mi Bluetooth Speaker is goed verpakt en heeft beschermfolie op de voorkant en achterkant. Eenmaal uitgepakt ziet de afwerking er erg goed uit. Door de aluminium rand zou je bijna verwachten dat de gehele speaker van metaal is maar dat is niet het geval. De voor- en achterkant zijn van ABS kunststof wat hetzelfde materiaal is waar bijvoorbeeld Lego blokjes van gemaakt zijn.

http://static.tweakers.net/ext/f/ifMN4yMCRqUu0cj6hifF0Yg6/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/dT54GsbOvVycMAR1P4tfnbYU/full.jpg
(klik om te vergroten)

De aluminium rand heeft in de afwerking een facetrand en aan de onderkant zitten 2 rubberen voetjes voor een stabiele ondergrond en tegen krassen.

(klik om te vergroten)

Aan de rechterkant vinden we bovenaan de metalen aan/uit knop. Deze knop is ook bedoeld voor Bluetooth pairing en doet tevens dienst als pause/play knop. Daaronder zit de LED en de micro USB aansluiting.

(klik om te vergroten)

Aan boord vinden we 2 speakers van 2.5 Watt maar in de afbeelding van Xiaomi lijkt het of er ook een apart passief membraam aanwezig is voor lage tonen.

(klik om te vergroten)

Voor de communicatie zorgt een CSR CSR8635 Bluetooth audio ROM chip.Verder heeft de speaker als krachtbron een 1200mAh Lithium batterij die niet verwisselbaar is.

Wat betreft features is het wel karig gesteld zo had de voorganger nog een audio in aansluiting en volumeknoppen. Ook ontbreekt het aan een USB oplaadkabel of een oplader.

De Mi Bluetooth Speaker heb ik een paar weken in huis getest in combinatie met een Android smartphone, Android tablet en Xiaomi mini TV box..

Opladen
Voor het opladen is een 5V adapter nodig en duurt het opladen van de 1200mAH batterij ongeveer 2 uur. Tijdens het opladen brandt de LED rood, zodra het opladen klaar is gaat de LED uit. Bij continue afspelen is de speelduur 10 uur op 1 batterijlading. Als de speaker niet via Bluetooth verbonden is en niet gebruikt wordt schakelt deze na 10 minuten automatisch uit.

Bluetooth pairing
Om te kunnen koppelen met een smartphone of tablet moet eerst de aan/uit knop op de speaker langer dan 3 seconden ingedrukt worden. Na het horen van een opstarttoontje kun je via Bluetooth met de speaker verbinden. De LED knippert dan continue rood en blauw. Wat wel opvalt is dat de LED door het geperforeerde front zichtbaar is.

Waar vroeger altijd cryptische namen als NDZ-03-AA staat er nu netjes Mi Bluetooth Speaker als te verbinden apparaat. Zodra de koppeling gelukt is knippert de LED op de speaker elke 5 seconden blauw.

Bediening
De aan/uit knop dient ook als pauze knop. Eenmaal ingedrukt stopt de muziek. Wordt de knop opnieuw ingedrukt gaat de muziek verder. Hoewel het ontbreekt aan fysieke volumeknoppen gaat de volume regeling via de volumetoetsen van een smartphone of tablet en werkt verder prima.

Geluid
Ongeacht muziek, films of video's weten de 2 speakers behoorlijk hard geluid te produceren zonder vervorming. De midden en hoge tonen klinken goed maar de lage tonen zijn duidelijk aanwezig. Het aanpassen van de equalizer brengt hier niet veel verandering in.

Daarnaast heb ik ook nog wat audiotests van audiocheck.net uitgeprobeerd zoals de Bass shaker test en dit gaat de speaker prima af.

Vergelijking Earson ER-151
In het GoT topic China shoppen is de Earson ER-151 de populairste speaker met een goede prijs-kwaliteit verhouding. Eerst even een fotovergelijking tussen beide speakers.

http://static.tweakers.net/ext/f/xluPQMfMUkIXPJ5AGYdA8GgF/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/jgDOzIyKo3fzr6J6fadfyGYW/full.jpghttp://static.tweakers.net/ext/f/003eorU6UJUFbLiUBgwPK8Qp/full.jpg
(klik om te vergroten)

Qua belangrijkste specificaties zijn dit de verschillen tussen beide speakers:
SpecificatieEarsonXiaomi
Batterij 1500mAh 1200mAh
Speelduur 8 uur 10 uur
Afmetingen150 x 55 x 55 mm154,5 62 25,3 mm
Gewicht243 gram226 gram
Knoppen en aansluitingenAan/uit schakelaar, volumetoetsen,
micro USB en 3,5 mm
Aan/uit knop, micro USB

De Xiaomi speaker heeft marginaal sterkere speakers, gebruikt een nieuwere Bluetooth versie, is lichter en gaat langer mee met een kleinere batterij. De Earson daarentegen is al wat ouder model en heeft als plus dat deze mee kan onder de douche omdat deze waterdicht is en ook nog stootvast

Design en afwerking
Het design van de Mi Bluetooth Speaker neigt veelal naar Apple met een mooi en goede afwerking en luxe materialen zoals aluminium. Het design van de Earson is wel praktisch omdat deze nooit kan omvallen maar naar mijn mening minder mooi. Met name de afwerking van de rubberen zijkanten en het zijklepje wat bij mij nooit op zijn plek blijft zijn minder. De Xiaomi speaker wint wat mij betreft op het punt design.

Geluid
Na het beluisteren van dezelfde muziek, films en video's is het verschil klein maar klinkt de Earson naar mijn smaak iets beter omdat daar de midden en hoge tonen iets helderder klinken. De nadruk bij de Xiaomi lijkt op vooral op een goede weergave van de lage tonen te liggen.

Ook heb ik een volume test gedaan. Hierbij heb ik het volume op mijn MiPad op 100% gezet en een Youtube K-Pop video afgespeeld. De Earson had daarbij wat last van lichte vibratie in het geluid, iets wat ik bij de Xiaomi niet hoorde met hetzelfde nummer. Qua volume ontlopen ze elkaar niet veel al lijkt de Earson 1 tikje harder te kunnen.

De Xiaomi Bluetooth speaker is voor deze prijs een mooie speaker met een hoogwaardige materialen en goede afwerking. De 2.5 Watt luidsprekers leveren een hard en helder geluid waar de lage tonen iets de boventoon voeren. Helaas zijn features en de accessoires wat aan de magere kant zoals het ontbreken van een USB kabel of een AUX poort.

Qua geluid zijn de verschillen met de Earson klein hoewel de midden en hoge tonen op de Earson naar mijn mening iets meer helder klinken. Qua design en afwerking vind ik de Xiaomi absoluut de betere. Over het ontwerp valt misschien nog te twisten of je voor praktisch of voor stijlvol gaat.

• Uiterlijk
  • Goed en helder geluid
  • Lage tonen overheersen iets
  • Karige uitrusting
Bedankt voor het lezen van mijn review over de Mi Bluetooth Speaker. Mocht je na deze review nog vragen hebben, op- of aanmerkingen hebben of bepaalde zaken beknopt vinden laat ze me alsjeblieft hieronder weten.

Heb jij ook een Xiaomi Mi Bluetooth Speaker V1 Wit?

Korte vraag over deze review: Naar welke speakers gaat uiteindelijk je voorkeur? Zoals ik je review gelezen heb lijkt het alsof de winnaar de Earson is? :+
Winnaar is denk ik niet het goede woord want beide speakers hebben hun kwaliteiten.

Bij geluid heeft iedereen een persoonlijke voorkeur. De Earson heeft qua geluid bij mij net even meer de voorkeur omdat de Xiaomi iets doffer klinkt bij de midden en hogte tonen.

Ook qua ontwerp heeft iedereen een voorkeur. Ik vind de behuizing van de Earson, hoewel praktisch, nou niet bepaald de mooiste. De afwerking van de rubberen zijkanten en met name het klepje wat bij mij nooit goed blijft zitten vind ik minder bij de Earson. Dus qua behuizing en afwerking zou ik dan absoluut voor de Xiaomi kiezen.
Vind je de nieuwe versie beter klinken dan de oude ronde versie?
Deze speaker is niet de vervanger van de Xiaomi Canon (ronde) speaker maar van een eerder model.

Om terug te komen op je vraag of deze beter is? Het is lastig daar een goed antwoord op te geven omdat het een vergelijking is tussen een enkele speaker tegen een dubbele speaker met passief membraam. Daarnaast is de ronde speaker ook nog eens geschikt voor gesprekken de Bluetooth speaker niet.

De ronde speaker klinkt in alle opzichten wat meer bescheiden dan de Bluetooth speaker wat betreft de lage, midden en hoge tonen. Ook het volume is meer bescheiden want de Bluetooth speaker zit net over de helft als de ronde speaker voluit staat.

Persoonlijk vind ik de ronde speaker goed klinken maar zou de Bluetooth speaker boven deze verkiezen.
Ik vind het vreemd dat je specificatie tabel niet onder specificaties staat maar wel bij afwerking en features.
Dank je voor het melden, ik heb het aangepast.
Zijn er nog valse exemplaren in omloop? Xiaomi producten worden regelmatig nagemaakt dus ben benieuwd of je nog ergens op moet letten.
Hoewel ik nog geen foto's van namaak ben tegengekomen is het natuurlijk altijd mogelijk. Bij dit soort Xiaomi artikelen zit er geen QR code o.i.d. op om te kunnen controleren of het een origineel is.

Misschien is later verkrijgbaar bij de mi.com shop maar deze levert nog niet aan Nederland. Tot die tijd zou je je kunnen wenden tot de meer bekende Chinese shops zoals Gearbest, Tinydeal, etc. die originele producten van Xiaomi verkopen.
De Xiaomi speaker heeft marginaal sterkere speakers, gebruikt een nieuwere Bluetooth versie, is lilchter en gaat langer mee met een kleinere batterij.
Ik denk dat lilchter lichter moet zijn.
Voor de rest mooie review.
Oops :$ na de eerdere opmerking over de verkeerde banner bij de verkeerde tekst heb ik alles nog even nagelopen maar deze blijkbaar toch gemist. Bedankt voor de melding is aangepast en daarnaast heb ik nog wat aan de opmaak gedaan zoals uitlijnen en tekst tussen de foto's door.
Goede review! Klein detail: de Xiaomi Square Box heeft geen 2.5W speakers maar 1.8W.
Dankjewel, niet dat ik het na kunnen meten en het staat ook niet bij de specificaties op de Mi website maar wel op de verpakking.

Kijk nog eens naar de 3e foto als je wilt. Daar zie je de achterkant van de verpakking. Het is misschien wat lastig te zien maar in de 3e kolom, 4e rij staat 2.5W x 2.
Oh vaag, alle webshops geven 1.8W aan. Enig idee waarom dat is?
Geen idee, ik zal eens kijken of ik de vraag bij Xiaomi kan stellen. Overigens niet alle webshops geven 1.8 Watt aan zoals de webshops die adverteren op Tweakers en Gearbest bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door Chocoball op 23 juni 2015 12:39]

Hartstikke bedankt voor je review!
Heb die van mij vorige week besteld voor 18 in de aanbieding bij banggood. Voor dit geld lijkt het me een hartstikke mooi apparaat.
Fijne review. Ik was al een tijdje op zoek naar een bluetooth spelertje voor op de badkamer. Ik heb hem ook net bij de in de review genoemde retailer Gearbest besteld. Ben benieuwd naar de kwaliteit.

8% korting en free shipping code bij winkel GearBest: RMNTGB (hele jaar geldig, ook op andere spullen) :)

[Reactie gewijzigd door einstein op 3 juni 2015 16:43]

Super nette review, ik ben op zoek naar een speaker waar je de lage tonen juist goed kan horen. Keuze zojuist gemaakt.
Heb hem zelf nu ook binnen gekregen, kan bevestigen dat dit een erg goede speaker is voor het geld. Zeker beter dan de (fake) beats beatbox mini, die in het buitenland voor ongeveer dezelfde prijs verkocht wordt. :)

Echt een aanrader!
Hoeveel beter dan? ik had die ronde beats namelijk eerst.
Die is trouwens wel handiger mee te nemen in je jas oid.