Seagate Personal Cloud 3TB Review

LoevenTestpanel 1 juni 2015, laatste update op 1 juni 2015, 319 views

Seagate Personal Cloud 3TB (Testpanel)

Een strak design voor een goede prijs! Hij doet wat hij moet doen en is simpel te installaren voor thuis of werk gebruik. Wellicht iets te simpel voor de "tweaker" door de beperkte opties, maar voor de algemene thuis gebruiker een prima optie.

Pluspunten

• Strak Design
  • Geluid bij gebruik
  • Installatie
  • Prijs / kwaliteit

Minpunten

• Weinig Apps
  • Setup & Firmware ophalen kan sneller
  • Niet echt "Cloud"

Kwaliteit voeding Score: 4
Voor Seagate hebben wij dit product mogen testen en daaruit komt de volgende (mijn eerste) review:

Binnenkomst
De doos kwam binnen en deze was prima verpakt, in de doos natuurlijk de Seagate Personal Cloud 3TB.
Doos uitgepakt en alles ziet er compleet en netjes uit, alle kabels zijn meegeleverd dus hier hoef je zelf niks voor aan te schaffen.

Het design is zeer strak en je zou hem in principe overal kunnen plaatsen, door de vorm en de kleur kan je hem overal makkelijk kwijt zonder dat hij opvalt naast eventuele andere apparaten.

Installatie
In de doos staat een korte, maar zeer duidelijke handleiding over hoe je alles moet aansluiten, en waarvoor alles dient. Met afbeelding worden alles zo duidelijk mogelijk gemaakt en zo moet het voor iedereen relatief simpel zijn om alles correct aan te sluiten.
Nadat we hem hebben aangesloten moeten we eerst 3-5 minuten wachten tot hij klaar is met zijn “first-time-setup”. Als het lampje continu brand kunnen we ons verplaatsen naar ons systeem.
Hier zien we dat hij meteen actief is en er al wat voorbeeld plaatjes/video’s op staan om te bekijken.
Ook vinden we hier de snelkoppeling naar de installatie wizzard, nadat we deze openen moeten we eerst de firmware updaten nadat we de gebruiker overeenkomt accepteren. Je product registeren en een account maken is de volgende stap, als we hierdoor zijn komen we in de web interface terecht.

Seagate apps
Eenmaal aangekomen bij de apps zit alles netjes ingedeeld in categorieŽn, hier kan je alle apps die op dit moment beschikbaar zijn vinden.
Op dit moment zijn er 7 apps beschikbaar dit zijn:
- BitTorrent Sync
- ElephantDrive
- Plex Media Server
- Sdrive
- Seagate Media
- WordPress
- ownCloud

Helaas spreken maar weinig van deze apps mijn aan, en zal ik veel van deze dus ook niet gebruiken.
Wellicht dat er in de toekomst meer apps bijkomen die voor mijn omgeving wel nuttig zijn!
De apps zijn makkelijk te installeren door simpel op de installatie knop te drukken, daarna is de app beschikbaar en heb je ook weer nieuwe opties hierin zodat je het kan instellen naar keus.

Gebruikersgemak
De webinterface op zichzelf is erg simpel en makkelijk te gebruiken.
Alles is makkelijk te vinden door de categorieŽn en je kunt alles makkelijk terugvinden in het “home” scherm waar ook je geÔnstalleerde apps tussen komen te staan.
Hier kun je ook alle gebruikers zien, en nieuwe gebruikers toevoegen.

Onder de geavanceerde instellingen kun je meer diepgaan op bepaalde bestandsdiensten / netwerk gegevens en status wat de schijf.
Hier kun je eenvoudig aan of uit zetten wat je wel op je schijf wilt doen en wat je niet wilt doen. Met 1 druk op te knop is alles aan of uit te zetten.

Wat ik wel mis is de geavanceerde opties om share instelling per gebruiker te wijzigen, ik kom op wat simpele instellingen uit maar niet bij het gedeelte wat ik zoek, wellicht dat dit er niet in zit of dat ik verkeerd zoek maar tot op heden nog niet tegen gekomen.

Voor de geÔnteresseerde is onder de geavanceerde opties ook een uitgebreide handleiding terug te vinden waar alles in detail kunt terug vinden, deze zat niet bij het apparaat zelf maar is gelukkig wel hier terug te vinden.

Heb jij ook een Seagate Personal Cloud 3TB?