Samsung SyncMaster 730BF (17", 4 ms g>g, D-sub/DVI-D) Review

Shr3d 29 juli 2005, laatste update op 8 augustus 2005, 3.794 views

Samsung SyncMaster 730BF (17", 4 ms g>g, D-sub/DVI-D)

Pluspunten

• Grote kijkhoek
  • Geen ghosting, écht niet (nee echt niet)
  • Games zijn om af te likken
  • Kleuren zijn natuurgetrouw
  • Mpoo design, stevig
  • OSD werkt goed zat
  • DVI kabel meegeleverd

Minpunten

• Magicbright functie en magictune programma, werken niet fijn en behalen ook niet de gewenste resultaten

1. Het vorige scherm
Ik heb altijd op een Hansol 730E gewerkt. Een 17" CRT die het wel aardig deed bij mij. Afin, ik ben een webdesigner en had mijn oog al langer op een mooie TFT gericht. Ook vond ik de extra ruimte die een TFT zou creeëren op mijn bureau heel belangrijk.

2. Bijzonderheden
Ik heb het scherm gekocht bij 4Launch, voor mij de meest betrouwbare winkel in de pricewatch. Bijzonderheid bij mijn aankoop vind ik toch wel dat ik zondag bestelde + betaalde. Maandag de betaling bevestigd kreeg en ik nog snel een pixelgarantie van 29 euro erbij gekocht had (vergeten lol). Dit was geen probleem om erbij te kopen en zo gezegd zo gedaan. Dinsdag was ook die betaling binnen en ging het op de post. Woensdag was het binnen :) .

3. Kleurweergave)
Ten opzichte van mijn CRT super. Zeker na het goed instellen van de kleuren met een programma ANDERS dan Samsungs Magictune of Natural Color, die zuigen. Gebruik alsjeblieft Ati Tray Tools, pas sinds ik dat prog gebruik zit ik hier met een big smile achter mijn scherm :) . Kleuren zijn zeker natuurgetrouw.

4. Ghosting
Er is gewoon geen sprake van ghosting. Ik speel UT2004 op hoogste resolutie en instellingen qua gfx met 75 FPS en zie geen ghosting. HL2 speel ik ook op hoogste res en instellingen en draait vlekkeloos. Ik zie gewoon geen ghosting.

5. Contrast & helderheid
Ik heb er 2 dagen mee moeten kloten. De programma's die Samsung levert, kunnen direct naar de prullenbak: waar-de-loos. Stel op het scherm alleen maar de brightness en het contrast in indien je iets wilt aanpassen, de rest van de functies zijn niet nodig. (tenzij je er verstand van hebt, ik heb de rest gewoon niet nodig). Maak om de kleuren in te stellen gebruik van ATi Tray Tools, dán pas krijg je het beeld zoals je het zelf wilt! Sinds ik dat gebruik ben ik echt supertevreden over mijn scherm.

6. Uniformiteit van het scherm
Er is geen backlight leakage, alleen als je er op gaat letten bij het booten. Niks te klagen dus.

7. Kijkhoek
Groot he, klein beetje verkleuring als je er haaks op kijkt maar dat spreekt voor zich. Ik zit er toch altijd recht voor, dus last zal ik daar nooit van hebben.

8. Bouwkwaliteit
Goede afwerking, stevige componenten. Voet is makkelijk te monteren en zit stevig vast. Knopjes zijn verborgen onder het zilveren ding in het midden. Ze werken wel handig, en als je ze niet nodig hebt heb je er ook geen last van (door het design zie je ze niet zitten).

9. Vormgeving
In het topic op GoT staan zat foto's, maar als ik mijn nieuwe camera binnen heb kan ik eventueel zelf wat pics maken. Het "aan" ledje van het scherm is lekker klein, niet te fel en stoort niet. Bij standby knippert het.

Keywords: strakke prijs, mooi design, goed paneel, geen ghosting, goede kleuren na goede instelling. Owja, ik ben naast webdesigner ook zwaar gamer. En ja, ik kwijl bij het spelen van games op mijn nieuwe scherm :) , dat je het maar weet!

• ATI Saphire Radeon 9800 Pro @ XT
  • AMD xp64 3500+
  • MSI K8N Neo 2 250
  • Windows XP

Heb jij ook een Samsung SyncMaster 730BF (17", 4 ms g>g, D-sub/DVI-D)?