Specificaties 120GB 2.5" (SATA-300) @ 250/180MB/s - Bekijk alle specificaties

OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 120GB Review

ShadowLord 22 april 2009, laatste update op 22 april 2009, 6.121 views

OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 120GB

Pluspunten

• Snel
  • Goede ondersteuning
  • Stil

Minpunten

• Windows Vista (en lager) zijn niet optimaal te benutten voor de gemiddelde consument
  • Prijs lijkt omhoog te gaan

Aangezien onze opper-tweaker Femme al uitgebreid de benchmarks heeft uitgevoerd gaat deze review over hoe de disk aan 'voelt' in een normale Windows (Vista x64) omgeving. Ook probeer ik het praktische gebruik wat te belichten.
De SSD is in mijn systeem ingebouwd op de Vista partitie van een normale HDD te vervangen. Mijn primaire doel was dan ook het versnellen van Windows en de programma’s die ik draai bij de aanschaf van deze schijf.

Prestaties
Over de prestaties van de schijf kan ik heel kort zijn: deze zijn uitstekend.
Ik heb een bestaande Windows installatie overgezet op de SSD. Deze is nu (gevoelsmatig) 2 a 3 keer zo snel.
Verwacht echter niet dat je met de aanschaf van deze SSD binnen 5 seconden geboot kan zijn. Het duurt bij mij nog steeds een minuut om Windows geheel te laden (gemeten vanaf het eerste verschijnen van het Windows logo). Je zou dit kunnen bereiken door hibernation te gebruiken (wat dan waarschijnlijk niet veel langzamer zou zijn de stand-by), maar volgens verschillende bronnen zou dit schadelijk zijn voor de levensduur van de SSD.
Wat ook erg opvalt (en heel logisch is natuurlijk) is dat de PC stukken stiller is nu er geen HDD meer staat te 'trashen' als je een programma start.

Stabiliteit, betrouwbaarheid en compatibiliteit
De stabiliteit van de disk is tot nu toe goed. Ik heb nog geen enkel probleem ervaren. De schijf werd ook zonder problemen door de BIOS en door Windows herkend. Wel stond er bij levering nog de beruchte 1199 firmware op de disk. Dit was gelukkig heel simpel te zien, want OCZ heet het versienummer op laten nemen in de naam van de disk die je in Windows ziet.
De 1199 firmware heb ik dan ook gelijk vervangen met de nieuwste versie (v1.10). Let wel op dat dit de gehele disk wist. Als je dus een 1199 firmware hebt op je nieuwe disk, update die dan voor je iets anders gaat doen! Het lijkt er inmiddels wel op dat de meeste webshops door hun voorraden van de 1e lichting Vertexen heen zijn. De kans is dus erg klein dat je nog een 1199 versie krijgt.

Ondersteuning door fabrikant
Het lijkt er op dat OCZ een sterke commitment heeft om deze schijf een van de beste MLC SSD's te laten worden. Ze hebben tot nu toen dan ook regelmatig nieuwe firmwares uitgebracht. De v1.10 brengt bijvoorbeeld ondersteuning voor 'TRIM' wat vitaal is voor het behouden van de prestaties na gebruik over een langere periode.
Het upgraden van de firmware is helaas geen triviale taak. Je zal zelf ergens een jumper vandaan moeten halen om de schijf in 'upgrade' modus te zetten. En, door de plaatsing van de pinnen, is het nog lastig deze jumper goed ge´nstalleerd te krijgen. En om het helemaal compleet te maken is het de bedoeling dat je de jumper na het upgrade proces, terwijl de PC draait, weer loshaalt. Zorg dus dat je de disk eerst upgrade voor je hem helemaal wegstopt in je kast.

SSD en Windows
Wat wel erg jammer is, maar waar alle SSD's tot nu toe last van hebben, is dat Windows totaal geen benul heeft hoe met een SSD om te gaan. Dit heeft 3 lastige gevolgen. Ten eerste zal de SSD sneller slijten dan nodig omdat Windows heel graag veel kleine stukjes data schrijft. Het tweede probleem is dat de prestaties zullen afnemen over tijd omdat Windows het 'TRIM' commando niet snapt (voor een technische uitleg hierover is Google je grote vriend).
Als laatste is het ook nodig om een SSD te 'allignen'. Dit houd in dat de logische blokken van het bestandsysteem samenvallen met de fysieke blokken die de SSD gebruikt. Als er dan namelijk 1 blok geschreven wordt in het bestandsysteem, hoeft er ook maar 1 blok in de SSD geschreven te worden en niet 2. Dit is zowel voor de snelheid als de levensduur erg gunstig. Om dit echter voor elkaar te krijgen zul je wel moeten spelen met de partitietabel via wat command line tooltjes. Voor een echte Tweaker natuurlijk goed te doen, maar voor de gemiddelde consument toch te hoog gegrepen. Een typefout kan namelijk zo data wissen die je niet kwijt wou.
Gelukkig zal, volgens de huidige berichten, Windows 7 al deze problemen aanpakken. Op dat moment vallen deze nadelen gelijk af en kun je helemaal zorgeloos genieten van de Vertex.

De prijs van de Vertex is heel redelijk vergeleken met de concurrentie. Je betaald echter nog steeds net iets te veel per gigabyte in verhouding tot normale HDD’s. Het is dus aan je eigen beoordeling of de snelheidswinst en het geluidverlies het waard zijn. Wel is er, nu de 1e voorraden op beginnen te raken, een prijsstijging te zien bij de Vertex. Dit maakt de positie tegenover de Intel X25-M een stuk ongunstiger. Hopelijk zal de prijs binnenkort weer dalen.

Handige links
Heb je nu zelf al een Vertex en wil je graag weten hoe je hem geschikt maakt voor je Windows installatie, dan zijn de onderstaande guides misschien wel handig. Alle links zijn threads van de OCZ forums.

Guide CLONE & RESTORE IMAGE - MY FOOL PROOF VIDEO GUIDE - Een handleiding hoe je bij een bestaande installatie op een Vertex toch nog kan alignen. Zelf heb ik deze guide gebruikt om mijn OS te verplaatsen van mijn HDD naar een correct gealignde Vertex.

Guide VERTEX..single disk installation and windows tweaks. All disk sizes. - Een goede, relatief simpele, handleiding over hoe je Vertex te alignen met diskpart. Deze heb ik gebruikt.

Guide Guide for Win Xp installation with Diskpar (alignment), nLite, Ramdrive, Page file Tweaks, Browser Tweaks, My Doc folder move and Print Spooler - Een heel uitgebreide handleiding voor installatie van Windows XP, inclusief een alignement tutorial. Ik heb zelf deze guide alleen gebruikt om de alignment van mijn Vertex te verifiŰren met diskpar. Let wel even op. Diskpar is een andere tool dan diskpart!

Guide VERTEX - Official Info - Firmware, Setup, FAQ, Etc - Dit is een goede verzamelthread als je zelf op ontdekkingsreis wilt gaan in de wondere wereld van Vertex installaties :)

Heb jij ook een OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 120GB?

Zeer interessante review! Helaas had ik mindere ervaring met de 60GB (OCZSSD2-1VTX60G) variant van deze drive. Ik kocht deze ter vervanging van mijn Seagate Cheetah 15K.5 (ST373455LW) welke op een Adaptec SCSI RAID 2120S controller als boot schijf fungeert. Tot mijn verbazing nam de opstarttijd flink toe in plaats van dat deze af nam. De SATA controller in kwestie is een Intel ICH10R in AHCI mode en het besturingssysteem is Windows Vista Business x64. Een nieuwe/schone installatie en het alignen van de partities bood geen soelaas. Wellicht dat de prestaties van de 120GB variant beter zijn, maar hier durf ik mijn geld niet op in te zetten.

P.S. Desalniettemin scoren beide drives (Cheetah & Vertex) een 5.9 in Vista.

[Reactie gewijzigd door boolean op 29 april 2009 01:25]

Op het forum zie deze reacties ook regelmatig helaas.

Hierbij kan ik twee dingen opmerken. Ten eerste is de 120GB variant van de Vertex de snelste. Kijk maar naar de specs van OCZ. Niet dat dit heel veel (of uberhaupt merkbaar) verschil oplevert, maar het blijft een feit.

Ten tweede vergelijk je nu al een heel erg snelle HDD met de SSD. De meeste mensen vervangen een normale 7200 toeren disk met een SSD. De snelheidswinst is dan wel groot (net zoals die winst groot is als je een Cheetah plaatst ipv een 7200 RPM disk). Je sluit de Cheetah ook aan op een disk controller die, volgens mij, een stuk beter is dan die waar de Vertex aan hangt (Adaptec 2120S vs. ICH10R).

Dat je boot langzamer wordt is overigens wel vreemd. Zeker na een verse install zou het booten toch minimaal even snel moeten zijn als iedere single HDD oplossing. Heb je de nieuwste firmware op je SSD? En is de SSD wel correct gewist zodat alle blokken vrijgegeven waren voor installatie? Dat is erg belangrijk en de drive gewoon formatteren/herpartitioneren is niet genoeg om de data te wissen!
En last, but not least, hoor ik wisselende verhalen over AHCI mode in combinatie met deze drives.
Voor het sneller booten kan je dus wel van meerdere cores booten bij Vista.
Dit doe je door via Msconfig in het bootmenu onder advanced options, het number of processors aan te passen

Dit staat default op 1 bij vista maar met mijn i7920 kan ik dat dus zetten naar 8 (Hyperthreading) ik heb dat geklokt en het haalde bij mij ongeveer 20 seconden van de boot-tijd af.

Leuke bijkomstigheid het maximale memory voor de boot sequence is ook in te stellen.

[Reactie gewijzigd door tupelo20 op 22 april 2009 19:37]

Ik had al zo mijn twijfels bij de kundigheid van verschillende tweakers welke een post kunnen modereren en bovenstaande post bevestigd dan ook mijn vermoeden. De optie in msconfig is louter voor debug doeleinden en dwingt slechts een limiet af. Standaard worden dus alle cores/threads optimaal gebruikt. Volgens sommige heeft deze hoax blijkbaar toch meerwaarde (+1)? |:(
In de recente review van de Vertex op Legit Reviews hebben ze het ook nog even over het updaten van de drive. Zij hebben daarbij de jumper niet verwijderd terwijl het systeem draaide (http://www.legitreviews.com/article/954/3/). Ook melden zij dat OCZ bezig is om de procedure dusdanig te krijgen dat een update niet meer alle data wist. Volgens mij zijn ze goed bezig bij OCZ.
Ik zit er zelf ook tegenaan te hikken om een Vertex aan te schaffen, en zou dan meteen Windows 7 erop zetten. Zoals al genoemd zou dat een boel optimalisaties al in zich hebben (er vanuit gaande dat die al in de huidige versies van het OS zitten, maar dat denk ik wel).
Volgens mij is het inderdaad ook niet nodig om de jumper los te halen terwijl het systeem draait, zeker omdat de disk in IDE mode toch een reboot nodig heeft voor hij weer herkend wordt. De SATA controller krijgt namelijk een IDE compatible interface recht naar de Barefoot controller (en zal dus ook niet als echte hdd herkend worden).

Maar de handleiding vermeld expliciet de jumper te verwijderen. Ik vermooed dat dat is omdat ze bij OCZ zeker willen weten dat bij het afsluiten van de PC de firmware niet alsnog genuked wordt door een SATA/IDE command.

Overigens zal je sowieso de jumper altijd moeten zetten. Dit omdat dat de enige methode is om de controller in een flashbare modus te krijgen. Ik verwacht hiervoor dan ook geen software fix.

[Reactie gewijzigd door ShadowLord op 21 april 2009 19:40]

Er is intussen inderdaad een flasher uitgekomen die OS-onafhankelijk is, de data bewaart en geen jumper nodig heeft. Je kunt hiervoor een (beta) ISO downloaden waarmee je van een CD of USB-stick kunt booten om van daaruit te flashen:

Wel twee kanttekeningen:
1) Dit werkt alleen als je al firmware 1275 of hoger hebt. Dus als je 0112 of 1199 hebt, zul je alsnog de jumper methode moeten gebruiken.
2) In tegenstelling tot de jumper methode, zal hiermee je drive niet op 'factory default' gezet worden, wat voor sommige mensen een probleem kan zijn. Wel kun je, vanaf firmware 1.10, de OCZ Wiper Tool (ook beta) gebruiken om de lege ruimte op je SSD met TRIM te markeren als ongebruikt, wat de prestaties ten goede komt.
leuke review die de stukken van Femme aardig aanvult met real life experience. :)
Wel zouden plaatjes van bv hdtune en de schijf zelf het wel afmaken.
verder goed voor 4 sterren.
Bedankt voor je input. Ik zal als ik weer thuis ben wat foto's maken van hoe de Vertex in mijn kast hangt. Veel foto's zijn er verder niet meer te maken dan wat er al is. De schijf is essentieel een 2'5 formfactor 'blok' met een SATA aansluiting :)
"Programma's starten nu erg vlot en ik kan zien dat de laadsnelheden nu niet enkel meer door de HDD beperkt worden. Vista scoort met de Vertex nu ook een '5.9' op de performance index (het hoogst haalbare) van de harde schijf."

Mijn boot-HDD, een WD3200AAKS-00G3A0, haalt ook een 5,9 in de performance index. Is de Vertex zonder firmware update langzamer ?? Alleen mijn E8500 is de 'vertragende factor' in mijn pc, aangezien deze maar een 5,8 haalt.

Review: Toppie, lekker uitgebreid, en voor de toekomst lijkt mij dit ook een goede vervanger voor mijn bovenstaande HDD. Zal de in vergelijking lawaa´ge raptors misschien wel overslaan!
Nee, de Vertex zou zonder de nieuwste firmware (in ieder geval wanneer hij nieuw uit de doos is) even snel zijn. Alleen na lang gebruik bied de nieuwe firmware een mogelijk voordeel door ondersteuning van 'TRIM'.

De 5,9 noem ik vooral omdat dit dus het maximum is in de ogen van Vista. En mijn oude HDD (een Baracuda 7200.10, 500GB) haalde 'maar' een 5.4. Een van de redenen voor deze upgrade ;)
Wat deze revieuw echt mooi zou maken is als je zou linken naar alle mogelijke oplossingen en tweaks die er zijn: bv goede trim, firmware uitleg en uiteraard ook het alignen.
Er zijn al goede guides geschreven dus :P

iets meer bij het kopje prestatie zou ook wel goed zijn, alleen uitleg van hij voelt 2/3x zo snel is natuurlijk niet erg veel.

en natuurlijk fotootjes
Ik zal nog even wachten met de sterren :)
Ik vind dit juist wel verhelderend. Er zijn al meer dan genoeg benchmarks beschikbaar op internet, maar om eens te horen wat je er Úcht van voelt/merkt als gebruiker, dat lees je niet vaak...
Het idee van deze review was meer het gevoel, omdat Femme al meer dan genoeg benchmarks heeft gedraaid.

Ik ben nu wel even aan het spelen met HDTune, dus die screenshots zal ik nog wel plaatsen zodra ik alles een beetje doorgelopen ben.

De links van de guides die ik gebruikt heb zal ik zo toevoegen. Was dat van plan wel te doen, maar helemaal vergeten...
Leuke review. Ik heb mijn 60 GB Vertex net binnen en toevallig wilde ik vanavond aan de slag met de partitie alignment. Ik had al een forumpost gevonden met de alignment instructies maar handig dat ik hem hier ook nog ff tegenkom.

Goed ook om te horen dat het snel "voelt", ik heb al een hoop ATTO en HD Tune plaatjes gezien maar natuurlijk gaat het erom dat je er ook in het dagelijks gebruik voordeel van merkt. Daarom heb ik hem ook aangeschaft.

Ik hoop het prestatieverlies binnen de perken te houden met de tweaks van het OCZ forum (m.b.t. pagefile en hibernate etc.) totdat ik aan Windows 7 begin. Ben benieuwd. Volgens OCZ kun je hem reconditioneren door opnieuw firmware te flashen, maar dan ben je dus inderdaad al je data kwijt of je moet met images gaan klooien.
Volgens mij zegt de index van Vista niet veel, aangezien ik ik 5.9 haal op geheugen(RAM) met mijn 2 GB ddr2 667 Mhz en mijn neefje ook 5.9 met zijn 3 GB ddr3 1066 Mhz. of wordt het vergeleken met de rest van je systeem?
Die 5.9 geeft mensen een 'tastbare' waarde in termen van Vista. De cijfers zijn wel absoluut, dus hardware zou in verschillende systemen hetzelfde moeten scoren.
Overigens had ik persoonlijk ook al heel lang een paar 5.9's. Maar die van de HDD is toch wel het lastigste gebleken. Vooral omdat bij een HDD qua snelheid toch altijd snel een bottleneck is.
Mooie review! Goed beschreven en handige weetjes over (deze) SSD.

De beste SSD is wel nog de Intel, maar qua prijs is deze Vertex series van OCZ natuurlijk veel interessanter.