Specificaties Bedraad Qwerty met standaard toetsen - Bekijk alle specificaties

Razer DeathStalker Essential (2014) Review

sapphire 31 mei 2015, laatste update op 31 mei 2015, 757 views

Razer DeathStalker Essential (2014)

Mooi, clean bord met clichet toetsen. Basis model van Razer in de line-up en met recht "essential" genoemd want het is echt een uitgeklede versie. Desalniettemin een fijne aanwinst voor de clichet liefhebber of casual gamer.

Pluspunten

• Cleane en strakke look
  • Mat zwart (geen glanzende delen)
  • Kwalitatief solide

Minpunten

• Uitgeklede versie in veel opzichten
  • Gaming/speciale modussen stellen weinig voor

Laat ik beginnen met zeggen dat ik geen hardcore gamer , mijn belangrijkste functie van de PC is fotobewerking. Logisch dus dat je een Razer game toetsenbord koopt!

Dat terzijde gaan we even terug in de geschiedenis van mij PC-verleden en specifieker op het onderdeel toetsenborden. Mijn eerste PC, ongeveer 13 jaar had een simpel logitech toetsenbord. Na een paar jaar liep ik tegen een Logitech internet navigator aan met een hele rits multimediatoetsen en halfhoge dome toetsen, vooral die lagere toetsen en de grote polssteun waren heerlijk. Helaas moest die weg omdat met een upgrade mijn toenmalig moederbord geen PS/2 meer had en kwam er een Logitech internet 600 (oid. ) bordje. Ding typte verschrikkelijk en ik minste de polssteun, daarna legio toetsenborden geprobeerd bij familie, vrienden en op werk en bleef halfhoge toetsen of laptop toetsen wel fijn vinden.
Uiteindelijk een tijd lang een Medion Erazer gehad (rebranded Saitek Eclipse II) gehad maar omdat de PC in de huiskamer staat vond ik hem iets t aanwezig met alle lichtjes ed. Nog kort een aantal OEM bordjes gebruikt van oa. Dell en HP maar die miste altijd nt iets of waren kwalitatief niet zo.

Dus met de komst van een nieuwe muis en muismat moest er een nieuw toetsenbord komen !

Eisen lijst:
* Lekker typen
* Liefst een polssteun
* relatief stille aanslag --> niet mechanisch ivm. irritant geluid!
* Strakke look, liefst geen ledjes, ect.
* Niet te duur maar hoeft ook geen 20 te kosten
* Draad
* Numpad (veel game toetsenborden blijken deze niet te hebben :?)
* Liefst zwart ivm. overige componenten
* lichte voorkeur voor Razer ivm eigen goede ervaringen en veel aanraden in omgeving.

Opzich een aardige lijst maar veel dingen zijn vrij logisch zoals een draad of de kleur, en omdat ik het geluid van mechanisch echt heel erg irritant vind in een woonkamer viel dat ook gelijk af.

Al deze Parameters in de PW gezet en ik hield nog 81 toetsenborden over, daarvan nog wat borden geschrapt die bv. gekleurde WSAD en enter toetsen hadden of ik gewoon lelijk vond qua looks/vorm zoals bv de Natec R33, de Zalman K350 of de Sharkoon Skiller en diverse Z-boards en Lenovo borden.

Uiteindelijk werd de Shortlist de Dell KB-522, en de Deathstalker Essential dus.

En toevallig hebben we de Dell KB-522 op werk dus uitproberen ging ook direct :D. Helaas sterven deze borden bij bosjes en is het zelfs z erg dat ze ondertussen allemaal retour richting Dell gestuurd zijjn. Dat helpt niet echt......dan maar de Razer.

Op moment van schrijven is de Deatstalker Essential 2014) volgens de Pricewatch verkrijgbaar in 11 shops, waarbij meer dan de helft deze verkoopt voor tussen de 59,99 en 61,45.
Allemaal bekende shops in de PW, waarvan de Mycom en Dixons ook meerdere fysieke winkels hebben.
De verkrijgbaarheid is dus goed te noemen.

De prijs, tja dat is erg persoonlijk. Ik vind het nog steeds veel geld voor een toetsenbord, maar mijn hardcore gamende collega vond het een koopje.
Er vanuit gaande dat je voor de prijs en het merk Razer ook een bepaalde kwaliteit in huis haalt (en ik het bord gewoon echt heel mooi vind O-) ) heb ik het dus maar gewoon gedaan. Je werkt er tenslotte dagelijks op.

Aangezien ik een 10 mediamarkt bon had heb ik daar ook even gekeken, ze hebben hem niet op de website, maar is wel op de website te vinden via Google. Daar staat hij op "tijdelijk niet leverbaar" en navraag bij een aantal filialen vertelde mij dat ze hem op moment van schrijven niet kunnen leveren.

Uiteindelijk een Mycom review ingevuld en het bord met 5 korting gekocht voor 54,99. Bord was op voorraad bij Filiaal Leiden, dus 10 min scooteren en ik had hem in handen :)

Bij de verpakking bekroop mij het gevoel al een beetje dat "essential" misschien wel de Razer term zou kunnen zijn voor "uitgekleed".

De doos is een echte Razer doos, karton, zwart met groen en een groot glimmend toetsenbord op de voorkant. Paar features genoemd en klaar. Achterkant een plaatje van het toetsenbord en de features nog eens genoemd en uiteraard in 86 talen.

Wat me dus het gevoel van "uitgekleed" gaf is dat de doos zelf vrij dun is en niet heel strak in elkaar zit. Zo heeft de klep die je opendoet geen zijflappen (zoals bv moederbord dozen) en kun je dus in principe met je hand in de doos zonder de verzegeling te verbreken. Ook wjkt de doos her en der wat.

In de doos zit het toetsenbord in een shuimhoesje en een klein boekje met wat korte info, meer niet. Geen Razer stickers :'( , geen drama maar draagt weer bij bij het "uitgekleed" gevoel want normaal doen ze dat wel.

Door naar waar het eigenlijk om gaat.....

Dit is uiteraard heel persoonlijk maar ik vind het bord er erg strak uitzien, geen poespas, geen flashy dingen.

Wat me direct opviel was de polssteun. Uiteraard heb ik flink op internet gezocht voor ik dit toetsenbord kocht en daar kwam steevast naar voren dat het bord mat is en de polssteun glimmend, glad kunststof met een soort honingraat structuur erin is en een wit Razer logo. En het schijnt een vlekkenmagneet te zijn.

Foto van internet, glimmend, glanzend en wit Razer logo

Mijn bord heeft een mat zwarte polssteun, net als de rest van het bord, geen gekleurd Razer logo en geen honingraatstructuur.

Mat zwart dus

Zwart n geen wit Razer logo

Deze glanst wl, subtiel tussen het matzwart

Ik denk dat dit dus n van de verschillen is tussen de Deathstalker essential en 2014 versie.
Voordeel is dat de polssteun geen vlekkenmagneet is! Nadeel is dat de honingraatstructuur wel stoer stond, al is matzwart wel erug strak !

Een ander subtiel verschil is dat de logo's onder de "gaming mode" led en "Macro" led niet gekleurd zijn maar glanzend zwart.

Rechtsboven die icoontje

De onderzijde is redelijk straight forward. Sticker met allerlei info, deze ligt iets verdiept zodat hij minder makkelijk krast op bureau :)
Zachte rubbertjes op de hoeken en andere plekken waar druk ligt.

De twee voetjes onder op het toetsenbord zijn ook voorzien van een beschermrubbertje, fijn want andere borden die ik had hadden dat niet en veroorzaakte krassen op het bureau.
Deze voetjes klappen zeer soepel uit, maar niet z soepel dat ze kunnen loshangen/schieten. Erg solide in ieder geval!

Wat mij ook opviel was dat de USB kabel gewoon PVC is en niet gesleeved zoals mijn muis. Ook is de USB connector niet gold-plated, maakt waarschijnlijk geen klap uit maar mijn twee Razer muizen hebben dat wel. Ze hebben wel een beschermdopje op de connector gedaan voor in die gevaarlijke doos! Op de stekker staat de opdruk "Razer", handig want nu kan ik eigenlijk aan de stekker van mijn invoerapparatuur herkennen als ik achter de pc lig. Dat hebben mijn Razer muizen weer niet.

Erg persoonlijk punt: Ik vind het toetsenbord lekker typen. De aanslag is vrij kort en toetsen liggen iets verder uit elkaar dan een regulier toetsenbord, even wennen maar duur ging vrij snel bij mij (+/- uurtje). Mijn vrouw (echte toetsenbord tijger met 200+ aanslagen p/m blind) gaf ook aan dat ze de aanslag prettig vond maar moest meer wennen aan de afstand tussen de toetsen.

Verder bied het toetsenbord buiten de reguliere toetsen geen deticated multimediatoetsen. Daarvoor heeft Razer gebruik gemaakt van een Fn-toets naast de rechter alt-toets.
Hierbij zijn Fn + F1, F2 en F3 respectievelijk mute, volume down en volume up. Fn + F5, F6 en F7 recpectievelijk nummer terug, pause/play en nummer vooruit.
Gamingmode zit onder Fn+F10 en macro keys kun je opnemen met Fn+F9

Apart is ook de " rechterklik" toets die tussen de Fn en rechter crtl-toets zit.

Fn en de rechterklik toets gebroederlijk naast elkaar

Hier begint n van de punten waarop dit bord zich onderscheid van een ' simpel bord' .

Razer maakt gebruik van zijn Synapse 2.0 software. een driver en configuratie programma die zijn data opslaat in ' de cloud'. Nadeel is dus wel dat je een Razer account nodig hebt en moet inloggen. Synapse draaide ik al voor mijn muis dus het was plug&play en direct stond het bord in de configurator. Uiteraard werkt het ook plug&play zonder synapse als gewoon toetsenbord.

Synapse 2.0 ervaar ik als lichter dan de oude software van Razer en het start enorm snel op bij boot. Qua ruimte is het ook een stuk kleiner en neemt hier nog geen 10MB in.

Eerste blik in Synapse 2.0

De software is erg uitgebreid. Zo kun je profielen aanmaken welke je met een toetsencombinatie (bv. Fn+1) kunt activeren, je kunt programma's daar aan linken en bepaalde macro's. Deze profielen kun je ook importeren, exporteren en kopiren. Oneindig veel mogelijkheden dus

Onder Fn+F10 heeft Razer de zogeheten gaming mode verstopt. Standaard betekend dit dat de Windows toets geblokkeerd word, optioneel kun je ook instellen dat Alt+F4 en Alt+Tab uitgeschakeld worden. Handig als je een partijtje zit te rammen misschien ?

Macro menu waar je macro's kunt aanmaken

Voor de statistiek fans heeft Razer ook een apart Stats gedeelte in Synapse. Hiervoor dien je data recording aan te zetten wat ik persoonlijk niet zo prettig vind. Doe je dit wel dan kun je allerlei info bekijken voor je bordje, zoals Keystrokes, Keystrokes distance (in cm), Profile switches en macro's.

Heatmaps is ook zoiets, hiermee kun je bekijken welke toetsen je het meeste gebruikt (in 10 niveau's tussen low en high) en .

Zowel bij Stats als bij Heatmaps kun je dit per spel, of overall bekijken en dan per overall, dag, week, maand, drie maanden, ect..

Lees hier meer over Synapse 2.0

Tja na een aantal dagen kan ik daar weinig over zeggen. Dit zal ik uiteraard periodiek of bij iets interessants updaten !

Strak matzwart toetsenbord met clichet toetsen. Geen opsmuk of discoverlichting. Voelt erg solide aan.

"essential" is Razer's term voor uitgekleed wat betekend dat:
Geen gold-plated connector, geen gesleeved koord.
Geen gekleurde icoontjes en andere polssteun tov. de non-2014 en non-essential versies.
Geen Stickers/goodies en een crappy doos.

Synapse 2.0 software is erg uitgebreid en zit erg goed in elkaar, dit maakt een hoop goed !

Voor vragen of tips/toevoegingen houd ik mij aanbevolen :)

Heb jij ook een Razer DeathStalker Essential (2014)?

Goede review! Lekker duidelijk en overzichtelijk.

Ik vind dit soort toetsen zelf ook altijd het lekkerst typen en het is lastig om een combo te vinden van deze toetsen, een 'cleane' look en dat die niet gaat trippen als ik als een malle w a s d aantik om maar niet dood te gaan.

Wat ik me afvroeg, en niet kon vinden, is of je ook iets van een fn lock kan toepassen op dit toetsenbord? Ik gebruik mijn F knoppen haast nooit en heb dus liever dat de fn knoppen andersom werken (i.e. de media knoppen staan standaard aan en als ik mijn F knoppen wil moet ik de fn toets gebruiken).