Philips DVDR16LSK 16x (Retail, Dual-Layer, Lightscribe) Review

enigmafan 2 september 2007, 2.064 views

Philips DVDR16LSK 16x (Retail, Dual-Layer, Lightscribe)

Pluspunten

• Weinig geluid. Heeft nog geen coaster gebrand. Er wordt een versie van Nero meegeleverd die niet alleen deze drive, maar ook andere ondersteunt.

Minpunten

• LightScribe 'verschuift' als je meer dan 1 keer de opdruk aan labelzijde wilt branden.

Media-foutgevoeligheid Score: 4
Media-compatibiliteit Score: 5
Schrijfsnelheid Score: 5
Leessnelheid Score: 4
Over het branden van dit apparaat ben ik zeer tevreden. Ik heb er minimaal 100 DVD's en CD's mee gebrand, en nog nooit een mislukte brandsessie gehad. De drive is stil te noemen, je hoort 'm wel opspinnen, maar daarna is het geluid zacht genoeg om niet boven het geluid van de harddisk uit komen. Wat betreft het lightscribe gedeelte... Tja, ik vind de resultaten best wel mooi en het heeft niet hetzelfde euvel als inkjet printable labels, namelijk dat het onder invloed van vocht kan uitlopen. Maar het is nou ook weer niet je van het. Omdat het zwart-wit only is, is het natuurlijk al wat minder dan inkjet, maar ook de scherpte van een inkjet printer mis ik een beetje (ik heb een Canon i865). Anderen vinden dat misschien juist mooi, dat kan ik uiteraard niet beoordelen. Nero v6 wordt meegeleverd als brand-software en in tegenstelling tot een andere drive die ik ooit 's kocht, is het bij deze versie van Nero ook mogelijk om de andere drives in je systeem te gebruiken. En natuurlijk zit in deze versie de speciale lightscribe brand-software. Werkt eigenlijk hetzelfde als gewoon printen van een label. Overigens wordt bij het installeren een service aangemaakt voor het lightscriben.
Wel jammer is dat het volgens de lightscribe specificaties mogelijk is om een label van een disk meerdere keren te 'printen' maar dat in de praktijk bij deze drive de 2e print iets verschoven kan zijn tov de eerste wat dus niet heel mooi is.
Update 2/9/2007: Nog altijd tevreden met deze brander. Inmiddels is de firmware aangepast zodat lightscribe 1.2 ondersteund wordt, dit zorgt er voor dat het 'printen' van een label een minuutje of 3 sneller gaat dan voorheen.

Heb jij ook een Philips DVDR16LSK 16x (Retail, Dual-Layer, Lightscribe)?