Pebble Time Zilver (Wit) Review

noobgrinder 28 mei 2015, laatste update op 28 mei 2015, 1.955 views

Pebble Time Zilver (Wit)

Een maand gebruik ik nu een Pebble Time (pre-productie model) in combinatie met een Nexus 5. Pebble heeft ongeveer 100 developers een "developer edition" gegeven en ik was één van de gelukkigen.

Pluspunten

• Kleurenscherm erg mooi in daglicht.
  • Batterijduur van 5-7 dagen.
  • De timeline!

Minpunten

• Kleurenscherm erg flets in het donker met backlight.
  • Voice replies helaas alleen nog in Engels

Omdat dit een pre-productie model is kan het zijn dat er verschillen zijn met de kickstarter versie.

De grootste verandering is uiteraard het kleuren scherm.
In daglicht en vooral in fel licht ziet het scherm er uitstekend uit.
Kijk je echter in het donker, met backlight, dan ziet het er een stuk minder uit.
De kleuren worden flets door de backlight, deze geeft een beetje een blauwe gloed mee bij alle kleuren.
Bijvoorbeeld, groen wordt meer grijs.

Een andere toevoeging die ze hebben gedaan is een microfoon.
Op Android kan je een voice reply doen met bijv. Gmail, WhatsApp, SMS.
Momenteel werkt dit alleen in het Engels.
Ik heb dit zelf een aantal keren gebruikt en tot nu toe werkt de tekstherkenning zeer goed, het is nog niet voorgekomen dat er een andere tekst werd herkent dan wat ik heb ingesproken.
Helaas is de API hiervoor nog niet beschikbaar dus zijn er nog geen 3rd party apps die hier gebruik van maken.

In tegenstelling tot de originele en Steel Pebble is het scrollen tussen watchfaces verdwenen.
Hiervoor in de plaats is de timeline gekomen.
Centraal staat je watchface die je heb geselecteerd, maar klik je op de "omhoog" knop dan zie je onderwerpen (Pins) die in het verleden zijn gebeurd.
Klik je op de "omlaag" knop, dan gaat de timeline naar de toekomst.

Standaard zie je op de timeline je afspraken, weer, zonsondergang en opgang.
De timeline is uiteraard opengesteld voor ontwikkelaars en ik heb hier zelf ook een app voor gebouwd die hier gebruik van maakt (MyTimeline).
Ik heb bijv. op mijn server van alles draaien (sickbeard, auto-sub, couchpotato, etc).
Als er een download klaar is dan wordt dit via Pushover naar m'n telefoon gestuurd, Tasker vangt dit dan weer op en stuurt een pin naar m'n timeline.
Aan deze pin kan je ook "acties" hangen, in mijn geval zijn deze acties taken in Tasker.
Een voorbeeld is een download die in m'n timeline staat, ik open de details en heb daar een actie om ondertiteling te zoeken.
In het begin was ik behoorlijk sceptisch over de timeline, maar nu ik dit een tijd heb gebruikt kan ik niet meer zonder.
Het is voor mij een ideaal overzicht van wat er gebeurd is en wat er gaat komen.

De draagcomfort van de Pebble Time is stukken beter dan de originele Pebble.
De Time heeft een gebogen achterkant waardoor deze veel beter om je pols zit.
Het gewicht is ook verrassend laag, hij is kleiner en dunner.
Voor het scherm word er geen gebruik meer gemaakt van plastic maar van Gorilla Glass.
Je kan nu ook met een gepolariseerde bril het scherm aflezen.
Mijn originele Pebble had na een maand al wel een aantal krasjes op het scherm, bij de Time is hier tot nu toe nog geen sprake van.

Pebble is gelukkig afgestapt van de bandjes zoals bij de Steel en je kan nu weer elk 22mm bandje gebruiken die je wil.
Het bandje (siliconen) waar de Time mee wordt geleverd is veel soepeler en van veel betere kwaliteit dan die van de originele Pebble.
Ik heb deze echter vrijwel direct vervangen door een NATO bandje omdat het originele bandje zorgt voor transpiratie.

Apps op de Time kunnen nu ook gebruik maken van anti-aliasing, mits de graphics worden getekend op het scherm. Dit gaat dus niet op voor png's.
Dit zorgt ervoor dat apps er stukken beter uit zien.

De batterij gaat even lang mee als bij de oude Pebbles.
Gemiddeld haal ik 6 dagen, soms is dit een dag langer of minder afhankelijk van hoeveel ik 'm gebruik.
Het opladen gaat vrij snel, ik laat 'm nooit onder de 30% lading komen en vanaf 30% duurt het ongeveer 1,5 uur om 'm weer volledig op te laden.

De Pebble Time is voor mij een uitstekend vervolg op de vorige Pebbles.
Net zoals de vorige Pebbles is ook de Time waterdicht en ik heb er al meerdere keren mee gezwommen.
Het grootste nadeel is het scherm in het donker en de voice replies die alleen nog in het Engels werken.

Heb jij ook een Pebble Time Zilver (Wit)?

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8