Scythe Gentle Typhoon D1225C12B1AP-11 (500 rpm), 120mm Review

SouLLeSSportal 20 april 2009, laatste update op 21 april 2009, 7.071 views

Scythe Gentle Typhoon D1225C12B1AP-11 (500 rpm), 120mm

Pluspunten

• STIL vooral op laag niveau
  • degelijk gebouwd voelt solide aan
  • stille motor die trillingen minimaliseerd
  • geen felle kleuren/leds enz.
  • prijs voor geen 10,- stilte kopen

Minpunten

• wellicht wat te saai voor showcases met windows
  • bij mijn p182 niet zonder modden te plaatsen in bovenste gat
  • geen silliconen fasteners

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 3
Luchtverplaatsing (min) Score: 5
Luchtverplaatsing (max) Score: 4
Stilte gevraagd
Wederom merkte ik dat het geluidsniveau van mijn pc (P182) nog wat te hoog was tijdens films kijken of gamen.
De antec tricoolfans in mijn p182 zijn niet luidruchtig op low maar op high waren ze na een jaartje draaien toch aardig op weg naar irritant aanwezig zijn. Mijn plan was ze sowieso te vervangen voor stillere fans maar dat duurde wat langer dan gepland.

De opstelling nu is als volgt:

De pijltjes geven de airflow aan.
Onderin zit de voeding (links) en in het midden (zwarte deel) is een tricool op low achter de hdds (is stil genoeg zo)
bij de videokaart zitten twee earocool turbines 1000rpm achter elkaar in een windtunnel.
Bovenin zitten de twee gentle typhoons waar voorheen de tricools zaten aangesloten op een in de case ingebouwde fancontroller met 3 standen low medium en high, en de oranje thermal Take big typhoon fan (nee gewoon toeval ;) )

Nu heb ik ook een zalman fancontroller voor 6 fans waar ik voorheen de tricools niet op had aangesloten en dus elke keer over mijn bureau/pc moest leunen om de redelijk lastig te bereiken knopjes op een andere stand te zetten als ik ging gamen bijvoorbeeld. Niet optimaal en ik had nog plek voor 3 fans op mijn fancontroller.

Verpakking
Mijn bestelling was dan ook snel gemaakt toen ik even aan het zoeken was voor stille fans. Scythe staat erom bekend stille fans te maken en ook van goede kwaliteit. De fans zaten in een doorzichtige verpakking met een kleurige kartonnen binnenkant waar de fan in zat gevouwen. Er zitten de standaard schroeven bij en een verloopje van molex naar vierpins.

Eerste indruk
De fans voelen solide en redelijk zwaar aan, bijna alsof ze niet van kunststof zijn maar metaal. Echter het is toch echt een stevige kunststof fan + behuizing. De kleuren zijn wellicht voor sommige cases wat saai maar dat is geen probleem voor mij. ik zie ze toch niet echt.
Toen ik de fans even goed bekeek zag ik wat opvallends:
Er zitten een aantal 'tandjes' op elke fanblade, die ertoe dienen de airflow op te breken om geluid te reduceren. Of dit helpt kan ik niet direct aantonen, over het geluid zometeen meer.
De rest is vrij standaard dat je bij elke fan krijgt, helaas geen rubberen/silliconen coontjes om de fans vast te zetten, hoewel dat later ook niet echt nodig bleek te zijn.
Nu heb ik wel een persoonlijk probleempje met de fans want de bovenste fan zit met twee schroeven vast en twee klemmetjes op de case. Omdat de schroefgaten doorlopen in een buisje:
Dit komt dus niet uit met je clipjes van de p182 en wellicht meer cases met zo'n constructie.
Lastig maar niet onoverkomelijk dus ik ben gelijk aan het tweaken geweest met een zaagje :9 even twee gleufjes erin zagen en hoppakee de case in! Simpel maar het is niet ideaal natuurlijk. Garantie = weg :) Zie hieronder:

Specs
Deze fans hebben de volgende specs voor de cijfermensen:

Model Name:
Gentle Typhoon 120 mm Fan
(500 rpm - 800 rpm - 1,150 rpm - 1,450 rpm - 1,850 rpm)
Model-No.:
D1225C12B1AP-11 (500 rpm)
D1225C12B2AP-12 (800 rpm)
D1225C12B3AP-13 (1,150 rpm)
D1225C12B4AP-14 (1,450 rpm)
D1225C12B5AP-15 (1,850 rpm)
Manufacturer:
Nidec Servo Corporation (Japan)
Weight:
MTBF:
100,000 h / 35C or 60,000 h / 60C
*1,850 rpm Model 55,000 h / 60C
Accessory: 4-pin Molex Adapter, 4x Screws
probleem is alleen dat dit in cubic feet per minute staat en de scythe in cubic meter per hour. Wordt dus ff omrekenen. 1m3 is ong 35ft3 dus dat brengt het rijtje op dit als het x 35 en /60 wordt gedaan:
500 rpm: 0.015 A - 5 dBA - 31 m/h > 18cf/m
800 rpm: 0.023 A - 9 dBA - 48 m/h > 28cf/m
1,150 rpm: 0.034 A - 16 dBA - 63 m/h > 37cf/m
1,450 rpm: 0.049 A - 21 dBA - 85 m/h > 49cf/m
1,850 rpm: 0.083 A - 28 dBA - 98 m/h > 57cf/m

Ik heb de 1850rpm versies omdat de pc met gamen nogal wat warmte wil genereren en dat ook weer weg moet uiteraard. De fans produceren een luchtstroom van 57cf/m per uur, wat netjes is voor een fan die bij lange na nog geen 2000 toeren draait met 28dBa. Als dit vergeleken wordt met de tricoolfans kom je op dit lijstje uit: (verkort)

Rotation Speed 1200/1600/2000 rpm
Air Flow (Total) 39/56/79 cfm
Sound Emission 25, 28, 30 dB

geluidsniveau
Het is duidelijk te zien dat met 28 dB op high niet een wereldschokkende verbetering is maar gelukkig meestal ook niet nodig, de meeste tijd loopt de fan op laagste standje. Alleen ik kan niet uitlezen hoeveel rpm dat is, beetje lastig maar ik zal het verhaal op basis van mijn, overginds uitstekende, gehoor moeten doen. :) (Ik moet wel vermelden dat tricools naarmate de tijd vorderde meer geluid gingen produceren.)
Ervanuitgaande dat het laagste standje op 500 rpm zit wat dan 5dB betekend kan dat gerust geluidloos genoemd worden. Als ik de fans op low heb staan hoor ik ze dus ook niet, je zou er echt je oor tegenaan moeten houden om dan het geluid van de luchtverplaatsing te horen. De fans hoor je niet. De earocools die ik heb zijn nog een tikje stiller op high maar dat komt uiteraard doordat die max 1000rpm draaien. Qua prestaties komen ze met dBa op hetzelfde niveau maar de scythes kunnen een wat grotere massa lucht verplaatsen.

Op het hoogste standje hoor je ze wel wat maar dat komt logischerwijze door de bak lucht die ze erdoorheen jagen. Aangezien het niet zoveel is als de tricools, die met 2000 rpm op 79cf/m komen, is het aantal dBa lager maar ze zijn ook aanzienlijk stiller dan de tricools mede doordat het geluid anders is. Waarschijnlijk is het de vorm, de tandjes en de lagere snelheid + de verbeterde motor die trillingen tegengaan. Dat vertaald zich allemaal in stillere werking.

De tricools zijn vrij traditionele fans met dan nog wel gebogen fanblades maar die zeker een andere toon afgeven dan de scythe typhoons. Het verschil is 'maar' 250rpm maar je hoort de typhoons veel minder en daarom zijn die ook een stuk minder 'aanwezig'.
Voor een goede vergelijking heb ik even gezocht naar reviews maar die waren niet in overvloed aanwezig doordat de fans nog vrij nieuw zijn. Deze Franse website geeft een mooi compleet overzicht van veel gebruikte casefans. De versies die zijn gebruikten zijn de 500rpm en de 1150rpm.
voor zover ik frans kan kon ik er wel uit opmaken dat het positief was :)

Nu ik een paar weken heb mogen genieten van mijn fans kan ik niets anders zeggen dan dat het de aanschaf zeker waard was. Als je stille fans wil hebben dan zijn dit zeker een van de beste kandidaten vooral omdat de lijn van geluidverhoging heel anders loopt dan de fans die ik hiervoor had. de dB stijgen veel harder naarmate de boel meer lucht verplaatst. Als ik echter de fans op low zet hoor je ze niet meer. Dat was mijn uiteindelijke doel ook en dat is zeker geslaagd. Enige puntjes van kritiek zijn het niet zomaar kunnen plaatsen van de fans in mijn kast doordat de doorlopende schroefbuisjes in de weg zaten van de clips. Normaliter heeft een fan die niet. Verder zou het leuk zijn geweest als er ook nog silliconen fasteners waren meegeleverd.

Heb jij ook een Scythe Gentle Typhoon D1225C12B1AP-11 (500 rpm), 120mm?

Prima review en kan mijzelf geheel daarbij vinden daar ik dezelfde kast heb en dezelfde fans. Enige die ik nog niet vervangen heb is dus de topfan. Kun je misschien een foto daarvan plaatsen van de aanpassing? Overweeg nl. ook om de laatste te vervangen.

Als de pc nu aanstaat dan moet ik dus kijken of de lampjes aan zijn (of of er beeld is) om te kijken of deze wel aanstaat ^^ best apart. Helemaal omdat als de pc van m'n vriendin aangaat er een 'hels' kabaal lost komt (nouja, dat lijkt dan zo)

De fans zijn inderdaad uitermate stil. Bij mij draaien ze op low met 480-500rpm ongeveer. Cpu (pricewatch: Intel Core 2 Duo E6750) en koeler (pricewatch: Scythe Mugen SCINF-1000) komt ongeveer op 32-33 graden idle en 40-42 graden full load uit met alles op low. Als ik alle fans op mid_speed zet dan daalt het ong. 4 graden en op full_Speed nogmaals 4 graden. Maar dan hoor je wel de wind door de kast heen jagen. Dit alles op kamer temperatuur van 23-24 graden (zolder boven)

(edit, temperaturen en wat andere informatie toegevoegd)

[Reactie gewijzigd door jreijmer op 20 april 2009 14:17]

Je hebt de review bij de 500 rpm versie gezet :+
omdat de 1850rpm er nog niet was toen ;)
aah ic :) mooi review btw!
Ik zit te twijfelen tussen de 1450 en den 1850RPM voor op mijn h50, ik ben bang dat de 1850 te luid is :P
als je ze met een controller instelt kunnen ze beiden, als je ze via het mobo doet, zou ik voor de 1450 kiezen, net even wat stiller.
Bedankt voor je reactie, wordt vanavond voor die foto maar het is vrij simpel, je maakt gewoon een inkeping van 2 mm breed en net zo diep als die clips zijn, ong 6 mm. :) dat doe je dan direct onder de platte rand zeg maar van de behuizing.

madpaintskillz! :P

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 20 april 2009 14:54]

Madpaintskillz pay off! :D cheers, wordt van de week sleutelen :)
hahaha succes ermee kan me niet voorstellen dat het niet lukt :P wel voorzichtig zagen, je gaat gauw te ver, het blijft wel plastic.
Edit: er staat een beetje verrot plaatje ervan, batterijen van mijn camera zijn op :( dus moest met de telefoon.

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 21 april 2009 08:47]

Super, geheel logisch eigenlijk ook :-) (/me moet toch vaker oefenen met tweaken ;))
Nou ja ik vind het alleen niet logisch dat het moet eigenlijk :P het is voor mij persoonlijk geen probleem en ik denk weinig mensen, maar ik snap niet helemaal waarom dat stuk dicht moet zijn, ook al zijn ze wat zwaarder, ze vallen echt niet zomaar van de 4 schroeven af ... Maar goed daar zijn we tweakers voor hier niet? :Y)
Gozer, wat een topreview. Heb dezelfde kast :) en ik ga ze er ook inhangen ondanks het nodige modden.

Thanks a bunch!
Goed review en alweer een stapje verder naar een echte stille pc, want van de standaard tri-cool fans werd ik ook beetje gek in mijn Antec P193. Te bedenken dat de P193 ook nog eens 2 x 14 cm topfans erin heeft maar ondanks de 14 cm vervelende bijgeluiden hebben.

Het probleem met dat haakje van de kast bovenaan ben ik overigens niet tegengekomen in de P193 omdat daar dat haakje iets verder terug zit. Kan komen doordat de P193 dieper is qua kast en daardoor die plaatsing anders is ervan.
Ik ga nu een paar Gentle tyfpoons bestellen voor mijn nieuwe kast. (CM 690 ii) :P
Ik twijfelde nog of ik de 1850 rpm zou nemen maar 28db is beter dan ik nu heb. (ik heb geen idee maar ik hoor genoeg uit mijn PC komen tijdens het gamen)

Goede review.
5 * van mij. _/-\o_