Sharkoon SATA QuickPort Review

sranan 20 april 2009, 2.918 views

Sharkoon SATA QuickPort

Pluspunten

• prijs
  • stabiel, want zwaar

Minpunten

• resoneert bij 7200rpm schijven
  • design - what design

Kwaliteit voeding Score: 4
Met de huidige lage prijzen voor HDD, is het aantrekkelijk grotere schijven te kopen en daarmee je systeem te upgraden.
Maar wat doe je met de schijven die dan overblijven als je computerkasten geen ruimte hebben en die net 1 yr oud zijn? Die gebruik je voor backups.
En om te voorkomen dat je dan een hele kast vol external cases en voedingen krijgt is de sata dock van Sharkoon een uitkomst. De Sharkoon is goedkoper dan external cases en neemt ook minder ruimte in beslag.
(toevoeging) Omdat niet alle computers hier beschikken over externe Sata aansluitingen en er ook van een aantal sata-loze laptops backups gemaakt gaan worden heb ik gekozen voor een usb variant.

Tot zover de reden voor aanschaf, maar wat krijg je voor je geld?
In de doos zitten dock, voeding en usb kabel.
De kabels zijn lang genoeg en de voeding is compact, dat zijn pluspunten.

Dan de dock zelf. OK het is slechts een dock, maar de vormgeving doet pijn aan je ogen.
Dit is een groot blok zwart plastic, dat je niet voor de lol op je bureau laat staan.
Aan de voorzijde een rood/blauw indicator. De achterzijde kent usb, stroomaansluiting en een aan/uit knop.
Gelukkig is de verpakking stevig en niet te groot. Dus na gebruik gaat dock in doos in de kast.

De werking is natuurlijk waar het om gaat.
Ik heb de doorvoersnelheid getest met een 3.5" Samsung schijf in de computer kast en in de dock. Cijfers spreken voor zich. Los van de geluiden die de 7200rpm schijf zelf maakt, merk je dat het dock gaat resoneren. Dat levert een aanwezig, licht hinderlijk gezoem op. Bij een 2.5" schijf trilt het dock niet.

Ben ik tevreden ?
Ja, de prijs/kwaliteit verhouding is goed.
Ach ja en het uiterlijk, een usb kabel heeft ook geen uitstraling en die berg ik na gebruik ook altijd snel op.

Nog iets te wensen ?

(edit: hdtune screenshot van schijf toegevoegd + tekst uitgebreid)

Heb jij ook een Sharkoon SATA QuickPort?

Op zich prima review.

Maar je schrijft over de performance: Cijfers spreken voor zich.
Dat vind ik niet echt, het hangt er nogal vanaf hoe je die cijfers interpreteert.
Een SATA schijf die maar rond de 22.7 MB per seconde aan data oplevert,
dat is echt om te huilen.
Natuurlijk komt dit doordat hij via USB wordt aangesproken.
En dan is het dus ook de vraag hoe efficient die USB controler in dit apparaat werkt.
Want 22.7MB is niet echt goed. Er zijn ook externe USB schrijven die 35+MB halen...

Dus ik zou de performance als een negatief punt noemen.
En daarnaast dat hij een USB aansluiting heeft en geen eSata aansluiting....

Natuurlijk, je mag voor die prijs niet veel verwachten,
dus het is een negatief punt wat je moet accepteren voor die prijs/

[Reactie gewijzigd door kh65 op 20 april 2009 13:55]

"Nog iets te wensen ?
Ik ben nu nog op zoek naar een goede mogelijkheid de backup 3.5' schijven op te slaan. De transparante plastic verpakking waarin bulk schijven worden geleverd lijkt met niet geschikt voor langdurig gebruik. "

mischien is dit wat?

soort gelijk iets winkellink:

[Reactie gewijzigd door joshua69 op 16 januari 2010 09:17]

Van die 'rubberen' behuizingen lijken me ook niet ideaal, ik gebruik Hard plastieken behuizingen. Als je "HDD tank" intikt op ebay.com heb je voor een paar euro al zo'n exemplaar uit china.

vb http://cgi.ebay.com/porta...ernal?hash=item3a56f277cd
Ik heb HDTune screenshot toegevoegd van dezelfde schijf, maar dan gemeten toen hij nog in de pc zat.
Het verschil tussen de 2 is groot en mij valt nu ook op dat sata meer cpu vergt dan usb.

Performance van de Sharkoon is op basis van deze 2 metingen alles behalve indrukwekkend. Maar, dat is voor mij in de situaties dat dock & schijven worden gebruikt niet echt een issue. Backups maken moet vooral storingvrij verlopen, snelheid komt op een lagere plaats.