Microsoft Lumia 532 Zwart Review

Ilex 26 mei 2015, laatste update op 27 maart 2016, 1.368 views

Microsoft Lumia 532 Zwart

Een goede telefoon voor een ongelofelijk lage prijs.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Mogelijkheden

Minpunten

• Geen uitgebreide (PDF) handleiding

Ondanks dat het helemaal van plastic is voelt het toestel stevig aan en maakt allesbehalve een goedkope indruk. De eerste paar keer gaat het verwijderen van de cover wat moeilijk, maar als je eenmaal door hebt dat de cover om het apparaat heen geklemd zit lukt het steeds beter. Zoek anders even een review van het toestel op Youtube op, de meeste laten wel zien hoe het moet. Zo vaak hoef je hem er ook niet af te halen, behalve als je het leuk vind om meerdere kleuren covers te gebruiken.

Het scherm is met 4 inch natuurlijk niet het grootste, wat betekent dat je wat vaker moet scrollen om lange pagina's te bekijken, voordeel is natuurlijk dat hij wel heel handzaam is, nog gewoon in het borstzakje van een overhemd past en met 1 hand te bedienen is. Zelf doe ik dit niet, maar andere reviewers maken hier altijd een punt van. Het scherm is binnen prima afleesbaar. Buiten wordt het wat fletser, maar het blijft goed te lezen. Aanrakingen gaan precies. Ik heb echter wel een tabletstylus gekocht, want het toetsenbord is in de meeste apps, bijv. Twitter, wat aan de kleine kant, en ik drukte met mijn worstvingers heel vaak mis.

Apps laden snel, en ook webpagina's laden vlot genoeg. Ik heb zelf prepay, omdat ik niet vaak onderweg een smartphone gebruik, en ook niet zo vaak bel, dus mijn internetsnelheid is niet de beste, maar zoals gezegd, tot nu toe geen problemen gemerkt. Op Wifi haal ik een downloadsnelheid van 25 tot 30 Mb (op een 100 Mb Glasvezel aansluiting, die 100 Mb haal ik alleen met Ethernet), de GSM-snelheid heb ik nog niet getest.
Het opslaggeheugen is voor ca. 2,6 GB bezet door het operating system, en door nog eens 1,4 GB aan apps, die je evt ook op een SD-kaart kan zetten. Ik had in mijn oude toestel al een 8 GB MicroSD zitten, dus die heb ik nu overgezet. Deze is nu voor de helft bezet met ringtones, muziek, foto's en off-line maps.

Jammer is dat sommige apps niet dezelfde functionaliteit hebben als de Android en IOS-versie. Verder heb ik (voorlopig) nog voor alles wat ik wel eens nodig heb een app kunnen vinden. (Adobe Reader, NOS Teletekst, Rabo Internetbankieren, enz). Ik heb gelezen dat het voor Windows 10 mogelijk wordt om op eenvoudige manier apps te porteren, dus hopelijk komen er dan meer en betere apps.
Microsoft Apps die al geļnstalleerd staan, zoals bijv. de Agenda, werken net zoals als in de desktop-versie van Windows 8.1, dus als je daar aan gewend bent kun je die meteen gebruiken. De koppeling met je Microsoft account is heel handig. Als je bijv. een foto maakt wordt deze meteen ge-upload naar OneDrive, en Contacten, Afspraken en Taken worden meteen overgenomen. Ik doe bijv. afspraken met veel tekst en opties altijd invoeren op de PC, en dan staat deze ook meteen op je telefoon.

Het geluid tijdens bellen is goed helder, Muziek via de speaker klinkt wat blikkerig, maar dat vind ik van alle telefoons, met oordopjes klinkt het een stuk beter. Nu heb ik een grafhekel aan mensen die muziek hoorbaar afspelen via een telefoon, dus over die speaker zul je mij verder niet horen.
Accuduur vind ik wat tegenvallen, maar dat komt omdat ik mijn Nokia 5230 maar 1x per week hoefde op te laden. Ik heb begrepen dat voor een moderne smartphone 2 dagen heel acceptabel is. Klein nadeel: aan de lader zit een belachelijk kort snoertje (< 1m). Ik heb voor een paar euro een USB lader met een lange, micro naar standaard USB-kabel gekocht, zodat je het toestel ook op je PC kunt aansluiten.

Ik gebruik de telefooncamera alleen maar voor gelegenheidsfoto's, als ik kwaliteitsfoto's wil maken gebruik ik wel mijn compact -of spiegelreflexcamera. De kwaliteit is acceptabel.

Over de GPS kan ik kort zijn. Die werkt geweldig. Op mijn Nokia 5230 duurde het minutenlang voordat deze een locatie aangaf. Hier hoef je maar een kaarten app, bijv. Here Maps, op te starten en binnen een paar seconden laat hij tot op een paar meter nauwkeurig zien waar je bent, ook als Wifi en/of GSM-datatransmissie uit staat en je dus geen network assisted locating hebt . De navigatie app werkt naar behoren. Je moet even wat eigenaardigheden doorhebben, zoals dat je gewoon rechtdoor moet blijven rijden totdat het programma zegt dat je af moet slaan, ook als de straatnaam of de rijrichting veranderd.De app laat nauwkeurig zien waar je rijdt, op mijn vorige toestel liep dit soms wel 100 tot 200 m achter.

Ik heb de Engelse taal ingesteld omdat ik de spraakfunctie van Cortana eens wilde testen. Dit is echt heel grappig. Je hoeft maar te zeggen: Where am I, en hij laat meteen je locatie zien. Of: What's the weather in (vul maar in), en het komt meteen in beeld. Net Star Trek.

Spelletjes speel ik niet, dus die heb ik niet getest, maar verwacht er niet te veel van. Op Youtube staan diverse filmpjes waarin spelletjes worden gespeeld op een 532.

Het enige grote nadeel vind ik het ontbreken van een uitgebreide handleiding. Tien jaar geleden zat er nog een gedrukte handleiding bij zo'n soort toestel, nu kan er zelfs niet eens meer een PDF van af. Echt belachelijk. De meeste instellingen zijn zelfverklarend, maar er zijn altijd wel dingen waarvan je denkt: hoe moet ik dit of dat doen? Hoe kun je bijv. weten dat je door de Calculator naar links te kantelen een wetenschappelijke calculator krijgt, en naar rechts een binaire calculator? Ik kwam er toevallig achter omdat ik het toestel even neerlegde toen ik de calculator gebruikte. Of hoe je door de 'Back' toets ingedrukt te houden door alle geopende apps kan bladeren en ze af kan sluiten?
Update 21-3-2016: Dit toestel kwalificeert voor de update naar Windows 10. Na een voorspoedig verlopen upgrade draait het toestel nu op Windows 10. Zowat alle instellingen zijn nu hetzelfde als op een PC, dus het toestel is nog makkelijker te bedienen en in te stellen.

Conclusie: Alle waar naar zijn geld, mensen die zeggen dat het scherm of de camera niet deugt baseren zich volgens mij op een Galaxy- of Iphone 6, maar als je geen honderden euro's kan of wil uitgeven aan een telefoon (in 1 keer of in een abonnement) is dit gewoon een prima toestel, zeker als je zoals ik bent overgestapt van een featurephone.. Als je telefoon vergroeid is met je hand en je geen minuut zonder Whatsapp kunt is dit mischien ook niet je telefoon, voor mij voldoet hij prima.

Heb jij ook een Microsoft Lumia 532 Zwart?

Leuke duidelijke review!
Wilde eigenlijk alleen melden dat er idd weinig handleiding bij zit tegenwoordig (Lumia 830 heb ik) en de functies van de calculator meteen heb uitgeprobeerd haha.
Hi!

Goede review. Ik heb zelf de telefoon gekocht om er speciaal Windows 10 op te testen (Lumia 930 als main driver).
Excuses dat ik het insmeer: Voor ¤54,- bij het Kruidvat. Echt ongelooflijk wat ze kunnen voor die prijs!
En ik kan je alvast verklappen: Windows 10 draait zo soepel als wat.

Wat betreft de handleidingen: Je kunt eens kijken op www.windowsphone.com
Dat is een goed startpunt voor info. Bv de link bovenaan http://www.windowsphone.com/nl-nl/how-to/wp8
Onderaan staan ook nog linkjes voor mensen die van andere OSen komen.
Tenslotte, als het goed is, is er ook een help app in je Lumia collectie van de store, waar je kunt zoeken per onderdeel.
Veel plezier met je Lumia! 😊

Edit: Staat niet in de collectie, maar heet ' Help & Tips' -->
Probeer Help & tips voor Windows Phone http://www.windowsphone.c...ea-44b9-97c4-90ef910e046d

Edit2: Ok, ook nog steeds verwarrend voor mij. Er is ook een help en tips speciaal voor Lumia die recenter is geupdate. Die bedoelde ik eigenlijk -->
Probeer Lumia Help+Tips voor Windows Phone http://www.windowsphone.c...fe-44bd-8957-d0c55c636933

[Reactie gewijzigd door Geertje op 16 juli 2015 15:05]