Wacom Cintiq 21UX (21" Pen Display) Review

assifv 20 april 2009, 2.683 views

Wacom Cintiq 21UX (21" Pen Display)

Pluspunten

• Goede kwaliteit scherm (zo degelijk gebouwd dat het de indruk wekt nog jaren mee te gaan)
  • Snelle installatie
  • Wordt goed ondersteund door tekensoftware als Painter en Photoshop
  • Tekenen op het scherm werkt goed

Minpunten

• Hoge prijs
  • Beeld niet heel scherp door grote pixels (en omdat je er dicht op zit)
  • Toetsenbord slecht bruikbaar

Van Wacom mocht ik de Cintiq 21UX drie weken uittesten. De Cintiq is een 21 inch scherm waarmee je met behulp van een pen direct op het beeldscherm kunt tekenen. Doordat het scherm een brede rand heeft is het bijna groter als mijn 24 inch scherm. Door de ingebouwde techniek is het ook behoorlijk zwaar geworden: zo’n 10 kilo. Een scherm om op één werkplek neer te zetten en niet meer te verhuizen.

Als de doos eenmaal uitgepakt is heb je het scherm snel geïnstalleerd. Binnen vijf minuten kun je gaan tekenen. De pen werkt als muis, ook wanneer de benodigde drivers nog niet geïnstalleerd zijn.
Als de pen eenmaal gekalibreerd is werkt hij verassend precies. Naar gelang welk programma je gebruikt wordt er rekening gehouden met de druk die je uitoefent en de hellingshoek van de pen. Dit is zo ontworpen om het tekenen zo natuurgetrouw over te laten komen.

Specificaties:
  • Afmetingen: 561 mm x 421 mm x 61 mm.
  • 21,3″ scherm met een resolutie van 1600×1200 pixels.
  • De kijkhoek is in alle richtingen 85 graden. In de praktijk betekent dat er bijna geen verkleuring waar te nemen is als je beweegt.
  • De kleuren die het scherm weergeeft zijn voller en helderder als veel andere tft schermen.
  • Het scherm kan verticaal van 10 tot 60 graden gedraaid worden. Om zijn eigen as 180 graden.
  • 4 sneltoetsen aan beide zijden van het scherm (die je zelf kunt instellen).
  • De aansluitingen die nodig zijn voor het scherm: stroom, USB en DVI of VGA.
Op mijn test exemplaar kwam ik drie dode subpixels tegen, dit lijkt me toevallig en zal bij de andere exemplaren niet voorkomen.

Praktisch

De tekentechniek mag dan goed werken, erg handig is zo’n groot scherm niet. Doordat je zo dicht op het scherm zit lijken de pixels t.o.v. andere lcd schermen behoorlijk groot. Dat is jammer, want daardoor lijkt het alsof het beeld ‘waziger’ is.

De bijgeleverde standaard is heel slim ontworpen: hij kan een behoorlijk gewicht dragen en maakt een grote bewegingsvrijheid mogelijk. Aan de achterkant van de standaard bevinden zich wieltjes zodat je het scherm makkelijk een stukje naar achteren kunt rollen. Doordat het scherm in draaibaar is wordt het tekenen op papier benaderd.

De Cintiq is een tekenscherm. Voor andere doeleinden is het veel minder geschikt als een normale monitor. Wil je ermee gaan internetten, dan is dat lastig. Doordat het scherm zo dicht bij je staat moet je het eerst naar achteren rollen en vervolgens nog een plekje zien te vinden voor je toetsenbord. Goed geschikt om mee te tekenen, maar snel even iets anders er tussendoor doen is niet handig.

Praktisch voorbeeld met Photoshop: Ik maak veel gebruik van sneltoetsen in dat programma. Als je aan het tekenen bent staat het scherm bijna tegen je borstkas aan zodat er geen toetsenbord meer tussen past. De tijdwinst die je zou behalen met het direct op het scherm werken wordt hierdoor nihil.

De meerwaarde van het direct tekenen op het scherm zal alleen voor mensen die de hele dag tekenen een factor van verschil zijn. Maak je af en toe gebruik van het digitale tekenen dan kan ik je beter een Wacom Bamboo aanraden. Daarmee is voor de gewone gebruiker even veel precisie mee te behalen als met de veel duurdere Cintiq

De adviesprijs van 2500 euro is in mijn ogen te hoog. Het mag dan een leuke techniek zijn, er kleven ook een aantal praktische nadelen aan het scherm. Voor 400 euro heb je een prima 24″ scherm en een Wacom Bamboo tablet kost 70 euro. Hiermee ben je vijf maal zo goedkoop uit en mis je alleen het ‘direct op het scherm werken’ gevoel. Daar staat tegenover dat je dan wel het toetsenbord goed kunt gebruiken.
Kortom: alleen kopen als je echt de hele dag schildert of tekent, dat wil je niet via een tablet doen. Anders vrolijk links laten liggen.

Kijk voor een uitgebreide versie van deze review met meer foto’s op mijn architectuurweblog aureon.

Heb jij ook een Wacom Cintiq 21UX (21" Pen Display)?