Specificaties On-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mi Headphone (Goud, Zwart) Review

dimitriton 24 mei 2015, laatste update op 28 mei 2015, 261 views

Xiaomi Mi Headphone (Goud, Zwart)

De headsets van Xiaomi vallen in de hogere klasse, gebaseerd op geluidskwaliteit en prijs. De mid en high tones zijn goed gebalanceerd, waar de bass voor de strakke ondertonen zorgt. Helaas is de bass niet altijd even accuraat en soms wat noisy. Het design is robuust en stevig. Verkooplink: http://www.ibuygou.com/p-xiaomi-mi-headphones-hifi-edition-6512.html

Pluspunten

• Hoge kwaliteit materialen en Robuust gebouwd frame
  • (dual) Koord is lang genoeg
  • Zachte earmuffs en hoofdkussen
  • Verschillende grootten earmuffs (drie soorten)
  • Overloop mid en high tones zijn goed gebalanceerd
  • Crystal clear en sharp tones mid en high
  • Draaibaar frame voor compact opbergen en goede pasvorm
  • Handige opbergzak of case

Minpunten

• Bass kan van zichzelf noisy zijn
  • Overloop low naar mid is niet volledig afgestemd
  • Ondanks krachtige gebalanceerde bass enige distortion

Deze hedsets heb ik via Ibuygou.com aangeschaft, omdat het tijd was voor nieuwe headsets in ons huis. Ik ben een Xiaomi gebruiker, dus ik wist wat ik kon verwachten als ik weer een Xiaomi product zou kopen. Producten als de Xiaomi Mipad, mi2s, redmi, pistons en de 10400mah powerbank waren al in ons bezit dus er kon nog wel wat bij. Daarbij sprak het design me wel aan, zoals het weergegeven was op de website.

Voor het eerst heb ik een product gepreorderd, omdat een aardige discount dan mogelijk was. We hebben er maar gelijk twee besteld, heb je nooit gezeik dat de headset in gebruik zijn. De levering was zoals gewoonlijk weer top, de totale doorlooptijd tot aan het huis hier bedroeg slechts 5 dagen inclusief weekeinde. De headsets arriveerden in en zeer compacte kartonnen doos, waarin de twee witte vierkante Xiaomi dozen naadloos vervoerd konden worden. Wat me vervolgens direct opviel, net als anders, is de compacte en efficiŽnte manier van verpakken door Xiaomi. De witte doos bevatte het volgende op 'hiŽrarchische' volgorde: de manual in het Chinees, tegelvormig doosje met accessoires zoals het koord, adapter voor je 3,5mm jack en een bag voor het opbergen van je headset. Daaronder bevindt zich de rondvormige case met daarin de headset. Om de case heen zitten twee rechthoekige doosjes met daarin nog twee verschillende earmuffs.

Na het uitpakken van alle toeters en bellen hebben we meteen de grote, over-ear earmuffs om gedraaid en het koord bevestigd. Wat opviel toen de headset getest werd, was het kristal heldere mid en hoog bereik. Het overheerste niet, de balans was goed te vinden. Vooral de combinatie van de grote earmuffs en het open design maakt het geluid ruimtelijk en levendig. Het geluid lijkt je te omringen, waarbij je toch de medemens nog kan verstaan. Toen een nummer met meer bass op kwam, werd ik positief verrast door de zachte maar toch duidelijk aanwezige bass. In tegenstelling tot over-bassed headsets als Beats heeft de Xiaomi headset een neutrale bass zoals het hoort. Echter toen ik eens intensief luisterde en toch en nummer met een hoge bitrate gebruikte, viel de bass enigszins tegen. Wat op het moment heel gebalanceerd en afgestemd lijkt, werd al snel enigszins noisy bass waarbij de tonen niet zo accuraat waren als het zou moeten. Waar dit bij het ene nummer niet voorkomt, is dit bij het andere nummer duidelijk merkbaar. Dit is echt jammer, aangezien het voor de rest een topding is. Dit kan worden verholpen door softwarematig een equalizer toe te passen via een willekeurige app, maar ik zou graag zien dat Xiaomi dit probleem zelf al tackled.

Het draaibare frame in zowel om de horizontale als verticale as zorgt voor de meest geschikte pasvorm om het hoofd, daar het zich aanpast aan grootte en stand van het hoofd. Het hoofdkussen zorgt voor het mogelijk maken van langdurig gebruik, evenals de zachte earmuffs. Tot nu toe heb ik alleen nog maar de zachte over-ear en on-ears getest. De derde earmuffs, eveneens on-ears, voelen wat harder aan en dat is precies wat ik probeer te vermijden tijdens langdurig gebruik. De earmuffs zijn allen te bevestigen en te verwijderen middels een twistlock systeem, wat mij altijd enige moeite kost - maar wie ben ik.. Het dual koord gaat zoals de naam al zegt in beide kanten van de headset, maar stoort niet tijdens gebruik, daar het aan de achterzijde in wordt geplugged. Het opbergen in de case of in de pouch is handig voor bescherming tegen stof en beschadigingen. Hiervoor dienen de zijkanten van de headset in elkaar gedrukt te worden, wat overigens soepel gaat.

Al om al kan ik zeggen dat de Xiaomi headsets van hoge kwaliteit zijn, zowel te merken aan het design, frame, hoeveelheid en soorten accessoires, maar natuurlijk vooral de geluidskwaliteit. De mid en high zijn uitstekend, waar de bass enige verbetering vereist vanuit Xiaomi ten behoeve van de soms aanwezige noise en distortion. Echter bij het gebruik van hoge kwaliteit muziek, is dit bijna niet te merken.
Een aanrader? Jazeker. Waar? Ibuygou.com is een uitstekende webshop.

Heb jij ook een Xiaomi Mi Headphone (Goud, Zwart)?