Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

D-Link Cloud Gigabit Router N600 met SmartBeam (DIR-845L) Review

BounceMeister 23 mei 2015, laatste update op 18 augustus 2015, 1.458 views

D-Link Cloud Gigabit Router N600 met SmartBeam (DIR-845L)

Gezien de prijs een prima aankoop. Niet het nieuwste van het nieuwste, maar het werkt wel goed voor wat ik er mee wil. 5Ghz geeft echter wat problemen.

Pluspunten

• Ander ontwerp dan "standaard"
  • Voldoende bereik op 2,4GHz
  • Geen overtollige lampjes

Minpunten

• Netwerkkabels zitten midden achterop dus zijn goed te zien.
  • Adapter (stekkermodel) neemt te veel ruimte in
  • Haperingen op 5GHz

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 3
Waarom deze router?
Ik was op zoek naar iets om WiFi op zolder te hebben en het bereik op de eerste verdieping te verbeteren.
De Asus RT-N66U op de begane grond haalt het niet tot zolder en op de eerste verdieping zitten wat plekken waar het bereik soms net niet genoeg is.

Ik heb diverse Range Extenders en Accesspoints bekeken, maar kwam er niet helemaal uit omdat er diverse nadelen aan elk apparaat zaten.
Range extenders halveren de doorvoer en werken goed/slecht afhankelijk van de plaatsing. Je moet hem maar net op de goede plek kunnen plaatsen, buiten bereik van kleine kinderen.
Een Accesspoint (op zolder) neemt een netwerkpoort op de switch in beslag, en die had ik niet meer vrij. Dus een 8-poort gigabit switch kopen of een tweede ernaast zetten is dan vereist.

Ik zag bij Wehkamp een aanbieding van deze router, waarbij ik ook nog eens een 10 euro kortingsbon kon toepassen. Daardoor effectief 32 euro betaald voor deze router (plus 4 euro voor een netwerkkabeltje om aan het minimum bedrag voor de kortingsbon te komen).
Het is bij de meeste routers mogelijk om deze als AP te gebruiken, en dat is dan ook wat ik er mee doe. Voordeel is dat er een 4 poorts gigabit switch in zit, waardoor ik genoeg LANpoorten ter beschikking heb. Tevens is de 5GHz een bonus t.o.v. de accesspoints/repeaters die ik had bekeken.

Inhoud van de doos
De router wordt geleverd met adapter, netwerkkabel, een snelstartgids en een cd. Zowel op een los kaartje als op een sticker staan de vooraf ingestelde SSID en het wachtwoord vermeld. Verder nog wat ander papierwerk.

Eerste indruk
De router voelt erg licht aan, alsof je een leeg plastic hulsje hebt gekocht. Het ontwerp is wel grappig, iets totaal anders dan de meeste andere routers. Het lijkt een beetje op een busje voor koffiepads.
Je kunt de router alleen neerzetten, niet ophangen.

Installeren
De handleiding gaat alleen maar uit van de situatie waarvoor het apparaat initiëel bedoeld is: gebruik als router achter een modem. De snelstartgids en cd heb ik daarom niet gebruikt.
Wat gelijk opvalt is dat de meegeleverde adapter aan alle kanten te veel ruimte inneemt (afmeting 85x55x30mm). Je bent gelijk drie stopcontacten in je stekkerblok kwijt.
Ik heb het apparaat via LAN poort 1 aangesloten op het netwerk, niet via de WAN poort (i.v.m. accesspoint gebruik). Via mijn Ziggo modem/router zag ik er een apparaat bijkomen. Door dat ip adres in te tikken in de browser, was deze te benaderen.
Eerst heb ik de firmware geupdate naar de nieuwste versie 1.02b05.
(Wanneer je via de webinterface van de D-Link DIR-845L linksboven op een linkje genaamd "Product Page : DIR-845L" klikt, kom je op de US site, die dit model niet kent. De Nederlandse site kent de 845L wel.)

Mijn Asus RT-N66U router kan je met één klik op AccessPoint mode zetten, deze D-Link moet je een beetje foppen door bepaalde instellingen te wijzigen. Onder andere DHCP uit zetten.
Het heeft me drie pogingen gekost om het gebruik als AP te realiseren. De eerste twee pogingen kon ik het apparaat niet meer bereiken na wijzigen van het ip adres.
Na de stappen op deze site nauwkeurig (in die volgorde) gevolgd te hebben, lukte het wel:

Gebruikservaring Interface
De gebruikersinterface doet wat gedateerd en onoverzichtelijk aan. Het is steeds zoeken wat je waar in kan stellen. Dat is bij bijvoorbeeld de Asus RT-N66U beter geregeld.
De meeste wijzigingen die ik heb gedaan behoeven geen herstart, alleen die van het IP adres.
Uitloggen kan niet, dat gaat na een paar minuten inactiviteit vanzelf.

Bereik
We hebben een woning uit 2006 met dikke betonnen vloeren met veel betonstaal erin. Ik bekijk het bereik op mijn mobiele telefoon (Lumia 930, Windows Phone 8.1). Ik gebruik de Speedtest.net app en deNetwork speed test app van Microsoft om de doorvoer te meten. Je merkt dan ook gelijk of dat vloeiend gaat, of hapert. Elke test doe ik drie keer en neem dan het gemiddelde.
Ik heb een Ziggo 120/12 Mbit internetverbinding. De apps meten de snelheid via internet, dus de upload wordt hierdoor gelimiteerd.

De gebruikte WiFi instellingen zijn als volgt:
2,4GHz en 5GHz:
802.11n only
Auto Channel scan
Transmission Rate: Best (automatic)
Channel width 20/40MHz (auto)

Resultaten (Download/Upload)
FrequentieZolderEerste verdiepingBegane grond
2,4GHz50Mbps/12Mbps10Mbps/12Mbps (*2)-
5GHz100Mbps/12Mbps (*1)--
De D-Link DIR-645L staat op zolder.

*1: De test op 5GHz brengt wat verbindingsproblemen aan het licht. Verbinding maken met het netwerk hapert en als er dan "goede" verbinding is, kan ik het internet niet op. Uiteindelijk krijg ik verbinding na het instellen van de bandbreedte op 20MHz, maar de volgende dag heb ik weer geen internet via de 5GHz. De bandbreedte weer terug op "20/40 auto" gezet en het werkt weer.
Ik heb het vermoeden dat de instelling van de bandbreedte niet het probleem is, maar dat er ergens anders iets niet helemaal lekker loopt. Internet via de 5GHz werkt regelmatig niet, terwijl dat via 2,4Ghz wel werkt.
Wanneer er wel een goede internetverbinding is, is de snelheid twee keer zo hoog als op de 2,4Ghz band.
Het bereik één verdieping lager (op de eerste verdieping) is voor de 5GHz slecht en onbruikbaar.

*2: Hoewel er op de eerste verdieping voor de 2,4GHz een goed bereik wordt aangegeven door de telefoon (3/4 streepjes) is de doorvoor niet zo denderend. Het wisselt enorm, tussen enkele Mbps tot 20Mbps. De meeste resultaten zitten rond de 10Mbps. De upload doet het gemiddeld overigens stukken beter.
Als ik op de eerste verdieping verbinding maak met de 2,4GHz band van de Asus RT-N66U router (van de begane grond) zie ik hetzelfde effect maar nog wat slechter. De betonnen vloeren zijn echt een WiFi killer. Gewoon internetten (tweakers.net) op de telefoon gaat echter prima via de 2,4GHz verbinding van de Dlink.

Nòg een verdieping lager:
Op de begane grond is de 2,4GHz niet goed bruikbaar. Daar staat een Asus RT-N66U die we daarvoor gebruiken.
Het 5GHz bereik van de Asus RT-N66U is overigens op de eerste verdieping ook slecht en onbruikbaar, net als de Dlink. De Asus staat echter in de meterkast dus heeft wat meer barrières.

Het ding doet voor mij wat het moet doen (ik wilde draadloos bereik op zolder, dat heb ik nu), maar ik heb niet het gevoel dat het ding gelijk feilloos werkt. De 5GHz haperingen zorgen voor lagere scores op bereik en prestaties. Ik kan echter de 2,4GHz band prima gebruiken. Of hij stabiel is weet ik pas over een jaar. Ook heb ik nog niets gevonden voor OpenWrt of DD-WRT op deze router.

Ik zou hem zelf niet kopen als primaire router. Dan zou ik wat meer investeren in een sneller model (AC) met een overzichtelijkere en modernere interface, behalve als budget echt een probleem is. Ook zou ik van en primaire router geen haperingen accepteren.

Ik zou deze router dan ook in het budgetsegment plaatsen, niet slecht, maar ook geen koploper. De scores die ik heb gegeven zijn daarom allemaal "voldoende". De prijs die ik betaald heb, vind ik echter "uitstekend" waardoor ik tevreden ben met het geheel. Het eindresultaat is daarom "goed". Voorwaarde is wel dat het nu blijft werken en het systeem stabiel is. (Zie Edit) Steeds resetten a la Sitecom producten* zie ik niet zitten, dan is het gewoon een slecht product.

*: Dat is mijn ervaring. ;)

Ik heb wat plaatjes opgezocht en toegevoegd ter info.
1. Het vooraanzicht
2. De achterkant waar alle connectors zitten
3. Een plaatje van een geopende DIR-645 om een indruk te krijgen van de inhoud.

Edit 2015-08-18
Dit apparaat geeft me meer problemen dan de Aldi Accesspoint/Repeater van 15 euro die inmiddels een verdieping lager hangt.
Regelmatig werken dingen niet en moet ik weer rommelen met instellingen wijzigen naar waarden die ik eerder ook al had.
Dus zelfs voor 32 euro geen aanrader.

Heb jij ook een D-Link Cloud Gigabit Router N600 met SmartBeam (DIR-845L)?

leuke review .
Ik heb tijdens de actie van wehkamp de dir868l gekocht. Ik ben er erg tevreden over. Wifi analyzer geeft aan dat kanaal 14 het best is, maar in de firmware vind ik max kanaal 13. Heb ik iets fouts ingesteld. Ook haalt mijn HTC one x max 72 mbs zelfs op 5 ghz. Wel voelt alles veel sneller. Ik neem aan dat de telefoon de snelheid dan fout meet ....

[Reactie gewijzigd door tweakerjunior op 25 mei 2015 10:33]

Dat ligt niet zo zeer aan iets fout instellen, maar aan de regelgeving in Europa.

In Europa zijn alleen kanaal 1 t/m 13 te gebruiken, terwijl Wifi Analyser gewoon uit gaat van alle kanalen. In de instellingen van Wifi Analyser kan er geselecteerd worden welke kanalen er vrij te gebruiken zijn. Hierop zal het programma ook de voorspellingen doen.

Voor een volledig overzicht van de gebruikte kanalen per land, kun je even op deze pagina kijken.
Ik ga de snelheidsmetingen nog aanpassen, want met een ander appje haal ik wel 100Mbps op de Asus 5GHz beneden. Dus nog even kijken wat de Dlink daarmee doet.
Aangepast.

[Reactie gewijzigd door BounceMeister op 24 mei 2015 11:03]

Voordeel 2,4 ghz: verder bereik
Nadeel 2,4ghz: bijna alles en iedereen zit op 2,4ghz oftewel veel last van andere apparaten / wifi punten
Voordeel 5ghz: het is rustiger, snelheid is hoger
Nadeel 5ghz: bereik is een stuk korter, nog niet alle apparaten ondersteunen 5ghz volledig. Oftewel het kan zijn dat je prima met 2,4ghz kan werken op een bepaalde plek terwijl je met 5ghz last heb van wegvallende verbinding etc.

Wat kan helpen is bijv de beveiliging alleen op eas te zetten en niet eas+tkip ( daar waar de kip gewoonweg nutteloos is maar wel voor een tragere verbinding zorgt )

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 26 mei 2015 07:52]

Kleine update (2015-06-26).
Toch spoort de 5GHz niet.
Heel internet werkt niet via de 5GHz, terwijl dat via de 2,4GHz wel goed gaat.
Uit- en aanzetten helpt niet. Een aanpassing in de 5GHz wireless instellingen zorgt dat het wel weer werkt (20MHz ipv 20/40MHz, precies zoals eerder). Dat zal straks weer andersom een probleem geven. Dan kan ik hem weer terug zetten naar 20/40.

De 5GHz heeft dus een nare bug. Aangezien de laatste firmware al ruim een jaar oud is, denk ik niet dat ik nog iets nieuws kan verwachten.

Op basis van deze ervaring is deze router dus geen aanrader.

[Reactie gewijzigd door BounceMeister op 27 juni 2015 00:07]