Specificaties 10,2" (1024x600), 160GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad S10e (NS84TNH) Review

johnyenglish2 26 april 2009, 3.305 views

Lenovo IdeaPad S10e (NS84TNH)

Pluspunten

• prijs/kwaliteitverhouding hardware

Minpunten

• geluidsproductie koeler bij gebruik op lichtnet. Op accu lijkt dit beter te zijn, wellicht omdat CPU dan vanwege energiegebruik underclocked wordt?

Dit is een summiere review voor de mensen die erover zitten te denken een S10e te halen. Ik ben geen deskundige en heb momenteel ook niet genoeg tijd een enorm uitgebreid stuk te schrijven. Beter een beetje informatie dan geen info lijkt mij.

Gisteren opgehaald bij Computerland voor E 299,-- Leek mij niet duur t.o.v. de Acer One, Samsung, Asus en vergelijkbare types, gezien de aanwezige hardware en de goede naam die Lenovo toch heeft.

Leuk uitziend apparaat, voelt stevig aan. Scherm heeft redelijke kijkhoeken, maar om webpagina of PDF te bekijken moet vanwege geringe hoogte van het scherm regelmatig naar beneden gescrolled worden.
Toetsenbord is kleiner dan van standaard laptop. Ook touchpad aanmerkelijk kleiner dan dat ik gewend ben. Is een beetje pielen. Bij het formaat van scherm en touchpad had ik zelf eigenlijk niet stilgestaan toen ik de S10e aanschafte; het is wennen. Overigens geldt dit voor alle netbooks lijkt mij.

Tot nu toe ben ik er niet in geslaagd om een draadloze verbinding op te bouwen, maar dat zal nog wel lukken. Ik ben niet zo handig met netwerken.

Bij mijn versie is denk ik een 3 cells accu geleverd (staat nergens expliciet vermeld). Ik heb deze nog niet totaal vol gehad (stond na een nacht laden op 89%, even checken of alles wel goed werkt de komende dagen) maar heeft na nu ongeveer 2 uur aanstaan, zonder wireless activiteit en met het scherm op ongeveer 30% van max. capaciteit nu nog 25% (48 min.) over. Zal dus onder normale omstandigheden (browsen etc) wellicht op ongeveer 2,5 uur max. uitkomen, iets wat ik tot nu toe ook gelezen heb in deze reviews:

Dan nu de grootste ergenis tot nu toe: als mijn S10e op het lichtnet draait dan slaat de koelfan regelmatig kort (enkele tot 15 seconden) aan en dan weer uit bij het belijken van een PDF of filmpje. Het is een klein fannetje, dus er is niet veel geluid, maar ik vind dit zelf erg irritant.

Opvallend is dat dat veel minder vaak gebeurd als het apparaatje op zijn accu draait. Ik heb gelezen dat de Atom CPU dan automatisch geunderclocked wordt; ik zou het fijn vinden als ik dit standaard in kan stellen.

Heeft iemand hier goed advies over? Mocht ik dit niet aan kunnen passen dan overweeg ik zelfs de Lenovo te retourneren (ik ben hier vrij gevoelig voor, heb tot nu toe mijn laptops waar mogelijk hierop ook uitgezocht).

Tot zover mijn eerste indrukken, later wellicht meer. Foto's zijn er plenty te vinden op verschillende sites dus daar stop ik nu even geen tijd in.

Update 26 april:
Het is vrij makkelijk gelukt om een wireless verbinding werkend te krijgen.

Toch heb ik de Lenovo na een week teruggebracht. Drie zaken vond ik zeer vervelend:
- het constant aanslaan van de ventilator.
- de beperktheid van de resolutie van het scherm (ik had 1024x576). Constant vielen zaken van het scherm, zeker bij het presenteren m.b.v. een beamer.
- de traagheid van het systeem. Als ik drie explorer windows open had staan moest ik regelmatig enkele seconden wachten als ik een switch maakte naar een ander scherm. Laat staan dat ik nog meer rekenkracht gebuikende aplicaties had geopend (een PDF bv).

Ik heb nu maar weer een fullsize notebook genomen. Over een jaar zijn er (voor minder geld) vast netbooks op de markt met een snellere processor en een standaard resolutie. Dan zien we wel weer, want om mee te nemen in een rugzak blijft zo'n ding super.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad S10e (NS84TNH)?

Ik snap wel waarom je laptop zo'n moeite had met meer dan 3 schermen.
Mijn NC10 werd geleverd met een eigen energysaver, die de netbook automatisch op powersaving zet.
Als ik hem dan van powersaving afhaal en op Max Performance zet, gaast de Atom van 600 MHz naar 1600 MHz, en draait alles veel soepeler.
Ook gaat de videochip dan van 133 MHz naar 400 MHz, wat ook in bijvoorbeeld WoW en WC3 alles veel lekkerder laat draaien.

Vreemd genoeg, met mijn getweakte instellingen, is powersavingmode minder powersaving dan Max Performance.
In ieder geval weet ik niet zeker of de S10e ook diezelfde programma's (of soortgelijk) meelevert, maar het kan wel zeker een oplossing voor het probleem zijn.

Ik zie ook dat je hem al hebt teruggebracht, jammer.
Met wat research kan ook de S10e een goed netbookje zijn (specs zijn zelfs precies zoals mijn NC10) alhoewel ik voor de Samsung heb gekozen omdat deze een batterijduur van zo'n 7 uur heeft.

Duidelijke review, jammer dat het apparaat je niet beviel.
Succes met je nieuwe Notebook dan maar ;)
Is de resolutie van het scherm nu 1024x600 of 1024x576? Schijnen 2 versie van te koop zijn?
Het scherm is 600 hoog, maar dankzij de startbalk houd je waarschijnlijk 24 pixels minder over. Ik heb op m'n netbook de startbalk zichzelf laten verbergen, en browse sowieso meestal op volledig scherm (F11), dat maakt het geheel alweer wat werkbaarder.

Het punt 'zaken vielen van het scherm bij het presenteren via beamer' vind ik overigens vreemd: ik kan een extern scherm gekloond op 768 pixels hoog aansturen (en dan wordt het op mijn scherm gecomprimeerd), het lijkt me niet dat dat een eeepc-only trucje is. Een extern scherm kan ook als uitbereiding worden gekozen, en dan is het geen probleem hogere resoluties aan te sturen (heb zelf 1280*1024 geprobeerd, werkte perfect).
BTW, over de fan, dat kan je volgens mij instellen in de bios? Bij mij HP is dat iig wel zo.
Inderdaad, klopt volledig/