Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Plantronics BACKBEAT PRO (Paars, Zwart) Review

wauske 22 mei 2015, laatste update op 9 juli 2017, 950 views

Plantronics BACKBEAT PRO (Paars, Zwart) (Product gekocht)

Headset voldoet uitstekend waarvoor ik hem heb gekocht, het filteren van geluid uit de kantoortuin met als bonus dat de airco/serverruimte ook weg zijn. Goede geluidskwaliteit is daarbij een bonus voor mij.

Pluspunten

• Prima noisecancelling
  • Fijne bediening
  • Bluetooth en kabel
  • Accu gaat probleemloos een werkweek mee met 4-6 uur per dag

Minpunten

• Bluetooth gaat uit als je de kabel aansluit
  • Bellen via draadloos geeft mindere kwaliteit bij de ontvanger

Ik heb de headset gekocht omdat het bij ons op kantoor geregeld erg luidruchtig kan zijn, ik heb dan moeite met concentreren waardoor ik oordopjes in deed met een veel te hoog volume. Daarnaast zit ik vlak bij een serverruimte die redelijk toch stiekem best wat geluid afgeeft.

Na 1 minuut gebruik kon ik al zeggen dat ik uitermate tevreden was over het resultaat. Inmiddels 2 maanden verder met bijna dagelijks gebruik heeft daar niets aan veranderd, hooguit dat ik een andere selectie muziek draai ;)

Zodra ik de headset aanzet met ANC ingeschakeld wordt de serverruimte vrijwel onhoorbaar. Ik heb 'm zelfs opgehad toen ik de serverruimte inliep, toen ik de headset daar afzette werd me pas duidelijk hoeveel geluid daar werd gefilterd.
In het begin voel ik wat druk op mijn oren maar na een uur of 2 was dit weg (gewenning?).

Het spraak geluid van de collega wordt wel wat (passief) gedempt maar niet zoveel als bijvoorbeeld oorkappen. Zet ik vervolgens de bluetooth aan met muziek dan is het laagste volume (1 stipje op de iPhone) al genoeg om het grootste deel van de stemmen te verdringen.
Curieus is wel dat bij dat ene stipje volume het geluid relatief hard staat, een stuk meer dan het zelfde geluidsniveau met dezelfde telefoon via de audiokabel. Bij mijn Moto X gaat het geluid via Bluetooth wel een stuk zachter. Omdat het laagste volume precies goed is voor mij vind ik dit overigens niet hinderlijk.

Nadeel vind ik persoonlijk dat de belkwaliteit via de koptelefoon in bluetooth modus niet heel goed is. Ik kreeg opmerkingen dat ik erg ver weg klonk, dit ben ik niet gewend van Plantronics dus zocht ik contact. Plantronics geeft aan dat hier geen oplossing voor is, de functionaliteit is aanwezig maar de opzet van de headset was vooral voor muziek. Als ik het goed begrijp doen de ANC microfoons ook dienst als de telefoon microfoon waardoor de positie simpelweg niet optimaal is.
Voor mij geen probleem omdat ik ook een Jabra wireless headset heb voor mij vaste toestel maar ik zou adviseren hier goed op te letten als dit je hoofddoel is voor het toestel.

De headset kan muziek afspelen via Bluetooth of met de 3,5mm jack kabel die ook te verwijderen is. Naar mijn idee geen verschil al schakelt Bluetooth wel uit op het moment dat je de kabel aansluit waardoor een 2e telefoon op dat moment verbroken wordt. Zelf gebruik ik vaak mijn privé telefoon voor muziek en wordt ik af en toe gebeld op de zakelijke wat dus niet kan als je de headsetkabel gebruikt.

Al met al ben ik uitermate tevreden met de headset. De minpuntjes wegen absoluut niet op tegen de pluspunten, namelijk dat ik ongestoord kan werken zonder dat ik de gezelligheid van de collega's moet verstoren :)

[Toevoeging 09-07-2017]
Na iets meer dan 2 jaar lieten de leren omhulsels van de oorkussens los. Op de vraag of ik die nog kon nestellen werd negatief geantwoord, de kussentjes waren alleen nog beschikbaar voor garantie gevallen ( en zakelijk gekocht dus geen consumentenrecht)...
Ik heb ze provisorisch dicht genaaid al merk ik wel enige irritatie daardoor (van de draad). Ik ga even bezinnen of en hoe ik dit ga oplossen. In ieder geval wel een minpuntje voor de bouwkwaliteit...

Heb jij ook een Plantronics BACKBEAT PRO (Paars, Zwart)?