Superlux HD-668B (Zwart) Review

driesvho 22 mei 2015, laatste update op 9 juni 2017, 1.399 views

Superlux HD-668B (Zwart)

Met de Superlux HD688B krijg je voor deze lage prijs een hoofdtelefoon met een uitzonderlijke geluidskwaliteit. Ik zou deze aan iedereen aanraden.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Stevig gebouwd
  • Verwijderbare kabel
  • Uiterlijk

Minpunten

• Goedkope oorkussens

Review Superlux HD688B

• 7. Bouwkwaliteit
  • 8. Comfort
  • 9. Design
  • Besluit
Ik luister dagelijks veel naar muziek. Als ik zit te studeren, onderweg ben of ’s avonds rustig in mijn kamer zit. Doordat ik mijn koptelefoon overal meesleur, verslijt deze redelijk snel. Ik heb zowat altijd hetzelfde probleem. De draad bij de jack plooit vaak heen en weer (in mijn jas,…) zodat er na een tijd slecht contact begint op te treden in bepaalde posities van de draad. Hierdoor krijgt één of beide oren geen signaal meer. Mijn vorige koptelefoon, de Phillips SHL3300, kampte al een tijdje met dit vervelende probleem dus die was toe aan vervanging.

1. Zoektocht begint
Ik ben een student en geef niet graag geld uit aan dingen waarvan ik weet dat ze van het ene op het andere moment stuk kunnen zijn. Daarom ging ik op zoek naar een zo goed mogelijke koptelefoon van onder de ¤50. Bij voorkeur over-ear omdat ik dit comfortabel vind en er meestal minder lekkage is van geluid naar de omgeving (belangrijk in de bibliotheek). Om mijn kabelprobleem te vermijden zocht ik naar een koptelefoons met een verwijderbare kabel eventueel met bluetooth.

Met deze vooropgestelde eisen ben ik op zoek gegaan in de pricewatch en op het internet.
• < ¤50
• Over-ear
• Verwijderbare kabel

2. Keuze maken
Ik vond enkele te overwegen opties:

Akai AHP100 (¤50)
Ziet er op het eerste zicht heel goed uit. Ik kon slechts enkele userreviews op Tweakers en Coolblue vinden. Hierin werd gemeld dat ze snel stuk gaan, dus deze haalden het niet.

Philips SHB7000 (¤50)
Ik was vrij tevreden van mijn vorige Philips koptelefoon. Deze is over-ear en ziet er wel leuk uit. De reviews zijn over het algemeen vrij positief. Er wordt wel gezegd dat de geluidsisolatie zeer slecht is. Eerst dacht ik deze te kopen. De SHB7150 is ook het bekijken waard.

Sennheiser HD201 (¤20)
Omdat deze Sennheiser zo populair is in de pricewatch zet ik deze er voor de volledigheid ook bij. De reviews zijn allemaal overwegend positief. Ik heb de HD201 een keer vastgehad en naar geluisterd. Ik vond de geluidskwaliteit redelijk voor ¤20. De bouwkwaliteit en het draagcomfort kon mij echt niet bekoren. Ik weet niet goed hoe het komt, maar op een of andere manier is het uiterlijk en de feeling van Sennheisers echt niet mijn ding.

Superlux HD 688B (¤30)
Ik had nog nooit van het merk Superlux gehoord. Op verschillende sites (headfonia, head-fi) vond ik meerdere reviews die de HD 688B de hemel in prijzen. Dit heeft mij overstag doen gaan om deze koptelefoon te kopen. Voor ¤30 en met zo’n reviews kon deze koptelefoon niet tegenvallen.

3. Wat zit er in de doos
De HD 688B was mooi ingepakt in de doos. Er werden nog enkele dingen bijgeleverd.

• kabel van 1m
• kabel van 3 meter
• 3.5 naar 6.3 gold coated plug
• opbergzakje
• clip om de kabel samen te houden

4. Specificaties
• Impendantie: 56 Ω
• Kabellengte: 1m / 3m
• Gewicht: 222g

5. Geluidskwaliteit
Ik had hoge verwachtingen van de koptelefoon. Mijn eerste indruk was heel goed. Het viel mij direct op hoe zuiver alles klonk in vergelijking met mijn SHL3300. Het lijkt wel alsof je elk klein detail veel beter kan horen. Alle tonen zijn goed uitgebalanceerd. De geluidskwaliteit voldoet zeker aan de verwachtingen. Ik denk dat je voor deze prijs heel weinig koptelefoons vind die kunnen concurreren met dit geluid.

Er is een diepe bass aanwezig. Deze is niet te zacht, maar zeker ook niet overheersend. In sommige nummers zoals Limit To Your Love van James Blake vind ik deze perfect en kan ik er echt van genieten. Ik luister veel Hiphop en bij sommige nummers merk ik dat het soms iets punchier mag voor mij, maar dit is smaak en voor andere mensen is dat misschien niet zo.

6. Geluidsisolatie
Er lekt geen geluid naar buiten. Omdat de klankkast halfopen is, kan je het omgevingsgeluid zoals pratende mensen redelijk goed horen. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe luid het volume staat.

7. Bouwkwaliteit
De koptelefoon is stevig gebouwd. Ik denk niet dat hij snel kapot zal gaan. Er is wel bespaard op materiaal. Zo is de afwerking grotendeels plastic, maar voor ¤30 euro kan je geen hoogwaardige materialen verwachten. Het systeem om de kabels te vervangen is goed gebouwd.

8. Comfort
Ik heb net verteld dat er bespaard is op het gebruikte materiaal. De oorschelpen zijn gemaakt van een namaakleer dat niet zo goed aanvoelt. Ze zijn wel te vervangen door betere oorschelpen van AKG. In het begin klemden de schelpen te hard, maar na ze een nachtje tussen enkele boeken te hebben gezet was het beter. Het comfort is het zwakke punt van de koptelefoon, maar ik kan er zonder probleem wel enkele uren naar luisteren.

9. Design
Ik vind het uiterlijk wel mooi. Op verschillende sites kwam ik al tegen dat de HD688B qua uitzicht een soort van liefdeskind is tussen een AKG en Audio Technica koptelefoon. De zijkant lijkt inderdaad heel hard op de AKG k240.Volgens mij is dit geen toeval, want na wat googlen kwam ik ook oa. de Superlux HD660 tegen. Deze lijkt heel hard op de Beyerdynamic DT770. Vreemd dat dit zomaar kan, maar ik vind het niet erg. Het geeft een meer premium uiterlijk alhoewel het gebruikte plastic dit natuurlijk tegengaat.
Superlux HD688B en AKG K240
Superlux HD660 en Beyerdynamic DT770

Besluit
Er zijn natuurlijk veel betere koptelefoons op de markt, maar met een beperkt budget is dit een (hele) goede keuze.

Heb jij ook een Superlux HD-668B (Zwart)?

Goede review. +2. Er zit wel nog een grammaticale fout in. Voor ¤30 en met zo’n reviews kon deze koptelefoon niet tegenvallen. ''Zo'n'' moet ''zulke'' zijn. Verder top review :)
Ik denk dat het belangrijker is dat er overal Superlux HD-688B staat terwijl het Superlux HD-668B moet zijn, maar dat maakt niets uit.
Ik vind zelf ook dat het een goede review is, hierdoor heb ik besloten om het product te kopen.
Op het moment dat ik dit type zit ik muziek te luisteren met de Superlux HD 681 en mijn conclusie is dat Superlux koptelefoons maakt met een hoge geluidskwaliteit voor een zeer lage prijs.