Q-Tec LE-MD 350W (ATX, 350W) Review

Kat 28 juli 2005, 1.414 views

Q-Tec LE-MD 350W (ATX, 350W)

Pluspunten

• Apple-achtig uiterlijk
  • 5 verborgen 3.5" bays
  • Front paneel met usb en audio aansluiting
  • Geen scherpe randen aan de binnenkant
  • Koelings mogelijkheden
  • Prijs/kwaliteit

Minpunten

• Moederbord past niet goed op de achterplaat
  • Weinig installatie mogelijkheden voor een plaatje van de mobo poorten
  • Ejectknop van cd/dvd driver kwetsbaar

Om mijn inmiddels verouderd systeem ietwat op te leuken wilde ik deze nieuwe kast. Eigenlijk wilde ik alleen een nieuw koelblok en fan voor mijn processor, maar omdat ik ook een kast wilde met meer koelingsopties maar niet al teveel geld wilde uitgeven kwam ik uiteindelijk bij deze kast terecht.

Mijn oog viel op deze kast vanwege het 'mac-achtige' uiterlijk. Ook twee van mijn vrienden die deze kast (afzonderlijk van elkaar) zagen, zeiden meteen dat het oogt als een mac.

Het plastic front dat van plastic is makkelijk te verwijderen en te plaatsen. Het front wat voor de cd/dvd drives zit, is naar mijn mening iets te fragile. Het lijkt of de 'eject-knop' er met gemak uitgedrukt zou kunnen worden en dus gesloopt. Wel weer een voordeel is dat er, achter een klepje, audio en usb aansluiting aanwezig is. (Helaas voor mij dat ik daar vanwege mijn moederbord geen gebruik van kan maken.) Ook beide zijpanelen zijn gemakkelijk te verwijderen.

De binnenkant is mooi afgewerkt. Het enige wondje dat ik opliep was bij het uitdrukken van een ijzeren plaatje voor een pci slot. Verder is alles 'afgerond' zeg maar.
Ook was ik erg te spreken over de hoeveelheid 3,5" hidden bays,
5 maar liefst.

Het linker zijpaneel heeft aan de zijkant luchtgaten waar op dezelfde plek aan de binnenkant een tunnel zit. Wellicht strategisch boven de processor geplaatst. Zowel voor als achter is nog ruimte voor 80x80mm fans. Hoewel aan de voorkant de luchtintake door het front geblokkeerd zou worden.

Bij installatie liep ik tegen een aantal dingen aan. Ten eerste was het erg irritant dat mijn toch erg standaard atx formaat moederbord niet goed bleek te passen. Dat wil zeggen dat de gaten in mijn moederbord niet recht boven de schroefgaten van de kast vielen. Uiteindelijk is het wel gelukt maar het zorgde wel voor wat ergenissen. Ook vervelend was dat ik het plaatje van de poorten aan de achterkant van het moederbord niet goed op de kast kreeg gemonteerd, omdat er geen schroefgaten voor waren. Ik moest daardoor erg morrelen en buigen om het toch voor elkaar te krijgen.
Verder is het erg lastig om de externe drives goed passend te krijgen met het frontje, maar dat is inherent aan dit soort kasten lijkt me.

Nadat ik alles had 'oververhuisd en de powerknop indrukte scheen de blauwe led op de voorkant me erg fel in het gezicht. Niet direct inkijken dus, dan is het wel mooi.
Over de meegeleverde voeding kan ik weinig zeggen. Er zullen wellicht wel reviews over te vinden zijn.'

Al met al denk ik dat ik wel tevreden ben over deze kast en dan met name de prijs/kwaliteit verhouding. Maar de praktijk moet nog uitwijzen hoe lang dat duurt.

• MSI K7t Turbo2
  • AMD Duron XP 1,3 GHz + NIEUW Titan siberia heatsink en fan
  • Infineon SDRAM 512MB + Mitsubishi SDRAM 128MB
  • Maxtor 20GB 5400RPM + Maxtor 40GB 7200RPM
  • Hercules 3D Prophet 9000 128MB
  • Canopus DVRaptor Video Capture Board
  • LG GSA-4081B DVD+-RW/RAM
  • YAMAHA CRW8424s SCSI

Heb jij ook een Q-Tec LE-MD 350W (ATX, 350W)?

Als je goed op het etiket van een Q-tec kijkt, en jepakt er 1 die binnen de specificaties valt van je pc. Ook al is het dan bijna 600W voor een standaart p4 2.8ghz. je hebt er dan een redelijk voeding aan.

maar nogmaals kijk je nooit blind op een verzamel naam als WATT, zelfde als je niet naar het aantal GHZ kijkt bij processors. Het verschilt per merk. kijk naar het aantal Amperes dat het ding geeft per lijn.
Ik weet niet of je ook echt 10 bent ( volgens je account, het klinkt iig wel zo), maar jij loopt ook maar wat te blaten.

Die qtec voedingen leveren echt NIET het vermogen wat er in de specificaties staat.

Zoals Kortfragje al zegt; dit is het piekvermogen.
Ik heb hier zelf ervaring mee op men werk, qtec 550w vs Antec 350w in een zwaar systeem: de qtec trok het niet :)

Qtec is simpelweg een b-merk

Dat jij nou als 10jarige blij bent met je qtec voeding welke jou systeem kan voorzien van genoeg stroom, wil niet zeggen dat het per definitie goede voedingen zijn.

En als je dan ook nog gaat lullen over qtec voedingen die hoge ampéres halen, zeg dan gewoon niks :)

En dat je ergens een review leest van een OCZ voeding van 215 euro die goed is, wil nog niet zeggen dat er voor die 60 euro van de qtec niks beters is te krijgen.

Neem bijvoorbeeld de Tagan TG380-U01 (ATX, 380W)
Deze zit op 54 euro en die houd je systeem stabieler dan die qtec rommel.
(deze is ook goedgetest, met erg stabiele 12volt lijn)

Dat moest er ff uit :*) |:(
Ik heb deze kast ook en ben er ook over te spreken. Al mn hardware paste prima en het aantal HHD bays is idd erg goed. (daar heb ik destijds de kast op uitgezocht).

Ik heb de kast wel gemod (window , paint etc etc), deze plaatjes zal ik binnenkort op GoT plaatsen. Juist vanwege het mooie wit was dit erg goed te doen.

Het enige nadeel van deze kast vond ik toch de voeding, die is doorgesmolten op mijn hardware van een half jaar geleden. (Athlon XP 2600+, Asus A7N8X-X, 2* 512 MB, 2* Hdd (Maxtor) , 2* CD/DVD, Radeon 9600 XT -256, + externe hardware). De 350 watt die de voeding ZOU zijn is het niet. (maar dit is bekend met Q-Tec). Ik heb er nu een coolermaster Real Power 450 ingezet en hij loopt nu als een zonnetje.

Al met al dus een fijne kast met goede mod mogelijkheden.
ehhh

Eeen Q-tec 350 watt is wel degelijk 350 watt, niet zomaar iets rond lopen bazuilen voordat je op de specificatie stikker hebt gekeken. tel het wattage van een q-tec maar eens op kom je mooi aan 350 watt. Alleen q-tec heeft beetje tevel overkill in de 5V en de 3.3V, en amper in de 12V. verder is 350W ook het maximale wat hij levert.

als je een kwaliteit voeding pakt bijv. OCZ power stream. deze leveren gewoon een goede verdeling om aan het aan gegeven watage te komen + je kan ze overbelasten met nog eens bijna 50 watt voor een aangegeven tijd.

En daar komt nog eens bij dat OCZ geen -5V heeft en Q-tec wel, dus dat watage tellen ze bij Qtec der ook bij terwel dat niet gebruikt wordt op nieuwe mobo`s. en dat kan wel bijna 100 watt zijn, waardoor jouw q-tec nog maar 250 watt voor je cpu heeft.

Dus kort maar krachtig, schop q-tec niet onderuit door JOUW eigen fouten, je moet zelf kijken als je iets koopt wat het levert.

je koopt toch ook niet blindelings een pc omdat er P4 op staat je kijkt dan toch ook zelf naar de rest van de specificaties.

Enige verschil is de prijs.

Qtec 600W -> 60 euro
OCZ 600W -> 215 euro
Hier wil ik toch even op reageren, vooral als je rondkijkt op GoT zie je vaker dat de kwaliteit van Q-tec voedingen en andere B merken vaker wordt betwijfeld. Ik ben hier niet de enige mee. Daarnaast wat je zelf al aangeeft, op Q-tec is deze 350 watt de piek, constant ligt een aantal procenten lager. Wat je zelf al aangeeft, Q-tec voert vaak voor voedingen het piek wattage as wattage en bij de meeste A merken voeren ze het constant vermogen als wattage met een eventuele piek (jij noemt het overbelasten) van 50 watt hoger.

350 watt zou ruim voldoende moeten zijn voor de setup die ik had, probleem is dat de voeding het toch heeft begeven, nadat ik er een 300 watt a-merk in heb gezet heb ik nooit meer problemen gehad.

Begrijp me niet verkeerd, het is een fijne kast met goede modbaarheid. Op het gebied van voedingen heb ik echter geleerd dat je toch echt beter voor A-merk kan gaan. Er zitten zeker goede voedingen tussen bij B-Merken en je kan het goed treffen. Maar vaak loopt het ook mis. (goede voeding komt ook de levensduur van andere componenten zoals hdd's en processor ten goede)

Ik weet wel degelijk waar ik het over heb, maar als jij een andere mening erop nahoudt dan ik respecteer ik dat. Voor mij persoonlijk hou ik het er gewoon op dat ik mensen A-merk voedingen aanraadt en mochten ze toch B-Merk kopen, dan met een beetje overkill aan vermogen. :)

Zie verder: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1050553