Blue Microphones Yeti USB condensermicrofoon Review

krkooistra 20 mei 2015, 893 views

Blue Microphones Yeti USB condensermicrofoon

De Yeti blue microfoon gebruik ik voornamelijk om snel het een en ander op te nemen. Van voice-overs tot zang/gitaarspel. Het is een prettige allround microfoon, met een lekker lange USB kabel, wat prettig is als je niet bij je laptop wilt opnemen. Degelijke bouwkwaliteit, met een fijne zware voet

Pluspunten

• Zeer allround microfoon
  • Lange USB-kabel meegeleverd (3 meter)
  • Ingebouwd popfilter

Minpunten

• Knoppen voelen goedkoop aan.

Introductie

Een aantal maanden geleden ben ik begonnen met wat voice-overs op te nemen voor video's die ik maak. Daarnaast wilde ik voor mijn gitaar de mogelijkheid hebben het een en ander op te nemen. Na lang zoeken op het internet ben ik bij de Yeti Blue USB-microfoon terecht gekomen. Belangrijke eisen voor mij waren:

- Goede prijs/kwaliteitverhouding. Dit is een instapmicrofoon, mocht ik professioneler materiaal nodig hebben dan koop ik dat op termijn.
- Allround opties voor verschillende scenario's
- Eenvoudige setup met mijn mac.

Ik ben geen geluidsexpert, en zal dus vooral afgaan op de ervaringen die ik zelf heb, het is mijn eerste microfoon dus gebruiksgemak, breed scala aan opties en mijn ervaringen zullen centraal staan.

De Hardware

Bij het openmaken vielen mij een aantal zaken op. Allereerst was er een redelijk lange USB-kabel meegeleverd (3 meter). Ik had een USB-kabel van 1,5 meter verwacht, dus dit was erg prettig. Zeker als de PC waar je de microfoon aan koppelt nogal wat lawaai maakt kan je genoeg afstand nemen om je opname er niet onder lijdt. Verder zit de microfoon met 2 schroeven aan de zijkant vast aan zijn voet. Mocht je microfoon los van haar voet willen gebruiken, dan kan dit ook door hem los te schroeven en met een standaard bevestigingsschroef in je eigen standaard of setup te schroeven.

Onderop de microfoon zit naast de bevestigingsschroef de USB-connector en de output voor een monitorkoptelefoon in de vorm van een 3,5mm jack. Voor op de microfoon zit een mute-knop en een volumeknop voor de koptelefoon. Achterop zit een knop voor de Gain en het patroon. Wat opvalt is dat de knoppen op de microfoon van een soort plastic gemaakt zijn, wat goedkoop aanvoelt in vergelijking met de andere materialen.

Opnemen met de Yeti

Voor het opnemen van Yeti gebruik ik mijn Macbook Pro Retina in combinatie met afwisselend de programma's Garageband, Screenflow of Quicktime. In alle gevallen was het een kwestie van de microfoon inpluggen en hij werkt. De input komt automatisch uit de Yeti, mocht je via de microfoon die je in de yeti steekt naast het geluid wat je opneemt ook het computergeluid willen horen, dan kan je dit makkelijk instellen.

De Yeti heeft 4 verschillende modi van opnemen. Alle 4 hebben een ander soort doel. Ik heb vooral gewerkt met de zogenaamde Carioid mode. Waarbij de microfoon door de voorkant het geluid opvangt, en alles wat van andere kanten komt niet opvangt. Dit werkt erg prettig en helpt een hoop als je alleen een stem wilt opnemen. De andere modi van de microfoon pakken alle kanten evenredig op of in de vorm van Stereo. De laatste modus is ideaal voor als je een tweegesprek wilt opnemen, waarbij hij van de voor en achterkant het geluid optimaal oppakt.

De opnames die ik tot nu toe heb gemaakt zijn helder en van goede kwaliteit, zelfs buiten een studio. De welbekende harde P's en T's worden keurig opgevangen en als je eenmaal de goede instelling hebt gevonden voor je stem of muziekinstrument is het een ideale microfoon om mee te beginnen. Het is jammer dat de knoppen van een mindere kwaliteit zijn, maar verder valt er weinig op te merken over de Yeti Blue.

Heb jij ook een Blue Microphones Yeti USB condensermicrofoon?