Specificaties Multifunctioneel, WiFi max. 733Mbps - Bekijk alle specificaties

TP-Link RE200-AC750 WiFi Range Extender Review

tinusbalpolTestpanel 17 mei 2015, 450 views

TP-Link RE200-AC750 WiFi Range Extender (Testpanel)

De stabiliteit valt tegen en na de installatie draaide er een tweede DHCP server op het netwerk. Het design is goed te noemen, Daarnaast is de ondersteuning voor zowel 2.4 GHz alsook 5 GHz een goede optie.

Pluspunten

• Mooi uiterlijk
  • Makkelijk klonen van huidge draadloze netwerk
  • Snel te verbinden

Minpunten

• DHCP server in de RE200 stond standaard ingeschakeld
  • Regelmatig viel de verbinding weg

Beheerbaarheid Score: 4

Na mijn inschrijving voor het tweakersTP-Link thuisnetwerk panel werd ik ingeloot om de powerline adapter set en de range extender te testen.

De extender is getest op 2 locaties in huis, te weten de 1e en 2e verdieping van een jaren 30 woning met houten vloeren. De test is uitgevoerd in combinatie met een TP-Link Archer C9 router welke een aantal maanden in ons bezit is.

Verpakking

De verpakking is stevig en geeft een premium gevoel. Er is duidelijk aandacht aan besteed en de extender beweeg niet los in de verpakking. De set is zeer compleet en wordt ook geleverd inclusief een netwerkkabel.

Installatie

De installatie gaat zeer simpel via WPS of via de webinterface. Via het instellen via WPS werd echter niet de DHCP server in de extender uitgeschakeld. Dit had tot gevolg dat een aantal apparaten ineens via een ander address range beschikbaar waren. Dit werd duidelijk toen de vaste computer (bedraad verbonden via een swith met de Archer C9) geen verbinding kon maken met de NAS. Na wat gepuzzel werd duidelijk dat deze via de DHCP server op de extender een IP adres toegewezen hadden gekregen. Na het uitschakelen van de DHCP server via de webinterface, was het probleem opgelost.

Stabiliteit

Helaas blijkt de stabiliteit tegen te vallen. Niet zozeer qua snelheid, die was voor mij afdoende. Echter regelmatig viel het wifi signaal uit waarna het gebruikte apparaat of wederom connectie kreeg met de extender, of overging naar de Archer C9.

Range test

De archer C9 staat bij ons in de woonkamer naast het glasvezelmodem.
Voor de eerste test is de RE200 geplaatst op de overloop van de 1e verdieping. Dit had als gevolg dat de netwerksterkte op de 1e verdieping maximaal werd, waarbij ook de 2e verdieping een duidelijke boost kreeg in netwerk sterkte. De snelheid was goed op zowel de 2,4 alsook de 5 GHz range.
Voor de tweede test is de RE200 geplaatst in de zolderkamer in een directe lijn boven de Archer C9. Hierbij werd duidelijk dat de netwerkverbinding niet stabiel werd, Dit is niet echt verbazing wekkend, aangezien de draadloze netwerkdekkking op zolder altijd al tegenviel.

(Voorlopige) Conclusie

Het principe van een range extender past goed binnen het huidige huisnetwerk. Echter door de stabiliteits problemen heb ik de range extender helaas weer uit het stopcontact gehaald. Ik moet wel toevoegen dat we een behoorlijk aantal actieve netwerken bij ons in de omgeving hebben, waardoor dit mogelijk de stabiliteit van de RE200 verbindingen aan heeft getast. Een vervolgtest gaat zijn dat ik met een aparte SSID voor de extender ga werken, om zodoende beter de stabiliteit van de RE200 zelf te kunnen testen.

Heb jij ook een TP-Link RE200-AC750 WiFi Range Extender?