HP EliteBook 840 G1 (H5G31EA) Review

itsalex 12 mei 2015, laatste update op 14 mei 2015, 735 views

HP EliteBook 840 G1 (H5G31EA)

Snelle, lichte en stevige laptop waar je rustig 9 uur op je batterij mee kan doen. In combinatie met je full hd scherm is deze laptop voor zowel de lichte als zware taken geschikt. De eventuele mogelijkheden voor uitbreiden met extra SSD of WAN is mogelijk

Pluspunten

• Zeer goed en scherp beeld
  • Zeer lange batterijduur
  • Stil op batterij qua fan en warmteontwikkeling
  • Fijne bediening (ook de backlitkeyboard)
  • Licht en toch stevig
  • Makkelijk vervanging componenten door middel van klep zonder schroeven

Minpunten

• Scherm kan geen 180 graden klappen naar achteren
  • Geen AC Wlan adapter
  • Geen aluminiumbehuizing zoals bv Lenovo S440
  • Toetsenbord is niet zo fijn als de Lenovo (smaak)

Aanschaf
Deze laptop is custombuild vanuit mijn leverancier. Ik had eerst een Lenovo S440 met een I7-4500U/256GB SSD/Touch/1600x900 scherm, maar de schroeven vielen uit het scherm en de schroeven aan de onderkant waren bijna allemaal kapot gedraaid dus vervanging van componenten zou echt een probleem worden. Als vervanging is toen deze HP 840 G1 laptop aangeboden.

HP of Lenovo
Ik ga normaal gesproken eigenlijk altijd voor Lenovo vanwege kwaliteit en features. Ik had ook een T420s maar zelfs met 2 batterijen haalde ik net geen 2,5 uur meer met mijn gebruik (veel Internet, virtual images, muziek, foto's bewerken etc). De 2e batterij voor de Lenovo T420s kwam al op ¤ 130.-- en de hoofdbatterij zou rond de ¤ 100,-- gaan kosten. Dat vond ik echt veel te veel worden. Toen kwam de Lenovo S440 op mijn pad dus eigenlijk topkeuze. Toch licht en vele features. Maar vanwege de schroeven, heb ik deze laptop maar RMA gemeld en ze hadden geen andere laptop. Mijn keuze was allereerst een Lenovo T440 dus eigenlijk een gelijkwaardige laptop. Toen kwamen ze met een aanbod van deze laptop met de specs:
Intel I7-4600U processor
16 Gb DDR3 geheugen
180 GB Intel SSD
Intel HD/AMD 8750HD videokaart
HP US Int Backlit keyboard
Full HD (IPS) scherm
Geen SD kaartlezer (die mis ik toch wel ergens)

Dus qua specs zeer vergelijkbaar als de Lenovo S440 met als voordeel full HD scherm, volgens mij ook nog een IPS scherm maar alleen geen touch en geen 180 graden gekanteld scherm helaas (kon ik met lichtinval toch iets fijner werken, heb wel het idee dat de Lenovo minder reflectie had op het scherm maar dat komt nog wel die test). Nou ja touchscreen was leuk maar ik had altijd vieze vingers op het scherm.

Tot op heden,
ik werk nu bijna 1 uur en 30 minuten op mijn batterij en niet helemaal volledig opgeladen dus tot 95% en sta nu op 80% dus mag echt niet klagen over deze laptop en de batterijduur. Ik heb geen speciale software of andere trucjes. Mijn scherm staat nu op half contrast en backlit op keyboard staat aan. Ik heb net Windows Update alle 50 laten installeren en Office dus we gaan voor de 6 tot 8 uur hoop ik. So far so good.
Ook qua prestaties voor installatie Windows 8.1 stond ik verbaast binnen kwartiertje alles geļnstalleerd via DVD en de gebruiker aanmaken binnen 1 minuut je desktop, geeft aan dat deze laptop zeer geschikt is voor zowel het dagelijks gebruik maar ook zwaardere taken zullen geen probleem zijn met deze laptop.
De warmteontwikkeling is zeer acceptabel en is bijna niet te voelen aan de bovenkant. Onderkant voel ik iets van warmte maar dat is minimaal en zeer acceptabel. Ik heb de fan niet horen aanslaan.
De inkijkhoek, zowel van boven als van opzij van het scherm is zeer goed (volgens mij toch het IPS scherm) en ook totaal geen last van reflectie.
De interne SSD voelt heel erg snel aan en wil eigenlijk wel nog een 4G module gaan aanschaffen netals een M.2 SSD maar die mag maximaal 42mm zijn dus ik ben erg beperkt. Ik heb al via Duitsland een M.2 module naar Msata dus dat is mogelijkheid.
Ik gebruik wel een 65 watt adapter ipv de 45 watt adapter omdat die erg heet werd. De laptop laad dan wel veel sneller op maar ik zag wel dat de laptop even een freeze kreeg toen ik deze aansloot.
De aansluitingen van deze laptop zijn meer dan voldoende, zeker vanwege de 4xUSB3.0 welke ik bij clonen van schijven toch heel hard nodig heb ipv van maar max 2 stuks
Gelukkig hebben ze Intel netwerkkaart als ook gebruikt welke toch voor wat meer performance zorgen dan de brakke Realtek kaartje.
Nadeel dat er geen SD kaartlezer is, dat ga ik wel missen.
Ander voordeel van deze laptop is dat je nog een extra batterij eronder kan pluggen en eventueel je dock

Conclusie, erg fijne laptop om dagelijks mee te werken. Het toetsenbord van de Lenovo S440 voelde prettiger aan maar dat mag de pret niet drukken. De touch was leuk maar zorgde voor een vettig en vies scherm. Ik denk dat deze laptop een blijvertje gaat worden en dat ik de komende 3 jaar hier nog wel verder mee ga.

Heb jij ook een HP EliteBook 840 G1 (H5G31EA)?