Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,7GHz 256GB Review

Geronnimo87 21 mei 2015, 987 views

Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,7GHz 256GB

De Macbook Pro 13' is een prima laptop met zeer degelijke bouwkwaliteit, specificaties die oké zijn maar als minpunt de hoge prijs. Het apple-ecosysteem is voor de fans een sterk pluspunt!

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Geluidsproductie (nihil)
  • Apple-ecosysteem
  • Scherm
  • erg dun!

Minpunten

• Bang for buck (sheer power)
  • niet mogelijk zelf te upgraden

In 2009 heb ik de grote stap gezet om, in mijn uniefstudies, te kiezen voor een apple-laptop ipv een windows-ecosysteem. Tot op heden (en da's toch al 6 jaar) heb ik me deze keuze nog niet beklaagd. Ik was 6 jaar lang de trotse eigenaar van een Macbook Pro 13' 2009. Na enkele eigen upgrades (SSD + latje geheugen extra) was het maximale uit het systeem en de batterij gepuurd. Hoog tijd voor een waardige vervanger! :+

Uiteraard heb ik geduldig de vele reviews hier op Tweakers.net gelezen om voor mezelf een mening te vormen. Hopelijk draagt mijn review bij voor toekomstige gebruikers om een "well informed" beslissing te maken!

Helaas voor de echte techneuten, benchmarks zijn niet aan mij besteedt. Waar ik wel naar kijk, is de degelijkheid van het product, de "werkbaarheid" ifv de zaken waar ik het toestel voor (wil) gebruiken en het ecosysteem waarin het product zich bevindt. Hopelijk kan je minstens deze zaken vinden in de review!

Bouwkwaliteit

Het toestel is erg stevig gemaakt. Dit is een aspect wat ik ook prima vond bij het vorige toestel (MBP 2009): een solide blok aluminium, gebruik van glas in het scherm en de trackpad en nergens een kraakje, piepje of openstaand spleetje te bespeuren. Stevigheid heeft echter zijn prijs, en deze laptop betaalt cash in gewicht: zwaar kan je hem niet noemen maar met de 1,5 kg zijn er lichtere alternatieven beschikbaar (bv de ASUS Zenbook serie, de macbook air, de nieuwe macbook,...) Het toestel is daarenboven erg dun, en bevalt me daarom uitstekend!

Gebruik

Ik gebruik mijn laptop voornamelijk voor licht office-werk, agendabeheer, sporadische video-editing en een affiche-ontwerp links of rechts. Verder draai ik af en toe software om geluid te editen en muziek te mixen. Maar het belangrijkste is dat ik mijn muziek-database goed kan beheren en dat het geluid dat de laptop produceert helder en correct is.

Voor de opgestelde taken zijn geen zware specificaties vereist. De macbook pro voldoet daarom prima.
De CPU is niet van de allersnelste maar wel zuinig. Dit in combinatie met een relatief grote accu en een prima scherm dat automatisch dimt, geeft het de beste accuduur die ik al in een laptop ben tegengekomen. Je haalt makkelijk 9-10 uur op 1 lading als je niet al te zwaar werk verzet, en dat is gezien de afmetingen van de behuizing een prima prestatie.

Qua connectiviteit zit alles snor: de gebruikelijke draadloze voorzieningen zijn aanwezig (802.11 b/g/n/ac en bluetooth 4.0) en ook de fysieke aansluitingen (2x USB3, 2x thunderbolt, SD-kaartslot) voldoen pima voor iemand die niet te veel randapparatuur gebruikt. Omdat ik mijn laptop gebruik voor presentaties op verplaatsing heb je steevast een omzetstukje nodig om VGA te verkrijgen. Ik had er al 2 van de vorige macbook en ben blij vast te stellen dat deze nog steeds functioneren.

Er ontbreekt een DVD-CD-Blue-ray combinatie, maar eerlijk gezegd gebruik ik dat bijna nooit meer.

De force-touchpad was voor apple blijkbaar een erg grote innovatie. Eerlijk? Voor mij is er geen bal aan. De trackpad voelt aan als een oude trackpad, en die werkte prima. En hoe dat intern in zijn werk gaat en of er nu motoren in dat ding zitten of magische eenhoorns met Harry-Potter power: het werkt gewoon, én goed.

Als laatste ben ik aangenaam verrast door de geluidskwaliteit van het product. Het geluid is helder, en verrassend breed. Helaas zijn de speakers geplaatst zodat er enkel een "sweetspot" is voor het ruimtelijke effect: zolang je hoofd ongeveer 40 cm van je scherm verwijderd is en je niet verder dan de randen links en rechts van de laptop blijft, is het geluid ruimtelijk méér dan stereo (in mijn beleving :9 ).

Apple-ecosysteem

Een digitaal ecosysteem is persoonlijk, afhankelijk van wat je er mee wil doen en hoeveel tijd je er wilt insteken. Er bestaan letterlijk honderden forumtopics die één of ander OS wel als beste uitkiezen. Voor mij telt vooral gebruiksgemak en performance.

Omdat mijn oude macbook pro 2009 zo'n aangename verrassing was qua gebruiksgemak ben ik systematisch meer Apple-producten gaan "verzamelen". Het begon bij een Ipad ("gratis" gekregen bij een krantenabonnement ;) ), werd kort daarna uitgebreid met een Apple-TV om via de Ipad op groot scherm van Stievie te genieten (voor de NL-gebruikers: Stevie is een on-demand aanbod van een beperkt aantal Vlaamse televisiezenders dat je ook via Airplay kan streamen) en de laatste nieuwe aankoop was een Iphone 6.

Bovenstaande is véél blabla om te komen tot het ultieme punt: Apple-producten werken ontzettend heerlijk samen met elkaar. Instellen is niet moeilijk en de kwaliteit van de communicatie tussen de verschillende randapparatuur is gewoonweg geweldig. 1 x je apple-ID ingeven en het is gepiept: je contacten worden netjes overgezet, je mailtjes en agenda lopen op elk apparaat synchroon en onmiddellijk kan je content afspelen via Apple-TV. Dit gebruiksgemak is voor mij een argument om de duurdere prijs te verrechtvaardigen. Ik wéét dat dit in combinatie met andere apparatuur best ook mogelijk is, maar dit kost in mijn nederige ervaring nét dat ietsje meer inspanning.

Ik vind het bv fantastisch om, wanneer je een inkomend gesprek krijgt op je Iphone, dit ook zichtbaar is via je laptop. Hoef je je gsm (die uiteraard ergens ten velde ligt te slingeren) niet te gaan zoeken: je neemt gewoon op via je laptop. Voor sommigen lijkt dit een gimmick maar ik verzeker je, dit is echt handig.

Besluit

Voor mij is het klare wijn: deze laptop is een prima en toekomstgerichte keuze. Het toestel is degelijk gebouwd, pakt uit met specificaties die bést oké zijn en doet er een goeie accu-duur bij. Eenvoud siert, en in dit geval was het een doorslaggevend argument om bij de apple-producten te blijven.

Edit: nadat ik de review op Tweakers las van de nieuwe macbook ben ik extra tevreden over de goeie performance en batterijduur :-)

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,7GHz 256GB?