Specificaties Multifunctioneel, WiFi max. 733Mbps - Bekijk alle specificaties

TP-Link RE200-AC750 WiFi Range Extender Review

PetertyuhTestpanel 12 mei 2015, 143 views

TP-Link RE200-AC750 WiFi Range Extender (Testpanel)

Mooi uiterlijk, handige features, maar net niet stabiel genoeg en de performance is minder.

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Bereik

Minpunten

• Performance is minder
  • Wil zichzelf nogal eens resetten

Beheerbaarheid Score: 3
Inleiding:

Zeg nu zelf, is het het geen schoonheid!
Zoiets mag best wel in het zicht geplaatst worden, en daarmee denk ik dat TP-Link een hele goede zet gedaan heeft. Want, WAUW :9~ :9~ :9~ :9~

In de doos:

Wat treffen we aan, in de schitterende verpakking:
- De Range Extender
- Netwerk kabel
- Mini-CD met hulpprogramma's
- Documentatie

De verpakking is iets waarvan Apple en Samsung nog iets kunnen leren.

Gebruik:

Je begint natuurlijk met hem in de buurt van de router in te steken en op de sync knop duwen.
Als je dan een minuutje of 2 gewacht hebt, zijn de netwerken niet meer van elkaar te onderscheiden. Dat is voor zowel het netwerk van de router als van de Range Extender, maar helaas ook het 2.4 GHz en het 5 GHz.

Het 5 GHz netwerk neemt ook de naam van het 2.4 GHz netwerk aan en dat is nu juist zo vervelend voor het reviewen, want je weet nooit precies op welk netwerk je zit.

Qua gebruiksgemak heeft TP-Link het goed voor elkaar, veel eenvoudiger dan dit kunnen ze het niet maken.
En mocht het alsnog niet lukken, zoals in mijn geval, dan hebben ze ook nog "Method TWO" op de snelstart gids staan. Dan mag je een kabeltje inprikken, naar tplinkextender.net surfen en een Quick Setup Wizard aanklikken. Het is wel nog de oude interface, met groene banner (valt een beetje tegen na zo vaak de nieuwe stijl gezien te hebben). Na deze actie heeft het 5 GHz netwerk ook de juiste naam overgenomen.

Eenmaal ingelogd op de Range Extender kun je nog veel meer dingen instellen, waaronder de lampjes. Mochten ze hinderlijk zijn, kun je ze gewoon uit zetten. Kijk, daar worden we nu blij van.

Bereik en snelheid:

Met de netwerkpoort kun je ook apparaten aansluiten die geen wifi ondersteunen. Ik heb dat natuurlijk getest met Speedtest.net (van OOKLA) en van mijn 200/20 verbinding blijft 80 down en 18 up over. Wat an sich geen slecht resultaat is van een 100 Mbit poort.

De testen met iPerf3 en dan vergelijk ik het ook direct met de resultaten zonder de Range Extender en alleen de Archer C9. Hier staan de snelheden die ik in mijn test met alleen de C9 haalde.

Op de 1e etage (waar ook de Range Extender ingestoken staat)
2.4 GHz = 85 Mbps (was 100)
5 GHz = 445 Mbps (was 500)

Op de 2e etage
2.4 GHz = 80 Mbps (was 60)
5 GHz = 100 Mbps (was 25)

Vooral het 5 GHz netwerk heeft profijt bij de Range Extender, maar het lijkt net alsof de throughput afneemt als beide wifi signalen een redelijk bereik hebben.

Kanttekening:

Hoewel ik heel blij met mijn huisje ben, is het aan de kleine kant, aangezien de Archer C9 in het midden van mijn huis op de begane grond staat en ik op alle 3 de etages bereik heb en zelfs achter in de tuin niet te klagen heb. Ik vrees dat een Range Extender niet aan mij besteed is.
Gewoon voor de gein, omdat het kan, heb ik de Range Extender ook eens op de bovenste etage ingestoken.
Signaalsterkte 2.4 GHz en signaalsterkte 5 GHz.
2.4 GHz = 28 Mbps (was 80 (was 60))
5 GHz = 35 Mbps (was 100 (was 25))

Heb jij ook een TP-Link RE200-AC750 WiFi Range Extender?