Motorola Moto G (2013) (4G) 8GB Zwart Review

AntonV 12 mei 2015, 349 views

Motorola Moto G (2013) (4G) 8GB Zwart

Een fijne telefoon met 4G voor een goede prijs. Door het relatief compacte formaat is de telefoon ook goed met één hand te bedienen. Het beeldscherm is mooi scherp, en goed afleesbaar. Minpunten vind ik het beperkte opslaggeheugen en de camera. Ook is de telefoon soms wat traag.

Pluspunten

• Goede prijs
  • Niet te groot
  • Accuduur
  • Goed beeldscherm
  • (bijna) stock Android
  • 4G

Minpunten

• Opslagcapaciteit
  • Camera
  • Soms traag

Toen het met mijn HTC One X+ bijna onmogelijk was om zonder opladen het einde van de dag te halen, ben ik maar eens gaan kijken naar een andere telefoon. Het werd in ieder geval geen "flagship phone" meer, voor de relatief simpele dingen die ik met mijn telefoon doe heb ik al die functies toch niet nodig. En daar komt bij dat ik de One X+ met 4,7" al groot genoeg vond.

Na het lezen van de reviews ben ik uiteindelijk bij de Moto G 4G uitgekomen. Hoewel deze telefoon minder dan de helft heeft gekost dan mijn vorige, voelt dat helemaal niet zo. Het is een erg fijne telefoon met een goed beeldscherm en een uitstekende bouwkwaliteit. Door het iets kleinere scherm van 4,5" is de telefoon ook goed met één hand is te bedienen.

Zoals de naam al doet vermoeden heeft deze telefoon 4G. Voor mij is dit een groot pluspunt, op enkele plaatsen waar ik veel kom heb ik met 4G beter bereik dan met 3G (Vodafone). Ook de belkwaliteit van Moto G is mij in positieve zin opgevallen.

Dan de accu, het grootste nadeel van mijn vorige telefoon. Met deze telefoon haal ik bij normaal gebruik met gemak een dag op de accu. Met zeer licht gebruik haal ik soms zelfs twee dagen. Let er wel op dat er geen oplader wordt meegeleverd, alleen een USB kabel.

Natuurlijk is er door de lage prijs ook ergens op bezuinigd: De opslagcapaciteit houdt met 8 GB niet over. En hoewel er een MicroSD-kaart in kan, kunnen niet alle apps hierop worden geïnstalleerd. 16 GB was iets praktischer geweest. Een ander minpuntje is de camera, van de foto's moet niet teveel worden verwacht. Dit is echter iets wat bijna alle telefoons in deze prijsklasse hebben.

Het grootste minpunt van de Moto G is iets waar ik pas later last van kreeg. De telefoon is over het algemeen vrij snel, maar vaak duurt het even voordat het homecreen weer geladen is na het afsluiten van een app. Je kijkt dan een paar seconden naar een achtergrond afbeelding. Ik hoop dat het iets is wat met een update weer verholpen kan worden.

De Moto G heb ik nu bijna een half jaar in gebruik, en ik ben er nog steeds zeer tevreden over. Alles wat ik nodig heb zit er op, en met de paar genoemde nadelen kan ik wel leven. Het grootste minpunt is af en toe de snelheid, en ik ben zeer benieuwd wat Android 5.1 op dat gebied nog kan verbeteren.

(Foto's van links naar rechts: iPhone 3GS, Moto G 4G, HTC One X+)

Heb jij ook een Motorola Moto G (2013) (4G) 8GB Zwart?

Reviews door de redactie