Sony MDR-EX650AP (Goud) Review

eichhorn72 12 mei 2015, laatste update op 21 mei 2015, 1.282 views

Sony MDR-EX650AP (Goud)

De Sony MDR-EX650AP weet me echt te verbazen. Na een aantal earbuds van Apple versleten te hebben, had ik niet verwacht dat een oordopje zoveel meer kon bieden in geluidskwaliteit. Voor muziekluisteraar echt een aanrader in de categorie < 100 euro.

Pluspunten

• Gewicht (laag)
  • Bouwkwaliteit
  • Uitgebreide set van opzetstukken om passend te maken
  • Passieve noise cancelling werkt erg goed
  • Open en dynamisch geluidsbeeld

Minpunten

• Geluidstransfer via draden is storend (hardlopen/traplopen)
  • Geen volume bediening via remote

Update 21-05-2015
In 95% van de tijd als ik muziek luister via deze dopjes is dit terwijl aan een bureau zit of in ieder geval nagenoeg niet beweeg. Lopen met deze oordopjes is niet aan te raden als je van de muziek wil genieten. De geluiden van het lopen (plof, plof, plof) worden genadeloos doorgevoerd naar de oordopjes. Erg storend bij bv hardlopen of de hond uitlaten. Doe je dit vaak, kies dan andere oordopjes voor deze momenten!!

Kwaliteit geluidsweergave
Vooral op dit vlak is dit een sprong vooruit ten opzichte van standaard meegeleverde oordopjes. Getest met Iphone 5s en standaard output van Toshiba Tecra laptop, zonder DAC dus. Erg verbaasd over de kwaliteit van het geluid. Heel dynamisch en open.

Een aantal voorbeelden:
Hey Eugene - Pink Martini -- Heldere klanken, geen 'slissende' s of harde klanken.
Teardrop - Massive Attack -- Bas wordt prettig weergegeven, maar ook de samples ernaast.

Daarnaast hoor je zeer veel details in de nummers indien kwaliteit dit toelaat. Slechte mp3's moet je gewoonweg niet luisteren, daar stoor je je erg aan omdat alles netjes wordt weergegeven.

Gebruiksgemak/Comfort
Voor het kopen was ik een beetje huiverig voor in-ear varianten. Na enige passen en meten met de meegeleverde dopjes is gemakkelijk de juiste pasvorm te bereiken. De dopjes en draad is zeer licht, dus je voelt nagenoeg niet dat je ze lang in hebt. Regelmatig heb ik 4 a 5 uur geluisterd zonder irritatie.

Nadeel is wel dat de draden veel geluid doorgeven aan de dopjes, dus indien je veel beweegt, bv hardlopen of traplopen dan zou ik nogmaals nadenken voordat ik deze dopjes zou kopen. Ik denk dat je je niet prettig zult voelen hierbij.

Voordeel en tegelijkertijd een nadeel is de passieve noise-cancelling. Die werkt echt voortreffelijk! De geluiden om je heen worden erg gedempt. Met name in een kantooromgeving is dit fijn, al mistte ik wel regelmatig een vraag of ik ook koffie wilde :)

Wel mis ik een knop om het volume via remote in te stellen. Dit kan nu niet en dat is soms echt wel storend. Aan/uit, vooruit/achteruit kan allemaal wel.

Bouwkwaliteit en afwerking
Daar kan ik kort over zijn, die is erg goed! Ondanks het geringe gewicht voelt alles stevig aan. De draden zijn van een goede laag plastic/bescherming voorzien. Daarnaast voelen de dopjes zelf stevig aan en kun je eenvoudig met een houder de draad inkorten.

De mijne heb ik voor 64,99 euro gekocht. Al met al een prima prijs. Wel zul je voor jezelf de overweging moeten maken wat voor gebruiker je bent. Beweeg je veel (fietsen/hardlopen) dan is dit wrs geen ideale set voor je vanwege geluidstransfer. Zit je veel op kantoor of in het OV, dan kan ik deze set sterk aanraden.

Heb jij ook een Sony MDR-EX650AP (Goud)?