Apple Watch Sport (38mm) Zilver (Wit) Review

DutchTech 11 mei 2015, laatste update op 12 mei 2015, 6.086 views

Apple Watch Sport (38mm) Zilver (Wit)

Een horloge dat niet zomaar een horloge is, maar een slim horloge: de Apple Watch (Sport)! In deze review beschrijf ik waarom dit het ultieme voorbeeld is van hoe een smartwatch écht hoort te zijn, en waarom de Apple Watch niet voor iedereen bedoeld is.

Pluspunten

• Erg goed afgewerkt design
  • Voelt solide aan
  • Prachtig scherm
  • Taptic Engine prima voelbaar
  • Betere batterijduur dan verwacht; zowel van Apple Watch zelf als van iPhone
  • Software voelt vrij stabiel aan
  • Veel applicaties beschikbaar in korte tijd

Minpunten

• Aluminium is voor een horloge niet zo geschikt als staal
  • Scherm krast wellicht sneller dan bij duurdere modellen
  • Scherm activeert niet altijd automatisch
  • Voornamelijk afhankelijk van iPhone

Eindelijk is hij er dan toch, de Apple Watch! Al vanaf de aankondiging heb ik gewacht op deze prachtige smartwatch. Na lang wachten is hij eindelijk binnen. Nu is de eerste vraag van veel mensen waarschijnlijk wat je überhaupt aan een smartwatch hebt, laat staan een dure Apple Watch? In deze review lees je alles over Apple's smartwatch. Al nieuwsgierig geworden? Lees dan snel verder!

Het is dinsdag 9 september 2014. Iedere 'echte' fan zit voor de buis het persevenement van Apple te bekijken zodra CEO Tim Cook het podium betreedt. Vanwege de vele aankondigingen vandaag besluit hij de statistieken waar hij normaliter doorheen gaat over te slaan met een simpele "we doen het prima". In plaats daarvan gaat Tim gelijk door naar de iPhone en kondigt twee nieuwe toestellen aan. De iPhone 6 en iPhone 6 Plus. Hier hebben we allemaal op zitten wachten... Toch??? Niet helemaal. Nee, waar men echt op zat te wachten, was de 'one more thing...' die na de aankondiging van Apple Pay kwam. En dat was de Apple Watch. Al langer gingen er geruchten over een smartwatch van het bedrijf. Helaas is het met geruchten vaak huilen met de pet op. Vandaag was het eindelijk een keer raak.

Informatie

Sportbandje
Wit fluorelastomeer
Roestvrijstalen pin

REVIEW MET MEER AFBEELDINGEN OP DUTCH-TECH

NOTE: Geen informatie over 'Digital Touch'-functionaliteit. Dit onderdeel is er bewust uit gelaten, omdat het op het moment moeilijk is het uitgebreid te testen.

Introductie
Volgens Tim Cook is de Apple Watch de meeste persoonlijke creatie ooit. Het is een exact uurwerk, het biedt nieuwe manieren om contact te houden én het is het ultieme apparaatje om te dragen bij het fitnessen. In deze review probeer ik vooral aandacht te schenken aan de smartwatch zelf en het dagelijks gebruik ervan.

Design
Ieder nieuw product dat uitgebracht wordt heeft iets waar je normaal als eerste over praat. En dat is het design, want dit zie je meteen. Je ziet het zodra je het product uit zijn verpakking haalt. Sterker nog, de Apple Watch is iets dat je de hele dag door ziet; een smartphone zit voor een groot deel van de dag in je broekzak, je haalt hem er af en toe uit om je meldingen te bekijken en eventueel te reageren op wat berichtjes. Daarna gaat hij weer terug je broekzak in. Tenzij je helemaal vastgeklampt bent aan je smartphone natuurlijk.

De Apple Watch zit net als een normaal horloge constant om je pols. Je hoeft deze maar op te tillen en je ziet een pracht van een apparaatje zitten. Een pracht? Is dat niet wat overdreven? Laten we eerlijk zijn, het is geen Rolex en dat zal een smartwatch nooit worden ook. Dit is natuurlijk ook niet de bedoeling, want dan worden ze alleen maar duurder. De Apple Watch is al erg duur. De gouden variant, beter bekend als de Apple Watch Edition, kost bijvoorbeeld minimaal $10.000! Ter vergelijking, er zijn Rolex-modellen waarvan je er twee kunt kopen en dan zou dat nog minder zijn dan de goedkoopste Apple Watch Edition.

Toch kan ik niet ontkennen dat de Apple Watch Sport een pareltje is. Je ziet direct elementen terug waaraan je kunt herkennen dat het een product van Apple is. De afwerking is fenomenaal, de Watch in zijn geheel voelt erg solide en 'premium' aan. Zelfs voor een entry-model. Zeker als je bedenkt dat de Apple Watch en Apple Watch Edition van roestvrij staal zijn, terwijl de Apple Watch Sport van aluminium is gemaakt. De case althans. Het nadeel van alumnium is dat het sneller krast. Roestvrij staal krast in principe ook, maar dit kun je probleemloos wegwerken. Aluminium is daarnaast softer en daardoor kan het makkelijker gaan deuken. Tenminste, als je het regelmatig blootstelt aan stoten.

Het gedeelte dat daadwerkelijk tegen je pols aan drukt, de hartslagmeter, is daarnaast van composiet gemaakt. Klinkt alsof het sterk is, maar dit zal je nog flink gaan tegenvallen: composiet is namelijk een professionele term voor plastic. Wel beweert Apple dat het sterker is dan regulier plastic, dankzij de extra coating die erop zit. Je merkt wel dat het goedkoper aanvoelt, maar als je de Apple Watch niet te los om je pols doet voel je ook het aluminium van de case.

Toen ik de Apple Watch eenmaal aan m'n pols had zitten, merkte ik gelijk hoe zwaar hij is. Dit was iets waar in meerdere reviews over te lezen viel. Het is in mijn ogen geen negatief punt. Integendeel, het voelt 'veiliger' dan wanneer het zo weinig weegt dat je hem niet eens voelt zitten. Het brengt net dat extra beetje zekerheid met zich mee.

Aan de rechterzijde van de Apple Watch bevinden zich twee knoppen, en dit zijn ook de enige knoppen die je tegen zult komen. De belangrijkste is de Digital Crown, omdat je deze het meeste zult gebruiken om te navigeren door het interface. Onder de Digital Crown bevindt zich een knop die door Apple de 'side button' genoemd wordt. Vrij vertaald de zijknop, en de naam spreekt ook wel voor zich. Wat je met deze knop kunt echter weer niet; druk je erop dan kom je op een pagina uit waar je belangrijkste contacten zich bevinden. Voordeel is dat je niet oneindig aan het zoeken bent naar bijvoorbeeld een goede vriend die je iets wilt schrijven. Je kunt uiteraard, via de Apple Watch-app op je iPhone, eenvoudig contacten toewijzen aan deze pagina op je Watch.

De Apple Watch is ook spatwaterdicht en heeft een IPX7-norm (volgens IEC-standaard 60529) en kan probleemloos gebruikt worden tijdens het wassen van je handen, in de regen en tijdens het sporten. Onderdompelen van de Apple Watch wordt door Apple afgeraden, al zijn er wel meerdere video's verschijnen waarin te zien is dat deze het toch prima uithoudt wanneer het ondergedompelt wordt in een zwembad. Ook de Amerikaanse consumentenbond kwam tot deze conclusie. Zelf ben ik niet van plan dit uitgebreid te gaan testen. Wel ben ik blij dat het geen probleem is door de regen te lopen en je handen te wassen terwijl ik mijn Apple Watch om heb.

Het design is hetgeen waar ik al hoge verwachtingen van kreeg voor ik de Apple Watch aanschafte. En in het echt zie je pas echt hoeveel aandacht er aan besteed heeft. Het is goed afgewerkt, voelt goed aan op de pols en helemaal niet als een 'blok'. Het is geen roestvrij staal en kan daarom sneller kapot gaan. Toch verwacht ik dat als je er voorzichtig mee bent, net als bij een nog duurder horloge, hij nog relatief lang mee kan gaan.

Display
Het scherm van een smartwatch is net zo belangrijk als die van een smartphone, tablet of computer. Vooral omdat het scherm van zo'n smartwatch kleiner is moet je rekening houden met zaken als scherpte en de resolutie. De Apple Watch maakt gebruik van een Retina-display. De resolutie van het 38mm model is 272 x 340 pixels, die van het 42mm model is 312 x 390 pixels. Dit lijkt in eerste instantie niet veel, maar nogmaals... Het betreft hier een smartwatch, de resolutie is wat dit betreft nog vrij hoog.

In de praktijk merk je meteen hoe duidelijk alles is. Tekst en andere content wordt waanzinnig scherp weergegeven. De iPhone 6 valt hierbij in het niet, dat zie je voornamelijk bij het zwart. Zwart op de Apple Watch is ook echt zwart. Zwarter kun je het niet krijgen. Pluspunt hiervan is dat veel kleuren meer opvallen dan bij een witte achtergrond. Blauw, paarse en groene tekst onder andere is zeer goed leesbaar.

Klein nadeel, wat zeker bij het 38mm model van toepassing is: bediening kan soms wat 'tricky' zijn. De Digital Crown lost het euvel grotendeels op, maar dan nog kan het bijvoorbeeld lastig zijn een appicoontje aan te tikken op het thuisscherm. Ook hier kun je de Digital Crown voor gebruiken trouwens.

Als je daarnaast slechte ogen hebt zal het moeilijk zijn bepaalde tekst van het scherm af te kunnen lezen. In mijn eigen ervaring was het soms zo dat als ik mijn bril afdeed ik veel niet meer kon lezen. Wel de tijd, maar niet bijvoorbeeld het weer in één van die 'complicaties', waar we het later uiteraard over gaan hebben.

Ion-X Glass Retina Display is de naam van het scherm dat de Apple Watch Sport gebruikt. De duurdere modellen beschikken over een saffieren scherm, dat vrijwel volledig krasbestendig is. Wie denkt dat de Apple Watch Sport daardoor makkelijker kapot gaat heeft het mis. Want het krast dan wel wat sneller dan saffier, toch is het weer stootbestendiger: je loopt minder kans op een compleet gebroken scherm dan bij de stalen Apple Watch of de Apple Watch Edition.

Het display van de Apple Watch staat trouwens niet constant aan, iets waarvan sommigen wellicht het tegendeel verwachten. Er wordt een sensor gebruikt dat weet hoe je het horloge houdt. Houd je hem zo dat je wilt zien wat de tijd is of welke melding je eventueel ontvangen hebt, dan wordt het scherm automatisch geactiveerd. In mijn ervaring werkte dit niet altijd even goed, terwijl het soms weer té goed werkte; tijdens het typen licht het scherm bijvoorbeeld op terwijl ik dit dan niet wil. In zeker 95% van de gevallen dat ik het scherm wel geactiveerd wil hebben werkt het ook gewoon. En anders kun je ook gewoon een keertje tikken op het scherm, dan wordt het net zo goed geactiveerd.

Merk je je juist dat het scherm te vaak geactiveerd wordt, dan kun je een speciale optie uitschakelen genaamd 'pols optillen'. In dit geval gaat het scherm pas aan wanneer je erop tikt. Als je dit wilt doen om energie te besparen, dan zul je er niet veel aan hebben echter.

Force Touch
Hoe kleiner een apparaat is hoe lastiger bepaalde bedieningen worden. Normaal zou je op je iPhone, om bijvoorbeeld bij de sorteeropties van een lijst te komen gewoon ergens rechtsbovenin tikken op een icoontje. De Apple Watch is daar echter veel te klein voor. Om er toch voor te zorgen dat je dergelijke opties kunt gebruiken, wordt er een stukje technologie in het scherm gebruikt: Force Touch. Het is gebruikelijk dat je gewoon op een normale wijze ergens op tikt. Bij de Apple Watch is dat net zo. Tenzij... Tenzij je dus toegang wilt tot die opties. Dit doe je door stevig op het scherm te drukken. In de Weer-app zou je dan krijgen wat je op de screenshot hier ziet. Dit werkt net zo in de meeste andere apps. In Twitter krijg je er de 'Tweet'-knop, bij het lezen van een mailtje kun je het gebruiken om deze te markeren (als ongelezen) of verwijderen.

De Apple Watch heeft in mijn ogen een prachtig scherm, met heldere kleuren die tegelijkertijd prettig zijn om naar te kijken. Zelfs in het donker krijg je geen last van je ogen als je ineens naar een klokje zit te kijken dat helemaal blauw is bijvoorbeeld (zie foto). De resolutie is perfect, en hoog genoeg om de pixels niet van elkaar te kunnen onderscheiden. Force Touch maakt het daarnaast mogelijk om geavanceerdere opties te gebruiken, zonder dat deze de gebruikservaring verpesten.

Hardware
Ik had mezelf eigenlijk voorgenomecht hen de hardware niet tot in de diepe details te gaan bespreken en dat zal ik dan ook niet doen. Simpelweg omdat er weinig over te vertellen valt; de Apple Watch, ongeacht het model, beschikt over de S1. Dit is een complete chipset in één kleine plaatje. En dat moet natuurlijk ook wel, aangezien smartwatches erg klein zijn. Over de kloksnelheid, het geheugen of wat dan ook is helaas niets bekend, maar dat is niet relevant om te weten. Immers, smartwatches zijn gemaakt om sowieso zuinig te werken. Of je er nu een single-core chipje in stopt of eentje met maar liefst vier kernen... Je hebt er niets aan, omdat een smartwatch nou eenmaal niet bedoeld is om zware taken aan te kunnen. Daar heb je de smartphone, tablet en computer voor. In de volgende secties gaan we in op de overige hardware.

Taptic Engine
Één van de belangrijkste features van de Apple Watch is Taptic Engine. Je kunt het doel ervan het beste vergelijken met de trilmoter van de iPhone. Toch is Taptic Engine in de praktijk heel anders. Waar je je iPhone soms zelfs kunt hóren trillen (zeker als je hem op je tafel legt bijvoorbeeld), zal de Apple Watch bij een binnenkomende melding slechts een tikje geven op je pols. Net als wanneer je door iemand aangetikt wordt als die persoon iets wil zeggen tegen jou. Mocht je baat hebben bij geluid, omdat je bang bent dat je zo'n tikje niet voelt, dan kun je gebruik maken van de ingebouwde speaker. Net als bij de iPhone krijg je bij een binnenkomende melding dan een geluidje te horen.

Op enkele fora heb ik al klachten gezien over hoe 'matig' Taptic Engine werkt voor sommigen. Het zou niet hard genoeg tikken volgens hen. Soms biedt het inschakelen van de optie 'Prominent voelbaar signaal' (Prominent Haptic) uitkomst. In mijn ervaring werkte dit juist averechts; Taptic Engine werkt precies zoals het hoort te werken, zeker als het op de hoogste stand staat. Je voelt een tik op je pols, precies zoals wanneer iemand die naast je zit het zou doen. Een aantal keren, vooral bij de eerste keer, schrok ik er zelfs een beetje van. Zo krachtig is het.

Hoe komt dat eigenlijk? Hoe werkt Taptic Engine überhaupt? Apple maakt geen gebruik van een trilmotor, zoals je die in een smartphone zult vinden. In plaats daarvan is er een actuator. Die beweegt op en neer om een tikbeweging te simuleren.

Hartslagmeter
Bij de aankondiging van iOS 8 vorig jaar bleek al dat Apple zich wil verdiepen in oplossingen voor het bijhouden en verbeteren van je gezondheid; ze introduceerden een nieuwe applicatie genaamd Gezondheid (Health) samen met HealthKit, een API voor ontwikkelaars om hun apps te integreren met deze app. Onlangs kondigde het bedrijf ResearchKit, waarmee het zich nog dieper in de gezondheidsmarkt wil boren. Maar vóór ResearchKit kondigde Apple natuurlijk de Apple Watch aan. En ook daarmee richt Apple zich tot gezondheid. Op de achterkant bevindt zich namelijk een heuse hartslagmeter.

Waarschijnlijk denk je nu iets als "Ach, daar zal je toch niets aan hebben, zoiets is meestal erg inaccuraat". Toch blijkt dat niet het geval. De Apple Watch is vergeleken met een hartslagmeter die je normaal om je buik doet en zelfs professionele ECG-apparatuur. Volgens onder meer de Amerikaanse consumentenbond is de hartslagmeter zo nauwkeurig dat je gerust kunt vertrouwen op de resultaten die je krijgt.

Maar hoe werkt het? Want je ziet op de afbeelding vier lenzen, meer niet. Nu blijkt, dat twee van die 'lenzen' groene ledlampjes zijn, die in combinatie met lichtgevoelige fotodiodes (de twee andere lenzen) bepalen hoeveel bloed er door je pols loopt. Bloed absorbeert namelijk groen licht. Klopt jouw hart, dan stroomt er net wat meer bloed door je pols. Tussen de kloppen door is het weer wat minder. Doordat de ledlampjes maar liefst honderden keren per seconde knipperen, is de Apple Watch in staat te berekenen wat jou gemiddelde hartslag per minuut is.

Om de hartslagmeter goed te laten werken moet de Apple Watch goed tegen je pols aangedrukt zitten. En dat kan voor sommigen dus een probleem zijn, omdat het niet altijd even prettig aanvoelt. Voor mij is dit echter geen blokkade: mijn Apple Watch zit lekker strak vast en kan dus een zo accuraat mogelijke hartslag uitlezen. Heb je er iets aan? In normale situaties niet, maar het is wel handig voor bij het sporten. Iets waar we het nog over gaan hebben.

Batterijduur
Al deze hardware kan natuurlijk een aanslag op je batterij zijn. Toch blijkt de Apple Watch makkelijk een hele dag mee te gaan. Apple beloofde aanvankelijk al dat het horloge 18 uur meegaat bij bepaald gebruik, en in mijn ervaring klopt dit wel. Bij zwaar gebruik haal je de 18 uur misschien niet altijd, maar bij gemiddeld gebruik is dit prima haalbaar.

En mocht je Apple Watch toch leeg zijn, maar je hebt hem pas over een paar uurtjes weer nodig, geen probleem! Met de bijgeleverde magnetische oplader is de Apple Watch in twee uurtjes weer helemaal vol.

Software
De software, of het besturingssysteem 'Watch OS', is uiteindelijk natuurlijk iets dat de smartwatch ook echt een smartwatch maakt. Het bepaalt voor een groot deel wat men ermee kan doen. Het is uiteraard volledig geoptimaliseerd voor het piepkleine scherm van 38mm en 42mm.

Instellen
In een hoop reviews wordt de Apple Watch geprezen om de doodsimpele 'setup'. En dat mag gerust gezegd worden. Instellen is namelijk in enkele minuten gedaan. Wanneer je de Apple Watch voor het eerst opstart kies je direct de gewenste taal. Op het moment van schrijven is er helaas nog geen Nederlands, maar dat komt binnenkort uiteraard nog. Er zal je daarna worden gevraagd om de Apple Watch-app op je iPhone te openen en deze te gebruiken om je Watch mee te koppelen. Door een foto te maken van het scherm, die dan een geanimeerde 'QR-code' toont, herkent jouw iPhone de Apple Watch. Eenmaal gekoppeld loop je door het stappenproces heen zoals je dat gewend bent bij het instellen van je iPhone of iPad. Tot slot zal hij nog even synchroniseren. De duur hiervan hangt grotendeels af van of je gelijk alle ondersteunde apps wilt installeren op de Apple Watch of niet.

Wijzerplaten, complicaties en snelle blik
Heb je de Apple Watch helemaal ingesteld? Dan kom je als het goed is uit op je watch face. Welke dat is verschilt per model. Bij mij was het één van de analoge klokjes. Gelukkig kun je deze geheel naar eigen wens aanpassen.

Eerder vertelde ik al over Force Touch. Door hard op je scherm te drukken krijg je toegang tot verschillende opties. Doe je dit op je wijzerplaat, ofwel het klokje zelf, dan kun je deze aanpassen. Je kunt kiezen wat voor klokje hier moet komen, welke kleur deze moet hebben en zelfs wat voor informatie je wilt kunnen zien. Denk aan je eerstvolgende agenda-activiteit, de temperatuur, de datum, de tijd in een ander land of zelfs je batterijpercentage.

Dit is pas het halve werk. Hoewel je op de Apple Watch ook apps kunt draaien, kun je een soort van widgets kiezen. Deze worden ook wel 'Glances' genoemd, of in het Nederlands 'snelle blikken'. Die krijg je te zien door op het scherm met de wijzerplaat naar boven te schuiven. Het verschil met de volwaardige apps is dat Glances alleen cruciale informatie tonen. Je ziet bijvoorbeeld je eerstvolgende activiteit in detail bij de Agenda glance. Je kunt helemaal zelf bepalen welke apps een Glance mogen tonen en wat de volgorde moet zijn.

Applicaties
Wanneer je op zo'n eerder genoemde Glance tikt kom je bij de bijbehorende applicatie uit. En net als op de iPhone en iPad is er een thuisscherm. Deze krijg je te zien door vanaf je wijzerplaat op de Digital Crown te drukken. Tik je op het icoontje van een app dan kom je vanzelfsprekend bij de desbetreffende applicatie uit.

Applicaties zijn uitgebreider dan Glances. Toch zijn ze nog steeds vrij beperkt, en dat is logisch. Want het is en blijft een klein schermpje waarmee je moet werken. Ontwikkelaars moeten zich niet voor niets houden aan strenge richtlijnen die Apple stelt. Alleen zo krijg je applicaties die echt geschikt zijn voor de Apple Watch.

Wil je een app toch volledig benutten, dan kun je Handoff gebruiken om je actie voort te zetten op je iPhone. Stel, je bent bezig met het lezen van een artikel, maar je krijgt nogal last van armkramp door het lang moeten omhooghouden ervan, dan pak je je iPhone erbij. In je toegangsscherm verschijnt dan een icoontje van de app die je op dat moment open hebt staan op je Apple Watch. Schuif deze naar boven (en log als dat nodig is in) en je kunt gewoon verder lezen waar je gebleven was. Simpel!

Maar welke applicaties zijn er eigenlijk? Want ik loop nu van alles te vertellen hierover, terwijl ik nog niets heb verteld over applicaties zélf. In de lijst hieronder beschrijf ik een aantal standaard mogelijkheden:
  • Muziek luisteren (tot 2 GB lokaal op de Apple Watch te zetten)
  • Foto's bekijken (tot 75 MB lokaal op je Apple Watch te zetten
  • Telefoontjes aannemen en beantwoorden (à la Dick Tracy style)
  • Berichten lezen en beantwoorden (met je stem, vooraf ingestelde korte antwoorden of met emoji's)
  • Mailtjes lezen en markeren (als gelezen) of verwijderen
  • Agenda-activiteiten bijhouden
  • Het weer bekijken
  • Apple TV bedienen (ook hiervoor is de iPhone niet nodig trouwens, mits wel binnen zelfde netwerk)
  • Camera van iPhone bedienen (voor bijvoorbeeld een groepsfoto erg handig)
  • Wekker, stopwatch, timer en wereldklok applicaties
Helaas werken sommige applicaties nog niet erg vlekkeloos. Dit geldt vooral voor de third-party apps, omdat veel ontwikkelaars (nog) geen Apple Watch hebben om deze op te testen. De komende weken zullen er ongetwijfeld updates gaan verschijnen waarbij de grootste probleempjes opgelost zijn. Alsnog kunnen er problemen optreden, omdat apps volledig vanaf de iPhone werken. Ze staan niet op je Apple Watch, alleen de icoontjes en de interface. Alle content wordt als het ware van je iPhone geladen. Omdat dit bij sommige apps weleens even kan duren zul je regelmatig zoiets zien als hiernaast bij de Weer-app.

Maar nogmaals, dit zal snel opgelost zijn. En zelfs nu valt het nog best mee kan ik zeggen. Slechts één keer tot nu toe is een app volledig afgesloten, en in twee gevallen duurde het erg lang voor een applicatie volledig geladen was. Verder zal het meestal maximaal vijf seconden duren. En zolang Apple blijft sleutelen aan Watch OS zal dat alleen maar verbeteren.

Meldingen
Waar de Apple Watch ook zeer geschikt voor is, is het weergeven van meldingen. Ontvang je een berichtje, dan voel je direct een tikje op je pols. Door je pols op te tillen en het scherm te activeren krijg je gelijk de melding te zien. Het mooie is dat applicaties niet per se aangepast hoeven te zijn voor de Apple Watch. WhatsApp is bijvoorbeeld niet geüpdated, maar kan wel degelijk meldingen tonen.

Apps die al aangepast zijn geven je ook de mogelijkheid direct te reageren. Krijg je een mailtje, dan kun je onderaan de melding een optie vinden om het te verwijderen, te markeren (als ongelezen) of natuurlijk af te wijzen.

Net als op de iPhone en iPad is er een berichtencentrum waar al je meldingen terecht komen. Mits deze niet afgewezen zijn natuurlijk. Je kunt zelfs in één keer alle meldingen verwijderen, iets dat nog niet eens mogelijk is op de iPhone en iPad; door Force Touch te gebruiken krijg je in berichtencentrum een optie 'Clear All'. Je kunt natuurlijk ook iedere melding individueel wissen.

Omdat je natuurlijk niet de hele dag door gestoord wilt worden door duizend meldingen op één moment, wil je dit voor bepaalde applicaties waarschijnlijk uitschakelen. Dat kan heel eenvoudig gedaan worden. In de Apple Watch-app op je iPhone kun je bij berichtgeving zelf aangeven welke apps wel of geen meldingen mogen doorgeven vanaf je iPhone.

Voor meldingen is de Apple Watch de ultieme oplossing. In de tijd dat ik erover beschik heb ik hier al veel aan gehad. Ik voel niet meer de druk meteen te reageren op een berichtje, dat had ik eerst wel. Nu kan ik makkelijker voor mezelf bepalen waar ik op moet reageren en op welke meldingen niet. Het mooie is dat alle meldingen op mijn iPhone blijven als ik er niet op reageer. Dus ik hoef mezelf er niet aan te herinneren op iemands melding te reageren; zodra ik mijn iPhone uit m'n broekzak haal zie ik direct welke nog open staan.

Gezondheid en fitness
De Apple Watch is enorm geschikt voor bij het sporten. Het is ook één van de hoofdpunten die Tim Cook bij de introductie noemde. Op de smartwatch bevinden zich dan ook twee applicaties waarmee je je gezondheid kunt meten én die je motiveren actiever te zijn.

Activity
De eerste applicatie waar ik diep op wil ingaan is de Activity-app. Deze heeft overigens ook een eigen iPhone-app zodra je Apple Watch ingesteld is. In de app zie je drie gekleurde cirkels. Die staan allemaal voor een bepaalde functie: rood is 'Move' (bewegen), groen is 'Exercise' (trainen) en blauw is 'Stand' (staan). Deze cirkels kun je vol krijgen door te doen wat je gevraagd wordt. Sta je in een hele dag twaalf uur bijvoorbeeld, dan zal de blauwe cirkel helemaal vol zijn. En dan krijg je een achievement als beloning.

Bij het onderdeel bewegen worden je resultaten aangegeven in calorieën, bij trainen is dat het aantal minuten dat je bezig bent geweest en bij staan krijg je te zien hoeveel uren je hebt gestaan. Het mooie is trouwens dat je, als je in een uur meer dan vijftig minuten hebt stilgezeten, een melding krijgt dat je een minuutje moet bewegen. Handig als je zoals ik veel achter de computer bezig bent en al snel vergeet dat je regelmatig pauze moet houden.

De resultaten uit de Activity-app verschijnen niet alleen op je Apple Watch, maar ook in de speciale bijbehorende applicatie die ik net noemde. Hier krijg je een gedetailleerder overzicht te zien van hoe je ervoor staat op het gebied van dagelijkse activiteiten.

Workout
Ben je écht actief bezig met sport, dan zal de Activity-app hoogstwaarschijnlijk niet voldoen aan jouw wensen. Workout is het betere alternatief hiervoor. In deze applicatie kun je uit een scala aan sporten kiezen. Zoals buiten wandelen, binnen fietsen (op een hometrainer), roeien en meer. Heb je er eentje gekozen, dan kun je aangeven hoeveel calorieën je wilt verbranden. Eenmaal gedaan verschijnt er een countdown van drie seconden; hierna begint je workout. Je kunt onder meer je hartslag in de gaten houden, je kunt zien hoe lang je bezig bent en natuurlijk hoeveel calorieën je al verband hebt. Tijdens je workout krijg je regelmatig updates over hoe ver je al bent en naderhand zie je de totale resultaten.

Gezondheid
Er is geen betere applicatie om al je gezondheid mee bij te houden dan de Gezondheid-app dat met iOS 8 geïntroduceerd werd. Deze geeft een samenvatting weer van je resultaten uit de Activity-app, de Workout-app en van je hartslag. Maar ook van third-party applicaties.

Hiernaast zie je de Gezondheid-app met een 'widget' dat mijn hartslag weergeeft, eentje die tonen hoeveel actieve calorieën ik tot nu toe verbrand heb en hoeveel stappen ik heb gezet. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer van zulke widgets die cruciale informatie over jouw gezondheid kunnen tonen.

Zelf gebruik ik de applicatie normaal niet veel. Ik verwacht echter dat dit met de Apple Watch anders zal zijn. Het is namelijk wel mooi om te kunnen zien hoe je eigen levensstijl eruit ziet en hoe je deze kunt verbeteren. De Apple Watch motiveert mij echt meer te gaan sporten. Normaal doe ik niet veel aan sport, op twee uurtjes badminton per week na. En natuurlijk loop ik dagelijks wat, om bij de bushalte te komen onder andere. Maar dat is in totaal niet meer dan een uur per dag waarschijnlijk. Ik verwacht dat de Apple Watch hier verandering in gaat brengen.

En we zijn inmiddels alweer aangekomen bij de conclusie. Laat ik je allereerst even waarschuwen: het is voor mij net zo moeilijk om een perfecte conclusie te trekken uit mijn ervaringen met de Apple Watch. Normaal prijs ik producten van Apple aan alsof iedereen ze nodig heeft. De Apple Watch is een verhaal apart. Waarom?

De afwerking is gedaan als bij geen ander product. Zoals je het van Apple verwacht eigenlijk. De kwaliteit van het materiaal, zelfs van het aluminium bij de goedkopere Sport-variant, is hoogwaardig. Het scherm is prachtig om naar te kijken. Niet voor een lange tijd, maar voor korte blikken. Je kunt de tijd bekijken, je kunt snel een notificatie bekijken en zelfs reageren middels je stem of een heel kort tekstberichtje dat vooraf gekozen is. Mensen die daarnaast veel aan sport doen hebben eveneens veel aan een Apple Watch.

Toch is het niet een apparaatje dat geschikt voor iedereen, en dat mag niet genoeg gezegd worden. Men vraagt mij weleens wat je aan de Apple Watch hebt. Zoals ik net al aangaf, is het voor mij moeilijk om het aan te prijzen als iets dat iedereen moet hebben. Niet iedereen zou het geduld kunnen opbrengen voor de wat tragere software. Vooral third-party applicaties kunnen veel frustratie opleveren. Het is immers niet iets dat je van Apple zou verwachten, zelfs niet voor een allereerste product in een categorie. Plus, niet iedereen ziet het doel van een smartwatch. De ene persoon ziet het als een kleine smartphone, terwijl de andere meer verwacht dat het een verlengstuk voor de smartphone is. Dacht jij aan het eerste? Dan is de Apple Watch niet geschikt voor jou. Dit klinkt misschien nogal kort door de bocht, maar bedenk wel dit: een smartwatch is een verlengstuk voor je smartphone, meer niet. Niet iedere fabrikant ziet dit zo. Samsung heeft bijvoorbeeld de Gear S. Dit is letterlijk een kleine smartphone dat je om je pols doet. En dat is jammer, want het elimineert het hele idee achter wat een smartwatch werkelijk is.

De Apple Watch is geen apparaatje dat je leven zal doen veranderen, en dat moet je er ook niet van verwachten. Het is een extensie voor je iPhone. Bepaalde taken kunnen sneller en makkelijk afgehandeld worden, maar je bent nog steeds afhankelijk van je iPhone op sommige momenten. Het interface kan voor sommige mensen als nieuw aanvoelen en vergt dan gewenning. In mijn ervaring was dit niet het geval, maar ik kan me goed voorstellen dat dit van persoon tot persoon verschilt.

Mijn advies: koop geen Apple Watch als je er niet aan toe bent. En als je al een dure Rolex hebt.

Heb jij ook een Apple Watch Sport (38mm) Zilver (Wit)?

Hij ziet er leuk maar ook een beetje vreemd uit. Ik kwam trouwens geen hardware specs tegen zoals geheugen. En de totale functionaliteit van zo'n SmartWatch is mij ook niet echt duidelijk. Kan je er muziek mee luisteren?
Ik heb er bewust voor gekozen geen specs te noemen, want dan loop ik het risico een discussie te openen over hoe 'krachtig' sommige Android Wear smartwatches wel niet zijn. Om je vraag toch te beantwoorden: de Apple Watch, ongeacht het model, beschikt over een S1-chip. Dit is een System--in-Package (SIP) en bevat alle componenten in één klein pakketje:
  • Apple designed application processor APL0778 as the central processing unit (CPU), with an integrated PowerVR SGX543 graphics processing unit (GPU).[3]
  • 512 MB DRAM from Elpida, wire bonded on top of the APL0778 CPU
  • BCM43342 Wi-Fi/FM/BT combo chip from Broadcom
  • Power management unit (PMU) from Dialog Semiconductor
Lijst van Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_S1

---

Wat betreft de totale functionaliteit, kan ik zeggen dat ik inderdaad niet veel genoemd heb. Daarvoor had je beter op mijn blog kunnen kijken, want daar stonden screenshots bij van voorbeelden van apps. Inclusief een Muziek-app. Dus ja, je kunt muziek afspelen vanaf je Apple Watch. Sterker nog, het is mogelijk tot 2 GB aan muziek lokaal op te slaan, zodat je hiervoor niet afhankelijk bent van je iPhone. Als je muziek wilt luisteren dat op je Apple Watch staat, dan kun je een Bluetooth-hoofdtelefoon gebruiken. Via de instellingen kun je deze zo toevoegen, daar is je iPhone niet voor nodig. Niet alleen muziek kun je direct op je Apple Watch zetten, ook foto's. Tot 75 MB om precies te zijn.

Om nog meer voorbeelden te noemen van mogelijkheden die je krijgt met je Apple Watch:
  • Telefoontjes aannemen en beantwoorden (à la Dick Tracy style)
  • Mailtjes lezen en markeren (als gelezen) of verwijderen
  • Agenda-activiteiten bijhouden
  • Het weer bekijken
  • Camera van iPhone bedienen (voor bijvoorbeeld een groepsfoto erg handig)
  • Wekker, stopwatch, timer en wereldklok applicaties
Had ik trouwens ook wel misschien wat duidelijker over mogen zijn inderdaad. Nu is het net alsof de Apple Watch toch niet zo functioneel is. Heb de bovengenoemde lijst daarom alsnog even toegevoegd.

Mag ik trouwens vragen waarom je het er vreemd uit vindt zien? Komt het door het vierkante design? Of ziet het er in jouw ogen erg 'bulky' uit? Hoor graag meer daarover. :)
Wat ik nog niet zo terug lees: waarom ben je voor de 38mm gegaan?
Goede vraag. Het leek me niet nodig om het te vermelden, omdat het voornamelijk een kwestie is van wat wel of niet past op je pols. Zal proberen een idee te geven hiervan:

Ik ben voor de 38mm-variant gegaan, omdat ik zelf vooraf het idee had dat ik dan zekerder ben van een goede pasvorm. 42mm zou wellicht m'n hele pols innemen. Er zijn mensen die dat wel mooi vinden of het gewoon op de koop toenemen voor het grotere scherm, maar mijn inziens ziet dit er simpelweg niet uit.

In tegenstelling tot bij smartphones vond ik die pasvorm dus belangrijker. En ik kan sowieso al geen mogelijkheid om het uit te proberen in een Apple Store, dus 38mm leek me een veilige keuze. Achteraf bleek dat deze, wat ook wel in de foto te zien is, toch duidelijk gemaakt is voor mijn polsen (160mm in de omtrek).
Goede keus, die 38mm.
In de VS willen ze allemaal 'big', wat daar ook duidelijk te zien is.
Mensen met een polsomtrek van 150mm vinden de 38mm te klein, terwijl de 42 breder is dan hun pols.
Buiten de VS is de 38mm dan ook populairder.

Ik heb gekozen voor de stalen versie met klassiek bandje, 38mm en heb een iets grotere polsomtrek dan jij (165/170), en deze heb ik ondertussen een paar weken in bezit. Had ook een 42mm in de bestelling staan, maar na korte testsessie in London gelijk gecancelled.

Zit ook met hetzelfde probleem, waarom zou ik de Apple Watch aanraden aan andere. Hij ziet er super uit (ook soort juweel voor mij, een mooi horloge, komend van een pebble en daarvoor een dure kinatic). Maar het is allemaal persoonlijk. De pebble lijkt op speelgoed met kwaliteit (al is de time steel wel aardig, maar ERG klein gebruikt oppervlak van het scherm), dus tja.

Misschien binnenkort ook een review schrijven, al is de jouwe duidelijk genoeg voor iedereen!
Het is inderdaad zo dat ze in de VS vaak voor 'big' gaan. Heb op MacRumors verschillende foto's gezien van gebruikers bij wie de 42mm Apple Watch duidelijk te groot was. Sommigen vinden het gewoon mooi. Ik vind het zelf weer helemaal niks. Liever iets te klein dan te groot, of beter nog: dat het perfect past. Zoals bij mij het geval is met het 38mm model. :)

Maar het probleem is dat veel mensen niet begrijpen wat het idee achter een smartwatch is. Die zien het als een kleine smartphone, en dat is nou net niet de intentie van de Apple Watch. Apple ziet het zelf als een modeproduct, met handige en 'slimme' features. Zo zie ik het ook.

Dat de Pebble op speelgoed lijkt, daar ben ik het zeker wel mee eens. Geinige dingetjes (en zij waren ook de eerste die wat van de smartwatch hebben weten te maken), maar de Apple Watch is de enige 'volwassen' smartwatch die ik tot nu toe heb gezien. Het is een perfecte representatie van hoe een smartwatch écht hoort te zijn in mijn ogen.
Mooie review. Ik ben ook voor de 38mm gegaan, overigens na passen in de Apple Store in Lille. Mijn pols is ook 160mm rond. Ik was niet van plan om een Apple Watch te kopen, maar tijdens het toevallige bezoek in Lille aan de Apple Store, zag ik hoe mooi de watch in werkelijkheid is. Veel mooier dan op een plaatje. Plus de functionaliteit en ik was om. Ik heb overigens de stalen versie besteld in Duitsland, komt volgende week binnen als het goed is.

[Reactie gewijzigd door gerhoogendoorn op 12 mei 2015 17:39]

Had wat betreft de looks dezelfde reactie. Toen ik de Apple Watch voor het eerst in het echt zag was ik alleen maar meer tevreden over het design. En het feit dat de grootte echt meevalt. Bewijst weer dat plaatjes toch niet altijd veel zeggen over iets. :P

Moet zelf eerlijk zeggen dat het zeker wel in me opgekomen is voor de stalen versie te gaan. Maar later besefte ik dat ik niet de volle balk wil betalen voor een eerste generatie product. Bij de volgende Apple Watch ga ik wél de stalen versie kopen. Ziet er namelijk wel goed uit, en vooral het saffieren scherm is voor mij een reden om voor die te gaan.

Blijf het jammer vinden dat Apple niet de mogelijkheid geeft een aluminium Apple Watch Sport met saffieren scherm te kopen, voor bijvoorbeeld ¤50 meer ofzo. Dat had ik namelijk zonder twijfel gedaan.

In ieder geval alvast veel plezier met je stalen Apple Watch. :)
Mooie asus laptop ;) Verder een leuke review, gewoon lekker je eigen ervaring opschrijven zonder poespas. Ik ga er ook zeker een halen, wel pas als de 2e generatie uit is!
Cool en hoe bevalt de 2 generatie ;-)