Specificaties 15,6" (1366x768), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion dv6-1010ed (NJ398EA) Review

Tarzan 15 april 2009, 959 views

HP Pavilion dv6-1010ed (NJ398EA)

Pluspunten

• Degelijkheid
  • Mooie uitstraling
  • Redelijke prestaties in prijscategorie

Minpunten

• Glanzend scherm: lastig in felle zon
  • Ietwat korte accuduur
  • Vingerafdrukken op ieder onderdeel

In mijn zoektocht naar een goede en vooral degelijke laptop voor eenvoudig mail en typewerk (en zo nu en dan wat photoshop/inDesign) kwam ik uit op de HP Pavilion serie. Deze laptop beschikt over relatief veel aansluitmogelijkheden voor zijn prijsklasse. Vooral de HDMI uitgang en de esata-poort zijn in deze prijsklasse volgens mij niet standaard. De prestatie/prijs verhouding is ook redelijk goed. Daarnaast ziet hij er IMO prachtig uit :).

Ik zal mijn beoordeling nog op een aantal punten nader toelichten:

Bouwkwaliteit
De laptop is degelijk gebouwd. Dit was één van mijn belangrijkste criteria en na een heel aantal verschillende laptops te hebben 'bevoeld' in de MediaMarkt moet ik zeggen dat met name in vergelijking met notebooks uit dezelfde prijscategorie zoals bijvoorbeeld van ACER of Fujitsu Siemens de HP het stevigst aanvoelt. Met name het scherm buigt veel minder door.

Daarnaast is opvallend aan de HP dat ieder stukje plastic voorzien is van een glimmende laag. Dit heeft tot gevolg dat binnen korte tijd met name het deksel onder de vingerafdrukken zit. Ook op het touchpad zit een soort van chroomlaagje. Ik heb in de winkel lang getwijfeld of dit mij wel zou bevallen, omdat het heel anders aanvoelt dan de touchpad van een gemiddelde andere laptop. Nu ik echter een tijdje ermee gewerkt heb ben ik er volledig aan gewend en bevalt het prima.

Beeldkwaliteit
Over de beeldkwaliteit kan ik kort zijn. De resolutie van 1366 x 768 is prima werkbaar en word scherp weergegeven. Het scherm zelf is (net als de rest van de laptop) voorzien van een glanzende afwerking. Dit maakt dat het ietwat lastig werken is in de felle zon (zeker als de helderheid wat lager staat i.v.m. besparen accu).

Mobiliteit en accuduur
Qua mobiliteit en accuduur laat deze laptop geen bijzondere prestaties zien. De accu gaat afhankelijk van de ingestelde helderheid van het scherm circa 1,5 tot 2 uur mee. Voor mij is dit voldoende, maar ik kan me voorstellen dat sommigen dit te kort vinden. Daarnaast is de laptop niet extreem licht van gewicht, maar er valt verder prima mee te werken in bijvoorbeeld te trein.

Uiteindelijk heb ik deze laptop aangeschaft bij de Mediamarkt omdat hij daar voor de laagste prijs word aangeboden (¤ 599). Volgens mij heeft de MediaMarkt een goede deal met HP kunnen sluiten want de verkopers lijken deze laptop graag te verkopen. Op mijn vraag aan één van de medewerkers of het feit dat hij mij deze laptop aanraadde te maken had met het feit dat ze hier een grotere marge ophebben moest hij even nadenken, waarop hij vervolgens vertwijfeld 'nee,,,' antwoordde :). Toen wist ik genoeg natuurlijk, maar heb uiteindelijk toch voor deze laptop gekozen omdat desondanks de prijs/kwaliteit verhouding van deze laptop ontzettend goed is.

Heb jij ook een HP Pavilion dv6-1010ed (NJ398EA)?