Samsung Syncmaster 2333HD Zwart Review

Gamesua 15 april 2009, laatste update op 15 april 2009, 3.121 views

Samsung Syncmaster 2333HD Zwart

Pluspunten

• 1920x1080P
  • DVB-T Tuner
  • Veel aansluitmogelijkheden
  • Goede kleurweergave
  • Verticaal draaibaar
  • Mooie uitstraling

Minpunten

• Geen DVI kabel meegeleverd
  • Geen tekst handleiding bij inelkaarzetten monitor+voet
  • Iets te fel vanuit fabriek
  • Klein beetje backlight bleeding waarneembaar

Ik was al lange tijd op zoek naar een goede monitor waarmee ik tevens ook TV kon kijken. Een aparte TV erbij kopen is sowieso geldverspilling, een 32" is veelstegroot om ook als monitor te gebruiken en die oude 37 cm CRT die ik er nog bij had. . .Tja, die was versleten, lelijk, groot en log. Nee, er moest een TV/Monitor komen.

Mijn eerste TFT was toch een 206BW. Op dat moment was de 2053MW net wel of niet uit, kan ik me niet precies herinneren. Geen slechte ervaringen ermee, maar het stond vast dat de volgende wel een TV tuner zou hebben. Eind vorig jaar mijn speurtocht weer begonnen en in eerste instantie kwamen de T240HD en Hanns.G 281DJ naar voren.

De Samsung viel voor mij bijna direct af omdat hij TERGEND LELIJK is (sorry voor de hoofdletters, maar 'tis waar :P). Toch zeg ik bijna, want ik had hem later alsnog bijna gekocht bij gebrek aan modellen. De T240HD heeft verder alles waar ik op zoek naar was. Veel aansluitmogelijkheden, goede beeldkwaliteit en TV optie. Er zit helaas wel een stevig prijskaartje aan. Eind vorig jaar was dit ruim 360 euro, op dit moment als ik me niet vergis rond de 300 euro.

De Hanns.G leek mij een perfecte oplossing op eerste gezicht, maar uiteindelijk na teveel gebreken en onduidelijkheid over andere/nieuwe modellen heb ik die toch niet genomen. Ik ben echt geen veeleisende gebruiker, ik wil gewoon dat mijn monitor snel respons geeft en een warme kleurweergave heeft (hoeft niet eens 100% waarheidsgetrouw) en een goed design heeft. Het feit dat er DVI ontbrak was voor mij de voornaamste reden om niet de Hanns.G te nemen, bovendien was de stuntprijs ook niet meer zo laag als hij ooit geweest was (333,- als laagste) dus was het geen prijsbeest meer.

Dus heb ik het een beetje uitgesteld, daarnaast ook wat onderzoek gedaan naar andere modellen, TV's, rondgevraagd of Hanns.G nog andere modellen uitbracht of of Samsung nog wat had. . .Na een firme nee als antwoord te hebben gekregen van Samsung ben ik ergens de 2333HD tegengekomen. Meteen was ik verkocht, want hij had alles wat ik wilde. Enige twijfelpunt was eigenlijk nog steeds het design, wat ik op de foto's niet echt mooi vond, maar ook niet echt storend. Eenmaal thuis aangekomen is hij eigenlijk veel mooier en imposanter, maar neemt nog steeds niet weg dat ik veel liever een vierkant, zakelijk model heb (a la 2443BW; de 206BW vond ik ook wel mooi maar dat is vierkant+zakelijk+chique gemixt :P). Maar ja, je kan niet alles hebben in de wereld dus de knoop was doorgehakt en dit mooi bakbeestje was aangeschaft voor slechts 256 euro.

Featureset
Een scala aan features, waarvan ik er eigenlijk maar twee nodig had, namelijk DVI en Analoog TV. Alsnog is het zeker een respectabele featureset wat voor zo'n prijs geweldig is. Even een opsomming, eerst de specificaties van de monitor zelf en dan wat erbij zit.

Specs:

1x HDMI (Zijkant)
1x CI Slot (Zijkant)

Bijgeleverd:
D-Sub Kabel
Afstandsbediening incl. 2xAAA batterijen.
Boekjes, CD, doekje.

Hier geen zeer goed omdat wat er bijgeleverd zat bijna niets was. Zoals je al kon lezen in de andere reviews zat er geen DVI kabel bij, dit is wel een gemis vind ik. Niet dat het zoveel kost, maar bij een monitor met zoveel features kan je geen DVI kabel weglaten.

Foto gestolen van Internet (ja die bloemetjes zijn er in het echt ook :P)

Kleurweergave
Zoals ik al eerder zei stel ik geen hoge eisen hieraan. Ik gebruik de monitor vooral voor drie dingen: Gamen, TV Kijken via analoog en 1080P Films kijken. Voor alledrie vind ik de kleurweergave erg goed. Ik heb bij het aansluiten eigenlijk alleen de oude 206BW weggehaald en de kabels daarvan in de 2333HD gedaan en deze monitor aangedaan: dus verder helemaal niets veranderd. Bij de eerste keer aandoen viel op dat deze scherm wat lichter is dan de warme kleuren van de 206BW, maar voor de rest leek het alsof alles mooier en echter was. Ik heb als achtergrond een pose van Adriana Lima. . .En boy o boy, wat ziet dat er toch mooi uit :P Ik heb verder zelf niets veranderd in de menu aan de kleuren. Ik heb wel wat kleine tooltjes opgezocht op Internet die het verschil tussen verschillende shades zwart, grijs en wit moesten laten zien en wat andere kleurtests, die zaten allemaal goed. Vanuit fabriek is de monitor dus zeer goed gekalibreerd, alleen is het wat te licht/fel, maar dat hoort bij de volgende onderdeel.

Contrast en helderheid
Vanuit fabriek staat helderheid op 100 en contrast op 95. Dit resulteert in heel felle beelden, maar dat moge duidelijk zijn. Ik ervaarde het beeld trouwens wel als mooier, dus ik heb geprobeerd zo hoog mogelijk te blijven. Ik heb de helderheid en contrast beide nu op 80 staan en het is naar mijn mening net niet te fel, maar het resulteert wel in erg mooie beelden. Lichte beelden zijn dus erg goed te zien.

Backlight bleeding is helaas wel aanwezig. Bij de onderrand is er een kleine blauwe gloed te zien, aan de bovenrand heel klein beetje wit. Maar als het beeld een tijdje op zwart is zie je vanuit de zijkanten echt wat geelachtig lichter zwarte vlekken die zeker wel een paar centimeter naar het midden toe uitbreiden. Niet heel erg merkbaar, maar wel als je erop let. Tijdens normaal gebruik 0,0 last van, maar het is dus wel zichtbaar. Voor mij geen probleem, vandaar de 4 ster, maar het kan voor sommigen een probleem zijn. Voor het grootste deel is de scherm bij zwart ook redelijk zwart, dus voor mij is dat genoeg.

Ghosting
Ghosting is voor geen millimeter aanwezig. Ook niet bij mijn oude 206BW trouwens, dus ik vraag me af of dit nog een relevant punt is in reviews over moderne TN schermen. Gaming (vooral TF2 en CoD4 MP), TV met snelle beelden en 1080P Films (Vooral comedy, maar ook films met actie en/of thriller elementen bekeken zoals Scary Movie en Super Mario Bros) gaan allemaal als een trein op deze monitor.

Pixeldefecten
Geen aanwezig. Ik heb uitvoerig met de programma's uit de Samsung topic op GoT gezocht op de eerste dag en niets kunnen vinden van dode pixels of subpixels. Vandaag nog gecheckt, en het is al een paar weken geleden dat ik de monitor binnen heb gekregen, en nog steeds niets. Ik heb wel eens gelezen dat de meeste pixeldefecten of al aanwezig zijn bij eerste gebruik of vormen binnen de eerste weken, en aangezien er nu nog steeds niets is neem ik aan dat ik safe zit :)

Bouwkwaliteit en afwerking
Over het algemeen zit dit goed, maar toch volgt Samsung met deze monitor de weg als veel van zijn TV's: de voet schommelt heel makkelijk. Ik neem aan dat de monitor heel goed is getest en daartegen kan, maar toch voelt het niet prettig aan dat deze makkelijk een aantal graden kan schommelen en steeds heen en weer gaat bij een aanraking van onderen.

De voet wordt niet gemonteerd geleverd dus deze moet je er zelf inzetten. Dit kan moeilijk zijn omdat het een beetje onduidelijk is hoe dit precies moet en de plaatjeshandleiding ook nietszeggend is. Hierbij is geen teksthandleiding meegeleverd, dus dat is wat onhandig. Je moet de voet op een tafel zetten en daarna de monitor erboven vasthouden en als het ware inwrijven. Eenmaal gedaan hoor je als het goed is een klik en daarna zit hij redelijk vast.

De scherm is qua verticale kijkhoek draaibaar, dus dat is zeker een pluspunt. Horizontaal niet, maar de voet plakt niet aan je tafel dus dit kan ook makkelijk :P Als ik achter mijn bureau in de fatboy ingezakt lig is het zeker heel handig dat ik de scherm kan draaien naar me toe, iedereen kent de gelimiteerde kijkhoek van een TN wel anders ;)

Vormgeving
Goed. Niet perfect, maar wel zeker goed. Tot nu toe is iedereen die hem heeft gezien zwaar van onder de indruk dus dat zit wel goed denk ik :+ persoonlijk prefeer ik zoals ik al zei een 2443BW qua design, maar dit zit zeker wel goed. Ik ben echt niet gecharmeerd van de TV look van de T serie, daarom is de 2333HD zeker een verademing geweest voor mij.

(Slechte kwaliteit = webcam :P)

Toppie. Echt de beste prijsverhouding onder de monitoren. Ik weet niet hoe deze monitor kwalitief is vergeleken met de T serie, misschien is hij qua serie daaronder gepositioneerd, misschien niet. Wat ik wel weet is dat hij evenveel features heeft, mooier uitziet en veel minder kost, en voor mij perfecte beeldkwaliteit levert. Voor een prijs van slechts 256 euro een 23" scherm met Full HD, TV Tuner, afstandsbediening en een verticaal draaibare scherm kan je denk ik nergens anders vinden.

• Asus EAH3850/G/HTDI/256M
  • Windows XP

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 2333HD Zwart?

kan je ook iets vertellen over geluid.

verder nette review 4 sterren.
ik zie op de foto dat hij er losse boxen bij heeft staan, dus denk niet dat hij het geluid van zijn monitor gebruikt.
Dag iedereen,

Ik heb deze vandaag aangekocht en moest zeggen dat dit een zeer goede keuze voor me was! Full HD op zijn best, geen ghosting, enz Enkel het geluid valt tegen(geen bastoon) al een geluk dat ik men 2.1 nog had liggen :D. Het begon echter slecht toen ik na een 30 minuten besloot terug naar de winkel te gaan want de voet is nogal stroef om erop te zetten...

Voor de rest niets dan lof over deze mooie, degelijke en zeker kwaliteitsvolle monitor/TV (ik heb wel de TV functie nog niet bekeken)

Mvg, skate