Specificaties 23" @ 1920x1080 (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster P2370 Zwart Review

mr. blue 14 april 2009, laatste update op 17 november 2015, 21.374 views

Samsung Syncmaster P2370 Zwart

Pluspunten

• vormgeving!
  • formaat
  • 16:9
  • zwartweergave
  • energieverbruik
  • prijs

Minpunten

• niet in hoogte verstelbaar
  • weinig ingangen
  • stofmagneet

De aankoop
Lange tijd heb ik de BBG gevolgd voor het samenstellen van een nieuw gamesysteem. Aangezien ik hiervoor gebruik maakte van een laptop had ik ook een nieuw scherm nodig. Al vanaf het moment dat ik dit bericht las was ik eigenlijk verkocht. Vooral de vormgeving was hierin doorslaggevend. Omdat er nagenoeg geen reviews over het scherm te vinden zijn heb ik vrij lang getwijfeld of ik niet beter de wat oudere en uitgebreid gereviewde 2443BW moest kopen. Ook twijfelde ik nog een beetje omdat de gebruikerservaringen die ik wel had gevonden op het internet erg verdeeld waren. Sommige spraken van een geweldig scherm, terwijl anderen last hadden van ernstige ghosting. Niet erg aanmoedigend, aangezien ik het scherm vooral ga gebruiken voor games en zo nu en dan een filmpje. Uiteindelijk waren de vormgeving en de (op papier) goede specs doorslaggevend.

De doos
Wanneer je gewend bent aan de gigantische dozen waarin samsung zijn lcd tv's verpakt valt het direct op hoe compact de verpakking van de p2370 is. Ik weet niet of dat gebruikelijk is bij monitors, maar de doos is klein, met een goed handvat en erg goed te dragen. Als je dus van plan bent het scherm in de winkel te kopen dan is het absoluut geen probleem om op de fiets te komen ;)

Wanneer de doos opengemaakt wordt is te zien dat het scherm op de gebruikelijke wijze is beschermd met piepschuim. Ook is het scherm zelf afgedekt met doorzichtig plastic dat statisch vastgeplakt zit, een beetje te vergelijken met het plasticje dat op het scherm van een nieuw mobieltje zit. Naast dit plastic zit het scherm ook nog luchtig ingewikkeld in een ander soort plastic. Het verbaasd me toch altijd weer hoeveel rommel dit geeft. Ook grappig om te vermelden is dat samsung met dit scherm zijn milieubewuste kant wil laten zien (door o.a. gebruik te maken van maar 2 backlights ipv 4 en milieuvriendelijke materialen). Dit lukt nog niet echt met de verpakking.

In de verpakking treffen we de gebruikelijke zaken aan die we van Samsung gewend zijn. Een stofdoekje, een dvi kabel, een dvi naar d-sub kabel, de losse voet bestaande uit 2 onderdelen en een adapter voor de stroom. Wat mist is een papieren gebruiksaanwijzing. Die wordt meegeleverd op een dvd. Dit vind ik persoonlijk een pluspunt, want ik word gek van al die boekjes die je maar moet bewaren.

De installatie
Allereerst moet de voet op het scherm 'gemonteerd' worden. Dit is kinderlijk eenvoudig. De voet en de 'steel' druk je in elkaar. Dit draai je vervolgens vast met een schroef aan de onderkant (hiervoor heb je geen schroevendraaier nodig, want er zit een 'hendeltje' aan waarmee je het met de hand kan aandraaien) Vervolgens leg je het scherm op zijn achterkant neer en druk je de voet er op en dat is alles.

Verder is de installatie aan de computer een kwestie van plug en play en dus niet echt het vermelden waard. Wel heb ik het scherm ook even aan mijn laptop gehangen. Hier moest ik even prutsen omdat het scherm de resolutie van mijn laptop overnam, wanneer ik dan de resolutie aanpaste naar 1920x1080 kon ik het scherm naar boven en rechts 'scrollen'. Ik weet niet meer precies hoe, maar dit was binnen 5 minuten op te lossen.

De features
Het scherm is 23 inch groot. Ik kom zelf van een laptopscherm van 15 inch. Dit is een gigantisch verschil! Ik kan nu bijvoorbeeld werken met 2 keer word open, naast elkaar.
Samsung is erg trots op het feit dat er maar 2 backlights in dit scherm zitten. Hierdoor zou de energieconsumptie gehalveerd worden. Hoewel samsung van elke gelegenheid gebruik maakt om duidelijk te maken dat dit geen invloed heeft op de prestaties was ik toch een beetje huiverig. Als je niet anders gewend bent, dan merk je hier inderdaad niets van. Ik heb het vergeleken met andere schermen en ik moet zeggen, het scherm is minder 'fel'. Absoluut niet storend, ik zet zelf normaal gesproken de brightness altijd een beetje terug, dat heb ik met dit scherm ook gedaan omdat ik het nog steeds te fel vind.

Ingangen voor deze monitor zijn wat mager te noemen. Er is alleen een dvi ingang. Met de bijgeleverde kabels geen probleem, alleen wanneer je een console wilt aansluiten zal je een extra kabel moeten kopen van dvi naar hdmi.
Verder zijn er geen extra usb poorten of andere fratsen. Het scherm is (helaas) niet echt te verstellen. Je kan het scherm enigszins naar voren en achteren kantelen, maar het is niet in hoogte verstelbaar. Ik vind de voet persoonlijk iets aan de lage kant waardoor je al snel de mogelijkheid mist om het scherm in hoogte te verstellen.

De beeldverhouding van dit scherm is 16:9 en dit is niet een erg gangbaar beeldschermformaat. Ik vond dit in eerste instantie een nadeel omdat je altijd maar moet hopen of jouw favoriete spel deze resolutie ondersteund. Na een bezoekje aan deze site was ik gerustgesteld. Ik zie het nu als een voordeel omdat films kijken leuker is met 16:9 en de meeste spellen dus wel op een of andere manier ondersteuning bieden voor 16:9.

De kleurweergave, contrast, helderheid en ghosting
De standaard kleurinstellingen (er zijn een aantal voorgeprogrammeerde keuzes) vind ik vrij goed. Vergeleken met met laptopschermpje ben ik meer dan tevreden. Misschien dat ik nog wat meer met de instellingen ga spelen als ik het scherm wat langer in gebruik heb.
Het contrast is iets te hoog vind ik, maar dit is eenvoudig aan te passen. Ik kan me voorstellen dat je het contrast voluit wil zetten wanneer je scherm veel in de zon staat. Een groot pluspunt is dat zwart echt zwart is! Dit had ik zeker niet verwacht en hier ben ik dus ook aangenaam door verrast.
Dit scherm heeft zover ik kan zien totaal geen last van backlightbleeding en daar ben ik blij om want hier kan ik me enorm aan storen.
Hoewel ik erg vreesde voor ghosting valt dit me erg mee. Ik heb tot nu toe alleen call of duty 4, cs source en mass effect uitgeprobeerd, maar ben nagenoeg geen ghosting tegengekomen.

De bouwkwaliteit, afwerking en vormgeving
Hier kan ik kort over zijn, samsung maakt erg mooie en goede schermen en ook hier is dat dus het geval. Het geheel ziet en voelt solide aan. Het scherm staat stevig op de tafel en lijkt tegen een stootje te kunnen. Wel merkte ik al de eerste dag dat het scherm een ware stofmagneet is. Maar dit is bekent met dit soort schermen en het is dan ook niet voor niets dat samsung er een stofdoekje bij doet.
De vormgeving vind ik erg geslaagd. Mooi glimmende lijst om het scherm, met een doorzichtig randje en deels doorzichtige voet. de toetsen van het scherm zijn touch-toetsen. Hoewel ik van anderen heb gelezen dat zij dit irritant vinden, vind ik het prima werken en het maakt het scherm nog wat mooier. Volgens mij zijn ze overigens ten opzichte van vorige samsungs wat aangepast. De touchtoetsen lichten voldoende op wanneer je ze aanraakt en dus ook in het donker kun je gemakkelijk instellingen wijzigen.

Het scherm is verder echt superplat en kan daardoor dicht tegen de muur gezet worden. Ik weet niet of het mogelijk is het scherm aan de muur op te hangen, maar ik vermoed van niet want ik zie geen bevestigingspunten en ook zullen de snoeren niet echt meewerken (deze steken namelijk uit).

De prijs
De prijs (rond de 230,-) vind ik goed. Qua specs doet het scherm zeker niet onder voor andere gelijkgeprijsde Samsungs en ook niet voor een aantal duurdere concurrerende schermen.

Een erg mooi scherm, voor een goede prijs. 23 inch is echt super om mee te werken en natuurlijk ook om mee te gamen. Dankzij zijn 16:9 verhouding is het ook geen straf om een filmpje te kijken. De kleurweergave is goed en het scherm heeft voor zover ik heb kunnen testen geen last van ghosting en backlightbleeding. Al met al zal dit scherm niet snel een miskoop worden als je een niet al te veel eisende gebruiker bent!

Voor meer foto's zie hier.

Mijn eerste review, als jullie nog opmerkingen hebben, dan hoor ik het graag!

Heb jij ook een Samsung Syncmaster P2370 Zwart?

Mooie review. Goed geschreven ook. Alleen een opmerking:
Worden de mogelijkheden om een scherm dicht tegen de muur te plaatsen, niet sowieso beperkt door de voet? Zeker wanneer ik naar deze foto kijk, zie ik dat het meerendeel van de voet zelfs achter de monitor geplaatst is.
Dit is de reden waarom ik nog met een 19" schermpje zit. Heb een tijdje een 24" gehad, maar toch maar doorverkocht. Ik zit nu te kijken voor een 2" of misschien 23", als hij maar acceptabel dicht tegen de muur kan worden geplaatst....
De voet zorgt er inderdaad voor dat het scherm minder dicht bij de muur kan dan je zou willen, toch vind ik dat het scherm dicht tegen de muur staat in vergelijking met andere schermen. Ik heb het net even voor je gemeten en het scherm staat aan de bovenkant zo'n 6 cm van de muur en aan de onderkant zo'n 10 cm van de muur.

Doe jij trouwens toevallig ook Organisatiewetenschappen in Tilburg?
Bedankt voor het nameten. 10 cm Lijkt inderdaad wel mee te vallen. Toch maar eens serieus kijken of dit een optie kan zijn dan.
En OW idd in Tilburg...

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 13 mei 2009 10:08]

Ik was overgestapt van een Iiyama E1900S (19" 4:3) naar een Iiyama E2407HDS (24" 16:9) , maar ik kwam er thuis achter dat de snelheid erg tegenviel waardoor er afentoe een streep door het beeld schoot.
Ik heb de Iiyama terug gebracht en de Samsung P2370 meegenomen en dat is toch echt een stuk beter.
Ik wil met mijn machine toch wel alle games op 1920x1080 spelen.

Ik heb de DVI -> DVI kabel en ook de DVi -> d-sub kabel erbij, maar gelukkig heb ik de laatste niet nodig.

Mijn speelgoedje is:
P5K/EPU mainboard / Intel Core 2 Quad 2,66Ghz / 4GB DDR2 / Evga 9800GX2 1GB DDR3 / 2 x 750GB SATA / Cooler Master Powersupply & CPU Cooler.

Zeer goede monitor voor weinig geld en hij ziet er erg strak uit. Ik ben blij dat er een losse voeding bij zit zodat hij zo mooi dun is en ik bij een eventueel probleem met de voeding niet de hele monitor mee hoef te nemen.

2 nadelen die niet door de monitor komen. Je kan in oudere games (Monkey Island etc.) geen breedbeeld selecteren en in sommige redelijk nieuwe games bestaat 1920x1080 niet, maar dat zijn luxe-problemen.

Racedriver Grid en Assasins Creed zijn nog nooit zo mooi geweest. Waar blijft Assasins Creed 2??
Ik heb net de p2370 binnengekregen en bij het aansluiten van de kabels aan de achterkant bewoog de binnenkant mee. Heb jij dit ook en is dit normaal? Dit gebeurde door het aansluiten van het stroom kabeltje die er met moeite in ging waardoor het binnenwerk zon 2-3 mm mee bewoog. Zonder echt kracht te zetten kun je nu dus het binnenwerk waar de aansluitingen zitten bewegen. Komt bij mij niet echt solide over :(. Monitor werkt verder wel goed behalve 1 slapende pixel.
Mijn stroomkabel ging er niet met bijzonder veel moeite in en volgens mij heb ik geen speling in het binnenwerk. Zoals ik in de review al zei komt het scherm solide over op mij. Ik zal dit weekend voor de zekerheid even controleren of mijn scherm hier inderdaad geen last van heeft.

edit: Ik heb het even bekeken en er zit bij mij geen speling in zoals ik al dacht.

@Canox: Ik verstel het scherm door het aan de onder- en bovenkant beet te pakken en dan gewoon in je juiste richting bewegen, dus in jouw geval duw je het scherm aan de bovenkant naar achter. Dit gaat wel lastig je moet ervoor zorgen dat de voet op het bureau blijft staan.

[Reactie gewijzigd door mr. blue op 6 september 2009 11:48]

Bij zit er ook speling in het binnenwerk, von dat ook beetje gaar. Maar ja, hoe verstel ik eigenlijk de voet zonder de boel te slopen? Kon het niet echt terugvinden in de beschrijvingen, het scherm staat nu zegmaar iets 'tilted' naar beneden hij moet gewoon vlak staan. Kan hier mij iemand uitleg over geven aub?

update:

Het werkte goed thnx Mr. Blue, was al weer bang dat het stuk ging. Ben trouwens ook erg tevreden over het scherm.

[Reactie gewijzigd door Canox op 6 september 2009 12:35]

Ondersteunt deze monitor nu wel of niet HDCP?
Ik lees er verschillende dingen over, met name dat alleen de P2370HD dit zou doen.
Ik wil hem namelijk ook gebruiken voor mijn playstation 3 ik doe dit nu op een 42 inch scherm, ziet er allemaal heel mooi uit maar ik merk toch dat ik het prettiger vind als ik met gamen wat dichter op het scherm zit, dus vandaar dat ik een ander scherm wil aanschaffen.
Volgens de site van Samsung bestaat er ook nog een P2370H naast de P2370 en de P2370HD. Weet iemand waar die te verkrijgen valt?
Weet iemand wat de maten van dit scherm zijn? Hoe breed is hij van rand tot rand? En hoe hoog op het hoogste punt?
Verder zou ik graag willen weten hoe diep hij komt. Dus hoever steekt de voet naar voren? Ik moet namelijk weten of mijn bureau wil diep genoeg is voor dit scherm. En of ik er dan niet te dicht op zit. Ik neem aan dat het scherm wel te kantelen is?
Ik heb P2370 nu in me bezit. Ziet heel goed uit, alleen vind ik de scherm schuin naar voren leunt. Hoe fix ik dat? :/
Het scherm is verstelbaar ...zowel een paar cm naar voren als naar achter.

@ rboin:

Voor de resolutie 1920x1080 is het max 60 Hertz.
Ik heb dit scherm zo'n 3 weken geleden aangekocht.

Je kan het inderdaad enkel naar voor en naar achter laten leunen. Het zit wel zo, tijdens de installatie van mijn scherm duurde het even voor ik door had hoe dit op een degelijke manier kon gebeuren.
Het is namelijk nogal stroef om dit de eerste keer te doen, bij mijn scherm toch.
Je moet redelijk hard wringen om dit in beweging te krijgen.

Grts.

J.
nette review, deze heb ik ook; ongeveer dezelfde ervaring
Mooie review! Ik ben benieuwd of het ook mogelijk is om er zelf een andere voet (met standaard-bevestigingspunten) onder te zetten? Ik moet mijn monitor namelijk met enige regelmaat kantelen en in hoogte verstellen, en heb daar nu al een prima voet voor.

edit:
ik zie al dat deze monitor geen VESA mount heeft, jammer...

[Reactie gewijzigd door Superfly op 23 september 2010 15:18]