×

Help Tweakers weer winnen!

Specificaties 23" @ 1920x1080 (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster P2370 Zwart Review

mr. blue 14 april 2009, laatste update op 17 november 2015, 21.384 views

Samsung Syncmaster P2370 Zwart

Pluspunten

• vormgeving!
  • formaat
  • 16:9
  • zwartweergave
  • energieverbruik
  • prijs

Minpunten

• niet in hoogte verstelbaar
  • weinig ingangen
  • stofmagneet

De aankoop
Lange tijd heb ik de BBG gevolgd voor het samenstellen van een nieuw gamesysteem. Aangezien ik hiervoor gebruik maakte van een laptop had ik ook een nieuw scherm nodig. Al vanaf het moment dat ik dit bericht las was ik eigenlijk verkocht. Vooral de vormgeving was hierin doorslaggevend. Omdat er nagenoeg geen reviews over het scherm te vinden zijn heb ik vrij lang getwijfeld of ik niet beter de wat oudere en uitgebreid gereviewde 2443BW moest kopen. Ook twijfelde ik nog een beetje omdat de gebruikerservaringen die ik wel had gevonden op het internet erg verdeeld waren. Sommige spraken van een geweldig scherm, terwijl anderen last hadden van ernstige ghosting. Niet erg aanmoedigend, aangezien ik het scherm vooral ga gebruiken voor games en zo nu en dan een filmpje. Uiteindelijk waren de vormgeving en de (op papier) goede specs doorslaggevend.

De doos
Wanneer je gewend bent aan de gigantische dozen waarin samsung zijn lcd tv's verpakt valt het direct op hoe compact de verpakking van de p2370 is. Ik weet niet of dat gebruikelijk is bij monitors, maar de doos is klein, met een goed handvat en erg goed te dragen. Als je dus van plan bent het scherm in de winkel te kopen dan is het absoluut geen probleem om op de fiets te komen ;)

Wanneer de doos opengemaakt wordt is te zien dat het scherm op de gebruikelijke wijze is beschermd met piepschuim. Ook is het scherm zelf afgedekt met doorzichtig plastic dat statisch vastgeplakt zit, een beetje te vergelijken met het plasticje dat op het scherm van een nieuw mobieltje zit. Naast dit plastic zit het scherm ook nog luchtig ingewikkeld in een ander soort plastic. Het verbaasd me toch altijd weer hoeveel rommel dit geeft. Ook grappig om te vermelden is dat samsung met dit scherm zijn milieubewuste kant wil laten zien (door o.a. gebruik te maken van maar 2 backlights ipv 4 en milieuvriendelijke materialen). Dit lukt nog niet echt met de verpakking.

In de verpakking treffen we de gebruikelijke zaken aan die we van Samsung gewend zijn. Een stofdoekje, een dvi kabel, een dvi naar d-sub kabel, de losse voet bestaande uit 2 onderdelen en een adapter voor de stroom. Wat mist is een papieren gebruiksaanwijzing. Die wordt meegeleverd op een dvd. Dit vind ik persoonlijk een pluspunt, want ik word gek van al die boekjes die je maar moet bewaren.

De installatie
Allereerst moet de voet op het scherm 'gemonteerd' worden. Dit is kinderlijk eenvoudig. De voet en de 'steel' druk je in elkaar. Dit draai je vervolgens vast met een schroef aan de onderkant (hiervoor heb je geen schroevendraaier nodig, want er zit een 'hendeltje' aan waarmee je het met de hand kan aandraaien) Vervolgens leg je het scherm op zijn achterkant neer en druk je de voet er op en dat is alles.

Verder is de installatie aan de computer een kwestie van plug en play en dus niet echt het vermelden waard. Wel heb ik het scherm ook even aan mijn laptop gehangen. Hier moest ik even prutsen omdat het scherm de resolutie van mijn laptop overnam, wanneer ik dan de resolutie aanpaste naar 1920x1080 kon ik het scherm naar boven en rechts 'scrollen'. Ik weet niet meer precies hoe, maar dit was binnen 5 minuten op te lossen.

De features
Het scherm is 23 inch groot. Ik kom zelf van een laptopscherm van 15 inch. Dit is een gigantisch verschil! Ik kan nu bijvoorbeeld werken met 2 keer word open, naast elkaar.
Samsung is erg trots op het feit dat er maar 2 backlights in dit scherm zitten. Hierdoor zou de energieconsumptie gehalveerd worden. Hoewel samsung van elke gelegenheid gebruik maakt om duidelijk te maken dat dit geen invloed heeft op de prestaties was ik toch een beetje huiverig. Als je niet anders gewend bent, dan merk je hier inderdaad niets van. Ik heb het vergeleken met andere schermen en ik moet zeggen, het scherm is minder 'fel'. Absoluut niet storend, ik zet zelf normaal gesproken de brightness altijd een beetje terug, dat heb ik met dit scherm ook gedaan omdat ik het nog steeds te fel vind.

Ingangen voor deze monitor zijn wat mager te noemen. Er is alleen een dvi ingang. Met de bijgeleverde kabels geen probleem, alleen wanneer je een console wilt aansluiten zal je een extra kabel moeten kopen van dvi naar hdmi.
Verder zijn er geen extra usb poorten of andere fratsen. Het scherm is (helaas) niet echt te verstellen. Je kan het scherm enigszins naar voren en achteren kantelen, maar het is niet in hoogte verstelbaar. Ik vind de voet persoonlijk iets aan de lage kant waardoor je al snel de mogelijkheid mist om het scherm in hoogte te verstellen.

De beeldverhouding van dit scherm is 16:9 en dit is niet een erg gangbaar beeldschermformaat. Ik vond dit in eerste instantie een nadeel omdat je altijd maar moet hopen of jouw favoriete spel deze resolutie ondersteund. Na een bezoekje aan deze site was ik gerustgesteld. Ik zie het nu als een voordeel omdat films kijken leuker is met 16:9 en de meeste spellen dus wel op een of andere manier ondersteuning bieden voor 16:9.

De kleurweergave, contrast, helderheid en ghosting
De standaard kleurinstellingen (er zijn een aantal voorgeprogrammeerde keuzes) vind ik vrij goed. Vergeleken met met laptopschermpje ben ik meer dan tevreden. Misschien dat ik nog wat meer met de instellingen ga spelen als ik het scherm wat langer in gebruik heb.
Het contrast is iets te hoog vind ik, maar dit is eenvoudig aan te passen. Ik kan me voorstellen dat je het contrast voluit wil zetten wanneer je scherm veel in de zon staat. Een groot pluspunt is dat zwart echt zwart is! Dit had ik zeker niet verwacht en hier ben ik dus ook aangenaam door verrast.
Dit scherm heeft zover ik kan zien totaal geen last van backlightbleeding en daar ben ik blij om want hier kan ik me enorm aan storen.
Hoewel ik erg vreesde voor ghosting valt dit me erg mee. Ik heb tot nu toe alleen call of duty 4, cs source en mass effect uitgeprobeerd, maar ben nagenoeg geen ghosting tegengekomen.

De bouwkwaliteit, afwerking en vormgeving
Hier kan ik kort over zijn, samsung maakt erg mooie en goede schermen en ook hier is dat dus het geval. Het geheel ziet en voelt solide aan. Het scherm staat stevig op de tafel en lijkt tegen een stootje te kunnen. Wel merkte ik al de eerste dag dat het scherm een ware stofmagneet is. Maar dit is bekent met dit soort schermen en het is dan ook niet voor niets dat samsung er een stofdoekje bij doet.
De vormgeving vind ik erg geslaagd. Mooi glimmende lijst om het scherm, met een doorzichtig randje en deels doorzichtige voet. de toetsen van het scherm zijn touch-toetsen. Hoewel ik van anderen heb gelezen dat zij dit irritant vinden, vind ik het prima werken en het maakt het scherm nog wat mooier. Volgens mij zijn ze overigens ten opzichte van vorige samsungs wat aangepast. De touchtoetsen lichten voldoende op wanneer je ze aanraakt en dus ook in het donker kun je gemakkelijk instellingen wijzigen.

Het scherm is verder echt superplat en kan daardoor dicht tegen de muur gezet worden. Ik weet niet of het mogelijk is het scherm aan de muur op te hangen, maar ik vermoed van niet want ik zie geen bevestigingspunten en ook zullen de snoeren niet echt meewerken (deze steken namelijk uit).

De prijs
De prijs (rond de 230,-) vind ik goed. Qua specs doet het scherm zeker niet onder voor andere gelijkgeprijsde Samsungs en ook niet voor een aantal duurdere concurrerende schermen.

Een erg mooi scherm, voor een goede prijs. 23 inch is echt super om mee te werken en natuurlijk ook om mee te gamen. Dankzij zijn 16:9 verhouding is het ook geen straf om een filmpje te kijken. De kleurweergave is goed en het scherm heeft voor zover ik heb kunnen testen geen last van ghosting en backlightbleeding. Al met al zal dit scherm niet snel een miskoop worden als je een niet al te veel eisende gebruiker bent!

Voor meer foto's zie hier.

Mijn eerste review, als jullie nog opmerkingen hebben, dan hoor ik het graag!

Heb jij ook een Samsung Syncmaster P2370 Zwart?