×

Help Tweakers weer winnen!

Specificaties 23" @ 1920x1080 (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster P2370 Zwart Review

mr. blue 14 april 2009, laatste update op 17 november 2015, 21.391 views

Samsung Syncmaster P2370 Zwart

Pluspunten

• vormgeving!
  • formaat
  • 16:9
  • zwartweergave
  • energieverbruik
  • prijs

Minpunten

• niet in hoogte verstelbaar
  • weinig ingangen
  • stofmagneet

De aankoop
Lange tijd heb ik de BBG gevolgd voor het samenstellen van een nieuw gamesysteem. Aangezien ik hiervoor gebruik maakte van een laptop had ik ook een nieuw scherm nodig. Al vanaf het moment dat ik dit bericht las was ik eigenlijk verkocht. Vooral de vormgeving was hierin doorslaggevend. Omdat er nagenoeg geen reviews over het scherm te vinden zijn heb ik vrij lang getwijfeld of ik niet beter de wat oudere en uitgebreid gereviewde 2443BW moest kopen. Ook twijfelde ik nog een beetje omdat de gebruikerservaringen die ik wel had gevonden op het internet erg verdeeld waren. Sommige spraken van een geweldig scherm, terwijl anderen last hadden van ernstige ghosting. Niet erg aanmoedigend, aangezien ik het scherm vooral ga gebruiken voor games en zo nu en dan een filmpje. Uiteindelijk waren de vormgeving en de (op papier) goede specs doorslaggevend.

De doos
Wanneer je gewend bent aan de gigantische dozen waarin samsung zijn lcd tv's verpakt valt het direct op hoe compact de verpakking van de p2370 is. Ik weet niet of dat gebruikelijk is bij monitors, maar de doos is klein, met een goed handvat en erg goed te dragen. Als je dus van plan bent het scherm in de winkel te kopen dan is het absoluut geen probleem om op de fiets te komen ;)

Wanneer de doos opengemaakt wordt is te zien dat het scherm op de gebruikelijke wijze is beschermd met piepschuim. Ook is het scherm zelf afgedekt met doorzichtig plastic dat statisch vastgeplakt zit, een beetje te vergelijken met het plasticje dat op het scherm van een nieuw mobieltje zit. Naast dit plastic zit het scherm ook nog luchtig ingewikkeld in een ander soort plastic. Het verbaasd me toch altijd weer hoeveel rommel dit geeft. Ook grappig om te vermelden is dat samsung met dit scherm zijn milieubewuste kant wil laten zien (door o.a. gebruik te maken van maar 2 backlights ipv 4 en milieuvriendelijke materialen). Dit lukt nog niet echt met de verpakking.

In de verpakking treffen we de gebruikelijke zaken aan die we van Samsung gewend zijn. Een stofdoekje, een dvi kabel, een dvi naar d-sub kabel, de losse voet bestaande uit 2 onderdelen en een adapter voor de stroom. Wat mist is een papieren gebruiksaanwijzing. Die wordt meegeleverd op een dvd. Dit vind ik persoonlijk een pluspunt, want ik word gek van al die boekjes die je maar moet bewaren.

De installatie
Allereerst moet de voet op het scherm 'gemonteerd' worden. Dit is kinderlijk eenvoudig. De voet en de 'steel' druk je in elkaar. Dit draai je vervolgens vast met een schroef aan de onderkant (hiervoor heb je geen schroevendraaier nodig, want er zit een 'hendeltje' aan waarmee je het met de hand kan aandraaien) Vervolgens leg je het scherm op zijn achterkant neer en druk je de voet er op en dat is alles.

Verder is de installatie aan de computer een kwestie van plug en play en dus niet echt het vermelden waard. Wel heb ik het scherm ook even aan mijn laptop gehangen. Hier moest ik even prutsen omdat het scherm de resolutie van mijn laptop overnam, wanneer ik dan de resolutie aanpaste naar 1920x1080 kon ik het scherm naar boven en rechts 'scrollen'. Ik weet niet meer precies hoe, maar dit was binnen 5 minuten op te lossen.

De features
Het scherm is 23 inch groot. Ik kom zelf van een laptopscherm van 15 inch. Dit is een gigantisch verschil! Ik kan nu bijvoorbeeld werken met 2 keer word open, naast elkaar.
Samsung is erg trots op het feit dat er maar 2 backlights in dit scherm zitten. Hierdoor zou de energieconsumptie gehalveerd worden. Hoewel samsung van elke gelegenheid gebruik maakt om duidelijk te maken dat dit geen invloed heeft op de prestaties was ik toch een beetje huiverig. Als je niet anders gewend bent, dan merk je hier inderdaad niets van. Ik heb het vergeleken met andere schermen en ik moet zeggen, het scherm is minder 'fel'. Absoluut niet storend, ik zet zelf normaal gesproken de brightness altijd een beetje terug, dat heb ik met dit scherm ook gedaan omdat ik het nog steeds te fel vind.

Ingangen voor deze monitor zijn wat mager te noemen. Er is alleen een dvi ingang. Met de bijgeleverde kabels geen probleem, alleen wanneer je een console wilt aansluiten zal je een extra kabel moeten kopen van dvi naar hdmi.
Verder zijn er geen extra usb poorten of andere fratsen. Het scherm is (helaas) niet echt te verstellen. Je kan het scherm enigszins naar voren en achteren kantelen, maar het is niet in hoogte verstelbaar. Ik vind de voet persoonlijk iets aan de lage kant waardoor je al snel de mogelijkheid mist om het scherm in hoogte te verstellen.

De beeldverhouding van dit scherm is 16:9 en dit is niet een erg gangbaar beeldschermformaat. Ik vond dit in eerste instantie een nadeel omdat je altijd maar moet hopen of jouw favoriete spel deze resolutie ondersteund. Na een bezoekje aan deze site was ik gerustgesteld. Ik zie het nu als een voordeel omdat films kijken leuker is met 16:9 en de meeste spellen dus wel op een of andere manier ondersteuning bieden voor 16:9.

De kleurweergave, contrast, helderheid en ghosting
De standaard kleurinstellingen (er zijn een aantal voorgeprogrammeerde keuzes) vind ik vrij goed. Vergeleken met met laptopschermpje ben ik meer dan tevreden. Misschien dat ik nog wat meer met de instellingen ga spelen als ik het scherm wat langer in gebruik heb.
Het contrast is iets te hoog vind ik, maar dit is eenvoudig aan te passen. Ik kan me voorstellen dat je het contrast voluit wil zetten wanneer je scherm veel in de zon staat. Een groot pluspunt is dat zwart echt zwart is! Dit had ik zeker niet verwacht en hier ben ik dus ook aangenaam door verrast.
Dit scherm heeft zover ik kan zien totaal geen last van backlightbleeding en daar ben ik blij om want hier kan ik me enorm aan storen.
Hoewel ik erg vreesde voor ghosting valt dit me erg mee. Ik heb tot nu toe alleen call of duty 4, cs source en mass effect uitgeprobeerd, maar ben nagenoeg geen ghosting tegengekomen.

De bouwkwaliteit, afwerking en vormgeving
Hier kan ik kort over zijn, samsung maakt erg mooie en goede schermen en ook hier is dat dus het geval. Het geheel ziet en voelt solide aan. Het scherm staat stevig op de tafel en lijkt tegen een stootje te kunnen. Wel merkte ik al de eerste dag dat het scherm een ware stofmagneet is. Maar dit is bekent met dit soort schermen en het is dan ook niet voor niets dat samsung er een stofdoekje bij doet.
De vormgeving vind ik erg geslaagd. Mooi glimmende lijst om het scherm, met een doorzichtig randje en deels doorzichtige voet. de toetsen van het scherm zijn touch-toetsen. Hoewel ik van anderen heb gelezen dat zij dit irritant vinden, vind ik het prima werken en het maakt het scherm nog wat mooier. Volgens mij zijn ze overigens ten opzichte van vorige samsungs wat aangepast. De touchtoetsen lichten voldoende op wanneer je ze aanraakt en dus ook in het donker kun je gemakkelijk instellingen wijzigen.

Het scherm is verder echt superplat en kan daardoor dicht tegen de muur gezet worden. Ik weet niet of het mogelijk is het scherm aan de muur op te hangen, maar ik vermoed van niet want ik zie geen bevestigingspunten en ook zullen de snoeren niet echt meewerken (deze steken namelijk uit).

De prijs
De prijs (rond de 230,-) vind ik goed. Qua specs doet het scherm zeker niet onder voor andere gelijkgeprijsde Samsungs en ook niet voor een aantal duurdere concurrerende schermen.

Een erg mooi scherm, voor een goede prijs. 23 inch is echt super om mee te werken en natuurlijk ook om mee te gamen. Dankzij zijn 16:9 verhouding is het ook geen straf om een filmpje te kijken. De kleurweergave is goed en het scherm heeft voor zover ik heb kunnen testen geen last van ghosting en backlightbleeding. Al met al zal dit scherm niet snel een miskoop worden als je een niet al te veel eisende gebruiker bent!

Voor meer foto's zie hier.

Mijn eerste review, als jullie nog opmerkingen hebben, dan hoor ik het graag!

Heb jij ook een Samsung Syncmaster P2370 Zwart?

Beste br. blue, een nette eerste review.
Klopt het dat er een aparte stroomadapter is. Dus niet direct een 230v voedingskabel in de achterkant van de monitor.

Zelf was ik naar deze monitor aan het kijken, maar haak af indien er werkelijk een lelijk blok extra onder het bureau moet komen te liggen.
--> adapter voor de stroom zie ook zijn 1e foto

Verder nette review 4 sterren krijg je van mij (Y)
Er zit inderdaad een adapter bij. Mede daardoor kan het scherm denk ik zo dun zijn. Ik schat dat de adapter ongeveer 10 cm lang is en 5 cm breed. De adapter wordt overigens helemaal niet heet en het snoer vanaf de adapter naar het scherm is vrij lang, dus je kan hem prima in een kabelgoot wegwerken. Heb ik ook gedaan ;)

Maar ik kan me voorstellen dat de adapter voor sommigen een nadeel is.

@V3g3ta: Meer foto's kun je hier vinden. Ik hoop dat je er wat aan hebt. De foto's zijn niet altijd even scherp en doen geen recht aan de vormgeving van het scherm. Zo lichten de touch toetsen van rechts naar links op als je daar drukt en faden ze na 20 sec (is in te stellen) weer uit, erg mooi gedaan van Samsung, maar niet weer te geven in een foto.

[Reactie gewijzigd door mr. blue op 15 april 2009 12:18]

Nog een vraagje. Hoe breed is de rand?
Aan de onderkant is de rand 5 cm. De zij en bovenkanten zijn 3 cm. De glazen rand is ongeveer een halve cm breed. Hierdoor lijkt de lijst kleiner.
Ik ben op zoek naar deze Samsung 2370 maar dan in een 24" inch formaat.
Is het ook mogelijk dat je de transparante omlijsting eraf kan halen?
Ik vind dat namelijk niet echt zo fraai.

Review is okay !
@ markmart33 Voor zover ik weet ondersteunt het scherm wel hdcp, maar dit heb ik van internet en heb zelf geen apparatuur om dit te testen.

@noud: De lijst kan er niet afgehaald worden zonder het scherm serieus te beschadigen, ook geloof ik niet dat dit scherm er in 24" is. Je kan waarschijnlijk beter naar een ander model gaan zoeken als dat de 2 doorslaggevende factoren zijn.
Sinds half september werk ik met de P2370. In n woord geweldig.
Maar nu was ik ook niks gewend: sinds de jaren 80 alleen maar met beeldbuis
schermen gewerkt.

En vraag. Af en toe gaat de monitor uit zichzelf uit. 3 keer gebeurd nu.
En moet hem dan zelf weer aanzetten.

Heeft iemand hier ook dezelfde ervaring?

Ben benieuwd
Dan is er echt iets mis met jou scherm ja, natuurlijk hoort die niet zomaar uit tevallen.

Heb dit scherm nu ook een paar maanden en ben er erg over te spreken, draai hem in dualscreen met mijn Samsung T200, vind hem wel een beetje wiebelig als je flink gaat typen ofzo, voor de rest niet echt last van.
Controleer de kabels, en anders is hij mis. kapot.....
Mijn scherm valt niet uit zichzelf uit
Goede review. Ik zit zelf ook een beslissing te maken voor een nieuwe monitor. En deze is de grootste kandidaat. Zou je misschien nog wat foto's kunnen maken van de monitor? Close-up's van bv de touchtoetsen, de rand enz...?

Edit: Thnx voor de foto's. Ziet er toch echt aantrekkelijk uit allemaal. Ik denk dat deze binnen een paar dagen op mijn bureau staat.....

[Reactie gewijzigd door V3g3ta op 15 april 2009 16:34]

Hey, ik heb een vraagje.
Ik heb een p2370 besteld, maar volgens de winkel zit er geen DVI kabel bij de doos in en hier staat van wel. Weten jullie hier misschien meer van?
Ik kreeg een e-mail een pdf: http://pdfs.icecat.biz/pdf/22510340-7877.pdf waar ook staat dat er geen kabel in de doos zit en er bij gekocht moet worden.

Hartelijk bedankt
Bij mij zat er dus gewoon een dvi kabel bij en ook een dvi naar d-sub kabel. Ik kan me haast niet voorstellen dat ze dat opeens gewijzigd hebben. In de gebruiksaanwijzing die op de cd bij het scherm zit en op de samsung site staat inderdaad ook dat de dvi kabel apart verkocht wordt.

Ik denk dus dat je de kabel er gewoon bij krijgt aangezien er al in mijn gebruiksaanwijzing staat dat je die er niet bij zou krijgen, maar ik deze toch gekregen heb. Wellicht heb ik mazzel gehad en is dit nu aangepast.

[Reactie gewijzigd door mr. blue op 12 mei 2009 22:11]

Bedankt voor het reageren.
Ik hoop dat ik hem ook krijg maar ik ga er wel van uit dat ze die ook bij de mediamarkt verkopen, dus dan zit het wel goed :P.
zit hier ook de analoge tv aansluiting op?
Wat is niet begrijp bij deze nieuwe monitor van Samsung is dat hij geen HDCP ondersteunt. Ik wilde deze monitor gaan gebruiken voor mijn nieuwe PC, waar ik een HD-DVD/blu-ray speler in wil hebben. Nu moet ik helaas afzien van deze prachtige monitor. ;(
Mijn internet vertelt me dat 'ie dat wel doet.
Ik heb deze monitor nu ook in mijn bezit en ik ben super tevreden, had hiervoor een 19" medion tft scherm (4:3) en dit is echt een verbetering. :).
Ook het design is supermooi, aansluitingen zijn idd karig maar voor mij voldoende.

Nog een voordeel, samsung heeft op een aantal modellen, ook de p2370 een 20 euro cashback actie, dat scheelt toch weer