Intel NUC NUC5i5RYH Review

djeck 7 mei 2015, laatste update op 7 mei 2015, 3.830 views

Intel NUC NUC5i5RYH

De ideale zuinige mini krachtpatser Intel NUC5i5RYH daar was ik naar op zoek. In mijn ogen voldoet ie zeker aan deze voorwaarden.

Pluspunten

• Laag energie verbuik
  • Stil
  • Ruimte voor extra 2.5" Disk
  • Standaard Wifi AC en Bluetooth

Minpunten

• Vrij prijzig

Aangezien ik een zuinige kleine all in one pc zocht kwam ik uiteindelijk bij de Intel NUC systemen ui. De NUC5i5RYH is voor mij precies het model wat ik nodig had. Mogelijkheid tot het inbouwen van een extra 2.5"disk.

Waarvoor ik hem ga gebruiken...Momenteel staat ie in de meterkast en doet hij dienst als plex server en draai er wat VM's op om te testen. Misschien dat ie uiteindelijk verhuist richting de TV icm Plex Home Theater of XBMC. Verder draai ik er een Plugwise Source software op, dit houdt mijn energie verbruik en opbrengst (zonnepanelen) bij.

Verpakking

Wordt geleverd in een mooi klein doosje, met daarin ook nog een vesa mount plate en een power adapter met opzetstukjes voor verschillende landen

Specificaties

http://i219.photobucket.com/albums/cc283/oretet/th_nuc4_zpskyvacovq.png http://i219.photobucket.com/albums/cc283/oretet/th_nuc5_zpsocngbohj.png

SPECS
  • 5de Generatie Intel® Core i5-5250U processor 1.6 GHz up to 2.7 GHz Turbo, Dual Core, 3 MB Cache
  • 2x Dual-channel DDR3L up to 16GB 1866/1600/1333 MHz
  • 4x USB 3.0 (waarvan 1 speciale Charging poort)
  • 1x Gigabit Lan
  • 1x Infra rood sensor
  • Intel Dual Band Wireless-AC, en Bluetooth 4.0
GRAPHICS
  • Intel® HD Graphics 6000
  • Mini HDMI* port supporting HDMI 1.4a
AUDIO
  • Intel® HD Audio via Mini HDMI 1.4a and Mini DisplayPort 1.2 output supporting 8 channel (7.1) digital audio
STORAGE
  • 1x M.2 22x42, 60, 80 mm slot for SATA-III of PCle SSDsupport
  • 1x SATA 6Gbps port for 2.5" HDD of SSD (tot 9.5 mm)

Installatie
Ik heb gekozen voor 8GB geheugen, ik zal later een 8GB module bijplaatsen. Als harddisk heb ik een Samsung SSD 840 EVO 250GB geplaatst. Aangezien deze Broadwell NUC M.2 PCIe SSDss ondersteund zijn er hele mooie snelheden van 2000MB/s te halen. De prijs is mij echter nog te hoog voor de toepassingen waarvoor ik hem gebruik.

Inbouwen van geheugen en SSD is eenvoudig, en mocht je er toch niet uitkomen, er wordt een duidelijke manual bijgeleverd.

Ik heb de NUC geďnstalleerd met Windows Server 2012R2, waarom? Multiple RDP sessies,data deduplication. Al zal ik binnenkort toch overgaan naar een Windows 8.1 installatie, 2012R2 is ook eigenlijk niet supported op de NUC, je moet dus wat hacken in de drivers om je netwerk aan de gang te krijgen.

Software & Drivers

Intel heeft z'n zaakjes wat betreft software en driver downloads uitstekend op orde, ook documentatie is volop te verkrijgen.

Benchmarks

Deze specs zijn voor mij meer dan voldoende, maar zoals eerder aangegeven, als je echt snel wil kan dat ook :)

Wanneer ik zware taken uitvoer, zoals het syncen via Plex naar m'n Ipad en ondertussen een film kijk levert dit nog altijd geen problemen op. En toont de NUC aan over meer dan voldoende power te beschikken.

Stroomverbruik

Een van de redenen waarom ik deze NUC gekocht heb.
Ik heb dit getest met Plugwise modules en de waardes zijn laag zoals verwacht.

wanneer de NUC Idle is dan verbruikt deze 6w onder full Load verbruikt hij 21w. Tijdens deze hoge load blijft de geluidsproductie nog altijd laag. De fan gaat wel wat harder draaien maar je moet er bovenop zitten om het te horen.

Voor mij is het precies wat ik zocht, voldoende performance met een laag energieverbuik. Daarbij standaard uitgerust met AC WiFi en Bluetooth en 3 jaar garantie. Er zijn zeker goedkopere alternatieven, echter met de mogelijkheid van het plaatsen van een extra SSD en ondersteuning voor PCle SSD's lijkt me de prijs fair.

Mocht ik nog een oude sok vinden met wat geld en ik besluit een PCIe disk te kopen zal ik de Benchmarks uiteraard bijwerken!

Heb jij ook een Intel NUC NUC5i5RYH?

Dank je, ik heb ook diverse nucs in gebruik, deze nog niet. Ik overweeg nu als eerste een i7 versie aan te schaffen. Ik neem aan dat je die te prijzig vond en qua specs niet nodig hebt?
Ja de i7 is toch snel ¤120.- duurder. De i5 is voor mij echt meer dan genoeg, waarschijnlijk was de i3 al genoeg geweest. Maar is echt een fantastisch apparaat 8-)
Hallo,

Je hebt het over: 'goedkopere alternatieven'. Welke alternatieven zijn dat? ik ben op dit moment op zoek naar een mini pc met i5 processor.
Met goedkopere alternatieven, zat ik meer te denken aan de Celeron en AMD alternatieven. Als je perse een i5 wil betaal je sowieso wat meer.