Lenovo ThinkPad Edge E531 (N4I29MH) Review

kmsch 7 mei 2015, 107 views

Lenovo ThinkPad Edge E531 (N4I29MH)

Goede laptop voor de prijs, mits nadelen (kleurweergave, modbaarheid) niet te zwaar wegen.

Pluspunten

• FullHD display
  • Vlotte GPU/CPU voor de prijs
  • Lenovo bouwkwaliteit

Minpunten

• Kleuren en contrast display niet best
  • WLAN kaart beperking
  • HDD traag

De laptops van Lenovo zijn bouwtechnisch altijd dik in orde, dus dat is een pluspunt. Niet alleen de bouwkwaliteit, maar ook de hardware die erin zit is een prima deal voor deze prijs. Dit behalve de harddrive, die je beter kunt vervangen door een SSD. Accu is in orde, gaat twee uur mee bij filmkijken. Bij tekstverwerken ongeveer het dubbele.

Het display van deze laptop is mat en spiegelt dus niet in zonlicht, maar stelt wel teleur bij kleurweergave. Zeker naast een strak IPS paneel steekt het scherm wel heel erg mager af. De laptop is niet hierom niet erg geschikt voor vormgevers, tenzij je er een externe monitor aan hangt.

Iets waar ik ook niet zo over te spreken ben, is Lenovo's beslissing om WLAN-kaarten van externe fabrikanten te weren uit hun laptops. Het BIOS blokkeert de laptop dan tijdens het opstarten. Hier zijn workarounds en hacks voor, maar het zijn natuurlijk gewoon boevenstreken. Waarom mag ik niet zelf bepalen wat ik met mijn laptop doe? Dit verwacht ik hooguit bij Apple (en zelfs zij doen het niet), niet bij Lenovo/IBM. Overigens heb ik nog geen workaround werkend gekregen.

Conclusie: met het vervangen van de HDD door een SSD is dit een degelijke laptop en een prima koop voor de prijs. Voor informatica-studenten (ondergetekende) is het een prima laptop om tijdens hun opleiding mee uit de voeten te kunnen.

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad Edge E531 (N4I29MH)?