Dell XPS 13 (2015) 9343-4309 Review

SpeedingWilly 7 mei 2015, laatste update op 7 mei 2015, 543 views

Dell XPS 13 (2015) 9343-4309

Als je een zeer lichte compacte ultrabook zoekt met Windows OS hoef je niet verder te zoeken. Op het moment is er geen directe concurrent die zo veel te bieden heeft!

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Schitterend Scherm met zeer dunne rand
  • Prijs/kwaliteit
  • Gewicht

Minpunten

• Maximale helderheid scherm
  • Huidige prijs (euro/dollar -> 100 prijsstijging)
  • Heel klein beetje backlight bleed / coil whine

Hierbij mijn (zeer beknopte) gebruikerservaringen na 2 weken in gebruik (FHD, i5 5200, 8GB, 256GB SSD versie). Dit nadat ik 1 dag ervaring heb gehad met de QHD, i7 5600, 8GB, 256GB SSD).

Positief:
- Bouwkwaliteit (+++)
- Gewicht (+++)
- Look & feel, uitstraling, design (+++)
- Accuduur (++) -> Zeker t.o.v. QHD versie
- Snelheid (++) -> Niet noemenswaardig langzamer dan i7 5600
- Stille fan die niet vaak aanslaat (+) -> Dit na mijn grote problemen met de fan van de QHD versie
- Prijs/kwaliteit (+++) -> ik heb 900,- betaald na kortingen
- Schitterend mat scherm met zeer dunne rand (+++)
- Prima Full HD resolutie op 13" (100% schaling ingesteld in Windows) (++)

Negatief:
- Huidige prijs (-) -> Prijzen zijn 100,- gestegen en er worden geen VIP kortingen meer verstrekt
- Laptop is niet zelf samen te stellen, maar je kunt maar uit 7 configs kiezen (-)
- Customer support Dell (--) -> Ik heb heel veel problemen gehad, dit is mijn 4e order!
- Touchpad is soms gevoelig en registreert een klink die niet hoort (-)
- Maximale helderheid scherm niet indrukwekkend (-)
- Kleurtemperatuur scherm aan de koele blauwe kant (opgelost met calibratie) (-)
- Heel klein beetje backlight bleed (-) -> niet storend tijdens normaal gebruik
- Heel soms hoorbare coil whine (-) -> niet storend tijdens normaal gebruik en treedt maar heel soms op

Verder is mijn mening dat er niet echt directe concurrenten zijn (op de Macbook Pro na, maar dan heb je geen (native) Windows OS).

Al met al ben ik (uiteindelijk) zeer tevreden _/-\o_ :) na de problemen die ik tijdens het bestelproces gehad heb en mijn problemen met de QHD versie (ratelende fan en schalingsproblemen icm QHD resolutie in Windows).

Voor mij 4,5 ster voor deze laptop!!!

Als ik de laptop een paar maanden in gebruik heb zal ik deze beknopte review uitbreiden.

Heb jij ook een Dell XPS 13 (2015) 9343-4309?

Waarom is bijvoorbeeld de Asus UX305LA geen concurent?
Omdat op het moment van schrijven die laptop nog niet uit was. De xps 13 is al 9 maanden op de markt, de Asus pas 2 maanden.