Bekijk alle uitvoeringen

Grand Theft Auto V (UK versie), PC (Windows) Review

separhim 6 mei 2015, laatste update op 6 mei 2015, 375 views

Grand Theft Auto V (UK versie), PC (Windows)

Ik ga deze review schrijven over GTA: online. Ik zal niet ingaan op de SP-mode want daar is al genoeg bekend over. Ik wil heel graag GTA online leuk vinden maar op het moment gaat het niet door de instabiliteit van de servers en de lege lobbies.

Pluspunten

• Veel diversiteit
  • Rating-systeem van jobs door speler
  • Mooie graphics

Minpunten

• Stabiliteit van de servers
  • Het huidige systeem voor lobbies.
  • Lange laadtijden
  • Je kan eigenlijk alleen jobs doen met je vrienden
  • Heist werken niet

Stabiliteit Score: 1
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 5
Ik had voordat aan GTA online begon de singleplayer vrijwel uitgespeeld. Toen ik de hoofdmissies en alle bijmissies had gedaan ging ik verder naar GTA online omdat ik samen met een vriend wilde spelen. In het begin hadden we veel lol en was er genoeg te doen met zijn tweeŽn. We wilden echter ook meer doen en besloten samen grotere lobbies in te gaan om meer andere spelers te doen.

Ik kwamen wij echter tegen problemen aan die onze plezier in GTA: online aanzien deden verminderen. We zaten namelijk minstens twintig minuten in een lege lobby voordat we een job met vier spelers konden beginnen. Omdat wij freemode niet echt leuk vinden zorgde dit ervoor dat wij meer tijd aan het wachten waren dan dat we aan het spelen waren. Ben je dan aan de job begonnen dan kwam het regelmatig voor dat de servers ermee ophielden en dat je weer in SP werd gegooid.

Dan vraag je je misschien af waarom het zo lang duurt in de lobbies. Nou dat komt omdat Rockstar kennelijk geen goed invite systeem heeft. Als je namelijk in een lobby komt kun je een aantal opties kiezen. Je kunt auto-invite, daarbij worden willekeurige spelers uitgenodigd om mee te doen. Je kan kiezen voor invites voor de current session. Dit zijn spelers die in dezelfde public server zitten als jij. Je kan vrienden uitnodigen en je kan mensen uitnodigen van je vorige job.
De problemen met dit systeem is dat het nooit ververst. Dus als je auto-invite aanzet invite het systeem ongeveer 20-30 mensen, als je een half uur wacht zie je dat ongeveer 90% van deze mensen nog steeds onder invited staan maar niet hebben geantwoord, de hoeveelheid nieuwe invites is meestal minder dan 5.
Dit systeem zorgt ervoor dat als er niemand in je server zit die mee wil doen dan kun je je job vaak niet starten of moet je met 2-3 spelen.

Hierbij komt ik ook op dat Rockstar beweerde dat je races of deathmatches kan doen met vreemde 30 personen. Dit is echt een mythe, zolang het systeem hetzelfde blijft kan je alleen met vrienden zoiets voor elkaar krijgen. Ze zouden net zo goed 1 miljoen spelers races kunnen zeggen want dat is net zo haalbaar als 30.

Dat probleem komt ook terug bij de heist, alleen moet je hier 4 spelers hebben, waardoor je geforceerd wordt met vrienden te spelen, want als je set-up doet, dan kom je vaak wachten tot je een ons weegt omdat niemand dit wil doen. Ben je eindelijk in de heist, heb je weer een persoon die weg gaat en de hele heist wordt direct stopgezet, omdat er te weinig spelers zijn. Als trap na wordt je vaak tijdens het laden ook nog uit de server gegooid vanwege te lage wachttijden.

Daarbij kom ik bij de stabiliteit van de servers, we worden tijdens een sessie van twee uur spelen ongeveer zes keer uit online gegooid omdat het laden te lang duurt, terwijl de lange laadtijden worden veroorzaakt door de servers. Dit gebeurt meestal tijdens het opstarten van online, en het verlaten van lobbies/jobs.

Deze problemen met de lobbies zijn er sinds de release van online op de PS3 en XBOX360 heb ik gelezen, maar het lijkt dat Rockstar geen zin heeft om dit te verbeteren.

Conclusie:
Ik vind dat GTA-online heel veel potentie heeft om heel erg leuk te worden, maar dat het nu zwaar belemmerd wordt door de servers en het lobby-systeem.

Heb jij ook een Grand Theft Auto V (UK versie), PC (Windows)?